راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهار بانک استرالیایی کارمزد برداشت پول از دستگاه‌های خودپردازشان را حذف کردند

چهار بانک بزرگ استرالیا اقدام به حذف کارمزد برداشت پول برای کاربران محلی کردند. درواقع آن‌ها تلاش می‌کنند تا پس از یک سری از رسوایی‌های رخ‌داده، در میان فشارهای سیاسی موجود برای اعمال سخت‌گیری‌های قانونی بیشتر، همچنان نام و شهرت و کسب‌وکارشان را حفظ کنند.

بانک Commonwealth استرالیا، که بزرگ‌ترین وام‌دهنده کشور است، اخیرا اعلام کرد که می‌خواهد کارمزد 2 دلار استرالیا، که مشتریان دیگر بانک‌ها برای استفاده از دستگاه‌های خودپرداز این بانک باید پرداخت می‌کردند، را حذف کند. ساعاتی بعد هم Westpac Banking Corp و National Australian Bank خبر حذف کارمزد از دستگاه‌های خودپردازشان را اعلام کردند.

در این بین، Australian & New Zealand Banking Group خبر داد که از اوایل ماه اکتبر، او هم این حذف کارمزد را اعمال خواهد کرد.

مصرف‌کنندگان استرالیایی مدت‌ها بود که از این موضوع شکایت داشتند و از اینکه باید برای دسترسی به پولی که مال خودشان است هم کارمزد پرداخت کنند، ناراضی بودند. به همین دلیل اقدام حذف کارمزد، می‌تواند گام مثبتی برای این صنعت باشد که حواشی و رسوایی‌های زیادی هم داشته است. برای مثال، Commonwealth Bank برای نقض قوانین ضدپول‌شویی مورد اتهام است و در دادگاه مدنی دو پرونده دارد.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی استرالیا، سال گذشته، مردم این کشور 259 میلیون برداشت پول از دستگاه‌های خودپردازی به‌جز خودپرداز بانک خودشان، انجام دادند. اگر برای هر برداشت وجه، هزینه 2 دلار استرالیا را نظر بگیریم، بنابراین مشتریان کارمزدی برابر با 520 میلیون دلار استرالیا پرداخت کرده‌اند.

باتوجه به اینکه استرالیایی‌ها بیشتر و بیشتر به سمت استفاده از پرداخت‌های الکترونیکی روی می‌آورند، بنابراین نمی‌توان به این کارمزدها، به چشم منبع درآمد ثابتی نگاه کرد. همچنین باید گفت که براساس داده‌های دریافتی از ویزا، مردم استرالیا، بیشترین کاربران پرداخت‌های غیرتماسی در دنیا هستند.

منبع: Bloomberg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.