راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

5 دلیلی که سرمایه‌گذاران سنتی بیت‌کوین را به چشم حباب می‌بینند

کریگ آدیانجو؛ مترجم: افسانه آتش افروز / ما در دوران دیوانه‌‌کننده‌ای زندگی می‌کنیم. این‌طور نیست؟ بیت‌کوین یک ارز دیجیتالی است که در سال 2009 ایجاد شد و همان‌طور که از نامش پیداست ارزی الکترونیکی است و نمی‌توان آن را در کیف پول فیزیکی گذاشت. بیت‌کوین گران‌ترین «ارز» جهان است و چند سال است که چنین جایگاهی را به دست آورده. با توجه به شرایط، میزان اعتبار بیت‌کوین موضوع مهمی است؛ چون کسی که در جهان واقعی زندگی می‌کند می‌داند که یک ارز الکترونیکی که حدود هفت سال پیش ایجاد شده است از پول رایج ارزش بیشتری دارد. به‌عنوان‌مثال پوند انگلیس چندین قرن و در دوره‌های مختلف اقتصادی نقش داشته و هنوز هم در به‌عنوان پول جاری در جامعه حضور دارد.

باتوجه به اینکه با هر پوند انگلیس تنها می‌توانید 0.00032 بیت‌کوین خریداری کنید؛ پس این موضوع کاملا طبیعی است که سرمایه‌گذاری سنتی که اکثر سرمایه‌گذاری‌هایشان با پوند انگلستان، دلار آمریکا و سایر ارزهای رایج صورت می‌گیرد، به این فکر کنند که بیت‌کوین یک حباب است. اینکه بیت‌کوین یک ارز نسبتا جدید است و تازه هفت هشت سالی از ظهورش می‌گرد، کمترین دلیل این تفکر است. در ادامه به برخی از دلایل اصلی درباره حباب دانستن بیت‌کوین اشاره می‌کنیم:

.

1- بحران مالی

در دو دهه گذشته، شاهد ترکیدن دو حباب بوده‌ایم. حباب دات‌کام در آخر دهه 1990 ایجاد شد و حباب مسکن که منجر به بحران مالی جهانی سال 2008 شد. برای کسانی که تحت تأثیر این دو حباب بودند، دو حادثه مخرب در کمتر از یک دهه اتفاق افتاد. پاسخ طبیعی به چنین تجربه ناخوشایندی، دفاع است. در کل یک تجربه ناخوشایند باعث احتیاط می‌شود.

با مقایسه شرایطی که به دات‌کام و حباب مسکن منجر شد با بیت‌کوین، حداقل می‌توان گفت که در ذهن سرمایه‌گذاران سنتی، احتمالات همه علیه بیت‌کوین است. برای حباب دات‌کام، شرکت‌های واقعی با دفاتر فیزیکی وجود داشتند که ساخت یا فروش محصولات و خدماتی را که مردم واقعاً از آن استفاده می‌کردند انجام می‌دادند. به‌عنوان‌مثال، Pets.com که با ترکیدن حباب دات‌کام زمین خورد، مواد غذایی حیوانات خانگی و تدارکات لازم را می‌فروخت و مردم واقعاً آن را خریداری می‌کردند.

علاوه‌براین، حباب مسکن شامل املاک و مستغلات بود که برای بشر بسیار ضروری است. در حقیقت حباب‌های دات‌کام و مسکن شامل دارایی‌هایی بودند که افراد متوسط بدون آموزش زیادی با آن درگیر بودند. این ویژگی‌ها در بیت‌کوین وجود ندارد و بعید است که بیت‌کوین برای همیشه جایگزین ارزهای رایج شود.

حداقل نظر اولاف کارلسون وی (Olaf Carlson-Wee) اولین کارمند Coinbase و بنیان‌گذار صندوق بیمه رمزگذاری Polychain Capital این است. او اخیراً گفته است که مقایسه هر یک از این حباب‌ها با ارز کار نادرستی بود. با توجه به این نظر سطحی اما بدبینانه یکی از کارمندان این صنعت، درنتیجه احتمال کمتری وجود دارد که سرمایه‌گذاران سنتی ارزش بیت‌کوین را درک کنند و هنگامی‌که شما نمی‌توانید ارزش یک دارایی که موجب افزایش قیمت آن می‌شود را دریابید، حباب ایجاد می‌شود.

.

2- امنیت بیت‌کوین

برخی‌ها بر این باورند که ارزهای دیجیتالی ماندگار خواهند بود اما نگران امنیت بیت‌کوین هستند. گرگ وال‌استریت،جردن بلفورت (Jordan Belfort) یکی از آن‌هاست. بلفورت معتقد است بیت‌کوین یک کلاه‌برداری است و ادعا می‌کند افرادی را می‌شناسد که «همه پول خود را از دست داده‌اند» و این سرقت توسط هکرها انجام گرفته است.

