راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حیدرپور: شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مکمل هم هستند؛ نه روبروی یکدیگر

به خاطر مرز تقریباً نامحسوسی که بین بخش «بانکداری» و بخش «پرداخت» صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت وجود دارد نمی‌توان این دو بخش را در خیلی از موارد جدا از هم پنداشت هرچند که معتقدیم این دو صنعت، دو صنعت مجزا هستند که صرفاً در هم گره خورده‌اند.

از همین رو، فعالان و بازیگران این عرصه نیز اغلب کم یا زیاد با هر دو وجه این صنعت درگیرند. شرکت بازرگانی مبنا کارت نیز یکی از همین شرکت‌هاست که البته در طول زمان جنبه بانکی‌اش پررنگ‌تر شده و باوجوداینکه امور نرم‌افزاری انجام می‌دهد ولی به خاطر سنگین‌تر بودن وزنه سخت‌افزاری‌اش بیشتر به‌عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای سخت‌افزاری بانکی شناخته شده است که بیشترین تمرکزش روی ارائه کارت‌بانکی، دستگاه صدور کارت، چک اسکنر و سورتر اسکناس است.

اهمیت سخت‌افزار از نرم‌افزار بیشتر نباشد کمتر هم نیست و شاید پیچیدگی‌های نرم‌افزار را نداشته باشد ولی پیچیدگی‌های خاص خودش ازجمله نوسانات نرخ ارز را دارد که فعالیت در این حوزه را با دشواری‌هایی همراه می‌کند. به سراغ مهرداد حیدرپور مدیرعامل شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا رفتیم تا ضمن آشنایی با برخی از چالش‌های شرکت‌های ازاین‌دست، با فعالیت‌های این شرکت بیشتر آشنا شویم. متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است.

.

قربانی: ازنظر شما، جایگاه فناوری اطلاعات در رشد صنعت بانکداری و پرداخت چگونه است؟

حیدرپور: ازآنجاکه صنعت بانکداری یک صنعت پیچیده اقتصادی است، وجود اطلاعات صحیح و کارآمد، باعث رشد این صنعت خواهد شد. ولی اگر بخواهیم از سمتی دیگر به این موضوع نگاه کنیم، هجوم حجم بالای اطلاعات نیازمند پردازش‌های زیادی است که با استفاده از تکنیک‌های سنتی تقریباً غیرممکن و یا زمان‌بر است.

در برخی مواقع نتایج به‌دست‌آمده از این اطلاعات، هرچند صحیح است ولی در زمان مناسبی به دست نیامده است و این نتایج در سیستم بانکی، یک نتیجه سوخته است. در علوم فناوری اطلاعات، در حوزه پردازش اطلاعات می‌توان از این تکنیک‌ها استفاده کرد تا بهترین نتیجه، در بهترین زمان حاصل شود. این نتایج در تصمیم‌گیری مدیران ارشد بانک‌ها بسیار اثربخش خواهد بود. هرچند در این حوزه، فعالیت‌های زیادی انجام شده است، ولی هنوز راه طولانی وجود دارد و جای کار در این زمینه بسیار است به‌صورتی که می‌توان گفت، ما در این خصوص اول راه ایستاده‌ایم.

مهرداد حیدرپور مدیرعامل شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا
مهرداد حیدرپور مدیرعامل شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا

برای به‌روز بودنِ زمانیِ این گزارش‌ها و بررسی‌ها، نیازمند فناوری‌ها و ابداعات جدیدی در این حوزه هستیم تا بتوانیم اطلاعات را به‌صورت مجتمع داشته باشیم و اطلاعات کاغذی را به‌صورت الکترونیک و امن داشته باشیم. در صورت داشتن این اطلاعات است که می‌توان بررسی کرد چه تصمیمی در این زمان صحیح و یا اشتباه است.

زمانی که یکپارچگی قانونی و اطلاعاتی در سیستم اطلاعاتی وجود داشته باشد، تمامی افراد جامعه تحت رصد مسئولین بانک قرار گرفته و این مسئولین می‌توانند برای ارائه خدمات بهتر به همه مشتریان، روش‌های پرداخت، دریافت و تسهیلات نوینی ارائه دهند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت، در این زمان اگر نخواهیم از فناوری اطلاعات در سیستم بانکی استفاده کنیم، به‌زودی آن بانک را با ورشکستی روبرو خواهیم کرد.

.

