راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همایش هفتم با تمرکز ویژه روی استارت‌آپ‌ها / گفتگو با هستی ربیعی دبیر اجرایی هفتمین همایش بانکداری الکترونیک

ماهنامه عصر تراکنش / پس از گذشت شش دوره، هفتمین دوره از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت حمایت گسترده‌ای از استارت‌آپ‌ها دارد. دراین‌باره با دبیر اجرایی رویداد، هستی ربیعی گفت‌وگو کرده‌ایم.

هفتمین دوره از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با عنوان نوآوری بازیگران جدید و کارایی در کسب‌وکار مالی، برای اولین‌بار به موضوع فین‌تک و استارت‌آپ‌ها پرداخته که به‌عنوان اقدام جدیدی در راستای حمایت از استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها به‌عنوان بازیگران جدید انجام شده است. با اختصاص بخشی از محتوای علمی همایش به مسائل استارت‌آپ‌ها و همین‌طور اختصاص فضای نمایشگاه تخصصی تحت عنوان «نمایشگاه نواندیشان فناوری‌های مالی» به این بازیگران می‌توان گفت که همایش امسال، دیدنی‌تر از قبل خواهد بود. در ادامه با هستی ربیعی، دبیر اجرایی همایش گفت‌وگویی درباره همایش هفتم و اتفاقات و تغییراتی که امسال رخ داده، انجام دادیم.

تغییرات جدید و مهم امسال همایش چیست؟

اگرچه همایش در هفتمین دوره‌ از برگزاری تغییرات عمده و اساسی در بعد اجرایی، مانند تسهیل در فرایند ثبت‌نام و صدور کارت، افزایش فضای نمایشگاهی، ایجاد فضای ویژه رسانه‌ها و حمایت گسترده از استارت‌آپ‌ها خواهد داشت، اما تغییرات مهم امسال همچون سال‌های گذشته در بعد علمی است. باید توضیح دهم که برای انتخاب موضوعات و محورها، هر ساله پس از برگزاری همایش با فاصله‌ای اندک همکاران من در پژوهشکده پولی و بانکی با رصد مداوم آخرین تحولات این صنعت، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و دعوت از متخصصان و خبرگان صنعت بانکداری و پرداخت در قالب کمیته علمی تلاش می‌کنند تا موضوعات همایش به‌گونه‌ای تنظیم شود تا اصلی‌ترین چالش‌های مرتبط با بانکداری الکترونیک را در هر سال پوشش دهد. بنابراین به نظر من کلیدی‌ترین تحول همایش امسال انتخاب موضوع است. با فراگیری گوشی‌های هوشمند و ورود تکنولوژی‌های جدید مثل کلان‌داده‌ها و زنجیره بلوک و تامین مالی انبوه و اقتصاد مشارکتی در حوزه بانکداری و پرداخت و ورود بازیگران جوان به این صنعت با ارائه نوآوری‌های جدید در یک فضای رقابتی، بانک مرکزی به‌عنوان متولی اصلی صنعت پرداخت کشور تصمیم به توجه بیشتر به این مقوله گرفته است. بنابراین کمیته علمی؛ موضوع نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب‌و‌کار مالی را به‌عنوان موضوع اصلی همایش انتخاب کرد.

ضمنا در چارچوب استراتژی بلندمدت همایش برای حرکت تدریجی، از همایشی در کلاس ملی به سمت همایشی منطقه‌ای و حتی جهانی، علاوه بر دعوت از سخنرانان مطرح بین‌المللی مثل برت کینگ و پائولو سیرونی، شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده مثل مک کینزی، ارنست اند یانگ و اکسنچر، امسال برای اولین بار در همایش نشست‌هایی چه در سالن اصلی و چه در سالن‌های جانبی به‌صورت سخنرانی‌های کلیدی یا کارگاه خواهند داشت.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اولین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

اولين همايش بانكداری الكترونيك و نظام‌های پرداخت با حضور رئیس‌كل بانك مركزی، دبيركل بانك مركزی، مديران عامل بانك‌ها، مديران شركت‌های ارائه‌دهنده خدمات الكترونيكی به بانك‌ها و صاحب‌نظران عرصه بانكداری الكترونيك و نظام‌های پرداخت به ابتكار پژوهشكده پولی و بانكی و حمايت شركت ملی انفورماتيك در روزهای 30 بهمن و اول اسفند 1390 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

[/mks_pullquote]

 

امسال بخش داوری خاصی داریم؟

ما امسال مثل روال سال‌های گذشته در دو بخش عمده مقالات فراخوانی و جشنواره دکتر نوربخش، داوری داشته‌ایم. در مورد داوری مقالات فراخوان، هر مقاله به دو و بعضا بسته به موضوع به سه داور مختلف ارجاع شده و با توجه به محدودیت فضای ارائه، تعداد محدودی از مقالات برای ارائه انتخاب می‌شوند. تغییر ایجادشده در این بخش افزودن نویسندگان مقالات تخصصی سال‌های گذشته به گروه داوران مقالات است.

