راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روایت رضا قربانی از اکوسیستم فین‌تک ایران در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت

اکوسیستم فین‌تک در ایران بیشتر در حوزه پرداخت شناخته شده و غالب مردم زمانی که حرف از فین‌تک‌ها می‌شود، تراکنش‌های پرداخت را متصور می‌شوند اما این اکوسیستم، به جز این حوزه مباحث متنوع دیگری را دربرمی‌گیرد که کمتر از آنها گفته‌اند.

رضا قربانی، مدیرعامل شبکه راه پرداخت در سخنرانی که با موضوع اکوسیستم پرداخت در ایران ارائه داد، گفت: وقتی راجع به اکوسیستم فین‌تک در ایران صحبت می‌کنیم، از یک جامعه 70 نفری حرف می‌زنیم که غالب آنها در دسته «پرداخت» جای دارند.

به گفته او، پرداخت مهمترین بخش این چرخه را در ایران تشکیل می‌دهد و این حوزه به قدری متورم است که از استارتاپ‌های موجود، 37 استارتاپ مشغول فعالیت در عرصه پرداخت هستند.

قربانی با تعریف واژه فین‌تک به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی، گفت: استارتاپ‌های فین‌تک به جز حوزه پرداخت در هشت گروه دیگر جای می‌گیرند. یکی از این گروه‌ها رمیتنس‌ها، انتقال بین‌المللی پول، است. سومین بخش استارتاپ‌های فین‌تک مربوط به مدیریت مالی است که مهمترین آنها PFMها هستند. بزرگ‌ترین مشکل آنها این است که نمی‌توانند از بانک‌ها API بگیرند.

او چهارمین دسته را گروه مربوط به قرض دادن دانست و گفت: کرادفاندینگ‌ها و تامین سرمایه جمعی در این بخش قرار می‌گیرند؛ طی سال‌های گذشته این بخش محدود به خیریه‌ها شده‌اند و دعوایشان سر این است که آیا بر سر مساله بورسی صحبت می‌کنیم یا یک مساله بانکی.

مدیرعامل شبکه راه پرداخت، پنجمین گروه از فین‌تک‌ها را بانکداری روزمره برشمرد نظیر بتابانک‌ها و مگابانک‌ها. این گروه مختص اپلیکیشن‌هایی است که به جای نرم‌افزار بانکداری می‌نشینند. به اعتقاد او، این گروه، نحیف‌ترین و ضعیف‌ترین بخش فین‌تک ایران است. گروه ششم از فین‌تک‌ها نیز در حوزه پول کار می‌کنند. مهمترین دستاورد آنها بیت‌کوین بوده است.

قربانی با بیان اینکه هفتمین بخش فین‌تک‌ها در ایران را ولث‌تک‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: خوشبختانه در ایران، بورس رابطه‌اش را با فناوری بهتر معلوم کرده به طوری که کسب و کارهای وابسته به بورس جدی‌تر بوده‌اند.

به گفته او، اینشورتک و رگ‌تگ هم گروه‌های دیگر این حوزه را دربرمی‌گیرند. یکی از ضعیف‌ترین گروه‌ها اینشورتک‌ها هستند، چرا که همواره در صنعت بیمه از منظر قانونگذاری و فناوری عقب هستیم. رگ‌تک‌ها هم ایده جالبی دارند؛ آنها از جریمه‌های بانک‌ها می‌کاهند و مباحث مربوط به تطبیق را در دنیا پیش می برند؛ در ایران استارتاپی نداریم که در این فضا مشغول فعالیت باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.