راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخش‌های «الکام پیچ» و «آوردگاه سرمایه» الکام استارز به صورت آنلاین برگزار می‌شود

علی‌رغم برگزار نشدن رویداد الکامپ، دو بخش جانبی الکام استارز یعنی «الکام پیچ» و «آوردگاه سرمایه» امسال به صورت آنلاین برگزار می‌شود. الکام پیچ به رقابت میان استارت‌آپ‌ها می‌پردازد و بخش آوردگاه سرمایه هم به منظور جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده است. مجموع جوایز نقدی بخش الکام پیچ ۱۵۰ میلیون تومان همراه با چند جایزه ویژه دیگر و در بخش آوردگاه سرمایه نیز در مجموع، ۱۸ میلیارد تومان ارائه سرمایه از جانب صندوق نوآوری برای استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده است.

نشست خبری برنامه‌های الکام استارز امروز با حضور امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نصر به صورت آنلاین برگزار شد. در این نشست خبری علاوه بر اشاره به رویداد الکامپ سال گذشته، که بزرگترین رویداد الکامپ طی سال‌های برگزاری‌اش محسوب می‌شد، به بخش الکام استارز نیز اشاره شد که در سال ۹۸ با حدود ۵۰۰ تیم و ۳۰۰ غرفه، پنج سالن نمایشگاهی در الکامپ را در اختیار داشت. الکام استارز از سال ۹۴ در داخل الکامپ ایجاد شد و علی‌رغم اینکه امسال الکامپ برگزار نمی‌شود، اما الکام استارز با دو بخش الکام پیچ و آوردگاه سرمایه، به صورت آنلاین برگزار می‌شود تا به گفته اثنی عشری بتوانند حرکتی را برای توسعه کسب‌وکارها و فرصت دادن به جوان‌ها در کشور ایجاد کنند.

او در صحبت‌هایش با اشاره به اتخاذ یک تصمیم جسورانه در رابطه با برگزاری الکامپ ۹۹، گفت: «برای الکامپ ۹۹ یک تصمیم جسورانه گرفتیم و خواستیم کل فضای نمایشگاه را برای الکامپ اختصاص دهیم. فضای نمایشگاه تهران در منطقه خاورمیانه و آفریقا جز پنج نمایشگاه اول است.» درنهایت با اینکه تاریخ برگزاری الکامپ از تیر ماه به شهریور ماه ۹۹ به تعویق افتاد اما درنهایت به گفته اثنی عشری برای پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی و راه‌حل‌های الکترونیکی برای فاصله‌گذاری اجتماعی، رویداد الکامپ امسال برگزار نخواهد شد و بخش‌های رقابتی، مشاوره و جذب سرمایه الکام استارز به صورت آنلاین خواهد بود.

از همین امروز یعنی ۲۹ آذرماه، وب‌سایت elecom-stars.ir برای ثبت‌نام باز شده است. از ۱۳ تا ۱۶ دی ‌ماه فرصت برای بررسی مدارک و تکمیل اطلاعات متقاضیان وجود دارد. بین روزهای ۱۷ تا ۱۹ دی، زمان‌بندی ارائه پیچ و جلسات مشاوره و سرمایه‌گذاری است. از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ دی ماه نیز زمان آمادگی و برنامه‌ریزی آنلاین الکام استارز است. از ۲۹ دی ماه تا دوم بهمن ماه نیز فرایند داوری و اعلام منتخبین آغاز خواهد شد.


جوایز میلیونی و میلیاردی


در ادامه این رویداد آرش برهمند،‌ مدیر اجرایی الکام استارز توضیحاتی در مورد زمان برگزاری و جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان الکام استارز ارائه داد. به گفته او مجموع جوایز نقدی برای بخش مسابقه الکام استارز، ۱۵۰ میلیون تومان است که در مجموع به ۱۰ تیم منتخب الکام پیچ و دو تیم منتخب برای شرایط همه‌گیری کرونا اختصاص دارد. جوایز ویژه‌ای برای چهار حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، که شاخه‌های مورد حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری هستند؛ در نظر گرفته شده است. یک جایزه ویژه هم از سمت سازمان فناوری اطلاعات برای حداکثر دو تیم منتخب در الکام پیچ در نظر گرفته شده است. همچنین هر یک از استارت‌آپ‌هایی که در بخش الکام پیچ انتخاب شده باشند، تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توانند از معاونت عملی به صورت مستقیم سرمایه اولیه دریافت کنند. البته این سرمایه مشروط به پذیرش در شتاب‌دهنده‌ها و وی‌سی‌ها است.

