راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس‌های پلیس + 10 روی موبایل / همه چیز درباره اپلیکیشن پلیس + 10

امیرحسین حسینی‌پژوه، ماهنامه پیوست / نیروی انتظامی یکی از پرمراجعه‌ترین مراکز کشور به حساب می‌آید؛ زیرا علاوه بر وظیفه عادی خود در برقرار کردن نظم عمومی، دریچه طیف وسیعی از خدمات هم به حساب می‌آید، خدماتی که الکترونیکی شدن آن‌ها می‌تواند بخش زیادی از مراجعات روزانه افراد را برطرف کند. بااین‌حال این خدمات بسیار ناقص‌تر از انتظارمان الکترونیکی شده بودند.

.

اپلیکیشن پلیس + ۱۰

این اپلیکیشن به دو بخش خدمات و اطلاع‌رسانی تقسیم شده است. اگر لازم است به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید، در بخش اطلاع‌رسانی می‌توانید موقعیت این دفاتر را مکان‌یابی و مسیر رسیدن به نزدیک‌ترین دفتر را بیابید که این قابلیت یکی از بهترین ویژگی‌های اپلیکیشن به شمار می‌رود و بسیار سریع و کاربردی است. همین‌طور این نقشه اطلاعات خوبی هم درباره تعداد دفاتر استان‌ها و شهرها در اختیارتان می‌گذارد. در کل ایران نزدیک به ۱۰۰۴ دفتر پلیس + ۱۰ وجود دارد که صد مورد آن در تهران واقع شده است.

البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن مدارک لازم را از گزینه دیگر قسمت اطلاع‌رسانی پیدا کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. تمامی مدارک و تعرفه‌ها بر حسب نوع خدمت در بخش «خدمت دفاتر پلیس» لیست شده است.

مهم‌ترین بخش این اپلیکیشن خدمات است که به سه قسمت استعلام‌ها، خرید و درخواست‌ها تقسیم شده است.

برای استفاده از این بخش‌ها به سه مشخصه کد ملی، کد سخا و VIN یا سریال کارت ماشین نیاز دارید. کد سخا (سامانه خدمات الکترونیکی) را می‌توان از کلیه دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی (پلیس+۱۰) با ارائه کارت ملی دریافت کرد.

این نرم‌افزار برای گوشی‌های اندروید منتشر شده و تنها ۴/۲ مگابایت حجم دارد.

از این اپلیکیشن می‌توانید برای خدمات زیر استفاده کنید:

  • خرید سریال دفترچه وظیفه عمومی
  • ثبت درخواست ارسال مجدد کارت‌های عودتی (کارت‌های معافیت یا پایان خدمت برگشت‌خورده از پست)
  • ثبت درخواست تمدید و تعجیل اعزام به خدمت
  • استعلام‌های خلافی خودرو، موتور
  • آخرین وضعیت پایان خدمت
  • آخرین وضعیت گواهینامه
  • نمره منفی گواهینامه
  • وضعیت کارت سوخت
  • وضعیت تمدید یا تعجیل
  • وضعیت ارسال مجدد کارت پایان خدمت.
  • اپلیکیشن پلیس یار همراه

پلیس یار همراه یکی از دو اپلیکیشن نیروی انتظامی است که نسبت به دیگری امکانات بیشتری دارد. اپلیکیشن به سه قسمت راهور، وظیفه عمومی و پلیس + ۱۰ تقسیم می‌شود. رابط کاربری آن ساده است و خدمات تقریباً در تب‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند.

.

راهور

بخش اطلاع‌رسانی راهور علاوه بر وضعیت آب‌وهوا و مهم‌ترین اخبار، محدودیت‌های ترافیکی را به شما نشان می‌دهد، البته تمام این‌ها در قالب لینک به سایت اصلی است و از روش متفاوت و خوبی برای نمایش اطلاعات استفاده نشده است. همچنین امکان دارد خبرهایی را ببینید که مربوط به سال ۹۲ است و همچنان جزو اخبار اخیر دسته‌بندی شده؛ بنابراین مخصوصاً در بخش آب‌وهوا انتظار زیادی نداشته باشید و سعی کنید از سایر اپلیکیشن‌های آب‌وهوا استفاده کنید که به‌روزتر هستند و رابط کاربری بهتری هم دارند. بااین‌حال «فهرست تخلفات رانندگی» که در این بخش قرار گرفته، می‌تواند کاملاً کاربردی باشد که هزینه و نمره منفی هر تخلف را در گرافیک مناسبی نمایش داده است.

