راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجاه‌وچهارمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / کارمزد بیمار، کیف پول خسته و لندتک‌های کتک‌خور

ماهنامه عصر تراکنش به شماره پنجاه‌وچهارم رسید. روی جلد این شماره، تصویر محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک را می‌بینید. در گفت‌وگویی که با محمدعلی یوسفی‌زاده داشتیم، علاوه ‌بر اینکه دیدگاه او را نسبت به وضعیت اینترنت ثابت در کشور جویا شدیم، در خصوص مهم‌ترین اقدامات آسیاتک تاکنون و همچنین چشم‌انداز این شرکت نیز با ایشان گفت‌وگو داشتیم. طبق صحبت‌های یوسفی‌زاده، آسیاتک برای اینکه بتواند در بازار آشفته اینترنت ثابت در کشور رشد کند و با تغییرات فناوری در این صنعت همراه باشد، به سمت مدل‌های کسب‌وکاری گوناگونی رفته است. آسیاتک اکنون 12 لاین کسب‌وکاری اصلی دارد و جزء معدود شرکت‌های سرویس‌دهی حوزه IT و ICT است که می‌تواند سرویس‌های ترکیبی زیرساختی ارائه دهد. در ادامه، نگاهی بر مطالب پنجاه‌وچهارمین شماره عصر تراکنش خواهیم داشت.


فعالان رمزارز دور یک میز


به روال همیشه در بخش گزارش‌های این شماره نیز مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه گذشته صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم. یکی از شاخص‌ترین اخباری که طی یک ماه گذشته در این صنعت شاهد آن بودیم، انتصاب‌های متعددی بود که در شرکت‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها اتفاق افتاد. برای مثال محمدمهدی احمدی، مدیرعامل بانک شهر و علی عبداللهی، مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک شد و علیرضا ماهیار معاون جدید فناوری اطلاعات بانک ملی ایران شد. یکی دیگر از مهم‌ترین اخبار این ماه، تهدید لندو به تعطیلی توسط بانک مرکزی بود. در این ماه دورهمی فعالان کسب‌وکارهای رمزارزی و بلاکچین ایران نیز در مرکز سلام ۱۰۰ استارتاپ به میزبانی راه پرداخت برگزار شد که خلاصه‌ای از سخنرانی‌ها و پنل‌های برگزارشده در این دورهمی را در این شماره می‌خوانید. همچنین، در گفت‌وگو با علیرضا جعفر، مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف درباره رویکرد حمایتی این مجموعه از انتشار کتاب «راهنمای سرمایه‌گذاری خطرپذیر» جویا شدیم. علاوه بر اینها، گزارش‌های خواندنی دیگری نیز در این بخش وجود دارد.


نگاهی بر چهار کسب‌وکار فناوری‌محور


«فناپ‌تلکام»، «آدانیک»، «اکسیر» و «تخفیفان» چهار کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره عصر تراکنش به سراغ آنها رفتیم و با مدیران عامل آنها به کسب‌وکارشان، جدیدترین اقدامات‌ و همچنین برنامه‌هایشان پرداختیم. در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز در گفت‌وگو با محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک علاوه‌ بر اینکه از دیدگاه او نسبت به وضعیت اینترنت ثابت در کشور جویا شدیم، به مهم‌ترین اقدامات آسیاتک تاکنون و همچنین چشم‌انداز این شرکت پرداختیم. از مدیرعاملی محمدعلی یوسفی‌زاده بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و اکنون آسیاتک بیش از ۱۲ لاین کسب‌‌وکاری دارد که از اینترنت ثابت تا زیرساخت‌های ابری را شامل می‌شود. اشتیاق و پشتکار، دو عنصر کلیدی هستند که نه‌تنها باعث رشد و پیشرفت محمدعلی یوسفی‌زاده در این سال‌ها شده‌اند، بلکه باعث شده آسیاتک به یکی از مهم‌ترین بازیگران حوزه اینترنت کشور تبدیل شود.

همچنین در گزارشی دیگر، در گفت‌وگویی که با حمید بابادینیا داشتیم، به مسیری که او از کودکی تاکنون پیموده، پرداخته‌ایم؛ مسیری که او برای پیمودنش چالش‌های متعددی را از سر گذرانده و برخی تجربه‌ها را به‌سختی به دست آورده و می‌گوید اگر به عقب برگردد، برخی رفتارهای اقتصادی خود را اصلاح می‌کند.


کارمزد بیمار، کیف پول خسته و لندتک‌های کتک‌خور!


در بخش تنظیم‌گری این شماره از ماهنامه عصر تراکنش، به وضعیت رگولاتوری سه حوزه «کیف پول الکترونیکی»، «لندتک» و «نظام کارمزد فعلی» پرداخته‌ایم. در گفت‌وگو با شش تن از فعالان حوزه کیف پول، به این سؤال پاسخ داده‌ایم که چرا کیف پول الکترونیکی در ایران آن‌طور که باید، توسعه پیدا نکرد؟ یکی از دلایلی که این فعالان به آن اشاره کردند، مدل فعلی نظام کارمزد در کشور است که تا این مدل اصلاح نشود، کیف پول الکترونیکی نیز توسعه پیدا نخواهد کرد. در تمام این سال‌ها درباره «اصلاح نظام کارمزد» کم نگفته‌ایم، اما بار دیگر به‌طور مستقیم به این چالش بزرگ صنعت بانکداری و پرداخت کشور پرداختیم. علاوه بر اینها، وضعیت رگولاتوری حوزه لندتک در کشور را نیز مورد بررسی قرار دادیم. لندتک‌ها در دنیا با تسهیل دریافت وام و اعتبار به بهبود شرایط زندگی کمک جدی می‌کنند، اما در ایران این حوزه با چالش‌های اساسی مواجه است. در گفت‌وگو با فعالان این حوزه، به مهم‌ترین چالش‌های لندتک در کشور نیز پرداختیم.


