راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به ۱۶ برندی که در حوزه کدهای QR متفاوت عمل کرده‌اند

وقتی درباره کاربرد کدهای QR صحبت می‌کنیم، شاید اولین کاربردی که از آن به ذهنتان بیاید، استفاده از آنها در تاکسی‌ها و یا ایستگاه مترو باشد. اینها دوتا از مهم‌ترین کاربردهای کدهای کیوآر هستند اما این مربع‌های کوچک کاربردهای گسترده‌تری دارند و مجموعه‌های مختلفی از آنها به روش‌های گوناگونی استفاده کرده‌اند. در این مطلب به ۱۶ مجموعه‌ای که از کدهای کیوآر به نحوی متفاوت استفاده کرده‌اند، پرداخته‌ایم.


Taco Bell کدهای QR را خوردنی می‌کند


چند سالی است که Taco Bell از کدهای QR به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کند. هنگامی‌که Taco Bell در سال 2012 «Doritos Locos Tacos»‌ خود را راه‌اندازی کرد، کدهای QR را به‌عنوان راهی برای ایجاد تعامل با مشتری، روی تمام بسته‌های چرمی تاکو قرار داد.

Taco Bell همچنین یک کار خلاقانه در استفاده از کدهای QR انجام داد و اینکه در کدهای QR خود از شکل لیمو استفاده کرد و کدهای QR آن تفاوت قابل‌توجهی با کدهای دیگر داشت. تاکو بل از این کدهای QR شبیه لیمو در تبلیغات چاپی خود استفاده کرد. این کمپین ابتکاری برای تبلیغ «Taco Bell Cantinas» بود که درواقع تلاش رستوران در ارائه منویی جذاب برای غذاها بود.


شرکت نیسان تعامل موبایلی را با کدهای QR افزایش می‌دهد


یکی دیگر از کارهای خلاقانه‌ای که در رابطه با کدهای QR انجام شده است، در خصوص شرکت نیسان است. این شرکت برچسبی از کد QR را روی شیشه‌ ماشین‌های تولیدشده خود در سال ۲۰۱۲ قرار داد تا کاربرانی که مایل به دانستن ویژگی‌های بیشتری از خودرو هستند با اسکن آن توسط تلفن همراه خود به اطلاعاتی از خودرو دست پیدا کنند. ازجمله این اطلاعات می‌توان به ویژگی‌های اصلی خودرو، بررسی ویدئویی خودرو و لوازمی که همراه با خودرو هستند، نام برد.


جنرال موتورز برچسب‌های SPID را با کدهای QR جایگزین می‌کند


جنرال موتورز، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتومبیل در جهان با مزایای کدهای QR بیگانه نیست. جنرال موتورز تصمیم گرفت برچسب‌های کد QR را به خودروهای شورولت خود اضافه کند. این غول خودرو قصد دارد با افزایش تعامل مشتری از طریق کدهای QR، تقاضای محصولات خود را افزایش دهد. جنرال موتورز همچنین تصمیم گرفت برچسب شناسه خدمات قطعات (SPID) را روی قطعات خودرو با کد QR جایگزین کند تا راهی مطمئن‌تر را برای دستیابی به اطلاعات مهم ارائه کند.


L’Oreal با کدهای QR مشتریان را در سفر درگیر می‌کند


شرکت L’Oreal با همکاری Glamour از کدهای QR درون تاکسی‌ها برای جلب مشتریانی که در ترافیک گیر کرده‌اند، استفاده کرد. این کمپین با اتصال کدهای QR به فیلم‌های مربوط به نحوه استفاده از محصولات و هدایت مجدد به صفحه فروشگاه، دامنه محصولات Lancôme و Yves Saint Laurent را ارتقا داد. این کمپین به L’Oreal کمک کرد ۸۰ درصد دانلود برنامه خود را افزایش دهد.


تبدیل فروشگاه‌های مجازی به واقعی با کد QR


تسکو غول خرده‌فروشی مستقر در انگلستان ابتدا فروشگاه‌های مجازی خود را به‌عنوان یک راه حل ساده «Shop on the Go» در کره جنوبی برای مشتریانی که ساعت کاری طولانی دارند، ایجاد کرد. این ابتکار عمل تسکو استراتژی موثری برای آن‌ها بود تا بتوانند مشتریانی را که به دلیل مشغله زیاد در کره جنوبی از دست می‌دادند را دوباره به دست آورند. پاسخ مشتاقانه‌ای که به مزایای این فروشگاه‌های مجازی داده شد، تسکو را بر آن داشت تا فروشگاه‌های مجازی بیشتری را در بریتانیا راه‌اندازی کند.


پی پال برای سهولت پرداخت‌ها از کدهای QR استفاده می‌کند


پی پال با افزودن کدهای QR به نحوه پرداخت‌های خود، انقلابی در نحوه انجام تراکنش‌های غیرنقدی ایجاد کرد. سیستم‌های پرداخت غیرنقدی که به انجام سریع‌تر خریدها و سهولت انجام تراکنش‌ها کمک می‌کنند، خصوصاً برای هزاره‌ها جذاب هستند.


استارباکس با کدهای QR فروش خود را افزایش می‌دهد


استارباکس، مجموعه دیگری بود که از کدهای QR به روش‌های مختلفی باهدف افزایش فروش قهوه استفاده می‌کرد. استارباکس از کدهای QR در کمپین‌های تبلیغاتی خود مانند تبلیغات چاپی در مجله People و همچنین در تبلیغات فضای باز خود در شهرهای بزرگ ایالات‌متحده با چاپ این کدهای روی آگهی‌ها استفاده می‌کرد. استارباکس از هیچ راهی در استفاده از کدهای QR برای پرداخت‌های غیرنقدی قهوه دریغ نکرد.