دنبال کنندگان بیت‌کوین باید به یاد داشته باشند که هکرها به‌شدت بیت‌کوین را هدف گرفته‌اند. به‌عنوان یادآوری، Mt. Gox (یک صرافی بیت‌کوین که الآن از بین رفته است) که زمانی 80 درصد تراکنش‌های بیت‌کوین را انجام می‌داد، در سال 2011 اولین سرقت چند میلیون دلاری را متحمل شد.

تا زمان توقف کارش در سال 2014، حدود 500 میلیون دلار سرقت از آن انجام شد. صرافی Hong Kong-based Bitfinex نیز در سال گذشته مورد سرقتی 120 هزار بیت‌کوینی قرار گرفت. در آن زمان ارزش مبلغ سرقت شده 72 میلیون دلار بود. با قیمت‌های کنونی ارزش آن بیش از 500 میلیون دلار است. 428 میلیون دلار پتانسیل سرمایه‌گذاری از این طریق به سرقت رفته است.

بلفورت همچنین معتقد است ارز دیجیتالی که مورداستفاده قرار خواهد گرفت باید توسط بانک مرکزی ایجاد شود.

.

3- ناامنی عرضه و تقاضا

دو مورد از مزایای مهم بیت‌کوین نسبت به ارزهای رایج، عرضه محدود و طبیعت غیرمتمرکز آن است؛ اما این مزایا مسئله دیگری ایجاد کرده‌اند که به نوسانات ارز دیجیتال منجر شده است.

ارزهای رمزنگاری‌شده به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که تعداد آن‌ها هرگز نباید به بیش از 21 میلیون بیت‌کوین برسد؛ و ازآنجاکه هیچ تأثیر مستقیم دولتی برای افزایش یا کاهش ارزش وجود ندارد، همه چیز بستگی به طیف عرضه و تقاضا خواهد بود.

یک گروه از تجار متمول می‌توانند قیمت بیت‌کوین را با خرید مقدار زیادی از آن و در نتیجه تحریک تقاضا بالا ببرند و سپس با فروش آن با قیمت بالا، تقاضا و در نتیجه قیمت را کاهش می‌دهند و هیچ نمودار مرکزی وجود ندارد که چنین فعالیت‌هایی را نشان دهد.

.

4- عدم قطعیت‌های رگولاتوری

جیمی دیمون (Jamie Dimon) مدیر جی‌پی‌مورگان در اوایل ماه سپتامبر در کنفرانس سرمایه‌گذاری در نیویورک بیت‌کوین را یک تقلب نامید. او گفت کارمندی را به دلیل معامله با بیت‌کوین اخراج کرده است زیرا «ناقض قوانین جی پی مورگان و احمقانه است».

او همچنین اشاره کرد که اگر چیزی اشتباه باشد یا کسی کشته شود دولت‌ها می‌توانند بیت‌کوین را سرکوب کنند. او طی مثالی به سرکوب اخیر بیت‌کوین توسط دولت چین اشاره کرد و اینکه چگونه دولت‌ها همیشه علاقه‌مند به دریافت مالیات از طریق تامین مالی هستند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد و سرمایه‌گذاران سنتی از آن بترسند، ارزش بیت‌کوین کاهش خواهد یافت؛ همانند زمانی که دولت چین اقداماتی علیه بیت‌کوین انجام داد.

.

5- سهولت ایجاد ارز دیجیتالی

درحال حاضر حدود 1.142 ارز رمزنگاری‌شده وجود دارد و این لیست همچنان بزرگ‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد مانعی برای ورود به این لیست وجود ندارد. سهم بیت‌کوین از بازار ارز دیجیتال در حال کاهش است. بیت‌کوین اکنون تنها 48.9 درصد از بازار ارز دیجیتال را داراست درحالی‌که سهمش از این بازار در سال 2013 تقریباً 9 درصد بوده است.

با توجه به منطق سرمایه‌گذاری سهام، سهم بازار بالاتر یک شرکت، ارزش بالقوه آن را بیشتر می‌کند. برعکس، کاهش سهم بازار که هیچ ارتباطی به کاهش قیمت ندارد، یک حباب است. با گسترده‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال، سهم بیت‌کوین از این بازار کاهش می‌یابد. این مسئله باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سنتی نتوانند ارزش‌گذاری بیت‌کوین را درک کنند.

نیازی به گفتن نیست که برخی از این نگرانی‌ها بیش‌ازحد است. من نمی‌گویم ارزش بیت‌کوین در حال حاضر درست یا غلط است. نکته این است که کمی آموزش در خصوص نحوه قیمت‌گذاری بیت‌کوین می‌تواند به کاهش نگرانی‌ها کمک کند.

منبع: cointelegraph.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.