راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هفت نوآوری در پرداخت‌های دیجیتالی برای سفارش غذا

دوران دیجیتال بسیاری از عادات ازجمله غذا خوردن را تغییر داده است. دستگاه‌های تلفن همراه و سایر فناوری‌ها نقشی حیاتی در جذب مشتریان به کافی‌شاپ‌ها و فست‌فودها و رستوران‌ها دارند.

 

فاصله گرفتن از پرداخت نقدی

می‌دانید چیزی که فروشگاه‌های بدون پول نقد shake shak، بااینکه تنها یک شعبه در منهتن دارد، را اینقدر قدرتمند کرد چیست؟

اولین قدم حذف پول نقد است. شعب Astor Place از کیوسک و سیستم پیام‌های متنی به جای پیجرها استفاده می‌کنند و از پیجرها برای اعلام آماده شدن سفارش در جاهای دیگر استفاده می‌کنند. اما shake shack به نوع رابطه با هر مشتری بستگی دارد و در پرداخت هزینه‌ها تخفیف هم قائل می‌شود.

فرآیند معمول سفارش در shake shack شامل ایستادن در یکی از دو صف (غذا و نوشیدنی و صف سریع‌تر صرفاً نوشیدنی)، پرداخت به صندوقدار و سپس انتظار دوباره برای اعلام آماده شدن غذا است. چنین روندی منجر به ایجاد صف‌های طولانی می‌شد تا اینکه shake shack روی وب‌سایتش shake cam را گذاشت تا مشتریانش تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند در صف غذا منتظر بمانند یا نه.

تقریباً تمام این مراحل در شرکت‌های جدید برداشته شده است و به کیوسک‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه اعتماد کرده‌اند و شماره تلفن مشتری را در بخشی از فرآیند سفارش غذا می‌گیرند و سپس با آماده شدن غذا، مشتری پیامی دریافت خواهد کرد.

ریچارد کرون محقق و مشاور پرداخت می‌گوید: «در پی حذف پول نقد، پایانه‌های فروش هم باید حذف شوند. این کار تغییردهنده بازی است.»

واضح است که این سیستم کاملاً دیجیتالی امکانات جدیدی فراهم می‌کند که در سیستم‌هایی که از پول نقد استفاده می‌کنند، ممکن نیست.

shake shack اکنون یک اپلیکیشن پیش‌سفارش دارد که البته با مکان جدیدش سازگار است. این اپلیکیشن به کاربران امکان مشخص کردن زمان و محل تحویل سفارش را می‌دهد و مشتری را با ساخت یک حساب کاربری shake shack یا حساب فیس‌بوک یا حساب کاربری گوگل به‌خاطر می‌سپارد.

با این اپلیکیشن می‌توان پرداخت را هم انجام داد و البته به‌عنوان هشداردهنده نیز عمل می‌کند. البته با نگاهی کوتاه به shake cam می‌توان دریافت هنوز مشتریان زیادی از شیوه‌های قدیمی پرداخت استفاده می‌کنند.

.

غذاخوری دیجیتال

ساب‌وی یکی از نمونه‌های بارز شرکت‌های آنالوگ است که نیاز به تغییرات دیجیتالی گسترده دارد.

این فروشگاه زنجیره‌ای، طرح جدید fast forward خود را در 12 رستوران به اجرا درآورده است. بازسازی طراحی داخلی با استفاده از رنگ‌های جدید، مدیریت موسیقی، میزهایی با پورت‌های شارژ USB و وای‌فای، توانسته تغییرات جدیدی ایجاد کند؛ اما این تغییرات فراتر از این تزیینات است؛ این رستوران‌های زنجیره‌ای از فناوری استفاده کرده است که با کمک کیوسک‌های سفارش‌گیرنده، زمان دریافت سفارش‌های مشتریان را سریع‌تر کرده است.

همچنین با استفاده از این کیوسک‌ها، مشتریان می‌توانند به محض اینکه غذایشان آماده شد، هزینه ان را هم  پرداخت کنند.

ساب‌وی یکی از بزرگ‌ترین فرانچایزهای دنیا با بالغ‌بر 45000 رستوران در جهان است. این بدان معنی است که برای هر تغییر اساسی در این فروشگاه زنجیره‌ای باید تعداد بی‌شمار از فرانچایزها را متقاعد کند که این کار ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. درنتیجه این سیستم جدید به چیزی بیش از یک تغییر آزمایشی نیاز دارد. باید ابتدا ارزش تغییر ثابت شود و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

این اولین باری نیست که ساب‌وی می‌خواهد در پایانه‌های فروش خود تغییر اساسی ایجاد کند اما این بار بسیار بلندپروازانه است.