کوکاکولا از کدهای QR پویا برای جلب مشتری استفاده می‌کند


تولیدکننده نوشیدنی‌های غیرالکلی مستقر در ایالات‌متحده نیز از ابتکارات تبلیغات کد QR عقب نماند. کوکاکولا چشم‌انداز جدیدی را در خصوص کدهای QR ایجاد کرد؛ این شرکت با قرار دادن کدهای QR پویا حاوی محتواهای جدید و متنوع در بسته‌بندی محصولات خود، تجربه‌های منحصربه‌فردی را با هر بار اسکن کدها برای مشتریان ایجاد می‌کرد.


همکاری نتفلیکس و اسنپ‌چت برای یک کمپین تبلیغاتی مبتنی بر کد QR


نتفلیکس از طریق کدهای QR، حدود ۲۰۰ کافی‌شاپ معمولی در نقاط مختلف را به کافی‌شاپ‌هایی مانند کافی‌شاپ luke diners در سریال Gilmore Girls تبدیل و از این موضوع برای بخشی از کمپین تبلیغاتی خود استفاده کرده است. اسنپ چت نیز با چاپ کدهای QR روی فنجان‌های قهوه این کافه‌ها، رونق تجاری را به این کمپین افزود و زمانی که کدهای اسنپ‌چپ اسکن می‌شوند، فیلتر Gilmore Girls در اسنپ‌چت باز می‌شود.


نایک با کدهای QR کفش‌های سفارشی می‌سازد


نایک بازاریابی کدهای QR را به مرحله بالایی رساند، زمانی که از این کدها برای ایجاد کفش‌های سفارشی کدهای QR استفاده کرد. این کمپین نتیجه همکاری نایک با وی‌چت، معروف‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان چین، است. برای شروع، ابتدا مشتریان باید کد QR را اسکن کنند تا نایک را فالو کنند. سپس کاربران باید روی یک تصویر رنگارنگ به انتخاب خود کلیک و آن را برای نایک ارسال کنند که در پی آن پاسخی از نایک با کفش سفارشی خود که متناسب با رنگ‌های تصویر است، دریافت می‌کنند.


British Airways با کدهای QR فرایند ورود مسافر را آسان‌تر می‌کند


British Airways مثال بسیار خوبی است از اینکه چگونه کدهای QR می‌توانند در صنعت مسافرت مفید واقع شوند. British Airways با افزودن کدهای QR به کارت پرواز، به مسافران کمک می‌کند تا از تلفن همراه خود برای ورود (اعلام حضور) سریع‌تر استفاده کنند.


طرح «اسکن برای احراز هویت» دیزل با کدهای QR


دیزل کدهای QR پارچه‌های کتان را ایجاد کرده است. این برند لباس معروف، کدهای QR را به محصولات کتان خود اضافه کرده است تا به کاربران به تایید صحت محصولات خود کمک کند. این فرایند «اسکن برای اصالت» که همراه با کدهای QR روی محصولات جین اضافه شده است، به‌عنوان یک ابزار احراز هویت برای تأیید محصول حتی قبل از خرید آن‌ها عمل می‌کند.


استفاده Chili’s از کدهای QR برای جمع‌آوری کمک مالی و ایجاد منوهای قابل اسکن


Chili’s یک رستوران غذاخوری معمولی آمریکایی است که از کدهای QR برای انواع برنامه‌های مختلف از ایجاد منوهای قابل اسکن گرفته تا جمع‌آوری کمک مالی استفاده می‌کند. منوی قابل اسکن با کدهای QR به این رستوران در ارائه اطلاعات تغذیه‌ای به مراجعین کمک کرد و کمپین جمع‌آوری کمک مالی با کدهای QR نیز مردم را تشویق می‌کرد تا با اسکن این کدها به بیماران سرطانی کمک مالی کنند.


IKEA فرایند کنترل سریع محصولات را با کدهای QR فراهم می‌کند


 IKEA (ایکیا) با گزینه تسویه‌حساب تلفن همراه مبتنی بر QR، امکان خروج مبلمان بزرگ را آسان‌تر می‌کند. برای فروشگاهی مانند ایکیا که مبلمان در اندازه‌های مختلف می‌فروشد، بردن محصولات به پیشخوان و اسکن آن‌ها یک چالش بزرگ است، ایکیا برای این مشکل با معرفی ویژگی اسکن و اعلام چک‌اوت به یک راه حل ساده مبتنی بر کد QR رسید.


دسترسی سریع به پروفایل با کدهای QR اینستاگرام


کدهای QR اینستاگرام به کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها کمک می‌کند تا پروفایل اینستاگرام خود را توسعه دهند. کدهای QR اینستاگرام مانند هر کد QR دیگری کار می‌کنند و کاربران با اسکن آن‌ها به پروفایل اینستاگرام یک فرد یا کسب‌وکاری ارجاع داده می‌شوند.


کافه West Egg از منوهای دارای کد QR استفاده می‌کند


در پی همه‌گیری ویروس کرونا، رستوران‌ها به‌جای منوهای فیزیکی به سمت راه‌حل‌های بدون تماس مانند منوهای دیجیتالی حرکت کردند. ازآنجاکه چاپ منوهای یک‌بارمصرف مقرون‌به‌صرفه نیست، رستوران‌های سراسر جهان به استفاده از منوهای مبتنی بر کد QR حرکت کرده‌اند.

منبع blog.beaconstac
نویسنده / مترجم نگاه زرین نگار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.