راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشت ماجرای موفقیت‌آمیز استفاده از پرداخت‌های غیرتماسی در سراسر دنیا

ماهنامه عصر تراکنش / کارت‌های غیرتماسی جایشان را میان مردم دنیا به‌خوبی باز کرد‌ه‌اند و حالا دیگر هرکسی می‌تواند راحتی، سرعت و رضایتی که هنگام استفاده از این کارت‌ها دارد را با تمام وجود حس کند. کارت‌های غیرتماسی، موبایل و ابزارهای پوشیدنی پرداخت، از جمله ابزارهایی هستند که لذت انجام آسان و راحت تراکنش‌های روزمره را برای مصرف‌کننده به ارمغان آورده­اند.

سال 2015، بیش از یک میلیارد کارت غیرتماسی در دنیا توزیع شد و تا سال 2016 هم بیش از 24 میلیون پایانه فروش غیرتماسی آماده ارائه خدمت بود. این جریان و موج استفاده از کارت‌های غیرتماسی در دنیا بیش از پیش پرخروش شده است و به‌خاطر ارزش افزوده‌هایی که برای تمامی سهامداران ازجمله بانک‌های صادرکننده، فروشندگان و همین‌طور مصرف‌کنندگان دارد، هواخواه و طرفداران زیادی در جای‌جای مختلف دنیا پیدا کرده است.

یکی از حسن‌های این کارت‌های غیرتماسی، سرعت دوبرابری است که در مقایسه با کارت‌های سنتی در انجام تراکنش دارد؛ دیگر بماند که در مقایسه با پول نقد چه غوغایی می‌کند. همین قابلیت‌ها و ویژگی‌هاست که هم تعداد صف‌های طولانی پرداخت را در جاهای مختلف کم کرده و هم دردسرهای مشتریان و فروشنده‌ها را. اما مزیت‌های کارت‌ غیرتماسی به همین‌جا ختم نمی‌شود و دیگر هنری که این کارت دارد این است که به بانک‌ها امکان سرمایه‌گذاری روی بازار پول نقدی را می‌دهد که پیش‌تر از آن استفاده نشده است.

جالب است بدانید زمانی که مصرف‌کنندگان از کارت‌های غیرتماسی یا دستگاه‌های غیرتماسی استفاده می‌کنند، هم تعداد تراکنش‌های انجام‌شده و هم مجموع مبالغ پرداخت‌شده افزایش می‌یابد و این یعنی اتفاقی خوب در بازار. چشم بازار هم به‌دنبال همین اتفاقات خوب است و به همین دلیل هم است که می‌بینیم در رویدادهای بزرگی مانند Eurovision یا المپیک از ابزارهای پوشیدنی پرداخت غیرتماسی مانند دستبند و انگشتر، رونمایی می‌شود تا سعی شود با گرفتن کمترین جا، همیشه و همه‌جا همراه فرد باشد.

در ادامه می‌خواهیم موارد استفاده از پرداخت‌های غیرتماسی را، بر مبنای زندگی روزمره شهری و همین‌طور استفاده در رویدادها و برنامه‌های بین‌المللی، دسته‌بندی و به شما معرفی کنیم.

 

شبکه حمل‌ونقل شهری لندن، انگلستان

  • افزایش استفاده از پرداخت‌های غیرتماسی در شبکه حمل‌ونقل عمومی
  • از زمان راه‌اندازی این کارت‌ها در سال 2014، 400 میلیون سفر غیرتماسی انجام شد
  • 92 میلیون کارت غیرتماسی وجود دارد

آغوشتان را برای پذیرش بیشتر غیرتماسی‌ها باز کنید

به لطف همکاری مشترک بانک‌های لندن با شبکه حمل‌ونقل شهری، حالا دیگر لندنی‌ها می‌توانند با خیال راحت از هر کارت EMV غیرتماسی برای پرداخت کرایه شهری خود استفاده کنند. باتوجه به اینکه میانگین تعداد استفاده از کارت‌های غیرتماسی، 450 هزار بار است، به همین دلیل می‌توان سازمان حمل‌ونقل شهر لندن را از پیشروهای تعداد تراکنش‌های غیرتماسی در دنیا حساب کرد.