در بخش خدمات راهور هم امکان مشاهده لیست خلافی خودرو که یکی از رایج‌ترین علل مراجعه افراد به پلیس + ۱۰ است، فراهم شده. البته برای استفاده از این قابلیت باید در اپلیکیشن ثبت‌نام کنید و بعد از آن وارد حساب کاربری خود شوید. برای مشاهده لیست خلافی کافی است شماره سریال کارت وسیله نقلیه را داشته باشید. همچنین می‌توانید بارکد کارت را هم با استفاده از اسکنر داخلی اپلیکیشن بخوانید.

اگر با اتوبوس سفر کرده باشید احتمالاً بارها برایتان پیش آمده که از طرز رانندگی و سرعت راننده رضایت نداشته باشید، اما راهی برای شکایت پیش رویتان نبوده است. با استفاده از بخش «گزارش تخلف حمل‌ونقل عمومی» این کار به سادگی انجام می‌شود. کافی است شماره پلاک، محل تخلف و مقصد سفر را وارد کنید و بگویید راننده دست به چه تخلفی زده است تا گزارش با استفاده از پیامک برای نیروی انتظامی ارسال شود. در آخرین بخش خدمات راهور هم با وارد کردن شماره VIN می‌توانید لیست تصادفات خودرو را به‌صورت اینترنتی مشاهده کنید.

.

وظیفه عمومی

اگر روزهای سربازی‌تان نزدیک است در بخش وظیفه عمومی علاوه بر اینکه به‌راحتی می‌توانید به پی‌دی‌اف قانون وظیفه عمومی دسترسی داشته باشید، آخرین اخبار هم به ترتیب زمان برای شما لیست شده است که خوشبختانه از مهرماه امسال به خوبی به‌روز شده و می‌توان برای پیگیری اخبار سربازی روی آن حساب کرد.

خدمات مربوط به وظیفه عمومی هم به خرید اینترنتی دفترچه و محاسبه جریمه (برای افراد مشمول خرید سربازی) محدود می‌شود. بخش محاسبه جریمه قابلیت ساده‌ای است که به چند ضرب و تقسیم محاسبه می‌شود اما بودن آن در این اپلیکیشن احتمالاً به درد خیلی‌ها بخورد.

.

پلیس + ۱۰

بخش پلیس + ۱۰ این اپلیکیشن در حقیقت کپی قسمتی از اپ دیگر نیروی انتظامی است. در بخش اطلاع‌رسانی مدارکی را که برای کارهای مختلف نیاز دارید، مشاهده می‌کنید و در یک قابلیت کاملاً کاربردی می‌توانید دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس را روی نقشه به‌صورت دقیق مکان‌یابی کنید و مسیر رسیدن به این دفاتر را از جایی که هستید، بیابید. رابط کاربری این بخش به خاطر اینکه با ابزارهای گوگل طراحی شده بسیار سریع و زیباست و می‌توان آن را یکی از بهترین قسمت‌های اپ پلیس به شمار آورد.

Khapo-1-Way2pay-95-11-19

پیامک نظام‌وظیفه

شماره ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ نیز در دو سرویس ارائه خدمات می‌کند. سرویس اول اطلاع‌رسانی اعلام بررسی و اقدامات انجام‌شده درخواست‌های مشمولان توسط حوزه‌های وظیفه عمومی مانند تاریخ بررسی پرونده، تأیید، ارسال به شورا، دعوت به شوراها، درخواست برای استعلام، عودت، صدور کارت، تحویل به پست و غیره است.

سرویس دوم استعلام مشمولان از آخرین وضعیت درخواست خود با ارسال کد ملی و رمز سخا است که فقط کافی است کاراکتر علامت سؤال را به شماره ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ پیامک کنند. برای دریافت آخرین وضعیت مشمولان باید عدد ۱، کد سخا و کد ملی را ارسال کنید و برای اطلاع از وضعیت رسیدگی به پرونده هم باید عدد ۲، کد سخا و کد ملی را بفرستید. همچنین اطلاع از وضعیت رسیدگی به درخواست تعویض کارت سربازی با عدد ۳ به همراه کد سخا و کد ملی ممکن است.

