راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به حضور 4 شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت در الکامپ 97 / توسعه در زمان رکود

بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ در حال برگزاری است و دیروز، اولین روز از این رویداد چهارروزه سپری شد. الکامپ یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات منطقه محسوب می‌شود و برای چهارمین سال متوالی برگزاری آن به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای محول شده است.

افزایش تعداد استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده و بخش‌های جدید از جمله الکام‌ترندز و الکام‌تاکز و الکام‌‌گیمز از تفاوت‌های الکامپ 97 است که به نظر می‌رسد این رویداد چهارروزه را هیجان‌انگیزتر کنند. علاوه بر حضور پررنگ استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های بانکی و پرداختی و غیربانکی نیز با غرفه‌های کوچک و بزرگ و با محصولات و بروشورها و دموها و حتی برخی با قرعه‌کشی‌هایی که تدارک دیده بودند، سعی داشتند تا در این چهار روز بهترین تجربه را در ذهن بازدیدکنندگان از غرفه‌هایشان به جا بگذارند و حال‌وهوای نمایشگاه را جذاب‌تر کنند.

در روز اول نمایشگاه به سراغ برخی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه رفتیم تا ببینیم با چه محصولات و دستاوردهایی حاضر شده‌اند و آیا در این چهار روز برنامه ویژه‌ای دارند یا خیر. شرکت‌های شاپ، ثامن ارتباط عصر، زیرساخت امن خدمات تراکنشی و گروه داده‌ورز جویا از شرکت‌هایی بودند که به سراغ‌شان رفتیم تا هم از حال‌وهوای غرفه‌شان باخبر شویم و هم اینکه ببینیم با چه محصولات و خدماتی به نمایشگاه آمده‌اند.

شاپ

برنده شدن یک کارت‌خوان موبایلی در شاپ

شرکت تراکنش همراه ایمن (شاپ) که فعالیتش را از سال 1394 شروع کرده است، اولین باری است که حضور در نمایشگاه الکامپ را تجربه می‌کند. غرفه این شرکت در سالن 38 نمایشگاه قرار دارد و با محصولات کارت‌خوان موبایلی و صندوق‌های فروشگاهی‌اش توانسته بود بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت میزی که این محصولات روی آن قرار داشت، بکشاند و تقریبا همه آنجا مشغول توضیح و معرفی این دستگاه‌ها، کاربردها و ویژگی‌های هرکدام بودند. از محصولاتی که شاپ به همراه داشت، می‌توان به کارت‌خوان جیبی D180، کارت‌خوان جیبی D200، کارت‌خوان D220، کارت‌خوان اندرویدی A920، کارت‌خوان همراه A930، کارت‌خوان همراه D210، کارت‌خوان همراه S910، پایانه پرداختی رومیزی S800، پایانه پرداخت رومیزی Q80، صندوق فروشگاهی E500، صندوق فروشگاهی E600 و صندوق فروشگاهی E800 اشاره کرد.

علاوه بر معرفی این محصولات، شاپ رونمایی از اپلیکیشن کارت‌خوان موبایلی D180 را هم در برنامه نمایشگاهی خود قرار داده بود و دموی چگونگی کار با آن نیز از مانیتورهای غرفه پخش می‌شد. همچنین شاپ برای روزهای الکامپ یک قرعه‌کشی در نظر گرفته بود. افرادی که مایل بودند تا شانس خودشان برای گرفتن یک کارت‌خوان موبایلی D200 را امتحان کنند، می‌توانستند مشخصات‌شان را در غرفه شاپ ثبت کنند تا در قرعه‌کشی هر روز نیم‌ساعت قبل از اتمام نمایشگاه در غرفه شاپ انجام می‌شود، شرکت کنند. افرادی که ثبت‌نام کردند، می‌توانند با حضور در محل قرعه‌کشی، برنده یک دستگاه کارت‌خوان موبایلی شوند.

زیرساخت امن خدمات تراکنشی

دریافت اولین گواهینامه افتا ریاست‌جمهوری

یکی از غرفه‌های نسبتا بزرگی که در سالن 38 الکامپ جا خوش کرده بود و با رنگ سفیدی که داشت، تقریبا به‌راحتی و حتی از در ورودی سالن قابل شناسایی بود، غرفه مربوط به هلدینگ‌های زیرمجموعه بانک ملت بود که امسال هر هفت شرکت هلدینگ با هم در نمایشگاه حاضر شده بودند. یکی از این شرکت‌های هلدینگ، زیرساخت امن خدمات تراکنشی بود که امسال برای دومین بار در الکامپ شرکت کرد.

