راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حسینی: محدود شدن یواِس‌اِس‌دی لطف بزرگی است

عبدالله افتاده؛ هفته‌نامه عصر ارتباط / به گفته مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا محدود کردن یواِس‌اِس‌دی (USSD) در کشور ما یک لطف بزرگ به تجارت پرداخت و مردم است. علت اصلی آن هم این است که یواِس‌اِس‌دی که در دنیا استفاده می‌شود با یواِس‌اِس‌دی که ما در ایران از آن استفاده می‌کنیم، زمین تا آسمان فرق دارند.

مرتضی حسینی، در خصوص الزامات جدید شاپرک برای ادامه سرویس‌دهی یواِس‌اِس‌دی گفت: «مبنا کارت آریا یکی از شرکتی‌هایی است که تمامی الزامات شاپرک و بانک مرکزی را در مورد هر مسئله‌ای رعایت می‌کند. نگاه سازمانی ما در داخل مجموعه؛ از تیم فنی قدرتمند و دانش‌بنیانمان گرفته تا تمامی ارکان اجرایی را در قبال رعایت الزامات ابلاغی شاپرک ملزم به تمکین می‌دانیم؛ چراکه معتقدیم افزایش قدرت رگولاتور بانکی در کشور به صنعت پرداخت کمک خواهد کرد.»

او افزود: «ما اولین شرکتی هستیم که به سامانه «پیوند» وصل شدیم، اما اینکه سامانه پیوند یا جریان یواِس‌اِس‌دی به درد نظام بانکی کشور می‌خورد و برای کشور مفید است یا خیر، این جای پرسش است.»

او عنوان کرد: «عمده کاربرد یواِس‌اِس‌دی در جهان برای انتقال وجوه خرد است، شما می‌دانید این سرویس مورد اعتماد بوده و فاقد هرگونه مشکلی است، اما اگر ما روی آن امکانی بگذاریم که فرد با یک رمز دوم بتواند موجودی بگیرد و خرید کند، در واقع امنیت مشتری را زیر سؤال برده‌ایم.»

او بیان کرد: «متأسفانه اغلب مردم رمز اول خود را طبق عادت در هر سوپرمارکتی جلوی همه می‌گویند و همه هم می‌دانند که اگر یک صفر یا یک، اول یا آخر آن بگذارند، رمز دوم فرد به دست می‌آید. نتیجه این خواهد بود که شما در خانه نشسته‌اید و از هیچ‌چیز خبر ندارید و می‌بینید از حسابتان موجودی گرفته‌اند و سپس با کارت شما خرید انجام می‌شود.»

او گفت: «وظیفه ما و همه رسانه‌ها این است که به فرهنگ بانکداری و استفاده از ابزارهای آن کمک کنیم تا مردم بتوانند در امنیت بالا از این سرویس‌ها استفاده کنند. کاربرد یواِس‌اِس‌دی برای تراکنش‌های کاملاً خرد و ضروری است، ولی ما نباید آن را باز بگذاریم تا مردم از طریق آن خریدهایی با مبالغ بالا انجام دهند یا موجودی بگیرند.»

او افزود: «یواِس‌اِس‌دی باید برای پرداخت قبوض کوچک، خرید شارژ، پرداخت شارژ کیف پول الکترونیکی، برای شارژ کردن بلیت مترو یا اتوبوس و انجام خدمات شهری خرد مورداستفاده قرار گیرد. به نظر من شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) و رگولاتور باید حافظ منافع مردم باشند و نباید تن به هر جریانی بدهند، حتی اگر فشاری وجود داشته باشد که بگوید مثلاً این تکنولوژی بهترین فناوری دنیا است. ما برای راه‌اندازی یک تلفن‌بانک یا اینترنت‌بانک از مشتری هزار امضا می‌گیریم، اما برای یواِس‌اِس‌دی این کار را انجام نداده‌ایم.»

مدیرعامل مبنا کارت آریا خاطرنشان کرد: «اصلاً با چه معیاری ما به خودمان اجازه دادیم این سرویس را برای همه مردم باز بگذاریم. به نظر من، پیوند، سامانه بسیار خوبی است، اما شروط خاصی باید برای آن رعایت شود و این مسئله مهم است که رگولاتور باید قدرت داشته باشد تا بتواند با متخلفان برخورد کند.»

او افزود: «ما سال پیش تجربه بدی را در این زمینه داشتیم؛ چراکه رگولاتور به ما ابلاغ کرد که زیرکدهایی را که مربوط به شرکت‌های پرداخت الکترونیک نیستند، ببندید و ما جزو شرکت‌هایی بودیم که این قانون را اجرا کردیم، اما بقیه این کار را نکردند. برای همین اتفاق ما ماهیانه بالغ‌بر هفت تا هشت میلیارد تومان ضرر دیدیم؛ بنابراین به نظرم ما باید دقت کنیم که سامانه پیوند کامل اجرا شود نه اینکه بخشی را اجرا کنیم و بگوییم اجرای بخشی دیگر فعلاً به صلاح نیست.»

حسینی در خصوص اینکه بانک‌ها ترجیح می‌دهند که یواِس‌اِس‌دی زمین بخورد، گفت: «شما به نوعی حرف مرا بیان کردید. من می‌گویم این قانونی را که جدید گذاشته‌اند باید کامل اجرا کنیم؛ یعنی پی‌اِس‌پی موظف باشد از سامانه «پیوند» استفاده کند، بانک موظف باشد در «پیوند» ثبت‌نام کند، مشتری برای انجام ثبت‌نام مشکلی نداشته باشد و رگولاتور نیز با متخلف برخورد کند.»

او عنوان کرد: «این فرایند باید به‌صورت کامل اجرا شود؛ یعنی سیستم نظارتی باید فشار بیاورد تا اگر تخلفی در بانک‌ها اتفاق افتاد و سرویس مطلوب به مشتریان ارائه نشد، با آن‌ها نیز برخورد شود. رگولاتور باید با شرکت‌های پرداخت الکترونیک متخلف برخورد کند و پی‌اِس‌پی نیز باید قانون را اجرا کرده و سامانه پیوند را استفاده کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، این امر برای تمام مشتریان مطلوب خواهد بود، البته شاید پی‌اِس‌پی‌ها برای پایین آمدن تعداد تراکنش‌ها صدمه بخورند، اما مشتری باید برای ما مهم‌تر از پی‌اِس‌پی و بانک باشد. من باید از اطلاعاتی که تبادل می‌شود صیانت کنم. به نظر من روش فعلی روش درستی نیست.»

حسینی با اشاره به کاهش درآمد ۳۰ درصدی کانال یواِس‌اِس‌دی با اجرای پیوند خاطرنشان کرد: «این کاهش درآمد را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه با اپلیکیشن‌های موبایلی جبران کرد، اما اگر فرد در بانک ثبت‌نام کند، باز هم می‌تواند از سرویس یواِس‌اِس‌دی استفاده کند، اما مهم این است که فرد برود و این کار را بکند.»

مدیرعامل مبنا کارت آریا افزود: «ببینید، زمانی گفته می‌شد مردم به‌هیچ‌عنوان از کارت استفاده نمی‌کنند، اما با اجرایی شدن طرح یارانه‌ها این نیاز در جامعه احساس شد که استفاده از کارت‌های بانکی کمک بزرگی در امور روزمره می‌کند و به همین دلیل زمانی که مردم احساس کنند که استفاده از یک سرویس برای آن‌ها ضروری است، خودشان برای استفاده از آن استقبال می‌کنند و در مورد آینده سرویس یواِس‌اِس‌دی نیز این مورد مصداق دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.