راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۴۶ ماهنامه عصر تراکنش با پرونده‌هایی درباره نئوبانک، رایانش ابری و اینشورتک منتشر شد / نئوبانک یا بزک‌ودوزک بانکداری سنتی؟

شماره ۴۶ ماهنامه عصر تراکنش با عکسی از مدیران شرکت فناوران اطلاعات خبره منتشر شد؛ شرکتی که به‌طور جدی در توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های بیمه‌ای فعالیت می‌کند و زیرساخت‌های موردنیاز شرکت‌های بیمه‌ای برای رفتن به سمت تحول دیجیتال را در اختیارشان قرار می‌دهد. این شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تمرکز بر موضوع نئوبانک‌ها، رایانش ابری، اینشورتک و چند چیز دیگر منتشر شده است. در ادامه نگاهی به برخی مطالب شماره ۴۶ ماهنامه عصر تراکنش خواهیم داشت.

در این شماره از نشریه، یادداشت‌هایی از رضا قربانی، حمیدرضا مختاریان، روح‌الله دهقان، مبینا بنی‌اسدی، محمود کریمی، احسان قاضی‌زاده و محمود استقلال را می‌خوانید. در بخشی دیگر مروری بر مهم‌ترین اتفاقات و اخبار صنعت فناوری‌های مالی ایران در ماه گذشته داشتیم. همچنین در گزارشی با عنوان «نامهربانی قوانین بانکی با افراد غیرشهروند» به آخرین دستورالعمل بانک مرکزی که هر گونه استفاده از خدمات بانکی توسط اتباع بیگانه را منوط به دریافت و ثبت کد شهاب در نظام بانکی کرده است، پرداخته‌ایم.


موجودیتی نزدیک به بانک


اولین پرونده شماره ۴۶ ماهنامه عصر تراکنش، به موضوع نئوبانک‌ها پرداخته است. اینکه وقتی از نئوبانک حرف می‌زنیم، دقیقاً از چه می‌گوییم و شکل‌گیری این نوع از بانک‌ها در کشور، از روی ضرورت و نیاز است یا تحت تأثیر روندهای جهانی؟ رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گزارشی به این سوال‌ها پاسخ داده است که چرا نئوبانک صرفاً یک شعار زیبا نیست و چرا مدل کسب‌وکار بانکداری باید تغییر کند؟

در بخشی از این گزارش آمده است:‌ «دقت کنیم که نئوبانک صرفاً با نداشتن‌ها تعریف نمی‌شود. اینکه شعبه را حذف کنیم، گام‌برداشتن به سوی نئوبانک نیست. نئوبانک یعنی مظاهر دنیای گذشته بانکداری را حذف کنیم و از اول با داشته‌های امروزمان مانند موبایل، اپلیکیشن‌ها و API ها، بانکداری را از نو بسازیم. مسیر نئوبانک به بانک هم مسیری کوتاه و هموار نیست؛ بین این دو، شکاف بزرگی وجود دارد که به آن می‌گوییم بانک دیجیتال. بانک دیجیتال مربوط به دوران گذار است؛ گذار از بانک به نئوبانک. بانک دیجیتال اندکی بانک است و اندکی نئوبانک. در عین حال هیچ‌کدام نیست، ولی فرصتی است برای نفس‌کشیدن در دنیای جدید بدون گسستن از آنچه به دنیای قدیم مربوط می‌شود.»

علاوه بر این، میزگردی با حضور وحید صیامی، نیما امیرشکاری، حامد قنادپور و مهدی شامی‌زنجانی برگزار کردیم و به مسائل مختلف شکل‌گیری نئوبانک‌ها در کشور پرداختیم؛ از تعریف این نوع از بانکداری جدید گرفته تا مسائل مهمی مانند نوع نگاه رگولاتوری به این حوزه. همچنین در گزارش دیگری در گفت‌وگو با ۹ صاحب‌نظر حوزه بانکداری به این نتیجه رسیدیم که پررنگ‌شدن نقش اجتماعی نسل جدید و به‌دنبال آن بروز نیازهای نو در جوامع، می‌تواند توجیه مناسبی برای ایجاد نئوبانک‌ها در کشور باشد. در مطلب دیگری نیز به معرفی پنج محصولی پرداخته‌ایم که در ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان پیشتاز بوده‌اند.

در پرونده نئوبانک چندین مطلب دیگر نیز در این حوزه وجود دارد؛ ازجمله گزارشی از N26، اولین موبایل‌بانک اروپایی با بیش از هفت میلیون مشتری، مطلبی در خصوص تأثیر حضور زنان در هیئت‌مدیره بانک‌ها، مطلبی از راکونتر درباره انقراض شعب بانکی و اینفوگرافیکی درباره آینده استعدادهای بانک‌ها. یکی از مطالب خواندنی این پرونده نیز متنی از هاروارد بیزینس ریویو است که روسای سابق و کنونی مسترکارت اجرای روند استراتژیک جانشینی مدیرعامل در این شرکت را توضیح می‌دهند.