قربانی: آیا استفاده از فناوری اطلاعات صرفاً مزیت به همراه دارد، یا چالش نیز به همراه خواهد داشت؟

حیدرپور: استفاده از تکنولوژی‌های جدید و نوپا، در کنار مزایای فراوانی که دارد خود چالش اجرایی را ایجاد می‌کند. برای مثال اگر شما بخواهید روی اطلاعات خاصی بررسی‌هایی انجام دهید، ابتدا باید آن داده‌ها در سیستم به‌صورت متمرکز وجود داشته باشد. شما با بررسی این اطلاعات به نتایج خوبی خواهید رسید ولی جمع‌آوری این اطلاعات به این سادگی‌ها نیست و باید برای جمع‌آوری این اطلاعات برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام شود و هزینه‌های بزرگی در این خصوص انجام شود. هرچند بعد از مدتی این هزینه به خاطر نتایجی که از اطلاعات به دست می‌آید، مستهلک خواهد شد و بانک پس از آن به سودآوری خواهد رسید.

.

قربانی: فناوری اطلاعات صرفاً مختص به نرم‌افزار است یا سخت‌افزار نیز بخشی از این موضوع است؟

حیدرپور: درست است وقتی از اطلاعات صحبت می‌کنیم ذهن ما به سمت نرم‌افزار کشیده می‌شود، ولی باید توجه کرد، این اطلاعات به‌خودی‌خود، در سیستم‌ها ثبت نمی‌شوند. در سیستم اطلاعاتی جهت ثبت اطلاعات، بدون شک ما نیاز به راه‌های مختلفی برای ورود خواهیم داشت که بنا به سلیقه مشتری یا نیاز اطلاعاتی، باید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط طراحی و یا تهیه شوند. همچنین در این راستا هیچ‌گاه نباید از تخصص نیروی انسانی نیز غافل شد.

.

قربانی: آیا می‌توان برتری بین سخت‌افزار و نرم‌افزار قائل بود؟

حیدرپور: در مقابل هم قرار دادن نرم‌افزار و سخت‌افزار کار اشتباهی است. این دو مکمل هم در رسیدن به هدف اصلی هستند، هدف اصلی تصمیم‌گیری و ارائه خدمت است.

اگر نرم‌افزار را مانند مغز انسان تلقی کنیم، سخت‌افزار را می‌توان به‌عنوان اعضای بدن در نظر گرفت، شاید اگر در بدن نقصی وجود داشته باشد، مغز بتواند کارایی داشته باشد ولیکن کارایی کامل را نخواهد داشت. برای اینکه مغز انسان بتواند بهترین کارایی را داشته باشد، علاوه بر سالم بودن بدن ما سعی می‌کنیم بدن را به سخت‌افزارهای دیگری نیز تجهیز کنیم. مثلاً ساعت می‌بندیم تا زمان را دقیق داشته باشیم، سوار خودرو می‌شویم تا سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر به مقصد برسیم و … پس تجهیزات سخت‌افزاری در کنار نرم‌افزار باعث می‌شود، تا ما بهترین کارایی را داشته باشیم.

.

قربانی: چالش‌هایی که شرکت‌های سخت‌افزاری در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت با آن مواجه هستند بیشتر از چه جنسی است؟

حیدرپور: بیشترین چالشی که شرکت‌های سخت‌افزاری با آن مواجه هستند، موردقبول قرار دادن و نشان دادن آن نیاز به بانک است.

مسئولین بانکی بیشتر با توجه به پشتیبانی نرم‌افزار از سخت‌افزارها، سخت‌افزار تهیه می‌کنند و استفاده از سخت‌افزارهای جدید و به‌روز را در یک بازه طولانیِ زمانی مورد استفاده قرار می‌دهند.

.

قربانی: آیا این تصور که شرکت‌های سخت‌افزاری ازلحاظ دانشی در جایگاه پایین‌تری نسبت به شرکت‌های نرم‌افزاری قرار دارند، تصور درستی است یا خیر؟

حیدرپور: مقایسه شرکت‌ها ازنظر دانش به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اصلاً درست نیست، یعنی ما شرکت‌های سخت‌افزاری قوی داریم که دانش آن‌ها از شرکت‌های نرم‌افزاری که هم‌اکنون در بانک‌ها دارای نرم‌افزار هستند بالاتر است.

اینکه دانش در یک شرکت به چه سطحی رسیده باشد، مرتبط با مدیریت آن شرکت است نه جنس کاری که انجام می‌شود. هرچند جنس کار کاملاً متفاوت است، یعنی هیچ شرکت نرم‌افزاری را نمی‌توانید یافت که دانش کامل در خصوص سخت‌افزار داشته باشد و هیچ شرکت سخت‌افزاری را نخواهید یافت که دانش کامل را در خصوص نرم‌افزار داشته باشد.

