راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهنمای شروع یک استارت‌آپ فین‌تک

میلاد جهاندار، مدیرعامل باهمتا / کسب‌وکارهای فین‌تک، از علاقه‌مندی‌های جدید سرمایه‌گذاران است و تبدیل به یکی از زمینه‌های موردتوجه کارآفرینان برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خلاقانه شده است. اگر شما هم به دنبال ورود به این حوزه هستید و می‌خواهید یک استارت‌آپ فین‌تک راه‌اندازی کنید خواندن این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

.

نداشتن ایده، بهتر از کارکردن روی ایدهٔ نامناسب است

داشتن یک ایدهٔ خوب و مناسب، اولین قدم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار است. اگر هنوز ایده‌ای ندارید خوشحال باشید، چراکه فرصتی برای یادگیری و کسب تجربه دارید. فعالیت روی یک ایدهٔ نامناسب هزینه‌های بالایی برای تجربه‌اندوزی به شما تحمیل خواهد کرد.

.

با همکاری در یک تیم شروع کنید

اگر تازه کار هستید، کار کردن به مدت یک تا دو سال را در یک تیم مستقلِ و موفق تجربه کنید. همکاری با تیمی در یک شتاب‌دهنده تخصصی فین‌تک نیز، بسیار مفید است. فضاهای این چنینی به شدت روی طرز تفکر شما تأثیر خواهد گذاشت.

.

دنبال کردن اکوسیستم

اگر در فین‌تک می‌خواهید فعالیت کنید، باید فعالان این صنعت را دنبال کنید. خواندن رسانه‌های تخصصی این صنعت مانند راه پرداخت و رسانه‌های تخصصی استارت‌آپ‌ها مانند شنبه‌مگ لازم است. همچنین دنبال کردن اخبار شرکت‌های موفق در این حوزه و مؤسسین آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، کمک می‌کند تا از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنید و شناخت بهتری از بازار به دست آورید.

.

تعصب را با پشتکار اشتباه نگیرید

یکی از عواملی که باعث شکست بسیاری از صاحبان ایده می‌شود، تعصب روی ایده است. تعصب باعث می‌شود در تصمیم‌گیری‌ها و شناخت بازار اشتباه کنید، شما باید انعطاف داشته باشید تا اگر نیاز شد بتوانید ایدهٔ خود را تغییر دهید و خود را با بازار و نیازهای آن منطبق کنید. این اتفاق برای ما در باهمتا افتاد و باعث شد پاسخ بهتری به نیاز بازار بدهیم.

.

کپی کردن کار بدی نیست!

برای شروع یک استارت‌آپ حتماً نباید ایده‌ای داشته باشید که تابه‌حال هیچ‌کس نداشته! اولین بودن همان‌قدر که جذاب است، ریسک بالایی هم دارد. وقتی شما از یک کسب‌وکار موجود و موفق الگو می‌گیرید، می‌دانید که اعتبارسنجی این کسب‌وکار انجام شده و این ایده منطبق بر نیاز مشتری است.

همچنین چون این مسیر پیش از شما طی شده است مشکلات قانونی احتمالی گریبان گیر شما نخواهد بود. اولین‌ها باید هزینهٔ بالایی برای فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی مشتریان پرداخت کنند و شما تنها نیاز است با ایجاد ارزش و مزیت از بازار سهم بگیرید. این فکر اشتباه که «اگر یکی قبل از شما ایده‌ای را اجرا کند شما دیگر نمی‌توانید با آن ایده موفق باشید» را از سر خود بیرون کنید!

.

ایده‌های جدید را در میان مشکلات خودتان پیدا کنید!

اگر می‌خواهید از کسب‌وکارهای دیگر کپی نکنید، یکی از بهترین روش‌ها، توجه به مشکلات و نیازهای خودتان است. برای انتخاب یک ایدهٔ مناسب باید ذهن پرسشگر خود را بیدار نگه‌دارید و برای نیازهای خودتان به دنبال راهکار باشید. برای نمونه می‌توانید داستان شروع باهمتا را که از یک نیاز داخلی شروع شد، بخوانید.

.

اعتماد، غولِ فین‌تک

چون در فین‌تک با پول و اطلاعات مالی افراد در ارتباط هستید جذب اعتماد آن‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل کسب‌وکار شما خواهد بود. اگر می‌خواهید وارد این حوزه بشوید باید به راهکارهای عملی و قدرتمندی برای جذب اعتماد کاربران فکر کنید.

.

شناخت دسترسی‌ها و واقع‌نگری

شما در هر شاخه‌ای از فین‌تک که بخواهید فعالیت کنید، باید حتماً دسترسی‌هایی که در اختیار خواهید داشت را بشناسید و بر اساس آن‌ها ایده پردازی کنید. زیرساخت‌های بانکی و پرداخت ایران به دلیل فضای بستهٔ بانکی کشور، دسترسی‌های محدودی دارند. پس ایده‌های واقع بینانه داشته باشید که در اجرای آن با مشکل روبرو نشوید. اخیراً، بانک‌ها شروع به ایجاد بسترهای «بانکداری باز» کرده‌اند، اما برای عملی شدن نیاز به زمان دارند.

.

ایده، اولین قدم است، نه مهم‌ترین قدم

ایدهٔ مناسب داشتن شرط لازم برای ورود است اما به‌هیچ‌وجه تضمین‌کننده موفقیت شما نیست. اینکه چطور این ایده را اجرا کنید تا مورد استقبال مشتریان قرار بگیرد، قدمی بسیار مهم‌تر و کاری به‌مراتب دشوارتر است. باید با ارادهٔ قوی، خودتان را برای مراحل سخت، آماده کنید.

.

یک تیم خوب موهبت الهی است!

تا می‌توانید تیم سازی و کار تیمی را تمرین کنید. در تمامی مراحل کسب‌وکار از ایده پردازی گرفته تا اجرا و تمامی موانعی که در کسب‌وکار پیش خواهد آمد تیم خوب می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما باشد. اگر سرویس باهمتا توانسته به لطف خدا مورد استقبال کاربرانش قرار بگیرد و مشکلاتی را که برایش پیش آمده پشت سر بگذارد، همه با تکیه‌بر تیمی بوده است که حضور تک‌تک افراد آن در دستیابی به این نتیجه مؤثر بوده است.

منبع: وبلاگ باهمتا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.