پذیرش کارت‌های غیرتماسی از دسامبر سال 2012، در 8500 دستگاه اتوبوس شهری لندن و از سال 2014، در متروها نیز آغاز شد. از آن زمان به بعد، شمار سفرهای انجام‌شده با استفاده از کارت‌های غیرتماسی EMV روز‌به‌روز افزایش داشته است.

باتوجه به ویژگی‌ کارت‌های غیرتماسی، این نوعِ پرداخت در سفرهای Pay as you go، به‌مراتب سریع‌تر و ارزان‌تر از پول نقد است و استفاده از آن در شبکه حمل‌ونقل عمومی، بهترین گزینه برای رواج کارت‌های غیرتماسی میان افراد است. باتوجه به موقفیت حضور کارت‌های غیرتماسی در شهر لندن، می‌توان به این نتیجه رسید که کارت‌های غیرتماسی EMV قابلیت تبدیل شدن به جریان اصلی پرداخت در شبکه حمل‌ونقل سراسر دنیا را دارد.

بانک هلنیک (Hellenic)، قبرس

  • این دستبند غیرتماسی مناسب استفاده در سواحل این کشور است
  • گزینه مناسبی برای بهبود برنامه وفاداری است و نیاز به پول نقد را از بین می‌برد
  • مناسب برای جوانان و افراد به‌روز

محصولی که برای ماندن آمده است

بانک اصلی قبرس به نام Hellenic Bank، ماه ژوئن سال 2016 دستبندهای PayBand خود را وارد بازار کرد که به سرعت هم مورد توجه جوانان قرار گرفت.

البته پیش از این هم، قبرس با این فناوری بیگانه نبود و باتوجه به اینکه از هر پنج تراکنش، یکی به‌صورت غیرتماسی انجام می‌شود و 70 درصد پایانه‌های فروش این کشور امکان پذیرش پرداخت‌های غیرتماسی را دارد، می‌توان قبرس را هم جزو کشورهای پیشرو در بازار غیرتماسی‌ها در نظر گرفت.

افراد می‌توانند با بستن این دستبندهای PayBand حس خوب امنیت، سرعت و سادگی پرداخت را تجربه کنند و برای انجام تراکنش‌های روزانه‌شان، نیازی به کارت و یا پول نقد نداشته باشند. حُسن این دستبندها این است که در آن‌ها میکروتگ‌های غیرتماسی Optelio به‌کار رفته که می‌تواند به هر کارت ویزای نقدی یا اعتباری بانک هلنیک متصل شود؛ در ضمن برای انجام پرداخت‌های زیر 20 یورو هم نیازی به وارد کردن پین نیست.

سوپرمارکت‌های Coles، استرالیا

  • از این پی‌تَگ‌ها (PayTag) در 762 فروشگاه کشور استفاده می‌شود
  • تنها پنج ماه پس از راه‌اندازی این پی‌تَگ‌ها، 51 درصد تراکنش‌ها غیرتماسی شد
  • 40 درصد از مجموع تراکنش‌های انجام‌شده در این کشور با استفاده از پی‌تگ‌ها بوده است

ورود PayTag غیرتماسی به سوپرمارکت‌ها

در بازار استرالیا، حتی برای انجام تراکنش‌های با ارزش بالا نیز، استفاده از روش غیرتماسی، گزینه رایج و معمولی است. در این کشور، تراکنش‌های تا سقف 100 دلار استرالیا (حدود 69 یورو) بدون دخالت پین انجام می‌شود که از این بین، بیش از 40 درصد تراکنش‌ها به‌صورت غیرتماسی است.

Coles، از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای استرالیا است و از سال 2012 که قادر به پذیرش پرداخت‌های غیرتماسی شد، تعداد تراکنش‌هایش در ماه به بیش از 70 میلیون تراکنش رسید.

