راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خودمان را در بازارهای جهانی تثبیت می‌کنیم / گفتگو با سید روح‌الله فاطمی اردکانی مدیرعامل شرکت توسن

ماهنامه عصر تراکنش / نزدیک به دو دهه از تولد «توسن» می‌گذرد. شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین که به توسن مشهور است، حالا در آستانه 19سالگی است و همچنان مسیر روبه‌رشدی را برای خود متصور است. توسن یک مجموعه بزرگ ارائه‌کننده راهکارهای بانکی و پرداخت بومی مبتنی بر فناوری‌های مالی روز جهان است و جزء معدود شرکت‌های نرم‌افزاری ایرانی به‌شمار می‌رود که توانسته‌ در عرصه صادرات نرم‌افزارهای سازمانی، گام‌های موفقی بردارد.

سید روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل کنونی توسن است؛ مردی که به‌واسطه برخورداری از تجربه و تخصص زیاد در سطوح مختلف سازمانی و رویارویی مستمر با مشکلات و چالش‌های نرم‌افزاری و خدمات پشتیبانی آن، زیروبم صنعت فناوری‌های مالی و چالش‌هایش را به‌خوبی می‌شناسد.

 

در خصوص فعالیت‌های شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین، قدری توضیح ‌می‌دهید.

شرکت توسن در سال ۱۳۷۸ با هدف ایجاد بستری مستقل و بومی جهت طراحی و تولید محصولات و راهکارهای نوین در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات کشور؛ مانند بانکداری و دولت الکترونیکی، تاسیس شده است. راهکارهای توسن در بسیاری از پروژه‌های مهم و راهبردی ملی در راستای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای کشور (مانند پروژه سبد کالا، دیوان محاسبات، درگاه خدمات الکترونیکی دولت) مورد استفاده قرار گرفته است. مضاف بر این راهکارهای بومی توسن در اغلب بانک‌های خصوصی و برخی بانک‌های دولتی و اکثر موسسات مالی و اعتباری کشور عملیاتی شده و در حال بهره‌برداری است.

بخش اعظم فعالیت‌های کلیدی و خدمات اصلی توسن در حوزه نرم‌افزار می‌گنجد. سال‌های متمادی توسعه سامانه‌های متنوع نرم‌افزاری، این امکان را به ما می‌دهد که در ارائه راهکارهای گوناگون در کسب‌وکارهای پرداخت و مالی و همچنین دولت الکترونیکی بتوانیم سبدی متنوع از محصولات و خدمات منحصربه‌فرد را ارائه کنیم.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شروع به کار توسن

شرکت توسن در سال ۱۳۷۸ با هدف ایجاد بستری مستقل و بومی جهت طراحی و تولید محصولات و راهکارهای نوین در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات کشور مانند بانکداری و دولت الکترونیکی، تاسیس شده و تاکنون به ارائه خدمات متنوع فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری کشور و ارگان‌های دولتی پرداخته است.

[/mks_pullquote]

 

توسن برای توسعه بیشتر کسب‌وکارهای خود چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه دستاوردهایی داشته است؟

عملکرد موفق در ارائه خدمات در داخل کشور، به تسری آوازه توسن به فراتر از مرزهای ایران‌زمین منجر شده؛ تا جایی که در حال حاضر توسن در عرصه‌های بین‌المللی نیز مشغول به ارائه راهکارهای مشابهی است. با توجه به اعتبار توسن و تمایل مشتریان به تامین نیازهای مرتبط خود از کانال این شرکت، توسن کسب‌وکار خود از طریق ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ و همچنین همکاری با سایر شرکت‌های فعال و معتبر حاضر در صنعت فناوری اطلاعات و بانکداری را گسترش داده تا بتواند با ارائه سبدی کامل از خدمات همگن به بهترین وجه، به رشد و بهبود کسب‌وکار مشتریانش کمک کند.

با توجه به فناوری به‌روزی که توسن در توسعه محصولات از آنها استفاده می‌کند، قابلیت انطباق محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با خدمات توسن به‌سادگی وجود دارد. به همین دلیل مشتریان می‌توانند در پورتفوی خدمات خود به‌عنوان یک سوپرمارکت مالی، از بهترین راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات بهره‌مند شوند. در حال حاضر توسن بالغ ‌بر ۳۰ همکار تجاری در حوزه‌های مختلف دارد.

