راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه طلایی بانک‌ها بیشتر نصیب کدام حوزه‌های فین‌تک می‌شود؟

شرکت‌های فناوریهای مالی (Fin tech) در تلاش‌اند تا صنعت سرویس‌های مالی را هرچه بیشتر کارآمد و اثربخش کنند. به همین منظور، این شرکت‌ها وارد قلمرو حکمرانی بانک‌های بزرگ و شرکت‌های بیمه شدند که موانع و معضلات زیادی را پیش پایشان قرار می‌دهد.

طی سال‌های فعالیت شرکت‌های فین‌تک، بانک‌ها حضور و فعالیت آن‌ها پذیرفتند و اقرار کردند که باید نسبت به آن‌ها محتاطانه رفتار کنند. البته باید گفت که همه فین‌تک‌ها ساختار مشابهی ندارند و با اینکه مدل کسب‌وکاری برخی از آن‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توانند به‌راحتی با بانک‌ها ادغام شوند و همکاری داشته باشند، درعوض بعضی از آن‌ها مستقیما با بانک‌ها در رقابت هستند. بانک‌ها خواب‌های خوبی برای فین‌تک‌های دسته اول دیده‌اند و به دنبال ایجاد یک همکاری برد برد و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها هستند.

درواقع این همکاری، این فرصت را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند مدل کسب‌وکاریشان را همچنان در بازار نگه دارند و دچار بلایی که بر سر حوزه‌های دیگر، مانند فروش موسیقی، کرایه فیلم و رزرو هتل و بلیت سفر افتاد، نشوند.

 

سرعت بخشیدن به استارتاپ‌ها

بانک‌ها و مؤسسات به‌شدت دنبال رسیدن به بهترین راهکارهای ممکن هستند و یکی از راه‌حل‌هایی که برای آن‌ها وجود دارد، برقراری شتاب‌دهندگی، استارت‌آپ و یا آزمایشگاه نوآوری است. بازیگران ثابت این صنعت می‌توانند منابع، اعتماد، اعتبار و دسترسی به مشتری و بازار داشته باشند.

برای مثال، بانک بارکلیز (Barclays) Techstars Accelerator را راه‌اندازی کرد که یک برنامه 13 هفته‌ای است و به استارت‌آپ‌ها این امکان را می‌دهد تا در هر جایی که هستند به منتورهای، سرمایه‌ها و متخصصان فنی‌اش درسترسی داشته باشند. در این برنامه بیش از 50 شرکت ازجمله Everle، AgentCash، Cuvva، Cashforce و Social Lender همکاری و مشارکت داشتند.

به ویزا و برنامه Visa Europe Cخllab هم می‌توان اشاره کرد. این برنامه با مشارکت و همکاری بانک‌ها، استارت‌آپ‌ها و نوآوران صنعت بود تا بتوانند محصولات و سرویس‌های جدید ارائه و تولید کنند. درواقع این برنامه شش موضوع اصلی B2C، زنجیره بلوک، شهر هوشمند، Inclusion، احراز هویت و ایجاد سفرهای خرده‌فروشی داشت.

Scotiabank’s Digital Factory، Royal Bank’s Innovation Bank، Deutsche Borse DB1 Venture و State Bank of India’s InCube از دیگر نمونه‌های جالبی است که می‌توان نام از آن‌ها نام برد.

یکی دو ماه گذشته، Bank of England خبر از راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ای را داد که روی موضوعاتی مانند یادگیری ماشینی، حفاظت از داده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کار می‌کند. دراقع آن‌ها به فین‌تک‌ها امکان دسترسی به سیستم پرداخت بانک مرکزی را می‌دهند، دسترسی که تاکنون تنها در اختیار 48 شرکت بزرگ بوده است.

 

سرمایه‌گذاری روی فینتک

Santander Innoventrues، نمونه خوبی از سرمایه‌گذاری بانک‌ها روی استارت‌آپ‌ها است. Santander Innoventures یک شرکت سرمایه‌گذاری است که از سال 2014 تأسیس شد و روی استارت‌آپ‌هایی مانند Kabbage، ریپل (Ripple)، iZettle و Elliptic سرمایه‌گذاری کرده است. البته این شرکت قبلا تجربه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های وام‌دهی و راهکارهای پرداخت را داشته و حالا به دنبال ورود به حوزه‌های هوش مصنوعی و محاسبات شناختی است.

