راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران ارقام 10هزارمین دستگاه خودپرداز GRG در ایران را رونمایی کرد

از سال 1386 که شرکت آمریکایی NCR به دلیل تحریم‌ها بر علیه ایران حاضر به ادامه همکاری با شرکت ایران ارقام به عنوان نماینده انحصاری خود نشد، شرکت چینی GRG همکاری خود را با شرکت ایران ارقام در حوزه تامین دستگاه‌های خودپرداز شروع کرد و اکنون بعد از گذشت 10 سال از آغاز این همکاری، شرکت ایران ارقام 10هزارمین دستگاه خودپرداز GRG در ایران را نصب، راه‌اندازی و در مراسی به صورت نمادین رونمایی کرد.

مراسم رونمایی از 10هزارمین دستگاه خودپرداز GRG در ایران امروز 27 آذرماه توسط شرکت ایران‌ارقام با حضور آدام لی مدیرعامل شرکت GRG Banking، دکتر عابد آفتایی مدیرعامل ایران ارقام، لیندا لو معاون مدیرعامل GRG، عادل هژبر نماینده شرکت GRG در ایران و جمعی از مدیران ارشد نظام بانکی کشور برگزار شد.

 

تحول در ایران ارقام

نخستین سخنران این مراسم دکتر عابد آفتابی مدیرعامل شرکت ایران ارقام بود. او با بیان اینکه ایران ارقام در آستانه تحولی جدی است، گفت: «این موضوع در دو منظر اصلی قابل بررسی است. نخست تحول در سازمان است که قطعاً مشتریان آن را احساس خواهند کرد. تا ما از درون، این تحولات را آغاز نکنیم در بیرون شاهد آن نخواهیم بود. در این استراتژی نیت ما این است که از دید مشتریان برتر باشیم. بحث دیگر ما تحول در شبکه بانکی، فضای کسب‌وکار مرتبط با آن و حوزه فناوری اطلاعات است که ما ناگزیر به سازگاری با این تغییرات هستیم.»

او ادامه داد: «موضوع اتصال به شبکه‌های جهانی، موضوع بسیار مهمی است و ما در ارتقای سوییچ، راهکارهای جدید نرم‌افزاری و … تمرکز کرده‌ایم. در برخی مباحث، آینده ATM و پول نقد مطرح می‌شود که در این راستا ما ارائه‌دهنده Smart Machine هستیم و به سمت مکانیزاسیون و راحتی بیشتر برای مشتریان پیش می‌رویم. قطعاً ما خودمان را با تغییرات آینده سازگار خواهیم کرد که نتایج آن در ماه‌های آینده مشاهده خواهد شد.»

 

آینده با چالش‌های بیشتری در حال آمدن است

سخنران بعدی این مراسم آدام لی مدیرعامل شرکت GRG Banking بود. او با بیان اینکه این شرکت جایگاه اول در زمینه ابزارهای بانکی در چین را دارد و سالانه ۳۰ هزار دستگاه خودپرداز نصب می‌کند، گفت: «ما در چین و در این صنعت رتبه نخست را داریم. در بازار ایران استراتژی بلندمدتی را در پیش‌گرفته‌ایم و 20 بانک در ایران از تولیدات و راهکارهای ما استفاده می‌کنند.»

او با اشاره به تغییرات موبایل و فین‌تک بر دنیای پیرامون ما گفت: «همه ما می‌دانیم که تکنولوژی فین‌تک و موبایل با سرعت بسیاری رشد کرده و صنعت بانکداری را تحت تأثیر قرار داده است. اگر ما به تغییراتی که در آینده ممکن است رخ دهد توجه نداشته باشیم، نمی‌توانیم خود را با تغییرات تطبیق دهیم. GRG هم خودش را متعهد می‌داند به تغییراتی که در حال رخ دادن است پاسخگو باشد. در همین راستا ما مرکز تحقیقات فین‌تک را راه‌اندازی کرده‌ایم. ما در حال کار روی فناوری‌هایی مانند زنجیره بلوک، هوش مصنوعی و … هستیم. درواقع تکنولوژی‌های جدید می‌توانند به این موضوعات ورود پیدا کنند.»

