پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
5 چالش بزرگی که استارتآپهای فینتک با آنها مواجه هستند
مهری سیاهریش؛ وبلاگ زرین پال / مطمئناً تاکنون در مورد نظریهٔ «بقای اصلح» چیزهایی شنیدهاید، این نظریه که توسط هربرت اسپنسر بیان شده، بر این عقیده است که برای چیره شدن بر محیط، باید سیاستی دنبال شود که در آن هیچ حمایتی از ضعیفترها به عمل نیاید. از طرف دیگر یک ضربالمثل معروف میگوید دریای صاف و بدون موج هرگز از شما ملوانان خوبی نمیسازد. هر دوی این تئوریها میتوانند تعریف مناسبی از دنیای استارتآپها باشند. تعاریفی که بیشتر از اینکه ترسناک باشند، انگیزهبخش هستند، اما نشان میدهند که باید با احتیاط بیشتری رفتار کرد.
چالشهایی که استارتآپها با آنها مواجه میشوند در استارتآپهای مختلف و همچنین سطوح مختلف یک استارتآپ متفاوت است و نمیتوان یک نسخهٔ واحد برای همهٔ آنها پیچید. بااینحال، میتوان مسیر را شفافتر کرد و با آگاهی از تمامِ خطرات وارد این حوزه شد.
راهاندازی یک استارتآپ بهخودیخود و همچنین ورود به حوزهٔ فناوریهای مالی کار سخت و پر چالشی است، حال اگر این مشکلات را با چالشهای راهاندازی استارتآپ در اکوسیستم کارآفرینی ایران هم ترکیب کرد، موفقیت تقریباً به عددی مابین صفر تا یک ضرب میشود.
در ادامه میخواهیم تعدادی از مسائل و مشکلاتی که استارتآپهای فین تک با آنها دستوپنجه نرم میکنند را بررسی میکنیم.
.
دنیای واقعی سختتر از چیزی است که تصورش میکنید
اگر ازلحاظ احساسی و صرفاً برحسب علاقه میخواهید وارد این حوزه شوید، مسیر بسیار دشواری پیش رو خواهید داشت. بر اساس یک اصل روانشناسی به نام دانینگ کروگر، افراد تا زمانی که بهصورت تخصصی وارد یک حوزه نشوند، از توهم برتری رنج میبرند. لذا اگر تصور میکنید که این حوزه بسیار جذاب است، توصیه میکنم کمی بیشتر راجع به این حوزه تحقیق کنید.
با داشتن یک ایدهٔ استارتآپی خوب میتوانید به موفقیت دست پیدا کنید، اما پشتبند آن باید بسیاری از مشکلات و سختیها را تحمل نمایید، پشتکار داشته باشید و کارهای بزرگی را انجام دهید.
.
یافتن یک ایدهٔ منحصربهفرد که قبلاً اجرایی نشده باشد، مشکل است
بسیاری از کارشناسان معتقدند در راهاندازی یک استارتآپ موفق ۳۰٪ ایده و ۷۰٪ استراتژی اجرا نقش دارند. بااینحال، ۸۰ درصد از اجرای صحیح یک ایده نیز به خود ایده برمیگردد. به همین دلیل، یک ایدهٔ استثنایی مهمترین دارایی شما است؛ اما مشکلی اساسی پیدا کردن یک ایدهٔ فوقالعاده در حوزه فینتک است.
از آن جایی که دستیابی به یک ایدهٔ خاص و منحصربهفرد سخت است و هیچ تضمینی برای موفقیت آن نیست، بسیاری از تیمها سعی در کپیبرداری دارند. در واقع تکرار ایدههای موفق خارجی در مقیاس کوچکتر و محلی میتواند تا اندازهای منطقی و قابلتأمل باشد، اما کپیبرداری از ایدههای موفق داخلی کمی غیرحرفهای به نظر میرسد. رقابت زمانی معنا پیدا میکند که شما یک مزیت رقابتی آشکار نسبت به رقیبتان داشته باشید.
.
جذب سرمایهگذار به نسبت سایر استارتآپها سختتر است
علاوه بر آن، اگر به میزان سرمایههای دریافت شده توسط استارتآپها توجه کنید، میبینید که استارتآپهای فینتک بیشترین نرخ سرمایه را دریافت کردهاند. این موضوع به خاطر جذاب بودن و یا سودآور بودن زیاد آنها نیست، بلکه به خاطر هزینههای زیادی است که این استارتآپها متحمل آن هستند. شما باید به اندازهٔ کافی در این حوزه حرفهای باشید که بتوانید در مقابل سرمایهگذار هزینههای بالای خود را توجیه کنید.
.
اعتمادسازی در مقابل رقبایی که سالهاست فعالیت میکنند، بسیار چالشبرانگیز است
بعد از بحران شدیدی که اوایل سال ۲۰۰۸ در اقتصاد جهانی با آن مواجه شدیم، مشخص شد که صنعت نوآوریهای مالی یکی از کم بازدهترین حوزهها از جهت نوآوری است. بدین ترتیب جهان با شوک بزرگی به نام فینتک مواجه شد، فینتک طوری مرزهای این صنعت را در هم پیچید که در مدت بسیار اندکی رشد این صنعت ازلحاظ استارتآپی از تمام حوزههای دیگر فراتر رفت. این استارتآپها توسعه پیدا کردند، اما همچنان در جلب اعتماد مخاطبانشان با مشکل مواجه شدند.
بانکها اصلیترین رقبای این استارتآپها هستند. جلب اعتماد مردمی که سالهاست با بانکها آخت پیدا کردهاند و عادت به تغییر رفتار آنها حتی با ارائهٔ خدمات بهتر بسیار سخت است، فضای رقابت را پیچیدهتر ساخت.
.
زیرساخت و قوانین دقیقی وجود ندارد
علاوه بر چالشهای مختلفی که استارتآپها با آنها مواجه میشوند، در حوزهٔ فینتک مشکل بزرگی همچون عدم وجود قوانین واضح نیز وجود دارد، در واقع ممکن است بعد از مدتی فعالیت، به دلایل و قوانینی که حتی حدس هم نمیزدید، امکان ادامهٔ فعالیت از شما گرفته شود. همین موضوع نرخ ورود به این حوزه و فعالیت در آن را به میزان زیادی کاهش داده است.
با وجود همهٔ این مشکلات، آنطور که به نظر میرسد، در طی سالهای آینده رشد استارتآپهای توسعه پیدا کرده و تعداد آنها بیشتر از هر حوزهٔ دیگری خواهد شد. چون این استارتآپها نوآوری را با یک صنعت بسیار سنتی ادغام میکنند که در اقتصاد جهانی نقش مؤثری دارد.