راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش به سوی هوشمندسازی خدمات بانکی / گفتگو با روزبه ترابی، مدیرعامل شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده است. سامانه کشف تقلب برخط کارت، سامانه هوشمند مانیتورینگ و کنترل تراکنش‌های کارت، سامانه وفاداری برخط و سامانه کشف تقلب بلادرنگ اینترنت، از جمله محصولات این شرکت است. گفت‌وگویی با روزبه ترابی، مدیرعامل این شرکت انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

.

در ابتدا در مورد شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن و نوع فعالیت آن توضیح دهید.

برای معرفی شرکت شاید خوب باشد که به نام آن توجه کنیم. ما شرکتی هستیم که بر داده و داده‌کاوی و هوشمندسازی کسب و کار تمرکز داریم و در ضمن توسن نیز هستیم که نشانگر آن است که بیشتر فعالیت این شرکت در حوزه بانکی و پرداخت است. داده‌کاوان هوشمند توسن، به عنوان شرکت دانش‌بنیان و تخصصی گروه توسن در حوزه هوش تجاری (BI)، هوش عملیاتی (OI) و خدمات داده‌کاوی از ابتدای سال 1389 فعالیت خود را با تمرکز بر محصولات هوشمند در کسب و کار بانکی، آغاز کرده است است.

.

نقطه قوت شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن را در بازار رقابتی چه می‌دانید؟

مهم‌ترین نقطه قوت شرکت، سرمایه انسانی متخصص آن است. همکاران ما در شرکت متشکل از افرادی با تخصص‌ در حوزه‌های نرم‌افزار، هوش مصنوعی و همچنین تحلیلگران زبده حوزه‌های کسب‌وکاری به‌خصوص کسب‌وکار بانکی هستند که اساتید دانشگاهی مسلط بر مفاهیم به‌روز علمی نیز آنان را همراهی می‌کنند.نکته دیگر نوآورانه و به‌روز بودن کسب‌وکار شرکت است که ایجاب می‌کند تا عمدتا با لبه تکنولوژی همگام باشد. علاوه بر اینها می‌توان از ثبات شرکت و همچنین پشتیبانی و همراهی گروه توسن یاد کرد که از منظر انتقال تجربه نرم‌افزارهای بانکی و کسب‌وکار مرتبط با آن دارای اهمیت است.

.

شرکت داده‌کاوان چه محصولات و خدماتی به شبکه بانکی کشور معرفی کرده است.

ما خود را متخصص داده و تحلیل داده؛ به‌خصوص داده‌های با حجم بالا می‌دانیم. ما در شرکت، دارای دو خط تولید محصول (Product Line) هستیم که برای هر یک، زیرساختی توسعه داده‌ایم؛ اولین زیرساخت، انبار داده بانکی است که با توجه به نیازهای اطلاعاتی بانک‌ها تولید شده است. این زیرساخت از حدود هفت سال پیش در دستور کار شرکت قرار گرفت که به‌مرور کامل شده و هم‌اینک، به زعم ما، کامل‌ترین انبار داده بانکی کشور است که بسیاری از نیازهای داده‌ای این صنعت را پوشش می‌دهد. ما روی این زیرساخت بیش از 15 محصول متنوع توسعه داده‌ایم که می‌توان محصولاتی از جمله انواع داشبوردهای اطلاعاتی مورد نیاز بانک‌ها، سامانه کشف تقلب، سامانه‌ مبارزه با پولشویی، سامانه ذی‌نفع واحد و اشخاص مرتبط، سامانه تحلیلی مقایسه‌ای شعب، سامانه تحلیلی مشتریان و سایر موارد را نام برد که تماما از زیرساخت داده‌ای ایجادشده در انبار داده تغذیه می‌شوند.

.

اشاره کردید در مجموعه شما دو زیرساخت توسعه داده شده است. در مورد زیرساخت دوم توضیحی ندادید.

دومین زیرساخت شرکت، زیرساخت هوش عملیاتی (Operational Intelligent) است که هدف اصلی آن تجهیز کسب‌وکار به هوشمندی به شیوه بلادرنگ یا برخط است.سوئیچ‌های بانکی یا سامانه یکپارچه بانکی (Core Banking) از منظر عملیاتی مراکز حساسی هستند. سرعت و تعداد تراکنش در آنها اهمیت فراوانی دارد و عمدتا انتظار می‌رود کارکردهای اصلی خود را به بهترین نحو ایفا کنند. غالبا از این سیستم‌ها به‌واسطه حفظ کارایی، انتظار کارکردهای جانبی شبیه هوشمندی نمی‌رود. زیرساخت هوش عملیاتی (OI) برای برآورده کردن این نیاز توسعه یافته است. کارکرد این زیرساخت به‌گونه‌ای است که در مسیر تراکنش قرار می‌گیرد و تراکنش از طریقی مانند وب‌سرویس در اختیار این زیرساخت قرار می‌گیرد. این زیرساخت تحلیل و پردازش‌های لازم را انجام داده؛ کارکردهای هوشمندی را محاسبه و اضافه کرده و در قالب پاسخ به مرکز (سوئیچ) ارسال می‌کند. بدین ترتیب بدون اینکه در کارکرد اصلی مرکز خللی ایجاد شود، هوشمندی به‌صورت مستقل به کسب‌وکار اضافه می‌شود. در اینجا لازم است اشاره کنم که روی این زیرساخت نیز محصولات متنوع بانکی توسعه داده شده است که اهم آن، سامانه کشف تقلب برخط کارت، سامانه هوشمند مانیتورینگ و کنترل تراکنش‌های کارت، سامانه وفاداری برخط و سامانه کشف تقلب بلادرنگ اینترنت‌بانک است.

