پی‌تک (PayTech)

پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی بدون نصب برچسب روی خودرو

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور از امکان پرداخت الکترونیکی عوارض از تمام گیت‌های آزادراه‌های کشور تا ۵ ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سید حسین میرشفیع در مورد آخرین وضعیت امکان پرداخت الکترونیکی عوارض اظهار داشت: «تا ۵ ماه آینده امکان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی از تمام گیت‌ها بدون نصب برچسب بر روی خودرو وجود دارد.»

او افزود: «نیازی به برچسب هم نیست و دوربین‌های گیت‌ها از روی پلاک خودرو عملیات اخذ عوارض را انجام می‌دهند.»

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

اتاق خبر راه پرداخت همه مطالب و خبر‌های مهم فین‌تک ایران را رصد و منتشر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

۳۷ دیدگاه

  • ۵ سال آینده. خسته نباشید. الان طی شش ماه، یه استارت آپ یه صنعت رو زیر و رو می کنه، حالا داریم در مورد یه پروژه سوخته طی ۵ سال آینده خبر می دیم !

  • بانک مسکن از سال ۱۳۹۱ این سامانه را راه اندازی نموده است و در حال کار می باشد
    یعنی قراره چه اتفاقی بیفته؟
    اکثر نقاط دنیا از RFID استفاده می کنند یا پسیو یا اکتیو(DSRC) استفاده می کنن اونوقت ما می خواهیم فقط با پلاک کار کنیم. دقت RFID بالای ۹۹ درصد و دقت پلاک خوانی با احتساب خطای سیستم و مخدوش کردن پلاک حدود ۲۰ درصده.
    چرا دو سیستم؟؟؟؟!!!! اگه سامانه بانک مسکن مشکل داشت خوب حلش می کردن؟؟؟!!!!

    • من تا اونجایی خبر دارم پرداخت الکترونیک بانک مسکن مورد استقبال مردم و آزادراه ها قرار نگرفت.به چند دلیل . یکی اینکه مردم مجبور بودن تگ یا برچسب خریداری کنن و متحمل هزینه اولیه میشدن دوم اینکه راه های پرداخت گنگ و پیچیده ای داشت.مورد بعدی راه فرار خیلی از خودروهای عبوری شده بود و پلیس به دلیل قوانین شخصی و سیاسی یکی در میان جریمه میکرد و حتی در صورت جریمه کردن خودرو هیچ سودی برای آزادراه نداشت.البته در طرح جدید هم فرق چندانی نکرده و فقط مشکل اول که خرید برچسب برطرف شده ولی در صورت فرار خودرو و عدم پرداخت و همچنین در نهایت جریمه توسط پلیس باز هم آزادراه ضرر کرده و پول به جیب دولت رفته.البته شرکت مجری طرح قول داده اگه خودرویی پرداخت نکرد خودش پرداخت کنه بعدا از صاحب خودرو با جریمش پس بگیره که این بیشتر به یک شعار تبلیغاتی شبیه چون با توجه به گستردگی طرح و حجم بالای تردد از نیاز به نقدینگی بسیار بالایی در طول ماه داره و از توان این شرکتها خارجه .در روش جدید نیز درصدی به عنوان کارمزد از عوارض دریافتی کم میشه و به حساب دولت و شرکت مجری طرح واریز میشه که بانک مسکن این کارمزد را دریافت نمیکرد و تمام سود حاصله از تراکنش مالی به جیب بانک مسکن و شرکت ناواکو میرفت. ولی در طرح جدید کارمزد دریافت میشه و برای دولت و شرکت های مجری درآمد هنگفتی ایجاد میکنه.البته این مورد هم در نظر داشته باشید در طول ماه از تراکنش مالی این طرح کارمزد دیگری از طرف بانک مرکزی به حساب شرکتهای دارای درگاه پرداخت psp یا مجری طرح واریز میشه که رقم قابل توجهی خواهد بود. پس در پایان میشه نتیجه گرفت هدف اصلی اجرای این طرح جذب نقدینگی و درآمد زایی دولت و شرکتهای مجری طرح بوده نه مدل و روش فنی و اجرایی .
      پیروز باشید