برای دریافت کد سخا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه کنید. البته پیش از همه در نظر داشته باشید که سامانه پیامک و تلفن گویای سازمان وظیفه عمومی از ساعت ۲۴ الی شش صبح غیرفعال است.

.

پرداخت الکترونیکی جرائم رانندگی

جرائم رانندگی را هم می‌توانید با استفاده از کارت‌های عضو شتاب و از طریق دستگاه‌های خودپرداز، اینترنت‌بانک ملی و تلفن‌بانک ملی پرداخت کنید. در روش پیامکی لازم است ابتدا برای اطلاع از مبلغ خلافی کد VIN را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید.

VIN شماره ۱۷ رقمی است که روی کارت خودرو و به‌صورت عمودی و روی سند مالکیت خودرو به‌صورت افقی درج شده است.

به‌این‌ترتیب مبلغ و تعداد جرائم برای شما ارسال می‌شود. البته اگر کد VIN خود را همراه با علامت ستاره به همان شماره پیامک کنید، پیامکی حاوی شناسه قبض، شناسه پرداخت و مبلغ قبض برای شما ارسال می‌شود. همچنین اگر شماره گواهینامه خود را به این شماره بفرستید نمره منفی‌تان را مشاهده می‌کنید.

Khapo-2-Way2pay-95-11-19

اکنون چند راه پیش روی شماست. نخستین راه این است که به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز بانک ملی مراجعه کنید یا می‌توانید از طریق اینترنت یا تلفن‌بانک آن را پرداخت کنید. برای پرداخت با تلفن‌بانک باید با شماره ۰۹۶۲۲ تماس بگیرید. برای پرداخت اینترنتی هم وارد سایت بانک ملی به آدرس www.bmi.ir شوید، سپس در بخش «پرداخت الکترونیکی» گزینه «پرداخت قبوض» را انتخاب کنید. در این شیوه نیازی نیست کارت شما حتماً کارت بانک ملی باشد؛ با کارت دیگر بانک‌ها هم می‌توانید پرداخت را انجام دهید.

در این بخش گزینه دیگری به نام «پرداخت قبض از طریق بارگذاری فایل» نیز وجود دارد. باید شناسه قبض و شناسه پرداخت را در یک فایل با فرمت TXT آماده و آن را روی سایت آپلود کنید. در مرحله بعد می‌توانید هزینه تمام قبوض را یکجا پرداخت کنید. توجه داشته باشید که چند روز طول می‌کشد تا خلافی‌تان صفر شود.

در ضمن دقت داشته باشید حتماً از سایت خود بانک به صفحه پرداخت قبوض وارد شوید. علاوه بر این آدرس را در قسمت آدرس‌بار حتماً چک کنید تا درست باشد و با https شروع شود. علاوه بر شیوه پیامکی و شیوه اینترنتی، می‌توانید با شماره‌گیری *110# بدون نیاز به اینترنت و بدون هیچ هزینه‌ای لیست خلافی خودرو، شناسه پرداخت خلافی خودرو و شناسه قبض خلافی خودرو را دریافت کنید. این سرویس در حال حاضر فقط به دارندگان سیم‌کارت‌های همراه اول ارائه می‌شود.

پس از شماره‌گیری *110# چهار گزینه در اختیارتان قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید خلافی ماشینتان را ببینید باید عدد ۲ (خدمات راهور) را انتخاب و در مرحله بعد عدد ۱، یعنی استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید سپس کد VIN را وارد کنید.

در مرحله بعد دو گزینه پیش رویتان قرار می‌گیرد. اولی فقط لیست خلافی خودروتان است که در پاسخ فهرست تخلفات به همراه مبلغ کل جریمه‌هایتان برایتان ارسال می‌شود. اگر علاوه بر لیست خلافی، شناسه قبض و شناسه پرداخت خلافی خودرو را نیز می‌خواهید، باید عدد ۲ (تخلفات/ شناسه پرداخت) را ارسال کنید. این سرویس رایگان نیست و برای نمایش جریمه ۳۰۰ تومان و برای نمایش جریمه و شناسه پرداخت ۴۰۰ تومان هزینه از شما دریافت خواهد شد. اگر مبلغ جریمه بالاست یا به برگه تسویه خلافی نیاز دارید، بهتر است حضوری خلافی خودرو خود را بگیرید.

