راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تسکا چه ارزش‌افزوده‌ای روی کارت‌خوان‌های موبایلی BBPOS ایجاد می‌کند؟

نرم‌افزارهای White Label به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که به‌صورت عمومی توسط ارائه‌دهندگان راهکارهای نرم‌افزاری تولید و در اختیار ارائه‌دهندگان خدمات قرار می‌گیرید و ارائه‌دهنده خدمات، می‌تواند با استفاده از SDK که ارائه‌دهنده نرم‌افزار در اختیار او قرار می‌دهد، این نرم‌افزار را چه از نظر ظاهری و چه از نظر کاربردی، بسته به نیازهای خود شخصی‌سازی کرده و مورد مصرف قرار دهد.

شرکت تسکا که از ابتدا بر دانش‌محور بودن مجموعه خود تأکید داشته، با این رویکرد اپلیکیشن White Label و SDK خود را برای ارائه به بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) که از پایانه‌های فروش BBPOS استفاده می‌کنند، آماده کرده است.

ببینید: در روزهای داغ کارت‌خوان موبایلی، از تسکا بیشتر بدانید

مهدی عبادی مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا در همین خصوص گفت: «در طراحی این اپلیکیشن سعی بر آن شده تا با دیگر اپلیکیشن‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیک دیده‌ایم متفاوت باشد. هدف اصلی ما در تسکا این است که جاهایی قدم بگذاریم که دیگران در آن قدم نگذاشته‌اند. ما می‌خواهیم خلأهای موجود را پر کنیم. راهکارهای مبتنی بر EMV یکی از همین خلأها بوده. همین‌طور راهکارها و نرم‌افزارهایی که شاید چرخه کسب‌وکار را کمی تغییر دهد که یکی دیگر از خلأهای موجود بوده است.»

او در ادامه با تاکید بر این که تسکا صرفا یک نماینده فروش سخت‌افزار برند BBPOS در ایران نیست، گفت: «ما برای این کارت‌خوان‌های موبایلی مدل کسب‌وکاری طراحی کردیم و سعی کردیم که گرفتاری‌هایی که روی کارت‌خوان‌های رومیزی وجود داشته را در این دستگاه برطرف کنیم. این طراحی و طرز تفکر بر روی اپلیکیشن White Label ما پیاده‌سازی شده است. این به این معنی است که بانک و یا شرکت با استفاده از این اپلیکیشن و SDK، به‌صورت اتوماتیک از کسب‌وکار و مدل طراحی شده نیز بهره خواهند برد و این در طولانی‌مدت منجر به اصلاح فرآیند انجام یک تراکنش خواهد شد.

ببینید: آمارهایی از جایگاه برندهای پرفروش دستگاه‌ کارت‌خوان در دنیا

به‌طور مثال بانک مرکزی و شاپرک انرژی بسیار زیادی صرف کرده‌اند و شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای پرداخت (PSP) را ملزم کرده‌اند که روی دستگاه‌های خود بنویسند که «رمز الزاماً توسط مشتری وارد شود»، ولی نتیجه کار مطلوب نبوده است چراکه هنوز هم عمدتاً رمز توسط فروشنده وارد می‌شود، نه خریدار.»

مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا در خصوص عدم جا افتادن فرهنگ ورود رمز توسط مشتری در ایران گفت: «ما بررسی کردیم که چرا این اتفاق در ایران رخ داده است، ولی در کشورهای دیگر چنین اتفاقی نیفتاده و درنهایت به این نتیجه رسیدیم این موضوع به خاطر عدم استفاده از پیش‌بینی‌هایی است که در فرآیندهای EMV انجام شده و ما در ایران از آن غافل بوده‌ایم. چرخه و فرآیند انجام یک تراکنش در EMV استاندارد شده است و اگر آن چرخه و فرآیند رعایت شود، ناخودآگاه می‌بینیم که دیگر فروشنده رمز را وارد نمی‌کند؛ پس اگر بخواهیم اصولی به آن سمت برویم باید سراغ راهکارهای مبتنی بر EMV برویم که باعث می‌شود موارد ازاین‌دست خودبه‌خود حل شوند.»

مهدی عبادی مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا
مهدی عبادی مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا

عبادی با اشاره به اینکه موضوع ورود رمز توسط مشتری کمی به طراحی دستگاه هم بستگی دارد، گفت: «برای بررسی مدل طراحی شده در اپلیکیشن با استفاده از دستگاه‌های BBPOS، آن‌ها را برای تست در برخی مغازه‌ها قرار دادیم و دیدیم که مغازه‌دار به‌طور ناخودآگاه، رمز را نپرسیده است و دارنده کارت خودش رمز خودش را وارد کرد. چراکه ما در اپلیکیشن خود فرایندی که EMV پیشنهاد کرده است را کاملاً رعایت کردیم و فرآیندهای طراحی شده در این اپلیکیشن باعث این اتفاق شده است.»

مهدی عبادی مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا در پایان گفت: «رویکرد تسکا فقط فروش دستگاه به شکل بازرگانی نیست؛ بلکه قرار است به‌نوبه خود با کمک شرکت‌های PSP مواردی را در صنعت پرداخت اصلاح کنیم. چگونه؟ با بومی‌سازی و بازطراحی چرخه‌ها و فرآیندهای استانداردی که در دیگر نقاط دنیا استفاده می‌شوند و استفاده از آن‌ها در PSPها. تسکا در این مسیر همواره خود را در کنار PSP ها و بانک‌ها می‌بینند و این اصلاح بدون همراهی آن‌ها امکان‌پذیر نیست. با تکیه به موارد ذکر شده در بالا، تسکا خود را مدعی حوزه کارت‌خوان‌های موبایلی می‌داند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.