در سال 2014 ساب‌وی بزرگ‌ترین حامی کیف پول موبایلی Softcard بود و در 26 هزار شعبه خود از آن استفاده کرد و از بزرگ‌ترین طرح‌های توسعه کیف‌پول‌های ان‌اف‌سی به شمار می‌رفت. این حرکت با ورود اپل پی در آمریکا مصادف شد و با برنامه پاداش ساب‌وی و گسترش حمایتش از طرح پایلوت Softcard در salk lake city گره خورد.

با وجود این بلندپروازی‌ها، این همکاری تغییر چندانی برای ساب‌وی ایجاد نکرد و در ابتدای سال 2015، Softcard به انتهای کار خود رسید و فناوری خود را به گوگل فروخت.

اخیراً ساب‌وی به دنبال حمایت از مسترپس شرکت مستر کارت بود اما درسی که از همکاری با Softcard گرفت بسیار واضح بود: برای موفقیت در پرداخت موبایلی، ساب‌وی نمی‌تواند آرزوهایش را به دیگران سنجاق کند.

به کمک Fast Forward ساب وی تمرکز خود را بر آنچه در فروشگاه‌هایش اتفاق می‌افتد گذاشته است نه آنچه در یک صنعت خارجی پرداخت رخ می‌دهد.

ترور هاینس مدیر فرآیندهای ساب‌وی می‌گوید: «ما منتظر بقیه مرچنت‌ها نیستیم ما مستقیماً با مشتریانمان تعامل می‌کنیم. ما پژوهشی در برزیل، استرالیا، آمریکا و جاهای دیگر در سراسر جهان انجام داده‌ایم؛ و از خودمان پرسیدیم آیا باوجود یک کیوسک در رستوران، مشتریان بیشتری به آنجا می‌آیند و خرید بیشتری انجام می‌دهند؟ به این نتیجه رسیدیم که کیوسک برای مشتری مهم نیست و درنتیجه آن را کنار گذاشتیم.»

.

وقتی غذا حکم یک ارز را دارد

برخی ارزهای مجازی تمرکز بیشتری بر مقوله‌های فردی مانند دندانپزشکی دارند و برگر کینگ به‌زودی درخواهد یافت آیا این مفهوم درزمینه فست‌فود در روسیه قابل‌اجرا هست یا خیر.

ارز رمزنگاری‌شده جدیدی به نام WhopperCoin در روسیه شکل گرفته است و جایی به نام Wave هم شبکه دفاتر کل توزیع‌شده‌ای است که باعث قدرتمندشدن این ارزها می‌شود.

با هر خرید ساندویچ واپر (Whopper)، مشتریان توکن‌هایی از WhopperCoin در یک کیف پول دیجیتالی دریافت می‌کنند. مشتریان می‌توانند وقتی تعداد کافی از این توکن‌ها به دست آورند آن‌ها را برای خرید واپر استفاده کنند. توکن‌ها همچنین قابلیت فروش و انتقال آنلاین را داشته و بنابراین مشتریان می‌توانند آن‌ها را به خریداران جدید نیز بفروشند.

ایوان شستوف می‌گوید:«حالا دیگر واپر تنها یک برگر خوشمزه و موردعلاقه مردم در ۹۰ کشور دنیا نیست بلکه یک ابزار سرمایه‌گذاری نیز هست. بر اساس پیش‌بینی‌های ارائه‌شده در شماره آخر wave؛ ارزهای رمزنگاری‌شده در آینده به طرز معناداری ارزش‌آفرین‌ خواهند بود. امروز خوردن دیگر خوردن یک واپر، یک سرمایه‌گذاری برای فردا نیز است».

.

فقط آمازون را نصب کن

در اواخر آگوست پس‌ازآنکه Whole Food، کار فروش خودش به شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیکی را پایان داد، فروش Echos را آغاز کرد. شاید این کار کمی عجیب به نظر برسد اما یک استراتژی پشت این تصمیم است.

جیمز دیون، رئیس دیونکو که یک مشاور فروش در شیکاگو است می‌گوید: «آن‌ها سعی می‌کنند Echos را در هر مکانی بفروشند. این همان فن قدیمی «ریش‌تراش را رایگان بده و تیغ‌هایش را بفروش» است.»

برای فروشگاه‌های مواد غذایی عجیب نیست که مواد غیر غذایی فصلی (مانند ضد آفتاب یا وسایل باغبانی) و خصوصاً لوازم الکترونیکی بفروشند. پس به فروشگاه مواد غذایی می‌توان مانند یک مغازه کوچک الکترونیکی با اجناس محدود نگاه کرد.

آمازون همین کار را به‌صورت متمرکزتر انجام می‌دهد. آمازون در حال حاضر یک کسب‌وکار در حال رشد درزمینهٔ فروش مواد غذایی دارد و در حال امتحان مدل‌هایی مانند مغازه‌های AmazonFresh pickup در سیاتل و Amazon Dash Wand است که در حقیقت یک اسکنر بارکد آشپزخانه‌ای است.