  • سلام انشالله که همه چیزی الکترونیکی بشه
    اینجوری کارها سرعت پیدا میکنه
    و یه خورده هم پیشرفت میکنیم
    ممنون

  • آخ جون اینجوری کامیونها دیگه عوارض نمیدن.پلاکو میپوشونیم بورو که رفتی . تازه زمستانها هم کلی گل و لای جاده هم میشینه روی پلاک کاملا قانونی پلیس هم نمیتونه گیر بده.واقعا خدا خیرشون بده همین جوری ادامه بدین لطفا

    • بیایید با همین فرضیه شما بریم جلو؛
      همین الان زمستان هست و اگر راننده‌ای مثل شما (البته اگر شما راننده باشید چون اغلب راننده کامیون‌ها بامعرفت‌تر از این حرف‌ها هستند)، که از قضا پلاکش گِلی هست و بخواد از گیت‌های که آدم توی باجه نشسته عبور کنه و پول نده، اون آدم توی باجه کاری میتونه بکنه که الان با اومدن این تکنولوژی نشه اون کار رو کرد!؟ آگر آدمی که اونجا نشسته، بتونه پلاک شما رو موقع عبور بخونه و ثبت کنه، پس سامانه هم میتونه! اگر هم نتونه، پس سامانه هم نمیتونه!
      پس فرقی نکرد.
      با این حال، خیالتون راحت، اینجور موقع‌ها قانون مجازاتش برای مواردی مثلا مثل خوانا نبودن پلاک خودروها رو تشدید میکنه تا دوستانی مثل شما که کاملا اتفاقی پلاکشون ناخوانا بود به راه راست هدایت بشن. این مشکل سیستم نیست؛ مشکل شماست با راهنمایی و رانندگی.

      • یعنی قراره هم سیستم باشه هم شخص بشینه اونجا پلاک بخونه ؟…. حرفتون درست ولی حالا من یه چیز دیگه میگه عوارض بگیرن همه هم میدم ولی جاده هم اصلاح بشه آسفالت درست بشه همه با کمال میل عوارض میدن. نه ۱۷ هزار تومن عوارض بدی و بعد با ماشین ۲ میلیاردی از ترس چاله چوله ها با سرعت ۴۰ کیلومتر بری که ماشین نابود نشه

      • بنده کارمند یک ایستگاه عوارضی هستم .در ایستگاه عوارضی با نصب راهبند در جلوی خودروها و بیشتر مواقع با حضور پلیس بیشتر خودروها پول عوارض را پرداخت میکنن و با نظارت میشه جلوی فرار خودروهای خاطی گرفت. به نظر بنده با اجرای این طرح فرار خودروها به روش های مختلف خیلی بالا میره. مثلا یک کامیون برای رفت و برگشت از تهران به بندر امام حدود ۳۰۰ هزار تومان عوارض پرداخت میکنه و همیشه از این وضع شاکی هستن حالا با این روش فکر میکنم به هر قیمتی که شده از دادن عوارض فرار خواهند کرد.چون دیگه به راحتی نمیشه بر تردد این همه خودرو نظارت داشت.ما موارد زیادی داریم که خودروهای وانت پلاک خودرو پشت شیشه قرار میدن و به پلیس هم میگن همین الان افتاده و پلیس هم بیشتر مواقع نمیتونه اعمال قانون داشته باشه .به عقیده بنده این طرح جای کارشناسی تحقیق بیشتری داشت و باید در نظر داشت طرحی که مثلا در کشور آلمان جواب داده در ایران ممکنه به همان روش جواب نده چون سطح فرهنگ ، زیرساخت و شرایط اقتصادی تفاوت های زیادی داره.
        پیروز باشید.

