راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاه‌ کُش / ریپل همان ارتقا و به‌روزرسانی است که صنعت قدیمی و تاریخ‌دار بانکی به آن نیاز دارد

ماهنامه عصر تراکنش / در جهانی که سه میلیارد نفر به‌صورت آنلاین به یکدیگر متصل هستند، اتومبیل‌ها خودشان می‌توانند بدون راننده حرکت کنند و لوازم خانگی هم این قابلیت را دارند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. پرداخت جهانی هنوز نتوانسته پا‌به‌پای این تغییرات و مدرن‌ شدن پیش برود؛ دلیلش هم این است که زیرساخت پرداخت قبل از تغییر و تحولات جدید اینترنت ساخته شده است.

پرداخت‌های برون‌مرزی محدودیت‌هایی دارند؛ محدود بودن به ساعات کاری، طولانی شدن فرایند انجام، تاخیرهای اضافی، هزینه‌های معلوم و نامعلوم و اینکه پول ارسال‌شده قبل از اینکه به دست گیرنده اصلی و نهایی خودش برسد، ممکن است از کانال چندین بانک بگذرد. اینها از جمله مسائلی است که مشتریان همواره در پرداخت‌های برون‌مرزی آنها را تجربه کرده‌اند.

امروزه با اینکه بیش از 155 هزار میلیارد دلار پرداخت برون‌مرزی انجام می‌شود، اما زیرساخت‌ اصلی با این حجم از تراکنش متناسب نیست و یک زیرساخت قدیمی و مشکل‌دار است. مسلما زمانی که دیگر پای واسطی در میان نباشد و همه فرایندهای طولانی و پرهزینه جایشان را به یک اتفاق چند ثانیه‌ای می‌دادند، اوضاع خیلی بهتر می‌شد.

همه اینها را گفتیم تا مقدمه‌ای باشد برای معرفی ریپل (Ripple)؛ یک پول دیجیتال و یک شبکه پرداخت که این پول در آن معامله می‌شود. بگذارید ریپل را این‌طور معرفی کنیم که از طرفداران جریان آزاد گردش مالی است و از نقل‌وانتقال آزاد پول پشتیبانی می‌کند. ریپل یک هدف مشخص را دنبال می‌کند و آن این است که شبکه‌ای ایجاد کند که پول در آن همان‌طور دست‌به‌دست شود که اطلاعات در اینترنت جابه‌جا می‌شوند.

کاری که ریپل انجام می‌دهد این است که بانک‌ها، ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداختی، صرافی‌های دیجیتال و شرکت‌ها را از طریق شبکه ریپل (RippleNet) به یکدیگر متصل می‌کند تا بتوانند تجربه بدون اصطکاکی را برای ارسال پول در سراسر نقاط دنیا تجربه کنند؛ تجربه‌ای همراه با دسترسی و سرعت بالا، امنیت و انجام آنی تراکنش‌ها با هزینه پایین.

بانک‌ها می‌توانند با اتصال به شبکه ریپل فرایند پرداخت برون‌مرزی آنی با قابلیت ردیابی end to end انجام دهند. در واقع می‌توانند بخش پرداختی خودشان را وارد بازار جدیدی کنند که بدون استفاده از ریپل کار سخت و پرهزینه‌ای برایشان می‌شد. ارائه‌دهندگان سرویس‌های پرداختی هم می‌توانند به کمک ریپل سرویس‌های پرداختی سریع‌تر، شفاف‌تر و قابل پیش‌بینی‌تری را در جای‌جای دنیا به مشتریان‌شان ارائه دهند.

