راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خیز ایران‌ارقام برای تحولات بزرگ آینده / گفتگو با عابد آفتابی مدیرعامل این شرکت

ماهنامه عصر تراکنش / ایران‌ارقام قدیمی‌ترین شرکت فناوری اطلاعات ایران است و در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، جدیدترین محصول خود در حوزه سلف‌سرویس را رونمایی می‌کند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با عابد آفتابی، مدیرعامل این شرکت، به گفت‌وگو بنشینیم و از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که قرار است در این شرکت و در آینده‌ای نه‌چندان دور به مرحله اجرا درآید، جویا شویم.

اولین کلمه‌ای که با عابد آفتابی به ذهن می‌رسد، «جوان» است. واژه جوان در کنار ایران‌ارقام، قدیمی‌ترین شرکت فناوری اطلاعات ایران، ظاهرا یک پارادوکس به‌وجود می‌آورد؛ تناقضی که قرار است او با راهکارها و برنامه‌های اجرایی، بر آن خط بطلان بکشد.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شرکت ایران‌ارقام

شرکت ایران‌ارقام در سال 1335 فعالیت خود را با اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت NCR آغاز کرد و تا سال 1348 فعالیت شرکت تحت نام «ان‌سی‌آر ایران» ادامه یافت. شرکت ان‌سی‌آر در سال 1362 کلیه سهام شرکت را طی توافقنامه‌ای به ایران واگذار و نام شرکت به «خدمات دستگاه‌های محاسباتی ایران‌ارقام» تغییر کرد. شرکت ایران‌ارقام با استفاده از تجربیات گذشته خود، شناخت بازار و نیازهای مشتریان در سال 1370 دستگاه‌های خودپرداز را به بازار معرفی کرد و این دستگاه‌ها در بانک‌های سپه و ملت نصب و راه‌اندازی شد و با راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز برای اولین‌بار در ایران، شرکت ایران‌ارقام نام خود را به‌عنوان اولین ارائه‌کننده دستگاه‌های خودپرداز در ایران ثبت کرد. در سال 1384 شرکت ایران‌ارقام مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت و در زمره معدود شرکت‌های فناوری اطلاعات در ایران قرار گرفت که به‌صورت سهامی عام و در بورس قرار دارند. با این تفاسیر ایران‌ارقام قدیمی‌ترین شرکت فناوری اطلاعات ایران است و از لحاظ تعداد دستگاه‌های خودپردازی که پشتیبانی می‌کند، دومین شرکت در کشور است. بیش از ۳۰ درصد خودپردازهای فعال در کشور توسط ایران‌ارقام پشتیبانی می‌شود. همچنین در فروش خودپرداز نیز از لحاظ تعداد یکی از سه شرکت برتر کشور است. همچنین از لحاظ نرم‌افزاری، سوئیچ ایران‌ارقام حدود ۲۰ درصد تراکنش‌های شتابی را مدیریت می‌کند و جایگاه دوم در کشور را دارد. ایران‌ارقام در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر کارمند با ۱۰۰ دفتر نمایندگی در سراسر کشور دارد و یکی از پروژه‌های اخیر این شرکت نصب هزار دستگاه خودپرداز برای پست‌بانک در روستاهای کشور بوده است.

[/mks_pullquote]

 

با توجه به تاریخچه‌ ایران‌ارقام و رقبایی که دارید، چه برنامه‌ای برای حفظ جایگاه فعلی یا ارتقای آن دارید؟

در فضای فعلی که سرعت تغییرات بسیار بالاست، ایران‌ارقام و هر شرکت بزرگ دیگری که بخواهد در فضای رقابت دوام بیاورد، در کنار نگاه به گذشته و استفاده از پتانسیل‌های آن، باید تغییراتی را که پیش روی آن قرار دارد، بررسی کند و متناسب با آنها خودش را بهینه‌سازی کند تا به اهدافش دست یابد. تاکنون در ایران‌ارقام به‌واسطه دستاوردهای تاریخی این شرکت، از جمله دانش فنی، اعتبار برند و اعتمادی که به این شرکت وجود دارد، توانسته‌ایم مشکلات بزرگ مالی و فنی را پشت ‌سر بگذاریم و اکنون در مقطعی هستیم که می‌توانیم به آینده و کارهای نوآورانه فکر کنیم. در حال حاضر در ایران‌ارقام یک استراتژی بیشتر نداریم و آن هم این است که کارهایی را که باید انجام دهیم، سریع‌تر انجام دهیم. گفتن این جمله بسیار ساده است، ولی مدیرانی که هدایت شرکت‌های بزرگ را بر عهده دارند یا داشته‌اند، می‌دانند که انجام چنین کار ساده‌ای چقدر دشوار است.

