پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آنگاه که رویاها رنگ تحقق به خود می گیرند
دبیرکل بانک مرکزی و تحولات شگرف بانکداری الکترونیک در ایران
دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به رشد و گسترش تراكنشهاي بانكداري الكترونيكي طی سالهاي گذشته، بیان کرد: در حال حاضر حدود نيمي از مراجعات مردم به صورت غيرحضوري صورت ميگيرد كه اين واقعيت، چند سال پيش روياي بانكداري كشور بود و با این فرآیند، رسيدن به سطح قابل قبولي از خدمات غيرحضوري بانكها در دو سال آينده دور از انتظار نخواهد بود.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، احمدی با بیان اینکه به لحاظ شاخصهاي ابزاري نظير تعداد كارت به ازاي هر نفر و شاخصهايي نظير پايانه فروش به ازاي هر هزار كارت در رتبههاي برتر منطقه قرار داريم افزود: در اين شاخصها تقريباً با تركيه به عنوان كشور اول در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا برابري ميكنيم و به لحاظ ابزاري حتي در مقايسه با كشورهاي پيشرفته هم فاصله زيادي نداريم.
وی ضمن اشاره به شاخص كارت در كشورهاي اروپايي – به ازاي هر نفر 4 كارت -بیان کرد: به ازای هر ایرانی بيش از 2 كارت در دسترس است، البته فاصله ایران با ساير كشورهاي منطقه نظير مصر و پاكستان به قدري زياد است كه ميتوان گفت اصولاً در منظومهاي ديگر قرار داريم اما در دو شاخص مهم، يعني كارتهاي اعتباري و حجم مبادلات بينبانكي هنوز با استانداردهاي بينالمللي فاصله زياد است.
این مقام مسئول بانک مرکزی با تاکید بر توانمندي مطلوب و عجين شده با تجربهاي گرانبها نزد نظام بانكي كشور و شركتهاي فناوري اطلاعات مرتبط با آنها در سالهاي اخير اضافه کرد: انجام طرحهاي بي سابقهاي نظير واريز يارانهها را بايد برگرفته از اين توانمندي دانست، با اين حال استاندارد كردن سامانهها و خدمات، موضوعي است كه به عنوان يك چالش علمي و عملي بايد در دستور كار اين صنعت قرار گيرد.
وی مهمترین مشکل و چالش پیش روی بانکداری الکترونیک را عدم همخواني تفكرات پيشين مديريتي با فناوریهای نوین دانست و افزود: ظرف اين بافت و فرهنگ سازماني لبريز شده و براي اين تحول مهم مبتني بر فناوري جايي ندارد. در واقع، مهمترين چالش ما تحول سازماني متناسب در مواجهه با تغييرات فناوري است.
دبیرکل بانک مرکزی تغيير در بافت نيروي انساني و انتظارات بانكها را مهمترين نکته در گسترش و پیشرفت بانکداری الکترونیک خواند و تاکید کرد: اگر تاكنون بخش عمدهاي از نيروي انساني بانكها به عنوان متصدي دريافت و پرداخت مشغول به كار بودهاند، با كاربري گستردة بانكداري الكترونيكي، كارهاي تكراري با ارزش افزودة پايين به ماشينها واگذار می شود و نيروي انساني شاغل معطوف به توليد فكر و دانش و خلاقيت براي ارائه محصولات و ابزارهاي جديد بانكها خواهد شد و چنين تحولي، دريايي از فرصتها را براي نظام بانكي كشور پديد خواهد آورد.
ایشان با بیان اینکه پرداخت الكترونيك زيرساختي است كه تمام ساختارهاي خدماتي تجارت و دولت الكترونيكي كه به نوعي با دريافت و پرداخت سر و كار دارند بر روي آن قرار ميگيرد خاطر نشان کرد: اگر ساير نهادها بتوانند مسيرهاي جديد مجازي و غيرحضوري را براي خدماتشان ايجاد كنند، با توجه به آمادگي بانكهاي كشور، توسعة خدمات غيرحضوري الكترونيكي در كشور سرعت بسيار بيشتري خواهد گرفت.
منبع: بانک مرکزی