تا این‌جای کار ریپل را به‌طور کلی تعریف کردیم و کلیتی از کاری که انجام می‌دهد ارائه دادیم، اگر می‌خواهید این تعاریفی که در ذهن‌تان مانده، سروشکل بیشتری بگیرد، ادامه داستان را هم بخوانید.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کدام بانک اولین‌بار از ریپل استفاده کرد؟

بانک فیدور در شهر مونیخ آلمان، اولین بانکی بود که در سال 2014 از ریپل استفاده کرد. فیدور یک بانک آنلاین در آلمان است. در ماه سپتامبر همان سال هم بانک کراس ریور در نیوجرسی و بانک سی‌بی‌دبلیو در کانزاس هم اعلام کردند که می‌خواهند از پروتکل ریپل استفاده کنند. دیگر اتفاقات مشابه باعث شد تا در ماه دسامبر 2014 ارزش قیمت XRP، 200 درصد افزایش پیدا کند و به این ‌ترتیب ریپل توانست با عبور از لایت‌کوین، به دومین ارز رمزنگاری‌شده بزرگ تبدیل شود.

[/mks_pullquote]

 

آغاز به کار شرکت ریپل

شرکت ریپل که سازنده و توسعه‌دهنده پروتکل پرداخت ریپل است، در سال 2012 توسط کریس لارسن و جِد مک‌کیلب در شهر سانفرانسیسکو در ایالت متحده آمریکا راه‌اندازی شد. نام اصلی شرکت اُپن‌کوین است و بعد از مدتی آن را تغییر دادند و شرکت تا سال 2015، ریپل‌لب نام داشت.

در ششم اکتبر 2015 هم نام شرکت از ریپل لب به ریپل تغییر پیدا کرد. یک سال بعد و در تاریخ 13 ژوئن 2016، شرکت ریپل توانست مجوز ارزهای مجازی را از طرف اداره خدمات مالی نیویورک به دست آورد و با این مجوز جزء چهار شرکت دارنده جواز کسب‌وکاری برای ارزهای مجازی شد.

.

سازوکار ریپل

همان‌طور که گفتیم ریپل برای متصل کردن سیستم‌های پرداخت مختلف به یکدیگر طراحی شده است و می‌خواهد تا تجربه بدون اصطکاک پرداخت جهانی را به مشتریانش ارائه دهد و این کار را با استفاده از فناوری زنجیره بلوک انجام می‌دهد. به قول دیوید شوارتز، رمزنگار ارشد ریپل: «سیستم‌های پرداخت امروزی در شرایطی هستند که ایمیل در اوایل دهه 1980 آن را تجربه می‌کرد. هر یک از دارندگان خدمات، سیستم خودش را برای مشتریانش می‌ساخت و اگر مردم از سیستم‌های مختلفی استفاده می‌کردند، نمی‌توانستند به‌راحتی با یکدیگر تعامل کنند.» ریپل هم برای ایجاد همین تعامل راحت و آسان طراحی شد تا به موسسات مالی این امکان را بدهد که پرداخت‌های مشتریان‌شان را در هر جای دنیا که باشند، بلافاصله، با اطمینان کامل و هزینه به‌صرفه انجام دهند.

وب‌سایت ریپل پروتکل منبع‌‌باز را به‌عنوان تکنولوژی زیرساختی پایه برای انجام تراکنش‌های بین‌بانکی توصیف می‌کند. بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی غیربانکی می‌توانند پروتکل ریپل را به سیستم‌های خودشان متصل کنند تا مشتریان بتوانند از این اتصال به‌نفع خودشان استفاده کنند.

در حال حاضر برای انجام تراکنش‌ها توسط ریپل، به دو بخش نیاز است؛ اول یک موسسه مالی دارای مجوز که بتواند از طرف مشتریان سرمایه را پیش خودش نگه دارد و مانده‌حساب صادر کند. بخش دوم هم سازندگان بازار مانند صندوق‌های پوشش ریسک یا صندوق‌های تجارت ارز هستند که بتوانند نقدینگی را در ارزی که می‌خواهند به‌وسیله آن تجارت انجام دهند، فراهم کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

نخستین‌بار ایده ریپل از کجا شکل گرفت

ریپل‌پی عنوان پروتکلی است که در سال 2004 و توسط رایان فاگر، یک توسعه‌دهنده وب در ونکوور ایجاد شد. در واقع ایده چنین پروتکلی پس از اینکه فاگر روی یک سیستم ایجاد مبادلات محلی کار می‌کرد، به ذهنش خطور کرد و هدفش هم این بود که سیستم پولی غیرمتمرکزی ایجاد کند و به افراد و جوامع این امکان را بدهد تا بتوانند پول خودشان را تولید کنند. ریپل‌پی اولین نسخه این سیستم بود که در سال 2005 و به‌عنوان یک ارائه‌دهنده سرویس مالی برای ارائه گزینه‌های پرداخت امن برای اعضای یک انجمن آنلاین از طریق یک شبکه جهانی راه‌اندازی شد.

