راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس‌های پرداخت اختصاصی؛ خدمت نفیس به فین‌تک‌ها / گفتگو با حمیدرضا زندیه، معاون توسعه محصول شرکت فن‌آوا کارت

ماهنامه عصر تراکنش / بسیاری امروزه معتقدند حمایت از استارت‌آپ‌ها، تشخیص ایده موفق و سرمایه‌گذاری درست برای آن خود یک تخصص و توانمندی مهم است که به اندازه یک ایده، مهم و کلیدی است. این باور را می‌توان با برشمردن نمونه‌های موفق و شکست‌خورده فراوانی تایید کرد؛ استارت‌آپ‌های زیادی بوده‌اند که از لحاظ قدرت و ابتکار ایده اولیه بسیار متمایز بوده و ظرفیت موفقیت را داشته‌اند، اما حمایت نادرست از آنها منجر به شکست‌شان شده است و البته نمونه‌های برعکس هم کم نیستند.

سامانه «نفیس» از جمله ایده‌هایی است که علاوه بر برخورداری از نقاط قوت فراوان به‌درستی نیز از سوی سرمایه‌گذاران حمایت شده و به این ترتیب می‌توان از آن به‌عنوان یکی از طرح‌های عملیاتی‌شده موفق در حوزه پرداخت الکترونیکی نام برد.

حمیدرضا زندیه، معاون توسعه محصول شرکت فن‌آوا کارت در گفت‌وگو با عصر تراکنش به تشریح ابعاد مختلف این سامانه پرداخته است.

 

چه نیازهایی در  بازار پرداخت الکترونیکی، فن‌آواکارت را به سمت طراحی سامانه نفیس سوق داد؟

امروزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی ویژگی منحصربه‌فردی برای جذب مشتریان نیست و ارائه سرویس‌های جدید و متنوع، موجب برتری بازیگران حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک خواهد بود. به همین دلیل بانک‌ها با اتخاذ رویکرد Open Banking، تلاش کرده‌اند با استفاده از کمک Third partyها به تنوع‌بخشی بیشتر در ارائه خدمات به مشتریان اقدام کنند. ماهیت فنی Core Bankها، به‌همراه زمان و هزینه زیاد مورد نیاز برای توسعه سرویس‌های جدید سبب شده است نیاز به  ارائه بستر سرویس‌های پرداخت اختصاصی در بانک‌ها بیش از پیش احساس شود.

ما هم با درک فضای نوآورانه جدید و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت پرداخت، اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سامانه نفیس یا بستر سرویس‌های پرداخت اختصاصی کردیم.

 

ویژگی‌هایی که نفیس را متمایز می‌کند، چیست؟

سامانه نفیس با ارائه سرویس‌های یکپارچه پرداخت در کانال‌های متنوع (OmniChannel)، امکانات جدیدی را برای گسترش حوزه کسب‌وکاری فین‌تک‌ها فراهم کرده است. با توجه به اینکه بیشتر فین‌تک‌های کشور در حوزه پرداخت فعالیت می‌کنند، امکان خلاقیت برای فین‌تک‌های جدید کاهش پیدا کرده است. به همین منظور ما در واقع با هدف هدایت فین‌تک‌های جدید به افق‌های دورتر اقیانوس آبی، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

توسعه سرویس‌های پرداخت اختصاصی، استقلال سرویس‌ها از کانال‌های پرداخت و تنوع امکانات تعریف کارمزد، تنها بخشی از اهداف توسعه سامانه نفیس به‌حساب می‌آید. علاوه بر این به‌منظور افزایش توانمندی فین‌تک‌ها برای کسب کارمزد از خدمات پرداخت، زیرساخت مورد نیاز فین‌تک‌ها برای ارائه سرویس‌های B2B و B2C را هم فراهم کرده‌ایم.

 

سازوکار طراحی سرویس‌ها در نفیس چگونه است؟

اجزای یک پرداخت شامل پذیرنده، دارنده کارت، ترمینال پرداخت و کارمزدهای درآمدی پرداخت به‌صورت داینامیک قابل تعریف و با شرایط متنوعی در پروژه‌های مختلف قابل سرویس‌دهی است.

سامانه نفیس امکانات متنوعی جهت راه‌اندازی سرویس‌های پرداخت اختصاصی برای سازمان‌ها فراهم کرده و شانس موفقیت مالی فین‌تک‌ها را که به‌علت محدودیت‌های رگولاتوری در مضیقه هستند، افزایش می‌دهد.

 

نفیس در لایه مشتری هم تمایزی دارد؟

بله، زیرساخت ارائه سرویس‌های پرداخت باشگاه مشتریان از جمله قابلیت‌های نفیس است. سرویس‌های پرداخت اعتباری، کیف پول، امتیاز و… امکانات مناسبی را برای فین‌تک‌ها جهت راه‌اندازی باشگاه مشتریان فراهم می‌سازد. این سرویس‌ها همچنین سبب می‌شوند تا ایجاد باشگاه مشتریان برای شرکت‌های SME به‌سهولت انجام شود.