از دیگر خدمات این بخش فک پلاک، آموزشگاه و تعویض پلاک است. سعی کنید در کار با این سرویس سریع باشید چون خیلی زود ارتباط شما با سامانه قطع می‌شود و ممکن است مجبور شوید تمامی مراحل را از ابتدا طی کنید. درصورتی‌که روند پرداخت به هر دلیلی دچار مشکل شد، می‌توانید از طریق سیستم پیگیری وضعیت پرداخت‌های غیرحضوری بانک ملی مشکل‌تان را پیگیری کنید. همچنین می‌توانید از طریق تماس با «واحد ارتباط با پشتیبانی خدمات اینترنتی شرکت داده‌ورزی سداد» با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۷۰۴۵۱۸ مشکل خود را تلفنی پیگیری کنید.

روش دیگر برای دریافت خلافی خودرو استفاده از سرویس تلفنی است که برای آن فقط کافی است از منزل یا محل کار شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ را بگیرید و از میزان جرائم و تخلفات وسیله نقلیه خود مطلع شوید. در کنار این روش‌ها سایت راهور هم امکانات خوبی در اختیارتان می‌گذارد، با رفتن به آدرس www.Rahvar120.ir می‌توانید نمره منفی گواهینامه خود را دریافت کنید.

.

خدمات مبتنی بر USSD پلیس

1. پلیس + ۱۰

a. عضویت در خبرنامه

  • پس از ارسال کد ملی در خبرنامه عضو می‌شوید، هزینه هر خبر ۱۰۰ تومان است.

b. مدارک موردنیاز (هزینه ارسال هر مدرک با پیامک ۱۵۰ تومان است)

  • گذرنامه
  • گواهینامه
  • نظام‌وظیفه
  • خلافی خودرو
  • اماکن
  • یارانه‌ها
  • سوءپیشینه
  • کارت سوخت
  • اصلاح نشانی مالکان خودرو

c. نزدیک‌ترین دفتر پلیس + ۱۰

d. وضعیت مدارک

  • کارت پایان خدمت
  • گواهینامه
  • گذرنامه
  • اجازه خروج از کشور

.

2. خدمات راهور

a. فک پلمب

b. تعویض پلاک

c. اصلاح شماره تلفن مالکان خودرو (۳۵۰ تومان)

.

3. کلانتری و پاسگاه (کل این بخش پیام در دست به‌روزرسانی را نشان می‌دهد و قابل‌استفاده نیست)

a. کلانتری

b. مفقودین

c. توصیه

d. راه‌آهن و فرودگاه

e. مراکز انتظام

f. خدمات قضا

.

4. پلیس آگاهی (در حال به‌روزرسانی)

a. خودروهای کشف‌شده

b. آدرس پلیس آگاهی

c. استعلام وضعیت پرونده

.

خدمات اینترنتی

شرکت پژوهش و توسعه ناجی و سازمان وظیفه عمومی خدمات زیر را به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت Epolice.ir ارائه می‌کند:

  1. ثبت درخواست ارسال مجدد کارت‌های عودتی (کارت‌های معافیت یا پایان خدمت برگشت‌خورده از پست)
  2. ثبت درخواست تمدید و تعجیل اعزام به خدمت
  3. ثبت درخواست مجوز خروج از کشور (دانشجویانی که به خدمت نرفته یا خدمتشان ناتمام مانده است)

نحوه کار با این سامانه هم ساده است، کافی است با کد ملی و کد سخا وارد شوید و درخواست‌های موردنیازتان را صادر کنید. در هر بخش می‌توانید درخواست جدید صادر کنید یا وضعیت درخواست فعلی خودتان را پیگیری کنید. از طریق همین سامانه می‌توانید برای خروج از کشور اقدام کنید و تمام مبالغ را به‌صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری بپردازید.