[/mks_pullquote]

 

ریپل مبتنی بر یک پایگاه داده مشترک و عمومی یا دفاتر کلی است که محتویات آن با توافق کلی تصمیم گرفته شده است. این دفاتر کل می‌توانند اطلاعات مربوط به پیشنهادهای خریدوفروش ارزها و دارایی‌ها را نگه دارند و به این ترتیب اولین صرافی توزیع‌شده را ایجاد کرد. می‌توان حتی گفت کاری که ریپل در حوزه پرداخت انجام می‌دهد، همان کاری است که قرارداد ساده نامه‌رسانی (SMTP) برای ایمیل انجام داد. در واقع به کمک ریپل، سیستم‌های مختلف موسسات مالی می‌توانند به‌طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در ریپل، افراد پرداخت‌هایشان را با استفاده از تراکنش‌های رمزنگاری‌شده‌ای انجام می‌دهند که ازطریق ارزهای فیات یا ارز داخلی خود ریپل (XRP) صورت گرفته باشد. برای تراکنش‌هایی که با استفاده از XRP صورت گرفته باشد، ریپل می‌تواند از دفاتر کل داخلی خودش استفاده کند، در صورتی که برای پرداخت‌هایی که با استفاده از دیگر ارزها انجام شده باشد، دفاتر کل ریپل فقط می‌توانند مقادیر بدهی به همراه دارایی‌هایی که به‌عنوان تعهدات بدهی در نظر گرفته شده است را ذخیره کنند.

در واقع XRP روی پروتکل ریپل به‌عنوان یک ارز آزاد موجود است. هنگام استفاده از ارز XRP، افراد دیگر نیازی ندارند که برای انجام تجارت یا تعویض پول متکی به یک موسسه مالی دیگری باشند و یک موسسه قابل ‌اعتماد پیدا کنند. در صورتی که برای انجام چنین تبادلی با استفاده از دیگر ارزها و از طریق ریپل، کمی اعتماد مورد نیاز است؛ چراکه هر کدام از این ارزها صادرکننده‌ای دارند که آن ارز می‌تواند از آن صادرکننده بازخرید شود.

در حال حاضر XRP به شش بخش اعشاری قابل تقسیم است و کوچک‌ترین واحد آن هم دراپ نام دارد که هر یک میلیون دراپ معادل یک XRP است. تاکنون 100 میلیارد XRP ایجاد شده است و بر اساس قوانین پروتکل ریپل، دیگر اجازه ساخت بیشتر آن امکان‌پذیر نیست. برای انجام تراکنش با استفاده از XRP ریپل، افراد باید حداقل بیست XRP در حساب‌شان داشته باشند و دلیل این کار هم برای جلوگیری از ایجاد تراکنش‌های اسپم عنوان شده است. در ادامه می‌خواهیم به‌طور خلاصه و یک‌خطی برخی از ویژگی‌های XRP را معرفی کنیم.

برد گارلینگ‌هاوس، مدیرعامل ریپل

XRP تنها دارایی دیجیتال است که به‌طور خاص برای موسسات مالی و ارائه‌دهندگان پرداخت طراحی شده است و از آن به‌عنوان پلی میان ارزهای فیات استفاده می‌شود. XRP پرداخت‌های برون‌مرزی سریع‌تر، ارزان‌تر و قابل اطمینان‌تر را فراهم می‌کند. XRP در مقیاس و سرعتی بسیار بالاتر از بیت‌کوین عمل می‌کند. راهکار XRP بسیار امن است و نسبت به دیگر دارایی‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین پایدارتر است.