بیمه‌گری دیجیتال در هزارتوی اما و اگر


گفت‌وگوی ویژه این شماره از ماهنامه با مدیران شرکت فناوران اطلاعات خبره است. در این گفت‌وگو با مجید خاکور، مدیرعامل و یوسف قلاتی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت فناوران اطلاعات خبره، ضمن بررسی تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور، به برنامه‌ها و محصولات این شرکت در راستای حرکت شرکت‌های بیمه‌ای به سمت این تحول نیز پرداختیم. شرکت فناوران اطلاعات خبره تولید یک کر اینشورنس جدید را در دست تولید دارد؛ کر اینشورنسی که طبق گفته مدیران آن تا پایان سال ۱۴۰۱ جایگزین کر اینشورنس فعلی این شرکت می‌شود. این شرکت معتقد است که پلتفرم بیمه‌ای ارائه می‌هد، نه یک نرم‌افزار بیمه‌ای؛‌ رویکردی که در کر اینشورنس جدید فناوران اطلاعات خبره کاملاً قابل‌مشاهده است. در نرم‌افزار جدید فناوران اطلات خبره، هر شرکت بیمه‌ای با قدرت فناوری اطلاعات بالا، می‌تواند طبق روندهای روز دنیا، قابلیت‌های موردنیاز خود را به این کر اینشورنس اضافه کند.


سایه ابرها بر کسب‌وکارها


رایانش ابری از آن دست فناوری‌هایی است که روزبه‌روز در بین صنایع گوناگون محبوب‌تر می‌شود و هر روز کسب‌وکارهای بیشتری در حوزه‌های مختلف از راهکارهای آن برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند. در پرونده رایانش ابری، به داستان سه شرکت و خدمات و سرویس‌های هرکدام پرداخته‌ایم تا تصویری از این حوزه در کشور داشته باشیم. در این پرونده گزارشی از شرکت ابر دراک که از شیراز سرویس‌های پردازش ابری‌شان را مدیریت می‌کنند را می‌خوانید. همچنین در مطلبی دیگر علاوه بر پرداختن به چیستی این فناوری، توضیحاتی از خدمات «ابرآروان» و «ابرتو» نیز آورده‌ایم.


چرا استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند؟


هاروارد بیزینس ریویو گزارشی خواندنی از دلایل شکست استارت‌آپ‌ها منتشر کرده است که متن کامل این گزارش را در این شماره از عصر تراکنش می‌توانید بخوانید. در این مطلب تام ایزنمن، استاد کسب‌وکار دانشگاه هاروارد می‌گوید: «نتیجه‌ای که در نتیجه مطالعاتم در این سال‌ها گرفته‌ام، بسیار با آنچه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در مورد کسب‌وکارهای نوپا فرض می‌کنند، متفاوت است. اگر از آنها بپرسید که چرا برخی استارت‌آپ‌ها به موفقیت نمی‌رسند، به شما خواهند گفت که مشکل یا از اسب است (یعنی اهدافی که کسب‌وکار قصد دارد به آنها برسد) یا از سوارکار (بنیان‌گذار کسب‌وکار). هر دوی این مسائل مهم هستند، اما اگر صندوق‌ها مختار به انتخاب باشند، معمولاً یک بنیان‌گذار توانمند را به هدف جذاب ترجیح می‌دهند. نتیجه این می‌شود که وقتی از آنها در مورد دلایل شکست یک سرمایه‌گذاری می‌پرسید، معمولاً به کمبودهای بنیان‌گذار آن اشاره می‌کنند و مسائلی مانند عدم ثبات ‌رأی، زیرکی در حوزه کار یا فقدان توانایی مدیریتی را مطرح می‌کنند.

محول‌کردن همه مسئولیت‌ها به بنیان‌گذار کسب‌وکار، در واقع ساده‌کردن یک موضوع بسیار پیچیده است. این نوع واکنش نمونه‌ای از اختلالی است که روان‌شناسان از آن با عنوان «خطای بنیادین انتساب» یاد می‌کنند. این اختلال به معنای تمایل ناظران به ارزیابی نتیجه از طریق تمرکز بر وضعیت بازیگر اصلی و تمایل بازیگر اصلی به ارزیابی نتیجه بر اساس شرایط محیطی خارج از کنترل خودش است. برای مثال در مورد کسب‌وکارها، این اختلال را زمانی می‌بینیم که یک بازیگر معتقد است اقدامات غیرمنطقی رقیبش باعث شکست کسب‌وکار او شده‌اند.»

علاوه بر این‌ها، چندین و چند مطالب خواندنی دیگری نیز در شماره ۴۶ ماهنامه عصر تراکنش هستند. عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.