همچنین آوردگاه سرمایه هم با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری، فاند ویژه‌ای به اسم «استارز اینوست» در نظر گرفته شده است. درواقع این سرمایه‌گذاری روی تیم‌هایی که در بخش آوردگاه سرمایه پذیرفته شوند، انجام می‌شود. سرمایه موردنظر از طریق صندوق‌های شریف، نوین، توسعه صادرات، پرشین، ستارگان و صندوق تهران به صورت یک به چهار و صندوق‌های نوآوری اصفهان، ثامن مشهد و صندوق یزد می‌توانند یک به دو تا یک به چهار، سرمایه‌گذاری کنند. مجموع سقفی که برای بخش آوردگاه سرمایه از سمت صندوق نوآوری در نظر گرفته شده، ۱۸ میلیارد تومان است.

از ۲۹ آذر هم بخش ارائه‌های بخش رقابتی و هم بخش جذب سرمایه و آشنایی با سرمایه‌گذاران باز می‌شود. کسانی که تمایل دارند در بخش آوردگاه سرمایه حضور داشته باشند باید ایده‌ها و ارائه‌شان را در بخش مرتبط در وب‌سایت بازگذاری کنند و زمان موردنظر برای ادامه ارائه به وی‌سی ‌ها به آنها علام می‌شود.


جایزه سرمایه‌گذاری


در این نشست خبری ناظمی با اشاره به شیوه درست تامین مالی استارت‌آپ‌ها، که همان استفاده از سرمایه خطرپذیر است، توضیح داد: «توصیه شدید به استارت‌آپ‌ها این است که برای تامین مالی خودشان به جای وام از سرمایه خطرپذیر استفاده کنند. در همین راستا جایزه تیم اولی که توسط هیئت داوران انتخاب می‌شود، اعطای وام یک میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری خطرپذیر به سرمایه‌گذاری است که روی آن استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرده است. این وام برای سرمایه‌گذاران تیم‌های دوم و سوم ۷۵۰ میلیون تومان و تیم‌های چهارم، پنجم و ششم، پانصد میلیون تومان خواهد بود. وام به این صورت است که یک سال تنفس دارد و چهار سال بازپرداخت با سود بانکی ۹ درصد دارد.»


طرح بوم‌واره


براساس صحبت‌های ناظمی، سازمان فناوری اطلاعات از ابتدای امسال طرح بوم‌واره را آغاز کرده و تا به امروز ۲۹۰۰ خدمت به صورت رایگان توسط استارت‌آپ‌ها استفاده می‌شود. به گفته ناظمی برای هر استارت‌آپی، یک بسته اعتباری صد میلیون تومانی در نظر گرفته می‌شود که این صد میلیون تومان را به صورت رایگان میتواند در بخش های مختلفی که در نظر گرفته شده، استفاده کنند. اما برای تمامی دوازده تیم برنده در الکام استارز، این بسته ۱۰۰ میلیون تومانی به اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی افزایش خواهد یافت.


طرح بوم سرمایه


طرح بوم سرمایه قرار است که برای اولین بار در همین الکام استارز افتتاح به کار گرفته شود. ناظمی درباره این طرح توضیح داد: «تمامی استارت‌آپ‌هایی که در طرح ایران نوآفرین سرمایه‌گذاری کردند، در صورتی که نیازمند جذب سرمایه باشند، مدل کسب‌وکاری خودشان را همراه با برآوردهایی که براساس FS آنها است، در سایت بارگذاری میکنند. اگر سرمایه‌گذار را از لیست شرکت‌های وی‌سی انتخاب کرده باشند، اطلاعات مستقیما برای همان سرمایه‌گذار فرستاده می‌شود و اگر انتخاب نکرده باشند، وارد تالار سرمایه می‌شوند. آنجا سرمایه‌گذاران مختلف می‌توانند طرح آنها را ببینند و در صورت تمایل سرمایه‌گذاری کنند. افراد برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس irannoafarin.ir مراجعه کنند.»


