راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خیلی تنده! / گفتگو با مهرداد خطیبی مدیر عامل جیرینگ

جیرینگ نماد تمایل حضور جدی اپراتورهای تلفن همراه در بازار بانکداری است. در سال‌های گذشته رگولاتور بانکی در ایران با روی ترش و آغوش بسته سعی کرده مانع حضور اپراتورها در بازارهای بانکی و پرداخت شود. رگولاتور می‌گوید بانکداری کار بانک‌ها است نه شرکت‌های مخابراتی. شرکت‌های مخابراتی به دلیل درآمدهای سنگینی هم که دارند ممکن است به وزنه سنگینی در بازار تبدیل شوند و همین موضوع بانک‌ها را نگران می‌کند. منتها دسترسی که اپراتورهای مخابراتی به مردم دارند را حتی بزرگ‌ترین بانک‌های ایران هم ندارند.

نمی‌شود علاقه و تلاش اپراتورها برای حضور در این فضا را نادیده گرفت. اپراتورها در سال‌های گذشته متهم می‌شدند به سهم‌خواهی. طبیعی هم هست که به دلیل دامنه وسیعی که این کسب‌وکارها پوشش می‌دهند آماج انواع حملات باشند. در دنیا اپراتورهای مخابراتی در کنار بانک‌ها حضور دارند. قوانین روشن است. چارچوب‌ها هم مشخص. به همین دلیل هر جایی می‌داند در چه چارچوبی می‌تواند فعالیت کند.

گفتیم که جیرینگ نماد تمایل حضور جدی اپراتورهای تلفن همراه در بازار بانکداری ایران است. جیرینگ در سال‌های گذشته مدام خودش را تغییر داده است که بتواند در بازار ایران تأثیرگذار باشد. این تلاش آن‌ها برای حضور در بازار ایران همیشه تحت‌الشعاع همراه اول قرار گرفته است. شاید مهم‌ترین نقطه اوج قصه رگولاتور بانکی با مخابراتی‌ها را بتوان در ماجراهای USSD ردیابی کرد. جیرینگ می‌خواهد در بازار بانکی ایران تأثیرگذار باشد و احتمالاً چارچوب‌ها و قوانین باید شفاف شود تا هرکسی بداند چه محدوده عملی دارد. در روزهای برگزاری الکامپ با مهرداد خطیبی مدیرعامل جیرینگ گفتگو کردیم که آن را می‌توانید در ادامه بخوانید.

 

دهباشی: چرا جیرینگ حضور مستمری در نمایشگاه الکامپ ندارد ؟ در کل نظر مثبتی به اینگونه نمایشگاه ها ندارید؟

خطیبی: جیرینگ در ابتدا از بدنه همراه اول (بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور) متولد شد و از طرفی سمت و سوی جیرینگ، پس از اعمال محدودیت‌ها، ارائه خدمات B2B و ایجاد یک شبکه گسترده از عوامل فروش بوده است؛ لذا ما در تمامی نمایشگاه‌های تلکام در سال‌های اخیر حضور فعال و متفاوتی داشتیم و همواره به معرفی سرویس‌های جدیدی که سازمانها، شرکت‌ها و استارت آپ‌ها می‌توانند به مشتریان ارائه دهند، پرداخته‌ایم؛ اما در نمایشگاه‌های الکامپ و یا سایر فضاهای نمایشگاهی دیگر، حضور کمرنگ‌تری داشته‌ایم.

در حال حاضر با توجه به اتخاذ استراتژی ارتباط مستقیم با مشتری نهایی و ارائه سرویس‌های مختص B2C به عنوان یک شرکت مستقل ارائه دهنده خدمات، تصمیم بر حضور قویتر و موثرتر در نمایشگاه الکامپ گرفتیم.

در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم، نقطه ضعف عمده نمایشگاه‌های ایران،  هزینه‌های بالای حضور به نسبت کیفیت اجرا و برگزاری، حضور بسیار کمرنگ شرکت‌ها و کسب و کارهای بین المللی، عدم حضور بازدیدکنندگان خارجی و نیز تعداد اندک بازدیدکنندگان تخصصی، همچنین عدم برنامه‌ریزی مناسب است.