 

امسال با بانک‌های صنعت و معدن و پست‌بانک، همکاری‌های جدی‌ داشتید. در خصوص این پروژه‌ها توضیح می‌دهید.

طی پروژه استقرار سامانه‌های بانکداری با بانک صنعت و معدن همراه شدیم و در مسیر تحقق اهداف این بانک در اقتصاد خرد و کلان و با تلاش‌های بی‌وقفه همکاران توسن و بانک در اردیبهشت‌ماه 1396 مهاجرت به راهکار بانکداری متمرکز و جامع بنکو را اجرا کردیم. اکنون همه نیازهای این بانک؛ به‌ویژه در حوزه‌های تسهیلاتی و بین‌الملل، به‌دلیل تخصصی بودن این خدمات در یک بانک توسعه‌ای نظیر بانک صنعت و معدن که پیش از این در قالب سیستم‌هایی جزیره‌ای مدیریت می‌شد، از طریق نرم‌افزار توسن به‌صورت یکپارچه پاسخ داده شده است. همچنین داشبوردهای مبتنی بر زیرساخت هوش تجاری و عملیاتی این بانک با قابلیت رصد کلان‌داده‌های کسب‌وکار و همچنین ایجاد امکان دید در زمان واقعی و کنترل فرایندهای بانکی، توان تصمیم‌گیری صحیح و بدون‌درنگ بانک را ارتقا خواهد داد.

توسن توانست در مهاجرت پست‌بانک با سامانه بانکداری متمرکز و جامع بنکو با قیاس عملکردی بالای 1000 شعبه در بیش از 6500 نقطه جغرافیایی برگ جدیدی در کارنامه موفقیتش رقم بزند. مهم‌ترین مزیت این سامانه جدید برای پست‌بانک را می‌توان سرعت، امنیت، دقت و ارائه خدمات نوین بانکی دانست و پیاده‌سازی آن، نویدبخش خدمات متنوع‌تر و مطلوب‌تری در تمامی درگاه‌های بانک؛ اعم از اینترنت‌بانک، تلفن‌بانک، موبایل‌بانک، دستگاه‌های خودپرداز و همچنین سایر خدمات بانکی برای مشتریان است. این یک اقدام مهم در بستر فنی بانکداری کشورمان بود که با تلاش متخصصان و کارشناسان توسن شکل گرفت.

نکته حائز اهمیت این است که در سنوات گذشته بزرگ‌ترین تولیدکننده کوربانکینگ خارجی در مهاجرت این بانک بزرگ دچار ناکامی و شکست شده بود.

 

شما که با طیف متنوعی از مشتریان سروکار دارید، به‌منظور جلب رضایت آنها چه رویکردی را در پیش می‌گیرید؟

ما باید ساختار سرویس‌دهی خود را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که نهایتا به ارتقای سطح کیفی محصولات و رضایت مشتریان برسیم. این یک چرخه تکاملی است که کیفیت روزافزون، موجب گسترش و بهبود آن می‌شود. ما کوشیده‌ایم بر اساس متدهای  ITIL، این چرخه را تکمیل کنیم و با بازخوردهایی که در حوزه انتقال و عملیاتی ‌کردن سرویس‌ها از میزان رضایتمندی مشتریان به دست می‌آوریم، در تعیین استراتژی و طراحی خدمات با هدف ارتقای سطح کیفی محصولات ارائه‌شده گام برداریم. با همین هدف در مسیر اخذ گواهی‌نامه‌های مرتبط قدم گذاشته‌ایم و می‌کوشیم توسن را همواره در مسیر روبه‌رشد و پیشرفت ببینیم.

به‌علاوه توسن با داشتن تکنولوژی کاملا مستقل و بومی، همواره انطباق با استانداردهای امنیتی بین‌المللی روز دنیا را در نظر داشته است. اخذ گواهی‌نامه‌های بین‌المللی مختلف ایزو ۲۰۰۰۰ و ۲۷۰۰۱ توسط این شرکت از جمله نتایج تلاش ما در گام برداشتن در مسیر درست و ارائه بهترین کیفیت با توجه به معیارهای روز جهانی بوده است.