        • سلام
          همیشه همین بوده؛ تکنولوژی همیشه گاف داره ولی نمیتونیم منتظر باشیم تا گاف‌هاش برطرف بشه بعد به کار بگیریمش. چیزی که در تمام دنیا رایج هست این هست که تکنولوژی میاد و بعد شروع میکنن جلوی گاف‌هاش رو گرفتن. برای مثال، قبلا که طرح ترافیک در تهران با دوربین نبود و پلیس چشمی میگرفت کارآمدتر بود یا الان؟ مسلما الان تعداد خودروهای غیرمجازی که وارد طرح ترافیک میشن خیلی کمتر از قبل شده و همه ما میدونیم که در ابتدا که دوربین‌های طرح ترافیک اومده بود کلی آدم از مسیرهایی رفت و آمد میکردن که هنوز دوربینی نبود و راه فرار بود. اما الان چی شده؟ تمام راه‌های فرار بسته شده. چه اتفاقی افتاد؟ یک سری شروع کردن به پوشوندن پلاک و این موارد با کمک کاغذ و دستمال یا حتی اسپری برف شادی! پی شد؟ پلیس یه سری رو ۷۲ ساعت خوابوند و جریمه سنگین کرد. چی شد؟ اینایی که قانون رو دور میزدن کم شدن چون فهمیدم باید تاوان سنگین بدن. ولی توی قدم بعدی باز چیکار کردن؟ دوربین‌ها رو از ورودی‌های طرح ترافیک به تمام محدوده طرح ترافیک بسط دادن. چی شد؟ عملا کسایی که قانون رو دور میزدن هم دیگه عملا خودبه خود تسلیم شدن چون دیگه فقط یه ورودی نبود و باید هر صد قدم برای هر دوربینی که میدیدن یه فیلمی در میاوردن که دیگه عملا شدنی نبود.
          این در خصوص تمام تکنولوژی‌های نظارتی یا غیرنظارتی وجود داره و خود تکنولوژی کمک میکنه جلوی این راه های فرار گرفته بشه و به کمک جریمه هم فقط میشه به کسانی که قانون رو دور میزنن فهموند که کارشون تاوان داره. همون راننده تریلی‌ای که شما میفرمایید اگر یک بار مجبور بشه ۳ میلیون تومن جریمه عدم پرداخت این ۳۰۰ هزار تومن رو بده، دیگه تا عمر داره این رفتار رو نمیکنه! چراکه اون راننده تریلی هم توی کرایه‌ای که بهش پرداخت میشه هزینه مواردی مثل عوارضی دیده شده و حالا اگر اون راننده میخواد بگذاره این پول رو توی جیبش دیگه خودش میدونه و میتونه به جای بزرگراه و آزادراه از جاده رفت و آمد کنه! چرا نمیکنه؟ چون میدونه رفت و آمد از جاده به صرفه نیست و اصطحلاکش خیلی بیشتر هست.
          در ضمن یادمون نره ما داریم درباره کسانی صحبت میکنیم که به طور پیش فرض به دنبال دور زدن قانون هستن پس فرض کنید به جای این دوربین‌ها، آدم‌ها باشند! از شما به عنوان پرسنل باجه عوارضی چه کاری ساخته هست که از تکنولوژی ساخته نیست؟

          • این چه جور سیستمی هستش که فقط مبلغ عوارض رو نشون میده چرا ریزش رو نشون نمیده که مثلا فلان پلاک چند بار از عوارضی رد شده ویا کی رد شده که براش عوارض اومده. در ضمن موقع پرداخت چرا نمیزنه بنام کدوم سازمان ویا به چه شماره حسابی واریز میشه؟

  • سردبیر محترم
    لطفا شهامت داشته باش و نظراتی که به سود شما نیست انتشار بده.از شما که دم از تکنولوژی و روشنفکری میزنی واقعا بعیده .

    • سلام دوست عزیز
      ما اینجا در هیچ کسب و کاری سهیم نیستیم که انتشار یا عدم انتشار یک کامنت به سود ما باشه یا نباشه و تمام کامنت‌هایی که فاقد فحش، تهمت، افترا یا مواردی باشند که نشه ثابتشون کرد، منتشر میشن.