در ادامه شما را با سه حوزه برتر سرمایه‌گذاری طی سه سال گذشته آشنا می‌کنیم:

 

وام‌های جایگزین

وام یکی از اصلی‌ترین منابع کسب درآمد در صنعت بانکداری است و به لطف وجود بخش‌هایی مانند ارائه وام فردبه‌فرد، فرد به کسب‌وکار، SMEها و نمونه‌های زیاد آنلاین، بخش وام‌دهی بانک‌ها به یکی از پرچالش‌ترین بخش‌ها تبدیل شده است.

این حوزه، یعنی ارائه وام، یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری است که توانست 17.7 میلیارد دلار سرمایه به خود جذب کند. از اصلی‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌شده در این حوزه می‌توان به Lufax.com، Sofi و LendingClub است. از بانک‌های اصلی سرمایه‌گذار در این حوزه می‌توان به ING، British Business Bank و Scotiabank اشاره کرد.

 

بیمه

بیمه معمولا یک صنعت قدیمی و ناکارآمد بوده است و پر از شرکت‌هایی است که هیچ ارزش اضافه‌ای به این صنعت اضافه نمی‌کند. در این حوزه بیش از 150 استارت‌آپ به وجود آمدند و با وجود اینترنت اشیا و دستگاه‌های امنیت سایبری، فرصت‌های بسیار زیادی ایجاد شده است. این حوزه توانست 4.2 میلیارد دلار سرمایه به خود جذب کند و برترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌شده در این حوزه Zhong An Insurance، Oscar و Zenefits هستند و از بانک‌های سرمایه‌گذار اصلی در این حوزه عبارت‌اند از Commerzbank و RBC Royal Bank است.

 

تکنولوژیهای بانکداری

این دسته شامل تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت بانکداری است و توانست 3 میلیارد دلار سرمایه به دست آورد. برترین شرکت‌هایی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شده عبارت‌اند از اتم بانک، Cadlytics و Yodlee. بانک اسپانیایی BBVA توانست استارت‌آپ Simple را با 117 میلیون دلار خریداری کند و همچنین از شرکت‌های سرمایه‌گذار روی اتم بانک و Holvi بوده است. سانتاندر نیز از بانک‌های سرمایه‌گذار در این حوزه است.

 

انتقال پول

این حوزه توانست یک میلیون دلار سرمایه به دست آورد. از آنجایی که رقابت سنگینی در این حوزه میان بانک‌ها وجود دارد، به همین دلیل نمی‌توانید از بانک به‌خصوصی نام ببرید. برترین شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری‌شده در این حوزه عبارت‌اند ازWorldremit، Ebury و Transferwise. از بانک‌های اصلی سرمایه‌گذار در این حوزه هم می‌توان به Silicon Valley Bank و Bankinter اشاره کرد.

 

مشاوران رباتی

این حوزه هم 710 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و در طبقه‌بندی حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌شده، در رده آخر قرار گرفت. Betterment، wealthfront و Personal Capital از جمله شرکت‌هایی هستند که توانستند بیشترین سرمایه را در این حوزه به دست آورند. از بانک‌های اصلی سرمایه‌گذار هم می‌توان به Goldman Sachs، Citigroup و J.P.Morgan اشاره کرد.

 

چه حوزه‌های دیگری انتظارمان را می‌کشند

به احتمال زیاد، روند سرمایه‌گذاری مؤسسات مالی بزرگ روی فین‌تک‌ها، روند ادامه‌داری است. بازیگران بزرگ و اصلی این حوزه، نمی‌توانند اجازه دهند که شرکت‌ها بدون هیچ نظارت و مراقبتی، به رشدشانن ادامه دهند، به همین دلیل آن‌ها به‌دنبال فرصت‌هایی برای برای مشارکت و همکاری با آن‌ها هستند. به نظر می‌رسد که حوزه‌های کلان داده، سرمایه‌گذاری مشارکتی، فناوری بیمه و BaaS از حوزه‌هایی است که در آینده‌ای نه چندان دور، سرمایه‌های زیادی را سمت خود می‌کشد.

منبع: Fintechflash

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.