ماسک؛ شخصیت سال 2021 مجله تایم


حدود یک قرن است که تایم فرد یا گروهی را به‌عنوان شخصیت سال معرفی می‌کند که بیشترین تأثیرگذاری مثبت یا منفی را در 12 ماه گذشته داشته است. شخصیت سال شاخصی برای تأثیرگذاری است و افراد کمی بیشتر از ماسک بر زندگی روی زمین و احتمالاً زندگی خارج از زمین تأثیرگذار بوده‌اند. ماسک در سال 2021 نه‌تنها به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان؛ بلکه شاید به‌عنوان برجسته‌ترین مثال از تغییری گسترده در جامعه ما مطرح شد. سال 2021 نشان داد که در دوره اعتراض به نابرابری فزاینده، چقدر زندگی ما و بسیاری از ساختارهای پایه‌ای حول آن تحت تأثیر فعالیت‌ها، محصولات و اولویت‌های ثروتمندترین افراد جهان هستند.

حتی در این جماعت خاص نیز ماسک در طبقه ویژه خودش قرار می‌گیرد. مأموریتش را حل‌کردن حل‌نشدنی‌ترین چالش‌های جهان تعریف کرده و در این راه چند صنعت را در طول دو دهه متحول کرده است. این تحول‌آفرینی‌ها شامل حال صنعت خودروهای موتور احتراقی که زمانی محصول تولیدی اصلی آمریکا بود و صنعت فضاپیمایی که زمانی بلندپروازی اصلی آمریکا بود و همچنین فهرستی از جلوه‌های حال و آینده ما می‌شود که از جمله می‌توان به احداث زیرساخت، هوش مصنوعی، نوروتکنولوژی، سیستم‌های پرداخت و بیش ‌از پیش خود پول از طریق درگیری مختصر ماسک با رمزارزها اشاره کرد. به ‌واسطه پیشبرد جسورانه‌ترین و ساختارشکنانه‌ترین تحولات جامعه، ایلان ماسک به‌عنوان شخصیت سال ۲۰۲۱ مجله تایم انتخاب شد.


بازی در اقیانوس قرمز


به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره پنجاه‌وچهارم ماهنامه عصر تراکنش نگاهی داشتیم به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان و چهار کتاب «کریپتوکارنسی»، «خلق و مدیریت اکوسیستم»، «اربابان کریپتو» و «محاسبات کوانتومی» را معرفی کردیم. علاوه‌ بر اینها، نگاهی به اپلیکیشن‌های ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی داشتیم. حوزه پرداخت موبایلی و ارائه اپلیکیشن پرداخت را می‌توان از آن حوزه‌هایی دانست که پی‌اس‌پی‌ها به هیچ‌وجه بی‌خیال آن نشده‌اند و هر کدام هر چقدر هم کم، ولی سعی در گرفتن بخشی از این بازار برای خودشان دارند؛ بازاری که بسیاری آن را آینده می‌دانند. از همین رو در این شماره از عصر تراکنش سعی کردیم نگاهی کوتاه به اپلیکیشن ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی‌ کشور داشته باشیم.

همچنین در سومین سری از معرفی سخت‌افزارها به سراغ سه دستگاه «ماژول امنیت سخت‌افزاری سربن CS-800»، «مودم فیبر نوری زایکسل مدل PMG5617-GA» و «واکه؛ سيستم بی‌سیم ايرانسل» رفته‌ایم و از ویژگی‌ها و مشخصات فنی هر یک گفته‌ایم. ماژول امنیت سخت‌افزاری سربن CS-800 شرکت رادین برای ذخیره و مدیریت کلیدهای رمزنگاری و پردازش اطلاعات به‌صورت امن به کار می‌رود. مودم فیبر نوری زایکسل مدل PMG5617-GA نیز یک ONT با مشخصات سخت‌افزاری مناسب است که می‌تواند تمامی نیازهای کاربران عادی و حرفه‌ای را پوشش دهد. از مهم‌ترین ویژگی‌های سرویس واکه ایرانسل نیز می‌توان به قابلیت برخورداری از مرکز کنترل نام برد؛ بستری که به‌اصطلاح به فرمانده عملیات این امکان را می‌دهد که با فشردن یک دکمه تعامل کاملی با تمامی گروه‌های کاری عملیات و پروژه داشته باشد.

علاوه بر اینها، در گزارشی، نگاهی به سوابق کاری و تحصیلی مدیران صنفی، دولتی و نظارتی تأثیرگذار در صنایع مالی کشور داشتیم. از شماره ۵۰ ماهنامه عصر تراکنش شروع به معرفی مدیران حوزه‌های مختلف صنایع مالی کشور کرده‌ایم؛ اینکه این افراد چه سوابق تحصیلی و کاری دارند و در بعضی موارد از مهم‌ترین اقدامات‌شان در آن جایگاه نیز گفته‌ایم. در این گزارش نیز به معرفی مدیران دولتی و نظارتی تأثیرگذار صنایع مالی کشور پرداختیم.

ماهنامه عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.