راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره آرکادی ولوژ مؤسس موتور جست‌وجوی یاندکس چه می‌دانید؟

ماهنامه عصر تراکنش / آرکادی ولوژ مؤسس روسی موتور جست‌وجوی یاندکس است. یاندکس بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی روسیه است که فارغ از هر رقابت و الگوبرداری از رقیب آمریکایی‌اش، در سال ۱۹۹۷ درست یک سال قبل از تأسیس شرکت بزرگ گوگل، تأسیس و راه‌اندازی شد.

یاندکس امروز دیگر تنها یک موتور جست‌وجوی اینترنتی نیست. این شرکت طیف وسیعی از محصولات و خدمات مانند تاکسی اینترنتی، خرید آنلاین، پرداخت‌های موبایلی و اینترنتی، موسیقی و آموزش را به مشتریانش ارائه می‌دهد. این شرکت در حال حاضر بیش از نیمی از بازار جست‌وجوی اینترنتی و ۶۱ درصد از تبلیغات آنلاین روسیه را در اختیار دارد. این در حالی است که سایت‌های یاندکس بیش از ۶۰ میلیون بازدیدکننده در هر ماه دارند. علاوه بر روسیه، یاندکس در اوکراین، بلاروس و قزاقستان هم طرفداران زیادی در میان کاربران اینترنت دارد، به‌طوری‌که یک‌سوم مردم این کشورها از این موتور جست‌وجو استفاده می‌کنند. درست مانند غول‌های تکنولوژی آمریکایی، این شرکت نیز در حال گسترش امکانات لجستیکی آفلاین خودش است و در همین راستا اخیراً توافقنامه‌هایی برای همکاری مشترک با شرکت بزرگ Uber و همچنین Sberbank بزرگ‌ترین بانک روسی را امضا کرده است تا بتواند کسب‌وکارهای حمل‌ونقل و تجارت الکترونیکی خودش را ایجاد کرده و توسعه دهد.

آرکادی ولوژ یک کارآفرین سریالی است که سعی کرده خدمات و محصولات متنوعی را ارائه کند. او در دانشکده فیزیک و ریاضیات در دانشگاه جمهوری‌خواهان آلماتی در قزاقستان تحصیل کرده و در دانشگاه نفت و گاز روسیه (گوبکین) و در رشته ریاضیات کاربردی به ادامه تحصیل مشغول شده و در سال 1986 فارغ‌التحصیل شده است. ثروت وی در سال 2013 بیش از 1.15 میلیارد دلار برآورد شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.