شماره پیامک خدمات پلیس
شماره پیامک خدمات پلیس
قیمت پیامک‌های خدمات پلیس
قیمت پیامک‌های خدمات پلیس

راهور ۱۲۰

سایت rahvar120.ir که مربوط به خدمات راهنمایی و رانندگی است پورتالی دارد که از طریق آن می‌توان در کنار اخبار و اطلاع‌رسانی‌های خود به خدمات مختلفی دسترسی داشت.

در بخش کارت سوخت هم می‌توانید در کنار پیگیری صدور کارت سوخت، مدارک موردنیاز برای صدور المثنی را پیدا کنید. متأسفانه بخش‌های دیگر سایت راهور ۱۲۰ مثل گواهینامه، گذرنامه و پیشگیری انتظامی تنها شامل اطلاعات و مدارک لازم می‌شود و به‌جز صدور دفترچه کفالت برای اتباع خارجی، خبری از خدمت دیگری نیست.

اگر صاحب خودرویی هستید می‌توانید در بخش اصلاح اطلاعات مالکین خودرو سایت راهور، اطلاعات خود را ویرایش کنید یا تخلفات را مشاهده کنید و جریمه‌هایتان را بپردازید. برای اطلاع از تخلف‌ها هم کافی است شماره بارکد پستی کارت ماشین خود را وارد کنید. البته محتویات این بخش از سایت آفلاین است و تقریباً هر یک هفته یک بار به‌روزرسانی می‌شود و به‌هیچ‌وجه به بانک اطلاعاتی پلیس راهور متصل نیست.

استعلام نمره منفی و تصادفات رانندگی نیز به شیوه مشابهی امکان‌پذیر است، کافی است شماره گواهینامه و شماره وین خود را داشته باشید. برای دریافت نمره منفی می‌توانید به ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ نیز پیامک ارسال کنید. به نظر می‌رسد بخش تصادفات هر شش ماه یک بار به‌روزرسانی می‌شود که از این نظر جای تعجب دارد.

پیگیری وضعیت پلمب پلاک‌های فک‌شده نیز از دیگر خدمات آنلاین پلیس است.

اگر دارای حکم بازرس افتخاری پلیس راهنمایی و رانندگی هستید و کد بازرسی دارید، به‌عنوان بازرس نامحسوس می‌توانید از این سایت تخلفات دیگران را ثبت کنید که البته چون ما چنین حکمی نداشتیم، موفق نشدیم کارکرد این سرویس را امتحان کنیم.

اگر اخیراً خودروتان سرقت شده و دربه‌در دنبال آن هستید، احتمالاً بخش «خودروهای کشف‌شده» سایت پلیس آگاهی بتواند کمی شما را آرام کند و از مراجعه‌های متعدد به پلیس بی‌نیازتان کند. کد ۱۷ رقمی پشت کارت و شماره پرونده تنها اطلاعاتی است که لازم دارید.

در سایت راهور می‌توانید پارکینگ‌های شبانه‌روزی کشور را مشاهده کنید که البته به یک فایل پی‌دی‌اف بسنده شده و دیگر علاقه‌ای نداشته‌اند آن را مانند دفاتر پلیس + ۱۰ روی نقشه نشان دهند.

امکان رهگیری مرسولات پستی نیز از دیگر خدمات سایت است.

8 دیدگاه
  1. داود-سار می‌گوید

    سلام.عالی دست سازندگان این مطالب درد نکنه خیلی مفید است.ممنونم.

    1. طوفان. نبی زاده می‌گوید

      سلام. چند تا ۶ ماه. که ۸ نمره منفی دارم گذشته ولی پاک نشده. من چطور پیگیری کنم.

  2. دوستی می‌گوید

    این همه نوشتید و گفتید ولیکن نفرمودید چگونه نصب شود حداقل انتهای نوشنار اپلیکیشن را برای نصب قرار میدادید!!

  3. مهدی می‌گوید

    سلام، خلافی ماشینی به شماره تماس من میاد در حالی که من ماشین شخصی ندارم احتمالا شماره تلفن من اشتباهی ثبت شده و بنده خدا از تخلفاتش اطلاع نداره من به کجا مراجعه یا تماس بگیرم. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.