راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه‌چیز درباره کرادفاندینگ با فیس‌بوک

هفته‌نامه شنبه / در روزهایی که همه می‌خواستند به مردم کرمانشاه کمک کنند، ایرانیان خارج از کشور هم از طریق پلتفرم کرادفاندینگ فیس‌بوک به سیل مردم پیوستند. در این میان مسائل فنی پیش‌آمده بود که آنها را در ایران گزارش بررسی می‌کنیم.

زلزله اخیری که در غرب کشور اتفاق افتاد و قربانیان زیادی هم داشت، اتفاق ناراحت‌کننده و دل‌خراشی بود که روزهای پایانی آبان ماه همه را سیاه کرد و باوجود شبکه‌های اجتماعی، این ناراحتی و سیاهی در کسری از ثانیه و یا طی چند دقیقه بیشتر و پررنگ‌تر شد؛ اما شاید یکی از اتفاقات دلگرم‌کننده‌ای در خلال این حادثه پیش آمد کمک‌های مردمی بود که از گوشه‌کنار کشور و حتی خارج از کشور برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع شد.

در خارج از کشور هم پزشک ایرانی به نام محمد نجفی از آمریکا دست‌به‌کار شده بود و از طریق پلتفرم کرادفاندینگ شبکه اجتماعی فیس‌بوک شروع به جمع‌کردن پول برای کمک به مردم کرمانشاه کرد.

نجفی که مقیم دیترویت آمریکا است، این گلریزان را با کمک ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا انجام داد و توانست درنهایت 200 هزار دلار برای هلال‌احمر کرمانشاه و حادثه‌دیدگان زلزله جمع‌آوری کرد که این پول جمع‌کردن آخرعاقبت خوبی نداشت و توسط خزانه‌داری آمریکا بلوکه شد و درنتیجه خبرهایی هم که در رابطه با این موضوع منتشرشده بود، این شد که فیس‌بوک برای این‌که برندش آسیب نبیند همین میزان را به کمپین اهدا کرد.

گردانندگان فیس‌بوک درباره این موضوع گفتند گه «قوانین فیس‌بوک به اشخاص به‌صورت انفرادی اجازه جمع‌آوری پول برای موارد غیرانتفاعی را نمی‌دهد.» 30 مارس بود که فیس‌بوک اعلام کرد می‌خواهد پلتفرم کرادفاندینگ خودش را روی این شبکه اجتماعی راه‌اندازی کند. البته فیس‌بوک گفته که هیچ علاقه‌ای به کسب سود از جمع‌آوری کمک‌های شخصی ندارد به همین دلیل هم کارمزد فیس‌بوک برای این کار در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های موجود، حدود یک درصد پایین‌تر است.

به گفته فیس‌بوک هزینه 6.9 درصدی و 30 دلاری این شبکه اجتماعی برای فرایند پرداخت، جمع‌آوری کمک‌های مالی، امنیت و حفاظت از تقلب است. فیس‌بوک گفته است که اهداکنندگان می‌توانند فقط با چند ضربه ساده، پولی که می‌خواهند را به‌آسانی به فرد موردنظرشان اهدا کنند. درواقع با استفاده از این پلتفرم افراد بالای 18 سال می‌توانند کمپین راه‌اندازی کنند و برای خودشان و یا برای دیگر افراد و سازمان‌هایی که کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کنند، مستقیماً و از طریق فیس‌بوک، پول اهدا کنند.

حوزه‌هایی که فیس‌بوک برای این پلتفرم جمع‌آوری در نظر گرفته شامل 6 بخش آموزش، درمان، درمان حیوانات خانگی، امداد بحران، موارد اورژانس شخصی، مراسم تشییع‌جنازه، ورزش و انجمن می‌شود. مراحل انجام کار هم بسیار ساده و آسان است.

اگر با موبایل کار می‌کنید کافی است روی آیکون فیس‌بوک کلیک کنید و بخش «Fundraisers» را انتخاب کنید و اگر هم به دسکتاپ دسترسی دارید، می‌توانید به آدرس Facebook.com/fundraisers مراجعه کنید. در ادامه باید انتخاب کنید که پولی که می‌خواهید اهدا کنید برای چه کسی است؛ برای خودتان است، برای یک دوست و یا حتی شخصی است که در فیس‌بوک عضو نیست.

سپس برای این پولی که می‌خواهید جمع کنید یک اسم انتخاب کنید و ماجرا و دلیل کارتان را هم توضیح دهید و شروع به جمع‌آوری پول از طرف دوست و آشنا و یا حتی کسانی که نمی‌شناسید کنید. پولی که جمع‌آوری می‌کنید اگر برای یک مؤسسه خیریه باشد، آن مؤسسه می‌تواند پول جمع‌آوری‌شده را مستقیماً از خود فیس‌بوک دریافت کند.

اگر پولی که از طریق پلتفرم کرادفاندینگ فیس‌بوک جمع کرده‌اید برای خودتان یا یک شخص دیگر است، باید گفت که تمامی پول جمع‌آوری‌شده از طریق سرویس استرایپ به حساب‌جاری شخصی فردی که پول را جمع‌آوری کرده ارسال می‌شود.

فیس‌بوک با این کارش به مردم این امکان را می‌دهد تا کمک‌های مالی شخصی جمع‌آوری کنند و ازآنجایی‌که این اشخاص در فیس‌بوک یک پروفایل واقعی دارند، بنابراین اهداکنندگان می‌توانند ببینند که به چه طریقی با شخص جمع‌آوری‌کننده، فردی که قرار است این پول‌ها به دستش برسد و همین‌طور کسانی که از این کمپین حمایت می‌کنند در ارتباط هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.