با توجه به تغییراتی که ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور و در رابطه با پول نقد به وجود بیاید، چه آینده‌ای را برای تغییرات پیش‌بینی کرده‌اید؟

این تغییرات رویکرد استراتژیک چیزی نیست که برای اولین‌بار در ایران‌ارقام اتفاق افتاده باشد و اگر به تاریخچه این شرکت نگاه کنید، می‌بینید که ایران‌ارقام در چندین برهه زمانی، برای همگام کردن خودش با موج تغییرات، به شکلی هوشمندانه این تحول را در خودش ایجاد کرده است. اگر بخواهم آینده ایران‌ارقام را در حوزه اصلی فعالیتش به‌طور شماتیک ترسیم کنم، فکر می‌کنم ما در سه حوزه در آینده کوتاه‌مدت، برد خیلی خوبی خواهیم داشت و پروژه‌های خیلی سود‌دهی را اجرا خواهیم کرد؛ نخست بحث محصولات جدید ما در حوزه سلف‌سرویس است که در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، از این محصولات رونمایی خواهیم کرد.

دو هدف پشت این محصولات جدید است؛ یکی تسهیل‌گری برای مشتری که شامل شبکه بانکی و کاربر نهایی می‌شود و دومی کاهش هزینه‌های عملیاتی برای شبکه بانکی. در این حوزه، تمرکز ما روی دستگاه‌های Cashless،  CRSو STM خواهد بود. ما معتقدیم آینده‌ای که برای این سه محصول متصور هستیم، به‌دفعات بزرگ‌تر از آینده‌ای است که روزی برای ATM متصور شدیم و امروز محقق شده است. دومین حوزه، ارائه سرویس‌هایی است که راهکارهای بانکداری باز را تقویت کند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، واقعیتی تحت عنوان «کسب‌وکارهای فین‌تکی» در دل کسب‌وکارهای ما به وجود آمده است که اگر کسی این موضوع را نادیده بگیرد، فقط خودش را گول زده است. در نتیجه بخش قابل‌ توجهی از سیستم بانکی هوشمند به سمت راهکارهای بانکی باز جهت تعامل راحت با این سیستم‌ها حرکت خواهند کرد.

ما در ایران‌ارقام در این حوزه روی راهکارهای نرم‌افزاری خیلی خوبی کار کردیم؛ از جمله موضوع اومنی‌چنل که برای آن راهکار هم ارائه داده‌ایم و در فاز بازاریابی برای آن هستیم؛ همچنین در بحث بانکداری موبایلی راهکار فوق‌العاده‌ای ارائه کرده‌ایم که در فاز ارائه به بانک‌های مختلف است و بسیار به آن امیدوار هستیم. علاوه بر اینها سوئیچ بانکی‌مان را نیز در این راستا و با قابلیت اتصال به شبکه‌های بین‌المللی ارتقا داده‌ایم که از آن با عنوان «سبا 2» یاد می‌کنیم. سومین حوزه‌ای که بر اساس روند جهانی به آن رسیده‌ایم، بحث کلان‌داده‌ها (Big Data) و آنالیزهای الگوریتمی است که اکنون در دنیا اتفاق‌های مهمی در این حوزه افتاده است و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس تحلیل‌ها و ابزارهای این حوزه انجام می‌گیرند و به‌زودی بازار ایران نیز تشنه این موضوع خواهد شد. در این حوزه راهکار هوش تجاری (BI) ایران‌ارقام را در راستای حرکت به این سمت به بازار ارائه کرده‌ایم که در حال حاضر به‌طور عملیاتی در بانک ملی پیاده‌سازی شده است و در فاز توسعه آن هستیم و به‌زودی بانک‌های دیگری نیز از آن بهره خواهند برد. برگرفته از این سه حوزه اصلی که اشاره کردم، چند پروژه نیز به‌طور مشخص در ایران‌ارقام تعریف شده است.