اگر چنین باشد، دیگر آن‌ها شرکت‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری نخواهند بود. قبلاً هم اشاره کردم که سخت‌افزار و نرم‌افزار در کنار هم مکمل هم هستند و در جامعه امروزی که معیارها تخصص‌گرا هست، بهتر این است شرکت‌های سخت‌افزاری در خصوص سخت‌افزار خود، دانش کامل و نرم‌افزاری‌ها در خصوص نرم‌افزار خود، دانش کامل را داشته باشند. وقتی این دو نوع شرکت در کنار هم قرار گرفتند می‌توانند بهترین خدمت را به سیستم بانکی و درنهایت مشتریان بانک انجام دهند.

.

قربانی: به‌عنوان یکی از شرکت‌هایی که در حوزه ارائه راهکارهای سخت‌افزاری فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت فعالیت دارید، بزرگ‌ترین ارزش‌افزوده شما برای مشتریانتان چیست؟

حیدرپور: شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا، از زمان تأسیس در طی این سال‌های متمادی همیشه سعی بر این داشته که نام خود را درخشان نگه دارد. به این منظور همیشه سعی کرده است بهترین خدمات را به مشتری خود ارائه دهد با اینکه ارائه خدمات همیشه برای شرکت هزینه‌بردار است ولی شرکت برای کم کردن این هزینه‌ها، در انتخاب محصول سعی بر این داشته است که از بهترین کیفیت ممکن با بهترین قیمت، محصول انتخاب کند. تا هم نام درخشان خود را در سیستم بانکی حفظ کند و هم هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد.

شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا، در طی ارائه خدمت خود، همیشه رضایت‌مندی مشتری را مورد رصد قرار داده و از سمت مشتری رضایت‌نامه‌های کتبی دریافت کرد است.

.

قربانی: در مقابل رقبا، چه مزیتی دارید که فکر می‌کنید باعث می‌شود یک مشتری شمار را برای دریافت خدمت انتخاب کند؟

حیدرپور: برای اینکه بگوییم ما در مقابل رقبا چه مزیتی داریم، بهتر است از دیدگاه مشتری نگاه کنیم. ما میگویم مشتری چه نیازی دارد، ما سعی می‌کنیم آن نیاز را برآورده کنیم.

معمولاً نیاز مشتری دو خواسته به‌ظاهر ساده ولی سخت است؛ یکی قیمت، یکی ارائه خدمات پس از فروش. خوشبختانه ما موفق شدیم، این دو خواسته مشتری را به بهترین نحو پاسخگو باشیم و این عمل باعث شده، مشتری‌ها رضایت بیشتری از ما داشته باشند.

.

قربانی: مهم‌ترین راه‌کارها یا محصولاتی که تاکنون ارائه داده‌اید چه بوده است؟

حیدرپور: با توجه به سابقه طولانی در خصوص ارائه خدمت کارت پرینترها (Smart50) موفق شدیم در اکثر بانک‌ها از این محصول استفاده کنیم. همچنین در برخی بانک‌ها سیستم‌های صدور کارت را به‌صورت حرفه‌ای طراحی کردیم.

حیدرپور: شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مکمل هم هستند؛ نه روبروی یکدیگر
حیدرپور: شرکت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مکمل هم هستند؛ نه روبروی یکدیگر

همیشه اعتقاد بر این داریم که راهکار نباید موقتی باشد. راهکار باید همیشه قوی باشد تا مشتری رضایت کامل را نسبت به محصولی که دریافت می‌کند داشته باشد (+). همچنین دستگاه‌های سورتر اسکناس GRG که این محصول نیز با استقبال بسیار خوبی از طرف مشتریان برخوردار بوده است.

.

قربانی: جدیدترین محصولی که ارائه داده‌اید در چه حوزه‌ای بوده است؟

حیدرپور: محصولات متنوعی به بازار ارائه شده که همگی موفق بوده‌اند ولی با توجه به نیاز سیستم بانکی و با توجه به وجود دستگاه‌های دیگر موفق شدیم سورترهای اسکناس را در سیستم بانکی مورد استفاده قرار دهیم. از مزایای این دستگاه، به‌روز بودن تکنولوژی، قدرت کار و دقت تشخیص آن است که به‌سرعت توانست جایگاه خود را در سیستم بانکی پیدا کند.

.

قربانی: شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا، نماینده کدام برندهای بین‌المللی در ایران است؟

حیدپور: شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا، با توجه به حوزه فعالیت خود موفق به اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت‌های IDP در خصوص کارت پرینترها، از شرکت GRG در خصوص سورترهای اسکناس، از شرکت MIP در خصوص پدهای امضا شده است.

.

قربانی: برای پایان گفتگو اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

حیدرپور: در پایان مجدداً اشاره می‌کنم که با تلاش تمامی همکارانم که در طی این ده سال بوده همیشه هدف رسیدن به رضایت مشتری در مرحله اول بوده است تا این برند در حوزه کسب بانکی همچنان دارای اعتبار و اعتماد باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.