آدام لی با بیان اینکه نظام بانکداری در آینده باید هوشیارتر و پرسرعت‌تر باشد، گفت: «آینده با چالش‌های بیشتری در حال آمدن است و ما باید خودمان را برای آن آماده کنیم. برای رسیدن به این هدف ما نگرانی نداریم؛ چراکه ما مطابق با برنامه‌هایی که داریم با مشتریان خود در تعامل خواهیم بود.»

 

سهم بازار 30 درصدی خودپرداز ایران ارقام

مهندس کامران دارابی معاون امور مشتریان و توسعه بازار شرکت ایران ارقام دیگر سخنران حاضر در این مراسم بود. او با تاکید بر اینکه افتخار ایران ارقام خدمت‌رسانی به طیف وسیعی از مشتریان است، گفت: «24 بانک دولتی و خصوصی، 3 موسسه مالی و اعتباری و 540 مشتری حقیقی، سازمان و ارگان دولتی نیز ازجمله مشتریان ما در ایران ارقام هستند. به‌طور کلی 43 هزار ATM در کل کشور وجود دارد که پشتیبانی و سرویس‌دهی 13 هزار دستگاه از این تعداد، متعلق به شرکت ایران ارقام است. از این میان، 25 درصد از خودپردازهای بانک ملی، 44 درصد از خودپردازهای بانک تجارت و 92 درصد از خودپردازهای بانک سپه و 13 درصد از خودپردازهای بانک صادرات، متعلق به ایران ارقام است که درمجموع 60 درصد از مجموع خودپردازهای این چهار بانک متعلق به شرکت ایران ارقام است. درواقع 30 درصد از سهم بازار کشور در این حوزه، در اختیار ایران ارقام است.»

او با اشاره به شبکه گسترده پشتیبانی در این شرکت گفت: «کمتر شرکتی وجود دارد که چنین شبکه‌ای در اختیار داشته باشد. ایران ارقام با 94 دفتر به صورت هفت در 24 خدمت‌رسان مشتریان است که 13 هزار دستگاه خودپرداز و 50 هزار دستگاه از انواع تجهیزات کامپیوتر و تجهیزات شبکه در سراسر کشور تحت پوشش این مراکز هستند. اهداف ما از اره‌اندازی این مراکز ارتقای نظام پاسخگویی به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی، ارتقای سطح خدمت‌رسانی مطابق با اصل مشتری‌مداری، ایجاد ارتباط مؤثر و کارا با مشتریان مطابق با سلیقه رسانه‌ای آن‌ها و … بوده است.»

کامران دارابی به تشریح محصولات سلف سرویس نقدی بانکی، محصولات سلف سرویس غیرنقدی بانکی و محصولات و تجهیزات فروشگاهی ایران ارقام پرداخت و گفت: «در محصولات سلف سرویس نقدی بانکی می‌توان به اتوبانک اشاره کرد. این دستگاه علاوه بر اینکه امکان استفاده از خودپرداز از داخل اتومبیل را برای فرد فراهم می‌کند، برای معلولان و جانبازان نیز قابل استفاده است. دستگاه خودپرداز-خوددریافت یا همان Cash Recycler نمونه دیگری از این دستگاه‌هاست که راه‌حلی جامع جهت راه‌اندازی بانکداری مدرن است و در تحول شعب، نقش مهمی دارد.»

او در ادامه از کیوسک غیرنقدی و کیوسک بانکی هوشمند به‌عنوان محصولات سلف سرویس غیرنقدی بانکی نام برد و صندوق فروشگاهی و پایانه فروش را ازجمله محصولات و تجهیزات فروشگاهی ایران ارقام معرفی کرد.

