پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رئیس کل بانک مرکزی: بانکها همگام با توسعه فناوری، آموزش مشتریان را مد نظر قراربدهند
دکتر بهمنی با بیان این مطلب که بانک مرکزی بیش از دو دهه است که همه ساله دو همایش بزرگ در زمینه سیاستهای پولی و ارزی و بانکداری اسلامی برگزار میکند خاطرنشان کرد:برگزاری این همایشها بیانگر اهمیتی است که مقام سیاستگذار پولی برای موضوعات فوق قائل است.
رئیس کل بانک مرکزی موضوع نظامهای پرداخت و بانکداری الکترونیکی در سالهای اخیر را بخشی از موضوعات همایشهای فوق دانست و افزود: تحولات دو دهه گذشته، خصوصاً تحولاتی که در چند سال اخیر در حوزه فناوری اتفاق افتاده است برگزاری همایشی ویژه برای طرح تخصصی موضوعات مربوط به فناوری در حوزه پول و بانک را می طلبد.
وی بیان کرد: براین اساس با همت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، برگزاری همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت و تداوم آن در سالهای آینده فرصت مغتنمی برای ارزیابی دستاوردها و عملکردها، بررسی تحولات و چالشها و طرح راه حلها و برنامههای نظام بانکی کشور در حوزه فناوری فراهم خواهد شد. بهمنی، نظامهای پرداخت در بانکداری امروز را بخشی کلیدی در عملیات بانکها خواند و افزود: تقریباً تمام عملیات بانکی در مسیر تعامل خود با مشتریان به یک یا چند ابزار پرداخت بر بستر یک یا چند سامانه پرداخت متکی است.
وی با اشاره به اینکه پیشرفتها و تحولات فناوری موجب دگرگونی در نظامهای پرداخت شده است افزود: با استقرار الزامات پردازشی این فناوری در هسته عملیات بانکی، بانکداری الکترونیکی به عنوان پایه اصلی ارائه خدمات بانکی مطرح شده است. بهمنی با اشاره به سرعت بالای فناوری در دو دهه گذشته به عنوان بخش لاینفک و حیاتی از نظام بانکی کشور، تاکید کرد: اگرچه استفاده از فناوری از 40 سال پیش در دستور کار قرارداشته اما تحولی که از دو دهه پیش بوجود آمد، توسعه خدمات مبتنی بر فناوری به مشتریان بوده است.
وی با اشاره به اینکه در طول دهه 70 فعالیتهای گسترده به منظور حذف فرایندهای عملیاتی دستی در بانکها صورت گرفت،خاطرنشان کرد: با انجام این امر در ابتدای دهه 80 و ایجاد زیرساختهای ملی تسویه و پرداخت، رشد جهشی در کاربری ابزارها و تجهیزات مبتنی بر فناوری توسط مشتریان رخ داد. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اگر تا قبل از دهه 80 رایانه در پشت باجه خدمات رسانی قرارداشت افزود: در طول دهه گذشته انواع مسیرهای خدمت رسانی الکترونیک مستقیماً در اختیار مشتری قرار داده شد تا بدون نیاز به مراجعه به نیروی انسانی بانکها و متصدیان آنها بخش بزرگی از خدمات بانکی را دریافت کند.
وی بیان کرد: اگرچه نحوه نگرش مردم به بانک و خدمات آن در کشور به کلی متحول گردیده، اما از دو جنبه چالشهای جدیدی را برای نظام بانکی و بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر پدید آورده است. ایشان چالش اول را افزایش اثربخشی زیرساختها و امکانات ایجاد شده دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه در سالهای گذشته سرمایه گذاریها در نظام بانکی در مقوله فناوری انجام شده، اما برآیند فعالیتها با موانع جدی در ساختار و شیوه عملکرد سنتی روبرو شده است.
بهمنی چالش دوم در نظام بانکداری الکترونیک را حفاظت و مراقبت از مشتریان و نظام بانکی در مقابل تهدیدات بالقوه کاربری فناوری دانست و بیان کرد: اگر در چالش اول بحث بهره گیری از فرصتهای فناوری مدنظر باشد موضوع چالش دوم مدیریت مناسبت ریسکها و تهدیدهای فناوری است.
وی با اشاره به اینکه فناوری در ذات خود دو گروه تهدید عمده پدید میآورد بیان کرد: تهدید اول ناشی از ماهیت ماشینی فناوری و افزایش شگرف دسترس پذیری، سرعت و حجم عملیات است که مخاطرات ویژهای را به دلیل این مختصات نمایان می کند.
ایشان تهدید دوم را ناشی از خطا و سوء کاربری مشتریان در ارتباط با فناوری دانست و خاطرنشان کرد: اگر تهدید اول را مخاطرهای سیستمی برای کل بانکها در نظر بگیریم، تهدید دوم مخاطرهای سیستمی برای مشتریان بانکها است.
بهمنی با بیان اینکه بانکها باید همگام با توسعه فناوری و ارائه خدمات، آموزش و راهنمایی مشتریان را نیز در دستور کار خود قرار دهند، افزود: شناسایی رفتار مشتری و شناسایی روشهای سوء استفاده و سوء کاربرد، فعالیتی پژوهشی – عملیاتی است و باید در دستور کار هر بانک قرارگیرد.
منبع: بانک مرکزی