یکی از این پروژه‌ها، پروژه پیاده‌سازی این طرز فکر در دولت الکترونیکی و دولت هوشمند است. ما مذاکرات جدی با شهرداری تهران، پلیس+۱۰ و دیگر سازمان‌هایی که فکر می‌کنیم می‌توانند از ترکیب زیرساخت‌های ما، زیرساخت‌های بانکی و زیرساخت‌های دیجیتال استفاده کنند، انجام می‌دهیم. پروژه دیگر، بحث بازآفرینی شعب است که هم به لحاظ فرایندی و هم به لحاظ سخت‌افزاری روی آن کار می‌کنیم. از نظر ما بازآفرینی شعب این نیست که یکسری دستگاه روز، مدرن و هایتک وارد شعبه شود؛ به نظر ما فرایند شروع و پایان یک عملیات بانکی به بازآفرینی نیاز دارد که البته این امر مستلزم این است که شبکه بانکی هم پذیرای این تغییرات باشد؛ هرچند از آن اتفاق‌هایی است که دیر یا زود صورت می‌گیرد و بانک‌هایی برنده خواهند بود که زودتر در این مسیر قدم بردارند. پروژه دیگر، پروژه صندوق فروشگاهی است که هم به لحاظ سخت‌افزاری و هم به لحاظ نرم‌افزاری در ایران‌ارقام به‌طور جدی دنبال شده است و آمادگی صددرصدی برای ورود به این پروژه را داریم و صرفا منتظر اعلام شدن موازین رگولاتوری در این حوزه هستیم.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

سوئیچ بانکی ایران‌ارقام (سبا)

با توجه به تمرکز مدیریت نرم‌افزار بر ارائه راهکارهای بانکی و به‌منظور پاسخگویی به نیاز بانک‌های کشور، سوئیچ بانکی ایران‌ارقام (سبا)، طراحی و پیاده‏‌سازی شده است. در انجام این کار، نیازمندی‏‌های بانک‌‏های بزرگ و حجم تراکنش‏‌های آنان مورد توجه بوده است که در نتیجه، سوئیچ سبا به‌سادگی قادر به پردازش تراکنش‏‌های بزرگ کشور است. این سوئیچ، علاوه بر مدیریت کانال‌‏های ارتباطی و تبادل اطلاعات بین درگاه‏‌های مختلف؛ سیستم‏‌ها و امکانات لازم برای انجام عملیات بانکداری الکترونیکی را از طریق درگاه‏‌های مختلف فراهم می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

در خصوص بحث رضایت مشتریان نیز کاری انجام گرفته است؟

این موضوع امروز جزء دغدغه‌های اصلی ماست و اقدامات اساسی متنوعی در این راستا انجام داده‌ایم. یکی از اصلی‌ترین کارها در این راستا، وصل کردن عملکرد داخلی نیروهای شرکت به بحث رضایت مشتری است. در این راستا از نهادهای سومی نیز کمک گرفته‌ایم که ما را در این ارزیابی عملکرد، مبتنی بر حقایق و نه بر اساس نظرها و سلایق، کمک کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ویژگی‌های بانکداری الکترونیکی مبتنی بر اومنی‌چنل

با داشتن یک زیرساخت مبتنی بر اومنی‌چنل بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند به‌خوبی نیازهای نسل جدید کاربران را پاسخ دهند. امروزه، داده‌های زیادی از مشتریان بانک‌ها در قالب داده‌های شبکه‌های اجتماعی، داده‌های مکانی و سایر داده‌های الکترونیکی موجود است و زمان آن فرا رسیده که بانک‌ها با استفاده از این داده‌ها، سرویس‌های هرچه بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند. سرمایه‌گذاری بانک‌ها در حوزه اومنی‌چنل می‌تواند به موفقیت آنها در جذب مشتریان نسل جدید کمک شایانی کند. یکنواختی درگاه‌ها، یکپارچگی درگاه‌ها در مقابل درگاه‌های مستقل از هم، مشتری‌محوری در مقابل بانک‌محوری و حدس زدن نیازهای مشتری در مقابل انجام درخواست‌ها از جمله ویژگی‌های اصلی بانکداری الکترونیکی مبتنی بر اومنی‌چنل است.

[/mks_pullquote]

 

با توجه به متنوع بودن سبد محصولات ایران‌ارقام، به‌طور کلی مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا در چیست؟

مسلما در هر بازاری ما مزیت‌های رقابتی خاص خودمان را داریم؛ سابقه بالا، دانش فنی، به‌روز بودن تکنولوژی، برتری نرم‌افزاری، پوشش سراسری و گسترده شبکه پشتیبانی و مواردی از این ‌دست هر کدام می‌تواند در حوزه‌های مختلف مزیت رقابتی اصلی ایران‌ارقام نسبت به رقبا باشد، اما به‌طور کلی، تجربه نشان داده است که ایران‌ارقام یک غول فناوری اطلاعات باثبات است که حتی اگر در پروژه‌ای با ضرر ریالی بزرگی مواجه بوده، حاضر نبوده اعتبارش را به‌خاطر مسائل ریالی زیر پا بگذارد و حتما آن پروژه را به سرانجام رسانده است. این شاید اصلی‌ترین چیزی است که در طول سال‌های متمادی باعث شده مشتریان به ایران‌ارقام اعتماد کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.