 

دهباشی: برنامه‌ای برای حضور در نمایشگاه های سال های بعدی ندارید؟

خطیبی: تصمیم گیری در این خصوص منوط به بازخورد دریافتی از سوی مشتریان، میزان استقبال از سرویسها و درخواست برای سرویسهای موجود و نیز میزان دستیابی به اهداف مورد نظر است.

 

دهباشی: می‌خواستم کمی درباره کمپین «خیلی تنده» توضیح بدهید و معرفی کنید؟

خطیبی: از نگاه کارشناسی، خدمات پرداخت خرد باید در قالب کیف پول و خارج از اکوسیستم آنلاین شبکه بانکی صورت بگیرد. هزینه و تبعات امنیتی استفاده از کارت بانکی در پرداختهای اینترنتی و همراه، قابل تامل است. امنیت و سرعت بالای خدمات کیف پول محور، راهکار منطقی برای پرداخت خرد در خدمات پرداخت و تیکتینگ است.

در این کمپین، از یک طرف به دنبال نمایش سرعت بالای خدمات کیف پول محور در مقایسه با سایر راهکارهای پرداخت هستیم و از طرفی، به دنبال نمایش سرعت جیرینگ در طراحی و تولید محصولات و خدمات ارزش افزوده مالی و پرداخت هستیم.

مهرداد خطیبی مدیرعامل جیرینگ
مهرداد خطیبی مدیرعامل جیرینگ

شما سرعت جیرینگ را در پرداخت از طریق کیف پول و یا حتی سرعت ارسال پیامکهای انجام پرداخت از طریق بانکهای طرف قرارداد به خوبی لمس می‌کنید.

 

دهباشی: ‌دقیقا در این کمپین از چه چیزی صحبت می‌کنید؟

خطیبی: همانطور که عرض کردم معرفی و به رخ کشیدن تند و تیز بودن سرویس‌های مبتنی بر کیف پول و درگاه پرداخت واحد جیرینگ، توسعه و تجاری سازی محصولات و همچنین تمایز و سرعت بالا در طراحی و تولید محصولات، هدف اصلی طراحی این کمپین بوده است.

 

دهباشی: ‌چرا این کمپین را برگزار کردید؟

خطیبی: هدف ما در وهله اول، معرفی محصولات جدید جیرینگ از قبیل اپلیکیشن جامع پرداخت با نام «جیرینگ پی»، اپلیکیشن و پرتال حوزه گردشگری با نام دوجیم (جزیره جیرینگی) که با حمایت و مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش در این جزیره عملیاتی شده است و همین طور اپلیکیشن خدمات بیمه‌ای با نام جبران بوده است. این سه اپلیکیشن با توجه به  روند رو به رشد استفاده از تلفن‌های هوشمند و اینترنت همراه، بر دو بستر آنلاین و آفلاین قابل استفاده هستند. ما امیدواریم با توجه به طیف خدمات گسترده و متمایزی که این اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهند، بتوانیم به بخشی از نیاز جامعه هدف مربوطه پاسخ دهیم.

در گام دوم، توسعه فروش خدمات اپراتوری و حوزه فینتک، مبتنی بر اپلیکیشن و زیرساخت اپراتوری است. البته این دو مورد، اهداف اصلی ما در این کمپین هستند و سایر اهداف و تارگت‌های برنامه‌ریزی شده را در طول اجرای کمپین اعلام خواهیم کرد.

 

دهباشی: ‌جیرینگ چه برنامه‌های جدیدی پیش رو دارد؟

خطیبی: علاوه بر حوزه پرداخت، در چند حوزه دیگر فینتک، در حال تولید و پیاده سازی سرویسهای خاص و متفاوتی هستیم که بتوانیم همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش برویم. این سرویس ها به طور مستقیم از طریق خود جیرینگ و یا شرکا و استارت آپ‌های تحت حمایت و قرارداد جیرینگ در حال تحقیق، توسعه و اجرایی شدن است.

 

دهباشی: ‌در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت آیا برنامه خاصی دارید؟

خطیبی: علاوه بر مشارکت با سازمان‌های خیریه و ایجاد بستر لازم برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی از طریق سرشماره‌های USSD و اپلیکیشن جیرینگ پی، در سال جاری، حمایت‌هایی را از برخی استارت‌آپ‌های حوزه فین تک در دستور کار قرار داده‌ایم تا با ایجاد زیرساخت و دسترسی‌های لازم، شرایط را برای شکوفایی ایده‌ها فراهم آوریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.