 

سامانه‌های بانکی و پرداخت ایران ارقام

دیگر سخنران این همایش، مهندس سعید احمدی پویا معاون توسعه سامانه‌های بانکی و پرداخت ایران ارقام بود که سامانه‌های بانکی و پرداخت این شرکت را معرفی کرد. او درباره سوئیچ سبا (سامانه تبادل اطلاعات بانکی و کانال‌های بانکی) گفت: «بحث پروژه سبا 2 برای اولین بار مطرح شده است که به عنوان زیرساختی جدید درحال کار و مبنی بر استاندارد EMV و PCI است که می‌تواند کسب‌وکارهای جدیدی را در نظام بانکی کشور شکل دهد.»

سامانه مدیریت کارت، سامانه مدیریت کارت اعتباری، سامانه مدیریت خودپردازها، سامانه مانیتورینگ خودپردازها، سامانه مدیریت ژورنال الکترونیکی، اینترنت بانک سبا، موبایل بانک سبا، سامانه تلفن بانک، سامانه تسویه بانکی سبا، سامانه صراف، سامانه مدیریت ارتباط، سامانه انبار داده و هوش تجاری، سامانه رفتارشناسی مشتریان، سامانه مدیریت ریسک نقدینگی، سامانه مدیریت ریسک اعتباری، سامانه اعتبارسنجی، سامانه کشف و شناسایی تخلفات و سامانه مبارزه با پولشویی ازجمله دیگر سامانه‌های ایران ارقام است که احمدی پویا به تشریح و توضیح قابلیت‌ها و توانایی‌های آن‌ها پرداخت.

 

Cash Recycler آینده خودپرداز است

عادل هژبر نماینده شرکت GRG در ایران، آخرین سخنران این مراسم بود. او به معرفی محصولات و برنامه استراتژیک این شرکت در آینده پرداخت و گفت: «تغییرات در این شرکت با سرعت رخ می‌دهد و جزو چهار شرکت برتر این صنعت در جهان است که در خارج از چین با 133 شریک تجاری در کشورهای مختلف در سطح جهان در حال همکاری هست و با در اختیار داشتن 20 هزار نیروی انسانی و با تولید سالانه حدود 40 هزار دستگاه خودپرداز بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده خودپرداز در شرق آسیاست که از این تعداد سالانه بیش از 25 هزار دستگاه آن در کشورهای خارجی نصب می‌شود. در حال حاضر شرکت GRG بیش از 8 درصد از سهم بازار این صنعت در دنیا را در دست دارد و سالانه 8 درصد از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کند.»

او در ادامه به معرفی محصولات شرکت GRG ازجمله دستگاه‌های ATM، تولیدات نوآورانه، دستگاه‌های مورد استفاده در خرده فروشی پرداخت. هژبر به محصول CRS یا همان Cash Recycler این شرکت اشاره کرد و گفت: «CRS، محصول استراتژیک GRG برای آینده است که از سال 2005 آماده شده و نقطه عطفی برای این شرکت بوده است و تا سال 2017، 105 هزار دستگاه از آن در سراسر جهان نصب و راه‌اندازی شده است.»

نماینده شرکت GRG در ایران همچنین درباره آینده این صنعت گفت: «روند این صنعت بسیار رو به رشد است و ما را وادار به انطباق با آن می‌کند. ما سعی می‌کنیم ضمن مواجهه با آن، موقعیت‌های جدیدی را خلق کنیم. در شرکت GRG کارگروه‌های مختلفی تشکیل‌شده که درحال‌توسعه است. این شرکت، از شعبه، عملیات و پول‌رسانی چرخه کاملی از خدمات را برای بانک طراحی کرده است تا بانک، هزینه‌ها را بهینه‌سازی کند و بهترین سرویس را برای مشتریان به ارمغان آورد. ایده دیگر این شرکت بازآفرینی شعب است که با توجه به نیاز بانک، راهکارهای خلاقانه‌ای ازجمله دستگاه VTM توسط این شرکت ارائه شد. سومین ایده، آماده‌سازی و حرکت به‌سوی شعب هوشمند، کوچک‌سازی شعب، کاهش تعداد تحویلداران و هوشمند سازی شعب است تا شعب بانکی مقرون‌به‌صرفه شوند. در هر یک از این نوآوری‌ها، کارگروهی را آماده کرده‌ایم تا روی آن‌ها پژوهش و اقدامات لازم صورت بگیرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.