با اینکه این غرفه جزء غرفه‌های بزرگ سالن محسوب می‌شد، ولی همه‌چیز خیلی آرام و ساده در آن پیش می‌رفت و هر شرکت در گوشه‌ای از این غرفه مشغول معرفی محصولات و سرویس‌های خودش بود. شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی هم تامین‌کننده زیرساخت‌های بانکی اعم از دیتاسنتر، شبکه، امنیت و … است.

در واقع برای شناخت بهتر باید بگوییم که این شرکت یکی، دو سالی است که سیاست‌های کاری خودش را تغییر داده و علاوه بر بانک ملت، به مشتریان بیرونی هم سرویس ارائه می‌کند و هر شرکتی که بخواهد زیرساخت‌هایش را تغییر دهد یا به مشاوره، طراحی و نظارت، پیاده‌سازی و اجرا نیاز داشته باشد، می‌تواند روی سرویس‌های زیرساخت امن خدمات تراکنشی حساب کند. دریافت اولین گواهینامه افتا ریاست‌جمهوری در زمینه SOC هم جزء افتخاراتی است که این شرکت آن را به نام خودش ثبت کرده است.

ثامن ارتباط عصر

غرفه آرام و بی‌هیاهو

برای پیدا کردن غرفه ثامن ارتباط عصر، به سالن 1-44 نمایشگاه رفتیم. با اینکه سروصدای زیادی وجود داشت و وسط سالن هم یک نفر مشغول سخنرانی بود، ثامن ارتباط عصر در گوشه‌ای از سالن و بدون هیچ هیاهویی مشغول معرفی سرویس‌هایش به بازدیدکنندگان بود. این شرکت از سال 1385 فعالیت خودش را با ارائه خدمات فناوری اطلاعات به بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری آغاز کرد و از شرکت‌های زیرمجموعه موسسه ثامن است.

ثامن ارتباط عصر تمرکزش را بیشتر روی معرفی سرویس‌ها و محصولاتش قرار داده است؛ محصولاتی از جمله سیستم جامع متمرکز بانکی SEAUB، سیستم جامع متمرکز بانکی ثامن سیمیا، سامانه رصد تسهیلات، سیستم هوش تجاری و سامانه گزارش‌ساز، سامانه اطلاع‌رسانی و تبلیغات متمرکز سفید، سامانه مکانیزه نگهداری و تعمیرات تجهیزات شعب بانکی، طراحی و پیاده‌سازی مرکز داده، خدمات امنیت اطلاعات، سیستم سوئیچ بانکی CR2 و سیستم مدیریت و برنامه‌ریزی منابع انسانی SEA-SAP. وقتی از حاضران در غرفه سوال کردیم که آیا برنامه و رونمایی برای نمایشگاه در نظر دارند یا نه، گفتند که به خاطر ادغام‌های بانکی که قرار است انجام شود و اینکه دقیقا نمی‌دانند چه پیش خواهد آمد، ترجیح می‌دهند بیشتر به معرفی محصولات و سرویس‌هایشان در این فرصت نمایشگاهی بپردازند.

گروه داده‌ورز جویا

هشتمین حضور در نمایشگاه

یکی دیگر از شرکت‌هایی که در سالن 38 حضور داشت، غرفه شرکت داده‌ورز جویا بود؛ غرفه نسبتا بزرگی که حدود 16 نفر در آن حضور داشتند. گروه داده‌ورز جویا در سال 1381 از ادغام سه شرکت در اصفهان تاسیس شد و در زمینه ارائه راهکارهای نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند و امسال هشتمین حضورشان در الکامپ است.

هشت سال حضور در یک رویداد نمایشگاهی اتفاقی نیست که بشود ساده از کنارش رد شد و می‌توان آنها را از شرکت‌های باتجربه و باسابقه نمایشگاه خواند. محصولاتی که داده‌ورز جویا امسال برای معرفی با خودش به نمایشگاه آورده، محصولاتی در حوزه ذخیره‌سازی، دستگاه‌های تست و اندازه‌گیری، محصولات همراه یا PDA و همچنین محصولاتی در حوزه رهگیری؛ از جمله دستگاه ردیابی است.

در این غرفه هم مانند بیشتر غرفه‌هایی که امروز به سراغ‌شان رفته بودیم، خبری از قرعه‌کشی و بازی و دیگر برنامه‌های جانبی نبود و تمرکزشان را بر معرفی شرکت و محصولات و خدمات‌شان قرار داده بودند تا به قول خودشان بگویند که با وجود تمام سختی‌های کسب‌وکاری فعلی در کشور، آنها همچنان پابرجا هستند و به کارشان ادامه می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.