استفاده از زیرساخت‌های نفیس برای تسویه، ارائه سرویس بدون محدودیت در کانال، عدم وابستگی سرویس‌ها به شماره کارت مشتریان و تعریف کارمزدهای مختلف برای هر گروه از مشتریان به‌صورت جداگانه، بخشی از قابلیت‌های سامانه نفیس در حوزه باشگاه مشتریان است.

در واقع این سامانه برای فین‌تک‌ها طراحی شده است؟

نه، اصلا. استفاده از سرویس‌های سامانه نفیس تنها به فین‌تک‌ها محدود نمی‌شود و سایر استارت‌آپ‌ها هم می‌توانند از طریق API و همچنین پورتال نفیس به سرویس‌های پرداخت اختصاصی دسترسی داشته باشند.

سرویس‌های بن، خرید جشنواره، خرید اقساطی، سرویس خرید شناسه‌دار و… بخشی از سرویس‌های باشگاه مشتریان است که در سامانه نفیس پیاده‌سازی شده‌اند. ارائه سرویس از طریق پورتال به گونه‌ای طراحی شده است که هر استارت‌آپ با طراحی مدل کسب‌وکاری مختص خود بتواند اجزای پرداخت را در سامانه تعریف و پارامترهای کارمزد، درصد تسهیم درآمد و… را تنظیم کند. تمامی اجزای اکوسیستم پرداخت شامل ماژول‌های سوئیچ پرداخت، سامانه پذیرندگان، دارندگان، صدور کارت و… در سامانه نفیس طراحی و تولید شده است. همچنین درخواست‌های جدید اعم از توسعه POS، IPG، موبایل و… به‌صورت متمرکز و Agile در فن‌آواکارت طراحی و تولید می‌شود.

 

این قابلیت‌ها ارزش افزوده جدیدی در بازار ایجاد می‌کند؟

ما با نفیس توانسته‌ایم علاوه بر بستر سرویس‌های پرداخت، سرویس‌های اختصاصی پرداخت را برای مشتریان ویژه توسعه دهیم. قابلیت‌هایی مانند پیاده‌سازی کارت چندمنظوره پرداخت، سامانه‌های موبایلی پرداخت، راه‌اندازی سرویس‌های پرداخت در شعب مختلف موسسات مالی و اعتباری و توسعه ترمینال‌های اختصاصی پرداخت، نمونه‌هایی از سرویس‌های مشتریان ویژه است.

امروز پرداخت به‌صورت روزافزون تبدیل به ماهیتی فناورانه شده و مفهوم پرداخت از ابزارها و روش‌های قدیمی مستقل شده است. نوآوری مداوم در توسعه سرویس‌های جدید سبب شده است تا شرکت فن‌آواکارت همکاری و تعامل با بانک‌ها و بازیگران جدید صنعت پرداخت؛ از جمله فین‌تک‌ها را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد. به همین منظور آمادگی داریم تا در همایش‌های گروهی و همچنین در تعاملات دوجانبه، امکان همکاری‌های اختصاصی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

آیا می‌توان از سامانه نفیس برای رفتارشناسی مشتریان هم استفاده کرد؟

بله، قطعا. در واقع سامانه نفیس وظیفه رصد سلایق، نیازها و خواسته‌های مشتریان سازمان‌ها را در حوزه پرداخت الکترونیکی بر عهده دارد. نفیس در واقع ابزاری برای تبدیل نیازهای متنوع مشتریان به فرصت‌هایی برای توسعه کسب‌وکار است.

به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم سامانه نفیس که از پلتفرمی هیبریدی برخوردار است، می‌تواند با تمرکز بر رفتار خرید تمامی ذی‌نفعان سازمانی؛ اعم از مشتریان، کارکنان، تامین‌کنندگان، واسطه‌ها و خرده‌فروشان، دانش مناسب را در حوزه‌های مختلف تولید کند. سامانه نفیس با تجمیع و یکپارچه کردن در کانال‌های پرداخت الکترونیکی تمامی تلاش‌های نظام‌مند برای شناخت بازار و اقدام مناسب در مقابل انواع تقاضاها را با توجه به‌نظام ارزشی و اهداف سازمان‌ها ارائه می‌کند. نفیس می‌تواند تلاشی سیستمی و متمرکز مبتنی بر زیرساخت‌های پرداخت الکترونیکی برای پیاده‌سازی منعطف سازوکارها، روش‌ها، رویه‌ها و ابزارهای متناسب با کارکرد در بازار به سازمان‌ها ارائه دهد. نفیس به سازمان‌ها امکان می‌دهد مشتریان خود را بیشتر بشناسند و تفاوت‌های آنها را ببینند، خدمات خود را در درگاه‌های پرداخت برای مشتریان اختصاصی‌سازی کنند، سازوکار تخفیف و تقسیط را فراهم آورند و از خدمات ارزش افزوده تسهیم و کارت وفاداری بهره‌مند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.