.

سوالی که پیش می‌آید این است که با توجه به کارکرد عملیاتی زیرساخت هوش عملیاتی، سرعت پاسخ‌دهی این زیرساخت یا محصولات توسعه‌یافته روی این زیرساخت قاعدتا باید بسیار بالا باشد تا خود این زیرساخت باعث کندی نشود؟

دقیقا، به موضوع خوبی اشاره کردید. عمده هزینه‌های اجرایی تولید این زیرساخت صرف بالا بردن کارایی (Performance) و دسترس‌پذیری (Availability) آن شده است. به نحوی که این زیرساخت قابلیت ارائه پاسخ به سوئیچ را با یک ماشین معمولی در TPS حدود 500  و در کمتر از 20 میلی‌ثانیه دارد. در ضمن این زیرساخت قابلیت مقیاس‌پذیری (Scalability) دارد که با افزایش قدرت ماشین یا اضافه کردن تعداد آنها به‌راحتی می‌توان قدرت پردازشی این سامانه را تا TPS دلخواه افزایش داد.

.

داده‌کاوان هوشمند توسن چه محصولات و تولیدات جدیدی را برای ارائه دارد؟

تولیدات جدید در شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن معمولا به دو صورت تعریف می‌شود. دسته اول بر اساس درخواست‌های مطرح‌شده در دستورالعمل‌های بانک مرکزی توسعه داده می‌شوند؛ همانند محصولات جدیدی از جمله سامانه‌ کنترل لیست‌های تحریمی، سامانه گزارشات مالی منطبق بر استاندارد IFRS، سامانه کفایت سرمایه و گزارش چک‌های درون‌بانکی. دسته دوم محصولاتی است که نیازمندی‌های آنها بر اساس درخواست‌های مشتریان‌مان یا تحلیل‌های شرکت به سبد محصولات شرکت اضافه می‌شود. محصولات جدید این دسته عبارتند از: داشبورد ویژه مدیرعامل، سامانه حسابداری مشتری، سامانه جابه‌جایی منابع بانکی، سامانه برخط کشف تقلب اینترنت‌بانک و سامانه برخط مانیتورینگ مالی.

.

با توجه به اجرای پروژه‌های متعدد در حوزه بانکی در کارنامه کاری شرکت، رمز موفقیت این شرکت در بازار را چه می‌دانید؟

بهتر است اول اشاره‌ای داشته باشم بر اینکه در این سال‌ها رشد شرکت داده‌کاوان به‌آرامی اما مداوم و پیوسته بوده که مهم‌ترین نکته موفقیت ما همین بوده است. در همین راستا عامل اصلی موفقیت خود را تعامل سازنده و مستمر با مشتریان می‌دانیم. شرکت مانند یک مشاور در کنار مشتری در مرحله تعیین و تعریف نیازمندی‌ها قرار می‌گیرد و از این رو رضایت مشتری از زمان تعریف و به‌کارگیری محصول تا انتها برای ما یک اصل اساسی است. البته تمامی موارد اشاره‌شده در ابتدای مصاحبه، سرمایه انسانی، ثبات شرکت و عادت به نوآوری در شرکت، به‌همراه نگرش چابک به فرایند تولید محصول در موفقیت شرکت نقش داشته‌اند.

.

آینده فعالیت شرکت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در کشور ما، بانک‌ها نسبت به سایر سازمان‌ها با دگردیسی در مقاطع زمانی مختلف توانسته‌اند پیشرفت‌های زیادی حاصل کنند و خدمات و سرویس‌های به‌روزتر و منطبق با نیازهای مشتریان را ارائه دهند. سامانه‌های متمرکز و سرویس‌های قابل ارائه روی کانال‌های گوناگون، همگی شاهدی بر آن هستند، اما به نظر بنده زمان آن فرا رسیده است که بانک‌ها به ایجاد ارزش افزوده ناشی از داده‌های خود بیندیشند. به نظر من تنها با استفاده از این مهم است که مشتریان شاهد تمایز چشمگیر در ارائه سرویس از سمت بانک‌ها خواهند بود. به نظرم آینده خدمات بانکی را سرویس‌های به معنای واقعی هوشمند بانک‌ها تعیین خواهند کرد. اگر این پیش‌بینی درست باشد، داده‌کاوان هوشمند توسن نقشی تعیین‌کننده و مهم در آینده بانکداری کشور خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.