مهم‌ترین پیامی که بخواهیم از دریافت گواهی‌نامه‌های مشابه به مشتریان و صنعت خودمان منتقل کنیم، این است که اطمینان خاطر به وجود آید در توسن سازوکارهایی برای ارائه بستر امن سرویس، حفظ سطح سرویس و مدیریت سیستماتیک آن ایجاد شده است. شاید برخی استانداردها هنوز در بازار داخلی جدی تلقی نشوند، ولی حضور مستمر و گسترده در بازارهای بین‌المللی بدون توجه به این استانداردها شدنی نیست.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ توسن

با توجه به اعتبار توسن و تمایل مشتریان به تامین نیازهای مرتبط خود از کانال این شرکت، توسن کسب‌وکار خود را از طریق ایجاد شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ توسن و همچنین همکاری با سایر شرکت‌های فعال و معتبر حاضر در صنعت فناوری اطلاعات و بانکداری گسترش داده تا بتواند با ارائه سبدی کامل از خدمات همگن به بهترین وجه به رشد و بهبود کسب‌وکار مشتریانش کمک کند.

[/mks_pullquote]

 

توسن را در بازار داخلی و خارجی در چه جایگاهی می‌بینید و نگاه‌تان به آینده چگونه است؟

با توجه به شرایط امروز کشور در معادلات بین‌المللی تغییراتی ایجاد شده است. ما اکنون در جایگاهی هستیم که باید بتوانیم برای خود به‌دنبال شرکایی در بازارهای جهانی باشیم و جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کنیم.

با تکیه‌ بر دانش بومی و تمایل کشور در حرکت به‌سوی بومی‌سازی، این موضوع به ارتقای وجوه رقابتی در فضای کسب‌وکار و همچنین ایجاد فرصت برای شرکت‌هایی همانند توسن جهت به اشتراک‌گذاری تجارب و لزوم تغییر در محصولات می‌انجامد. شرکت توسن جزء اولین شرکت‌های نرم‌افزاری بانکی ایرانی است که توانسته راهکارهای بانکداری جامع و متمرکز (Core Banking) را به دیگر کشورها صادر کند.

در سالی که گذشت، فرصت‌های مناسبی در زمینه‌های ارتباطی با شرکت‌های مشابه خارجی و بستری مناسب جهت مشارکت و انتقال تجربیات و دانش، فراهم شد. انتقال تکنولوژی و توانمندی‌های توسعه نرم‌افزارهای خارجی به بازار داخلی برای ما این زمینه را ایجاد کرد که به کیفیت بالاتری در راهکارها و خدمات خود برسیم و شانس صادرات محصولات خود به کشورهای خارجی را بالا ببریم.

ما همچنین به‌عنوان یک شرکت داخلی در حوزه ارائه نرم‌افزارهای بانکی، با رویکرد بانکداری اسلامی در تلاش هستیم که بازار و تکنولوژی بومی خود را به‌خوبی در جهان گسترش دهیم و در این زمینه حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم. بر بستر یک تعامل دوسویه با دنیا این فرصت را برای خود مهیا می‌بینیم که توسن را به جایگاهی برسانیم که درخور شأن نام‌آشنای این مجموعه در عرصه خدمات و راهکارهای بانکی باشد.

 

چه چشم‌اندازی برای شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین متصور هستید؟

چشم‌انداز توسن طبق بیانیه آن در سال ۱۳۸۶، رسیدن به جمع ۱۴ شرکت برتر ارائه‌کننده نرم‌افزارهای بانکی در سال ۱۴۰۰ و همچنین تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌کننده محصولات بانکداری اسلامی در دنیا بوده است. جهت رسیدن به این هدف و در برنامه‌ریزی مجدد برنامه استراتژیک توسن بر صادرات و حرکت به سمت بازار ذی‌نفعان بانک‌ها تاکید شده است، به‌نوعی که ۱۰ درصد درآمد توسن تا سال ۱۴۰۰ از صادرات نرم‌افزار به بازارهای خارج از ایران تامین شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.