از زمان استفاده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای Whole Food، طرفداران الکسا می‌توانند اول غذا را سفارش داده و سپس در یکی از این فروشگاه‌ها (که الکسا بر اساس کد پستی به آن‌ها معرفی می‌کند) شخصاً آن را دریافت کرده و یا در منزل تحویل بگیرند.

.

مارک اند اسپنسر

احتمالا در واکنش به «آمازون فرش(Amazon Fresh)» یا شاید هم «اوبر ایتز(UberEats)» بوده که مارک اند اسپنسر(Marks & Spencer) نیز در حال آزمایش روش‌هایی برای انجام سفارش و تحویل دیجیتالی است. به گزارش ایندیپندنت، در دوره‌ای این فروشگاه شروع به تحویل آنلاین خریدها در بازه زمانی یک و دوساعته بسته به نوع خرید کرده است.

بازه کوتاه‌تر مخصوص غذاهای آماده سرو و بازه بلندتر مخصوص خواروبار است. در این گزارش آمده است که شاید به دلیل محدودیت انتخاب‌ها در خرید آنلاین مارک و اسپنسر را نمی‌توان با رقیب‌های جدی مانند تسکو (Tesco) هم‌ردیف دانست.

.

غذاهای بیمارستانی

شرکت اپتایز(Appetize) با شرکتی به نام سی‌برد(CBOARD) تلفیق شده است تا انواع مختلف نقل و انتقالات مالی و مکان‌ها و امتیازات خرید را یکجا ارائه کند. سی‌برد که قسمتی از ایتاکای نیویورک‌سیتی (Ithaca N.Y.) است به‌طور خاص خدمات عالی تحصیلی و امکانات بیمارستانی ارائه می‌کند.

این خدمت پاسخگوی نیاز کاربران عمده سرویس‌های غذایی و مناسبت‌های تعداد بالا و مانند فستیوال‌ها و استادیوم‌هاست.

تاد پیترسون، تحلیلگر ارشد ایت گروپ می‌گوید با آسان‌تر شدن پرداخت انتظارات خریدار و فروشنده به سمت پرداخت «هر زمان، هرکجا، هر نوع» پیش می‌رود و مرز بین گونه‌های مختلف پرداخت در حال نابودی است.

پیتر سون افزود: «اساس کار صنعت پرداخت در جعبه‌هایی با نام‌های دریافت، پردازنده و درگاه پرداخت تقسیم‌بندی شده است». او گفت: «این مدل کاربردی در یک محیط تجاری سیال ندارد و ما به دنبال مدل جامع‌تری برای پرداخت هستیم.»

.

انتظار

سفارش آنلاین برای کافه‌ها و رستوران‌های غذای آماده بسیار مناسب به نظر می‌رسد اما رستوران‌های دیگر چطور؟ سی‌پی‌کی (آشپزخانه پیتزای کالیفرنیا) در ماه فوریه در بیش از 200 شعبه خود اقدام به اجرایی کردن سیستمی تلفیقی برای یکپارچه کردن مدیریت رستوران و سیستم پرداخت به کمک نرم‌افزار نوشته‌شده توسط شرکت پیترونیکس (Paytronix system Inc) کرد.

اشلی کارائلو(Ashley Ceraolo) مدیر ارشد بخش بازاریابی سی‌پی‌کی می‌گوید: «امکانات همه‌جانبه نرم‌افزار سی‌پی‌کی در تلفیق با استراتژی‌های مدرن و بازاریابی ما این امکان را فراهم می‌آورد که به مهمانان از طریق سیستم‌عامل‌های موردعلاقه‌شان دسترسی داشته باشیم که بسیار متصل و یکپارچه هستند.»

با تلفیق دو سیستم پرداخت داخلی نرم‌افزار سی‌پی‌کی، مصرف‌کننده می‌تواند به‌طور مستقیم خریدها و جوایز آن را ردیابی و دریافت نماید و حتی بخشی از بازاریابی پیام‌های آن واحد را «زنده» دریافت کنند. این قابلیت در داخل رستوران، سفارش آنلاین و «بگیر و ببر (take away)» وجود دارد.

مشتریان با اتصال یک کارت بانکی به نرم‌افزار زمان پرداخت را تا 12 دقیقه کاهش می‌دهند که در ساعت‌های شلوغ بازدهی را بالا می‌برد.

حدود 80 درصد از مصرف‌کنندگان CPK از نرم‌افزار موبایلی آن استفاده می‌کنند و بقیه کارت عضویت دارند که کار انتقال اعضا به نرم‌افزار را آسان‌تر می‌کند. در این حال، CPK همچنان به ارائه خدمات سنتی بدون نرم‌افزارهای موبایلی ادامه می‌دهد.

منبع: paymentssource.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.