بخش دانش‌آموزی


فعالیت‌های حوزه آموزش کارآفرینی به دانش‌آموزان از دو سال پیش در سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز شد. به گفته ناظمی دلیل این آموزش‌ها این است که کودکان آینده نیاز به دو مهارت کلیدی دارند؛ یکی تفکر انتقادی و دیگری کارآفرینی. باتوجه به اینکه موضوع کارآفرینی به طور رسمی در کتاب‌های درسی سهم بالایی ندارد، تصمیم گرفته شد تا دوره‌های کوتاه‌مدتی با همکاری وزارت آموزش و پرورش به صورت آزمایشی برگزار شود. ناظمی با اشاره به اینکه در طول دو سال گذشته در مجموع بیش از ۳ هزار دانش‌آموز در این دوره‌ها شرکت کردند، توضیح داد: «امسال در برنامه الکام استارز نه تنها ما پذیرای تیم‌های دانش‌آموزی هستیم و رقابت در بین آنها وجود دارد بلکه برای سه تیم برتر دانش‌آموزی هم جوایز دویست میلیون تومانی بوم سرمایه درنظر گرفته می‌شود. به این ترتیب در جوایز امسال ما ۱۵ بسته ۲۰۰ میلیون تومانی همراه با بخش وام‌ها را خواهیم داشت.»


ورود استارت‌آپ‌ها به بورس


ناطمی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مربوط به ورود استارت‌آپ‌های بزرگ‌شده به بورس در دو محور و از سال گذشته آغاز شده است، گفت: «محور اول به شرکت‌های بزرگتری برمی‌گردد که امکان ورود به بازارهای اصلی فرابورس را داشتند. چند مجموعه اعلام آمادگی کردند و نهایتا از میان اینها، تپسی مراحلش به اتمام رسیده و امیدواریم تا انتهای سال تپسی را در تابلو فرابورس داشته باشیم. بقیه شرکت‌ها هم به نظر می‌رسد مشکلات جدی نداشته باشند. محور دوم درباره استفاده استارپ‌آپ‌های کوچکتر از ظرفیت بورس است. در این راستا با همکاری فرابورس، پیش‌نویس یک تابلو جدیدتر با عنوان «بازار هدف» ایجاد شد. این تابلو برای استارت‌اپ‌های کوچکتر است که شرایط ورود ساده‌تری هم دارد.»

در پایان این نشست خبری برات قنبری،‌ دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی در راستای برنامه تحولی سازمان نصر کشور به نام «بیستون» اشاره کرد. او با توجه به کمبود ظرفیت‌هایی که در سال‌های گذشته در بخش فضای مجازی کشور بوده، گفت: «شش سال پیش ظرفیتی که برای فضای مجازی داشتیم یک پانزدهم فضای امروز بود. شش سال پیش فکر می‌کردیم برای فضای مجازی باید حداقل ۳۰ برابر ظرفیت‌سازی شود که متاسفانه نتوانستیم این افزایش ظرفیت را ایجاد کنیم.»

براساس اظهارات او حالا هم که ۱۵ برابر ظرفیت‌سازی انجام شده باز هم سرعت و سرویس مطلوبی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد. او تاکید کرد که این شرایط نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در این فضا است. برات قنبری در ادامه با اشاره به تاسیس نصر کشور گفت: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از سال ۸۲ براساس برنامه سوم شکل گرفت و حالا این سازمان در مرحله پیاده‌سازی برنامه تحول خودش است. یکی از اهداف طرح بیستون، توانمندسازی زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا است.» او در نهایت یادآور شد که برای رسیدن به این هدف سازمان نصر ایران از همراهی و کمک کلیه بازیگران بازار و اکوسیستم ارتباطی و فناوری ایرانی استقبال خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.