راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در روزهای داغ کارت‌خوان موبایلی، از تسکا بیشتر بدانید

با وجود اینکه نام «تسکا» در صنعت پرداخت کمتر شنیده شده است ولی این شرکت توانسته است پنجمین برند پرفروش دستگاه کارت‌خوان در جهان را متقاعد کند که نمایندگی این برند در ایران را به‌صورت انحصاری در دست بگیرد (+) و با توجه به حرکت‌هایی که در صنعت پرداخت کشور در راستای بین‌المللی شدن برداشته شده است و خبرهای داغ اخیر درباره کارت‌خوان‌های موبایلی، به نظر می‌رسد آینده روشنی پیش روی این شرکت باشد.

تسکا که در سال 90 با تیمی 3 نفره کارش را شروع کرده بود، الآن یک شرکت 53 نفره است که از سه دپارتمان «بازرگانی»، «فنی و پشتیبانی» و «پرداخت» تشکیل شده است و به‌نوعی گستره فعالیتش در حوزه‌های تخصصی، از مشاوره و تأمین تجهیزات و آموزش شروع می‌شود و تا پیاده‌سازی و پشتیبانی ادامه دارد و با گسترش سرویس‌های الکترونیک در شبکه بانکی و افزایش حجم داده‌های بانک‌ها، کار با بانک‌ها تبدیل به یک نقطه قوت در کسب‌وکار تسکا شد.

تجربه موفق ارائه خدمت در حوزه تجهیزات بانکی، باعث شد این شرکت در سال 93 در حوزه پرداخت نیز فعالیت‌هایی را آغاز کند و سرانجام در سال 94 «واحد پرداخت الکترونیک» در این مجموعه آغاز به کار کرد.

.

پای تسکا چطور به صنعت پرداخت باز شد؟

فرزاد مقدم مدیرعامل شرکت تسکا می‌گوید: «رویکرد ایجاد دپارتمان‌های قدرتمند و دانش‌محور، از ابتدا جزو افکار بنیادی این مجموعه بوده است. با این رویکرد، جذب افراد متخصص برای تحقق بخشیدن به این تفکرات را سرلوحه امر قرار دادیم.

فرزاد مقدم مدیرعامل شرکت تسکا
فرزاد مقدم مدیرعامل شرکت تسکا

در اواخر سال 94 با توجه به پالایشی که مبنی بر نیازمندی‌های بازار صنعت پرداخت انجام داده بودیم و با توجه به جدی شدن فعالیت‌هایمان در حوزه پرداخت در سال 94، واحد «پرداخت الکترونیک» را در تسکا راه‌اندازی کردیم. در این میان مذاکرات خود را با شرکت BBPOS هنگ‌کنگ آغاز کردیم و بعد از چندین جلسه حضوری و رفت‌وآمدهای بسیار با مدیران آن شرکت، درنهایت نمایندگی انحصاری برند BBPOS در ایران را کسب کردیم. همچنین هم‌زمان به‌صورت استارت‌آپی توسعه و راه‌اندازی یک اپلیکیشن به نام «پولام» را نیز شروع کردیم و فاز به فاز در حال پیشبرد آن هستیم.»

.

درباره BBPOS و رویکرد این شرکت

برای آشنایی بیشتر شاید بد نباشد بدانید که شرکت BBPOS یک شرکت هنگ‌کنگی است و کارش را در سال 2008 با پی‌پال شروع کرد. پی‌پال در آن زمان برای یک پروژه خاص، سفارشی به BBPOS داد تا برایش Audio Jack MPOS تولید کند. این پروژه در آن زمان به خاطر تغییر استراتژی پی‌پال، به سرانجام نرسید و پی‌پال پرونده آن پروژه خاصش را ناتمام بست. با این وجود، شرکت BBPOS که محصول موردنظر پی‌پال را توسعه داده بود، آن را تولید و ثبت کرد.

در ادامه مسیر، شرکت BBPOS تصمیم گرفت در این حوزه دستگاه‌های جدیدی را تولید کند و در حال حاضر این شرکت ازنظر تعداد فروش دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی که قابلیت انجام تراکنش‌های مبتنی بر Chip and Signature را دارند، تا سال 2015 مقام اول فروش را داشته است. در کل، سرعت پیشرفت شرکت BBPOS خیلی سریع بوده و در حال حاضر در آمریکا ازنظر میزان فروش مقام سوم، در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام پنجم را دارد.

.

تمرکز جدی BBPOS روی کارت‌خوان‌های موبایلی

یکی از نقاط قوت شرکت BBPOS که احتمالاً در سال‌های آینده پررنگ‌تر هم خواهد شد این است که فلسفه تأسیس این شرکت روی تولید کارت‌خوان‌های موبایلی بوده است، آن هم در زمانی که درخواست چشمگیری روی کارت‌خوان موبایلی وجود نداشته است.

با رشد چشمگیر تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان موبایلی، به نظر می‌رسد در سال‌های نزدیک شاهد کاهش سهم تراکنش کارت‌خوان‌های فروشگاهی رومیزی و افزایش سهم تراکنش کارت‌خوان‌های موبایلی باشیم و اینجا درست همان نقطه‌ای است که احتمالاً تفکر بنیادین تولید دستگاه کارت‌خوان موبایلی BBPOS نقطه تمایز این شرکت از رقبایش خواهد شد.