باتوجه به نیاز مشتری برای داشتن سرعت و امنیت هنگام استفاده از تلفن همراه، این سوپرمارکت تصمیم گرفت تا با استفاده از استیکر Optelio شرکت جمالتو، برنامه وفاداری خودش را با پرداخت از طریق PayTagهای غیرتماسی ادغام کند. درست پنج ماه بعد از این کار بود که بیش از نیمی از تراکنش‌های Coles به‌صورت غیرتماسی انجام می‌شد و بعدا برای فراگیری بیشتر این راهکار، اپلیکیشن کیف پول موبایلی Coles نیز وارد بازار شد.

ایزی کارت (EasyCard)، تایوان

  • در سال 2014، 50 میلیون ایزی کارت صادر شد
  • بیش از 10 هزار فروشنده این کارت‌ها را پذیرش می‌کنند
  • روزانه 5.7 میلیون تراکنش از این طریق انجام می‌شد

کارت‌های چند اپلیکیشنی و امکان انجام سفر و پرداخت در کشور

ایزی کارت با ارائه کارت‌های همه‌فن حریف، قصد داشت تا زندگی روزمره شهروندان تایوانی را ساده‌تر کند. ایزی کارت، اولین شرکتی بود که کارت‌های پرداخت غیرتماسی را برای اتوبوس، مترو و پارکینگ‌های دولتی شهر تایپه تایوان راه‌اندازی کرد.

این شرکت به کمک کارت‌های بسیار امن سِلِگو جمالتو (Celego Card)، پلتفرم چند اپلیکیشنی را برای دسته‌ای از سرویس‌ها و خدمات ارائه داد. به این ترتیب، کاربران می‌توانستند تنها با یک کارت، هم تراکنش‌های شخصی خودشان را به‌صورت آنلاین چک کنند، هم هزینه استفاده از خدمات دولتی را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنند و همین‌طور در بیش از 10 هزار فروشگاه در سراسر تایوان، خرید انجام دهند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]جمالتو با بیش از ۱۴ هزار پرسنل، شرکتی بزرگ در زمینه کارت هوشمند است. این شرکت با تولید و فروش کارت‌های هوشمند و نرم‌افزارها و خدمات مرتبط با آن و پایانه‌های کارت، سال پیش توانست درآمدی بیش از ۱۲۲/۳ میلیارد یورو کسب کند. جمالتو که در واقع شرکتی فعال در زمینه امنیت دیجیتال است، مهرماه امسال فعالیت مشترکی را با «علی‌بابا» آغاز کرده است تا امنیت بازار اینترنت اشیای چین را تأمین کند.

[/mks_pullquote]

 

همچنین اپلیکیشن ایزی کارت این قابلیت را دارد تا با کارت‌های بانکی نیز ادغام شود. در واقع این قابلیت در راستای استراتژی کوبرندینگ ایزی کارت است که باعث جبران هزینه‌های صدور کارت برای شرکت می‌شود و همین‌طور امکان توسعه و ورود ایزی کارت به دیگر شهرها و بخش‌ها را فراهم می‌کند.

یوروویژن 2016 (Eurovision 2016)، استکهلم

  • این دستبندها قابلیت انجام پرداخت، رأی دادن و مدیریت صف دارد
  • هشت هزار دستبند غیرتماسی به نقاط مختلف ارسال شد
  • این دستبندها، اولین ابزار پرداخت پوشیدنی ارائه‌شده در حوزه اسکاندیناوی است

زمانی که پای غیرتماسی‌ها به مسابقات خوانندگی هم باز شد

مشارکت و همکاری میان دو شرکت ویزا و جمالتو باعث شد تا شرکت‌کنندگان در مسابقات خوانندگی یوروویژن 2016، تجربه جدید و رضایت‌بخشی از دستبندهای پرداخت غیرتماسی خود داشته باشند. از این دستبندها می‌شد در تمام مدت رویداد و در دهکده یوروویژن استفاده کرد و دارندگان این دستبندها می‌توانستند از این ابزار خود تا پایان 31 اکتبر سال 2016 و روی تمامی پایانه‌های فروش غیرتماسی پذیرنده کارت‌های ویزا نیز استفاده کنند.

