راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چین و سنگاپور در حال تبدیل شدن به هاب فین‌تک آسیا هستند

«مانی ۲۰۲۰» بزرگ‌ترین رویداد جهانی فین‌تک و پرداخت است که همه‌ساله در سه قاره اروپا، آسیا و آمریکا با بیش از صدها هزار شرکت‌کننده برگزار می‌شود. این رویداد متخصصان، صاحب‌نظران، پیشروها و نوآوران فعال و حاضر در گوشه و کنار صنعت پرداخت، فین‌تک و سرویس‌های مالی را به بهانه ایجاد ارتباط و ساخت آینده پول یکجا دورهم جمع می‌کند. این رویداد که تقریباً هم سن و سال رویداد داخلی بانکداری و نظام‌های پرداخت خودمان است، از سال 2011 و در آمریکا شروع به کار کرد و به‌جایی تبدیل شد که همه‌ساله و در نقاط مختلف دنیا، مقصد اصلی نوآوران عرصه پرداخت، فین‌تک و دیگر سرویس‌های مالی است.

با گسترش این صنعت در جای‌جای مختلف دنیا، این رویداد نیز بین‌المللی شد و به اروپا و آسیا هم راه پیدا کرد. نسخه اروپایی این رویداد برای اولین بار در کپنهاگ، پایتخت دانمارک برگزار شد و طی سه روز، یعنی از پنجم تا هفتم تیرماه امسال، بیش از 4 هزار شرکت‌کننده از 70 کشور دنیا را به سمت خودش کشاند.

«مانی ۲۰۲۰» بزرگ‌ترین بازاری است که فرصت‌های ناب و ویژه‌ای را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند و بیش از صدها نفر از پیشروهای این صنعت در عرصه جهانی، درباره آینده پرداخت و سرویس‌های مالی صحبت می‌کنند و باعث می‌شود تا ثمره این دورهم جمع شدن‌ها، پنل‌ها و سخنرانی‌ها، دست پری باشد که شرکت‌کنندگان و حاضران در چنین رویدادی از آن بهره‌مند می‌شوند.

شاید بشود گفت این رویداد همه‌چیز تمام است، از سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و پنل‌های تخصصی گرفته تا نمایشگاهی که در آن می‌توان آخرین نوآوری‌ها و فناوری‌ها را از نزدیک دید و ارتباط و تعامل خوبی با بزرگان و پیشروهای این صنعت برقرار کرد. این رویداد هکاتون و «استارت‌آپ پیچ» هم دارد. دو برنامه و بهتر بگوییم مسابقه‌ای که هیجان مضاعفی به رویداد می‌دهد، هیجانی که با دریافت جایزه‌های چشمگیر نقدی، دل‌پذیرتر هم می‌شود.

اما فقط غرب دنیا نیست که قرار است از چنین رویداد بزرگی بهره‌مند شود. تحقیقات نشان می‌دهد که در سال 2015، سرمایه‌گذاری فین‌تک در آسیا چهار برابر شده و به 4.5 میلیارد دلار رسیده است. همین موضوع باعث شد تا این قاره هم مقصد مطلوب و مناسبی برای نسخه آسیایی این رویداد شود. با تمام اتفاقاتی که در حوزه پرداخت، موبایل و تجارت‌های B2B و دیگر بخش‌ها در کشورهای آسیایی افتاده، اکنون زمان مناسبی است که تا پای این رویداد آمریکایی‌الاصل به آسیا هم باز شود.

نسخه «مانی ۲۰۲۰» آسیا قرار است در سال 2018 و در کشور سنگاپور برگزار شود و پلتفرمی برای شرکت‌های بین‌المللی و آسیایی فراهم کند تا موجب اتصال و کشف فرصت‌های منحصربه‌فردی شود که باعث گسترش سریع پرداخت و سرویس‌های مالی منطقه آسیا و اقیانوسیه شود.

اما سنگاپور تنها مقصد نشان‌کرده «مانی ۲۰۲۰» نیست. در شرق قاره آسیا، کشور چین را داریم که می‌توان آن را بزرگ‌ترین بازار فناوری‌های مالی دانست. کشوری که در سال گذشته، 1.4 میلیارد نفر در آن 5.5 هزار میلیارد دلار پرداخت موبایلی انجام داد. درواقع صنعت فین‌تک چین توانسته از خیلی از مرزها عبور کند و به خیلی از نقطه اوج‌ها برسد و اتفاقاتی که در این کشور رخ‌داده و آغوش بازی که به روی محصولات فین‌تک بازکرده، هیچ نشانی از کاهش سرعت روند پیشروی این صنعت در این کشور را نشان نمی‌دهد.

به همین دلیل و در پاسخ به درخواست شرکت‌های چینی و همین‌طور تقاضای کشورهای جهانی برای ورود به بازار این منطقه، «مانی ۲۰۲۰» چین هم در نوامبر 2018 در شهر هانگژو، زادگاه علی‌بابا، برگزار می‌شود.

تریسی دیویس، نماینده «مانی ۲۰۲۰» می‌گوید که چین، بازار ویژه و منحصربه‌فردی است که تمایل بسیار زیادی به اختراع و همین‌طور پذیرش محصولات فین‌تکی دارد و ظهور و همین‌طور پیشرفت فین‌تک در کشور چین، اتفاقی است که هیچ‌کسی در این صنعت نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. هانگژو که زادگاه بسیاری از نوآوری‌های مالی مانند علی‌بابا و LianLian Group است، می‌تواند میزبان بسیار مناسبی برای دوره‌های متمادی رویداد «مانی ۲۰۲۰» باشد.

22 تا 25 اکتبر، یعنی همین هفته گذشته، «مانی ۲۰۲۰» در لاس‌وگاس برگزار شد؛ اما هنوز سه بخش دیگر آن مانده است. بخش اروپایی رویداد قرار است که 4 تا 6 ماه ژوئن در آمستردام برگزار شود. نسخه آسیایی آن، 13 تا 15 مارس 2018 در سنگاپور چشم‌انتظار مخاطبان و علاقه‌مندان به صنعت پرداخت خواهد بود و همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم، یک نسخه آسیایی دیگر از این رویداد، ماه نوامبر سال 2018 در شهر هانگژو چین پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

منبع: هفته‌نامه شنبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.