.

محصولات ارائه شده BBPOS توسط تسکا

به گفته مهدی عبادی مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا، برند BBPOS برای پرداخت‌هایی که در آن‌ها باید از پین یا همان رمز استفاده شود 3 محصول تولید کرده است که هر سه این محصولات در ایران توسط تسکا نیز ارائه شده و کارهای مربوط به بومی‌سازی نرم‌افزاری آن‌ها برای استفاده در سیستم پرداخت ایران به پایان رسیده است.

WisePad2 کارت‌خوان موبایلی است که فقط کار خواندن کارت و ورود رمز کارت توسط خود مشتری را انجام می‌دهد و باقی کارها توسط نرم‌افزار و روی موبایل هوشمند انجام می‌شود. این دستگاه بر اساس نیاز روز بازار به وجود آمده و با توجه به استقبال بالا از این دستگاه، شرکت BBPOS دستگاه WisePad2 Plus را نیز در همین فضا تولید و روانه بازار کرد که تفاوت ان با WisePad2 این است که دارای یک پرینتر ‌Built in نیز است.

.

BBPOS چه تحولی در صنعت کارت‌خوان ایجاد کرد؟

عبادی در رابطه با پیشرو بودن شرکت BBPOS گفت: «به نظر من نقطه عطف BBPOS طراحی و تولید دستگاه WisePOS است که یک دستگاه کارت‌خوان اندرویدی است که اواخر سال 2015 و هم‌زمان با نمایشگاه کارتس فرانسه در آن سال معرفی شد. دستگاه WisePOS با وجود اینکه دارای صفحه‌نمایش تمام‌رنگی و لمسی است، دارای صفحه‌کلید نیز هست و دلیل داشتن صفحه‌کلید در آن هم به خاطر گواهی PCI-PTS است. نقطه تمایز این محصول این است که دیگر نیازی به تلفن همراه هوشمند ندارد و خودش به‌تنهایی همه کارها را انجام می‌دهد؛ درواقع، WisePOS یک تلفن همراه هوشمند است که می‌توان از طریق آن پرداخت الکترونیک هم انجام داد. مواردی مثل خوانش کدهای QR و همچنین بارکدهای 1D نیز از ساده‌ترین قابلیت‌های این دستگاه است.

مهدی عبادی مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا
مهدی عبادی مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا

مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا گفت: «تولید این دستگاه نه‌تنها برای BBPOS اتفاق بزرگی است، بلکه برای صنعت پرداخت در تمام دنیا نیز اتفاق بزرگی محسوب می‌شود؛ چراکه بعد از BBPOS شاهد هستیم که شرکت‌های مطرح بزرگی در دنیا شروع به ارائه دستگاه‌های مشابه کردند و این نشان می‌دهد که BBPOS مسیر درستی را در پیش گرفته است و دستگاه‌هایی ازاین‌دست به‌زودی فرایندها را تغییر می‌دهند و باید شاهد اتفاقات تازه‌تری باشیم.»

.

نقطه تمایز کارت‌خوان‌های موبایلی BBPOS چیست؟

عبادی گفت: «شاید مهم‌ترین دلیل انتخاب BBPOS و محصولات آن از سوی تسکا، توان فنی شرکت مذکور باشد. این تیم فنی قدرتمند، عامل تولید یک SDK مناسب، نرم‌افزار TMS قدرتمند و همچنین متد مدیریت کلید آن بوده است و همین زیرساخت فنی باعث شده که تمامی محصولات نرم‌افزاری این شرکت، مورد تأیید نهادهای امنیتی و ناظر، همچون PCI, EMV, Visa و Master Card باشد؛ اما مهم‌ترین دلیلی که ورود دستگاه‌های تولیدی این شرکت به ایران را متمایز می‌کند این است که Firmware موجود روی این دستگاه‌ها دارای گواهینامه EMV هستند. این به این معنی است که اگر در آینده نزدیک ویزا، مستر کارت و یا یونیون‌پی وارد کشور ما شوند، با Firmwareهای موجود روی این کارت‌خوان‌ها، می‌توان به این شبکه‌های پرداخت متصل شد. در واقع ما با انتخاب BBPOS به‌عنوان شریک تجاری خود، سعی داریم که لایه زیرساختی مورد نیاز برای توسعه کارت‌خوان‌های موبایلی منطبق با استانداردهای جهانی را تأمین کنیم.»

با توجه به داغ شدن بحث کارت‌خوان‌های موبایلی در این روزها و با توجه رویکرد بین‌المللی شدن بعد از تحریم‌ها، به نظر می‌رسد شرکت‌های جوانی مثل تسکا پتانسیل بالایی برای پیشروی در حوزه‌هایی خاص از صنعت بانکداری و پرداخت کشور را دارند. در روزهای آینده بیشتر درباره شرکت تسکا در راه پرداخت خواهیم گفت.

2 دیدگاه
  1. fery می‌گوید

    سلام. چرا در استاندارد PCI-Pts داشتن کیبرد فیزیکی الزامی است؟

    1. یاسر می‌گوید

      مهمترین دغدغه PCI در این زمینه عدم امنیت کافی در وارد کردن پین در محیط های نرم افزاری و روی اسکرین تاچ است که تاکنون اقدام به صدور استانداردی برای ورود پین در محیط نرم افزاری نکرده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.