  • بنده روز ۶ فروردین از عوارضی تهران ساوه رد شدم ولی هیچ پیامی برام نیومده که بدونم چطوری باید پرداخت کنم.بعد سه روز با جستجوی فراوان در اینترنت سایت aaniro پیدا کردم که اونجا میشه استعلام بدهی پلاک گرفت.با کمال تعجب میبینم علاوه بر مبلغ عوارض مبلغ ۲۵۰ تومان به عنوان جریمه دیرکرد به اون افزوده شده. حالا ما پیگیر بودیم پیدا کردیم اون بدبختی که سواد هم نداره و حتی بهش اطلاع رسانی هم نشده چه گناهی کرده که هم جریمه بشه هم دیرکرد بده.اگه وزارت راه پاسخ درستی نده بنده شخصا از طریق مراجع قانونی پیگیر حق حقوق خودم و دیگر افراد بی اطلاع و بی گناه خواهم شد .

  • سلام.اقا من رد شدم از عوارضی ولی الان که میبینم هیچ سامانه ی برای پرداختش نیست اپلیکیشن آپ هم نداره کسی میدونه چطوری باید پرداخت کرد؟؟؟؟

  • سلام،من هر روز از یه عوارضی رفت و امد دارم قبلا فقط رفت و پول میدادم و برگشت رو نمیگرفتن،الان یعنی هم رفت و هم برگشت برام حساب میشه یا روزی یک بار برام حساب میشه؟

  • سلام وقتتون بخیر الان برای من پیامکی اومده که شما از اتوبان قم تردد کردید به فلان سایت مراجع کنید برای پرداخت در صورتی که من قبلا پلاک ماشینو تو یه سایت دیگه ثبت نام کردم تا از حسابم کم بشه هروقت تردد کردم ولی باز این پیام میاد برام به داخل اون سایتی هم که تو پیامک برام میاد مراجعه میکنم فقط نوشته کیف پول پاسارگاد و هیچ گزینه ی دیگه نداره ممنون میشم راهنماییم کنید

  • آخر این طرح فقط شکسته.تا همین الان که حدود بیست روز از اجرای طرح گذشته کلی شاکی و مشکل داشته.برای خیلیها پیامک و عوارض اشتباه صادر شده.به زودی هم با جریمه های گسترده شاهد خواهیم بود.افرادی که به گفته خودشون حتی یک بار هم از آزادراه در این مدت عبوری نداشتن.البته خیلی ها هم که عبور داشتن براشون عوارضی نیومده.این یعنی خطا و ضعف بالای این سیستم .

  • سلام ممنون میشم یکی راهنمایی کنه.من چند روزه از اتوبان خلیج فارس رد میشم ولی تو گیت ها کسی نیست که عوارض بگیره الان من همه رو جریمه شدم؟!’تو اپ و اپلیکیشن های دیگه هم گزینه ای برای پرداخت عوارض نداره پس من کجا باید عوارض رو پرداخت کنم؟

  • سلام..ی فکری برای ما ساکنین حاشیه بزرگراها بکنید,کار داخل تهران ومنزل بعداز دوربین عوارضی.ما در طول روز حداقل پنج بار به منزل ومحل کار رفت وامد داریم .انصاف نیست ما روزی ده هزار تومان عوارض بدیم

  • سلام،من چند روز پیش ۲۰ تومن شارژ کردم، یه پیامک هم برام اومد که عوارض آزادراهی من ثبت شده..ولی مبلغ شارژم رو نشون نداد..یعنی تو سایت که میرم نگاه میکنم مبلغ شارژ رو نشون نمیده و ۰ هست…من حتی معوقه هم نداشتم که بخواد کم کنه.. ممنون میشم راهنمایی کنین چون سوال خیلی هاست.

  • سلام کسی میدونه چرا برای من هر روز یه مبلغ عوارضی برام میاد در صورتی ک نزدیک ب یک ماهه ماشین تردد نداشته اصلا تکون ندادم ماشینو اما هر روز از برنامه تاپ ک استعلام میکنم میبینم هفت هشت هزار برام مبلغ عوارضی میاد چیکار باید کنم کجا باید برم تا پیگیری کنم ک چرا برام عوارض میاد

/* ]]> */