65 هزار نفر در رویداد یوروویژن شهر استکلهم حضور داشتند و حدود 200 میلیون نفر هم در سراسر دنیا این مسابقه را به‌صورت زنده دنبال می‌کردند. استفاده از این دستبندها در رویدادی به بزرگی یوروویژن، گامی در جهت توسعه پرداخت از طریق این ابزار پوشیدنی در چنین جشنواره‌هایی است.

تیم فوتبال راگبی ساراسنز (Saracens)، لندن

  • ایجاد یک تجربه عالی در روز مسابقه برای دارندگان بلیت فصل مسابقات
  • امکان استفاده در شبکه حمل‌ونقل شهری و انجام خرید در استادیوم Allianz Park
  • Saracens اولین باشگاه راگبی است که از این دستبندهای NFC استفاده کرد

سرگرمی بیشتر، مزاحمت کمتر

شرکت جمالتو برای دارندگان بلیت فصل بازی‌های تیم راگبی Saracens  دستبند پرداخت غیرتماسی تولید کرد که افراد می‌توانند از این دستبندها هم برای خرید غذا و نوشیدنی در استادیوم و هم پرداخت کرایه در سطح شهر استفاده کنند. به این ترتیب این باشگاه، به اولین باشگاه راگبی تبدیل شد که برای راحتی حال طرفدارانش و انجام پرداخت سریع‌تر و آسان‌تر، دستبند NFC ساخت.

المپیک ریو دوژانیرو 2016

  • ایجاد یک تجربه بهتر و باکیفیت‌تر برای تماشاچیان و مهمانان ویژه
  • کارت‌های ویژه، حلقه و دستبند از ابزارهای پرداخت در المپیک 2016 بود
  • می‌توان از این ابزارها هم در شبکه حمل‌ونقل شهری و هم برای خرید کردن، استفاده کرد

ایجاد یک تجربه غیرتماسی مشترک ازطریق ابزارهای مختلف

هیجان، بزرگی و همین‌طور حجم زیاد مسافرانی که در المپیک 2016 ریو دوژانیرو شرکت کرده بودند، فرصت بسیار خوبی بود تا از تکنولوژی پرداخت نوآورانه‌ای که در قالب استیکر، دستبند و حلقه ارائه شده بود، رونمایی و استفاده شود. شرکت ویزا که از اسپانسرهای المپیک 2016 بود، از این فرصت استفاده کرد تا حلقه‌های پرداخت غیرتماسی دارای میکروچیپ NFC خود را وارد بازار برزیل کند.

کایشا بانک، بارسلونا

  • Caixa به کمک حمایت مالی که از لالیگا می‌کند، این دستبندها را روانه بازار کرد
  • بیش از صد هزار دستبند روانه بازار شد
  • Caixa اولین بانک اسپانیایی است که دستبند غیرتماسی داشت

دستبند ویژه فوتبالی

Caixa Bank یکی از نوآورانه‌ترین بانک‌های اسپانیا است که به‌دنبال استفاده از محصولات و سرویس‌های جدید است و همین عطش باعث شد تا با راه‌اندازی بزرگ‌ترین طرح اروپایی خود مبنی بر استفاده از دستبندهای پرداخت غیرتماسی ویزا، توجهات زیادی را به خود جلب کند.

Caixa برای اطمینان از اینکه این تکنولوژی مورد استفاده و علاقه مشتریانش خواهد بود، خواست تا سریعا یک ابزار پرداخت پوشیدنی تولید کند که با کمک سیستم ویزا، قابلیت استفاده در پرداخت‌های Open Loop را داشته باشد.

این بانک، به کمک حمایت مالی که از لالیگا می‌کند، دستبندهای پرداخت مختص هواداران تیم بارسلونا را وارد بازار کرد و با اینکار، ارتباط قوی میان تیم فوتبال و بانک ایجاد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.