استفان توماس، مدیر ارشد فناوری ریپل در مصاحبه با هافینگتون‌پست درباره این ارز می‌گوید: «همانند بیت‌کوین یک مقدار محدود از XRPها وجود دارد و باید گفت یک نوع ارز رمزنگاری‌شده تقلیلی است؛ به این معنا که بعد از انجام هر تراکنش حجم بسیار کوچک و اندکی از XRP کسر می‌شود.» البته باید گفت که این موضوع با عرضه نامحدود مغایرت دارد. با گذشت زمان عرضه بیت‌کوین همچنان ثابت باقی خواهد ماند؛ در حالی ‌که عرضه XRP کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا XRP روزبه‌روز ارزشمندتر هم شود.

هافینگتون‌پست در ادامه مصاحبه‌اش از توماس می‌پرسد که آیا این موضوع مانع استفاده بانک‌ها از XRP می‌شود؟ توماس در جواب به این سوال توضیح می‌دهد که این موضوع هیچ تداخلی در استفاده از XRP ایجاد نمی‌کند. او می‌گوید: «اگر بانک A یک میلیون XRP بخرد، 10 ثانیه بعد می‌تواند این مبلغ را به بانک B منتقل کند. طی این 10 ثانیه قیمت XRP فقط یک‌دهم پنی کاهش می‌یابد. در مقایسه با چنین زمان کوتاهی، این حجم از کسر پول چندان بد هم نیست.»

توماس در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند که چنین اتفاقی با بیت‌کوین نمی‌تواند رخ دهد؛ چراکه زمان جابه‌جایی پول با بیت‌کوین حدود یک ساعت است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

رویداد اِسوِل (Swell)

ریپل در روزهای 16 تا 18 اکتبر رویداد سه‌روزه‌ای با نام Swell را در کانادا برگزار کرد که طی آن متفکران و رهبران اصلی در صنعت بانکی و زنجیره بلوک را دور هم جمع کرد. این رویداد جمعی از متخصصان و الهام‌بخشان صنعت را دور هم جمع کرد تا درباره روندها و داستان‌های موفقیت‌آمیزشان در خصوص به‌کارگیری فناوری زنجیره بلوک در دنیای واقعی برای رفع نیاز مشتریان‌شان صحبت کنند.

[/mks_pullquote]

 

ارز ریپل در مقایسه با بیت‌کوین

به گفته توماس، ریپل یک ارز رمزنگاری‌شده سازمانی است که از همان روز اول برای بانک‌ها طراحی شده است، اما بیت‌کوین برای استفاده‌های سازمانی مناسب نیست و به‌جای اینکه با دولت هماهنگی و تناسب داشته باشد، طوری طراحی شده است که حتی در نبود دولت هم بتواند کار کند.

XRP می‌تواند حجم زیادی از تراکنش‌ها را پردازش کند. در حالی که بیت‌کوین می‌تواند نهایتا در هر ثانیه تا هفت تراکنش را انجام دهد، XRP می‌تواند هزار تراکنش را طی یک ثانیه پردازش کند. باتوجه به اینکه مردم روزبه‌روز به استفاده از ارزهای دیجیتالی روی می‌آورند، چنین مقیاس‌پذیری می‌تواند تفاوت بسیار عمده‌ای ایجاد کند.

مدت‌زمان موردنیاز برای انجام ترکنش توسط XRP، 3.7 ثانیه است؛ در حالی که این مدت‌زمان برای ارز بیت‌کوین، دو ساعت طول خواهد کشید. ریپل به‌سرعت دارد رو به جلو حرکت می‌کند و هر روز هم اعتبار بیشتری به‌دست می‌آورد. به‌طوری که فدرال رزرو هم حمایت خودش از ارز ریپل را اعلام کرد و به بانک‌ها اعلام کرد به‌دلیل سرعت و نوآوری که این ارز دارد، استفاده از آن را در دستور کارشان قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.