علاوه بر این با توجه به اینکه جشنواره دکتر نوربخش پس از هفت دوره برگزاری به یک مرجع ملی برای معرفی نوآوری‌های برتر بانک‌ها و شرکت‌ها تبدیل شده و هر ساله از نظر کمی و کیفی پیشرفت چشمگیری داشته است، دبیرخانه همایش تصمیم به دومرحله‌ای کردن فرایند داوری این جشنواره گرفت. شاید خالی از لطف نباشد که بدانید در اولین یا حتی دومین دوره‌های جشنواره تعداد طرح‌های ارسالی کمتر از ۱۰ طرح بود، اما خوشبختانه امسال ما چیزی بیش از ۵۰ طرح مختلف دریافت کردیم که به‌جرات می‌توان گفت کیفیت بیشتری هم نسبت به گذشته دارند. بنابراین با توجه به این حجم از استقبال، برای اینکه بتوانیم دیدگاه و فهم درست‌تری از طرح‌ها و نوآوری‌های ارسالی داشته باشیم و داوری عادلانه‌تری صورت بگیرد، از مجریان طرح‌های ارسال‌شده درخواست کردیم در جلسه‌ای با حضور نمایندگان کمیته داوران، نوآوری‌های خود را ارائه کنند و در جلسه نهایی با حضور تمامی داوران، در صورت وجود ابهام این نمایندگان نقش کمک‌کننده و روشن‌کننده طرح‌ها را عهده‌دار شوند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تاریخچه جشنواره دکتر نوربخش

در اولین جشنواره از زنده‌يادان دكتر سيد‌محسن نوربخش‌، رئيس‌كل بانك مركزي و بهرام فيض زرين‌قلم، مديركل سابق نظارت بر بانك‌های بانك مركزی به‌‌عنوان دو چهره ماندگار تجليل و به خانواده‌هايشان لوح تقدير اهدا شد. همچنين از اسدالله اميراصلانی، سومين چهره ماندگار در عرصه بانكداری الكترونيك تقدير به عمل آمد. در بخش ديگر اين مراسم از بانك‌های ملی، صادرات، ملت، تجارت، كشاورزی، سپه، مسكن، رفاه، پاسارگاد و پارسيان به‌عنوان بانك‌های برتر در حوزه بانكداری الكترونيك تقدير شد.

[/mks_pullquote]

 

کاری برای استارت‌آپ‌ها در همایش هفتم انجام دادید و آیا همکاری خاصی با آنها در این برنامه دارید؟

بله، به‌طور قطع، همان‌طور که قبلا گفتم، موضوع اصلی همایش «نوآوری بازیگران جدید و کارایی در کسب‌وکار مالی» در حمایت از استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها به‌عنوان بازیگران جدید انتخاب شده است. بنابراین بخش زیادی از محتوای علمی همایش به مسائل موجود در حوزه استارت‌آپ‌ها خواهد پرداخت. همین‌طور بخشی از کارگاه‌های آموزشی و سالن‌های ارائه محصول را در اختیار شرکت‌های نوپا و استارت‌آپی که حرفی برای گفتن دارند، قرار داده‌ایم.

از دیگر فرصت‌های خوبی که در این همایش در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار گرفته است، با وجود تمامی محدودیت‌ها، اختصاص بخش بزرگی از فضای نمایشگاه تخصصی تحت عنوان «نمایشگاه نواندیشان فناوری‌های مالی» به این بازیگران جدید است. در واقع فراهم شدن چنین امکانی با حمایت و پشتیبانی شرکت خدمات انفورماتیک میسر شده است که امیدواریم سرآغازی برای قدم گذاشتن سایر فعالان این حوزه در مسیر‌هایی مشابه باشد.

هر سال شرکت‌ها از کمبود فضای نمایشگاهی گله می‌کنند، در این‌باره چه کار کردید؟

در واقع تغییر دیگری که امسال با وجود موانع و محدودیت‌های زیاد در همایش شاهد آن هستیم، گسترش فضای نمایشگاهی بوده است. در واقع استقبال بالای متقاضیان و محدودیت فضای موجود، ما را به فکر ایجاد سازه‌ای در مقابل مرکز همایش‌های برج میلاد انداخت؛ سازه‌ای که در عین اینکه شکیل و متناسب با فضای نمایشگاهی باشد، قابلیت جابه‌جایی و برپا کردن مجدد را نیز داشته باشد که بتوانیم در سال‌های آینده نیز از آن استفاده کنیم و مهم‌تر از همه این سازه باید از امنیت بالایی نیز برخوردار باشد. این تدبیر سبب شد نسبت به سال‌های گذشته تا حدودی فضا گسترش یابد و امیدوارم امسال در کنار همایشی پربار، شاهد نمایشگاهی پرشور نیز باشیم. در راستای چنین تغییراتی و گسترده شدن نمایشگاه، امسال در اختتامیه همایش به انتخاب بازدیدکنندگان نمایشگاه، غرفه برتر معرفی می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

استفاده از سازه‌ای جدید در نمایشگاه امسال

در واقع استقبال بالای متقاضيان و محدوديت فضای موجود، ما را به فكر ايجاد سازه‌ای در مقابل مركز همايش‌های برج ميلاد انداخت؛ سازه‌ای كه در عين حالی كه شكيل و متناسب با فضای نمايشگاهی است، قابليت جابه جايی و برپا كردن مجدد را نيز دارد كه بتوانيم در سال‌های آينده نيز از آن استفاده كنيم و مهم‌تر از همه اين سازه نيز از امنيت بالايی نيز برخوردار است.

[/mks_pullquote]

 

چرا سایت همایش تغییر کرده است؟

به نظرم دیگر زمان این تغییر فرا رسیده بود و چه‌بسا با در نظر گرفتن سابقه شش‌ساله برگزاری همایش، این تغییر کمی دیر هم اتفاق افتاد. از این‌رو در راستای موضوع اصلی همایش که نوآوری است، ما در دبیرخانه تصمیم به طراحی سایتی جدید در قالب و فرمتی نو گرفتیم که خوشبختانه بازخورد خیلی خوبی هم داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.