راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آنگاه که رویاها رنگ تحقق به خود می گیرند

دبیرکل بانک مرکزی و تحولات شگرف بانکداری الکترونیک در ایران

دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به رشد و گسترش تراکنش‌های بانکداری الکترونیکی طی سال‌های گذشته، بیان کرد: در حال حاضر حدود نیمی از مراجعات مردم به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد که این واقعیت، چند سال پیش رویای بانکداری کشور بود و با این فرآیند، رسیدن به سطح قابل قبولی از خدمات غیرحضوری بانک‌ها در دو سال آینده دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، احمدی با بیان اینکه به لحاظ شاخص‌های ابزاری نظیر تعداد کارت به ازای هر نفر و شاخص‌هایی نظیر پایانه فروش به ازای هر هزار کارت در رتبه‌های برتر منطقه قرار داریم افزود: در این شاخص‌ها تقریباً با ترکیه به عنوان کشور اول در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برابری می‌کنیم و به لحاظ ابزاری حتی در مقایسه با کشورهای پیشرفته هم فاصله زیادی نداریم.

وی ضمن اشاره به شاخص کارت در کشورهای اروپایی – به ازای هر نفر ۴ کارت -بیان کرد: به ازای هر ایرانی بیش از ۲ کارت در دسترس است، البته فاصله ایران با سایر کشورهای منطقه نظیر مصر و پاکستان به قدری زیاد است که می‌توان گفت اصولاً در منظومه‌ای دیگر قرار داریم اما در دو شاخص مهم، یعنی کارت‌های اعتباری و حجم مبادلات بین‌بانکی هنوز با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیاد است.

این مقام مسئول بانک مرکزی با تاکید بر توانمندی مطلوب و عجین شده با تجربه‌ای گرانبها نزد نظام بانکی کشور و شرکت‌های فناوری اطلاعات مرتبط با آنها در سال‌های اخیر اضافه کرد: انجام طرح‌های بی سابقه‌ای نظیر واریز یارانه‌ها را باید برگرفته از این توانمندی دانست، با این حال استاندارد کردن سامانه‌ها و خدمات، موضوعی است که به عنوان یک چالش علمی و عملی باید در دستور کار این صنعت قرار گیرد.

وی مهمترین مشکل و چالش پیش روی بانکداری الکترونیک را عدم همخوانی تفکرات پیشین مدیریتی با فناوری‌های نوین دانست و افزود: ظرف این بافت و فرهنگ سازمانی لبریز شده و برای این تحول مهم مبتنی بر فناوری جایی ندارد. در واقع، مهمترین چالش ما تحول سازمانی متناسب در مواجهه با تغییرات فناوری است.

دبیرکل بانک مرکزی تغییر در بافت نیروی انسانی و انتظارات بانک‌ها را مهمترین نکته در گسترش و پیشرفت بانکداری الکترونیک خواند و تاکید کرد: اگر تاکنون بخش عمده‌ای از نیروی انسانی بانک‌ها به عنوان متصدی دریافت و پرداخت مشغول به کار بوده‌اند، با کاربری گسترده بانکداری الکترونیکی، کارهای تکراری با ارزش افزوده پایین به ماشین‌ها واگذار می شود و نیروی انسانی شاغل معطوف به تولید فکر و دانش و خلاقیت برای ارائه محصولات و ابزارهای جدید بانک‌ها خواهد شد و چنین تحولی، دریایی از فرصت‌ها را برای نظام بانکی کشور پدید خواهد ‌آورد.

ایشان با بیان اینکه پرداخت الکترونیک زیرساختی است که تمام ساختارهای خدماتی تجارت و دولت الکترونیکی که به نوعی با دریافت و پرداخت سر و کار دارند بر روی آن قرار می‌گیرد خاطر نشان کرد: اگر سایر نهادها بتوانند مسیرهای جدید مجازی و غیرحضوری را برای خدماتشان ایجاد کنند، با توجه به آمادگی بانک‌های کشور، توسعه خدمات غیرحضوری الکترونیکی در کشور سرعت بسیار بیشتری خواهد گرفت.

منبع: بانک مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.