راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری‌های نوین دیجیتالی، واژه‌ای غریب در صنف تاکسیرانی

مهدی شامی زنجانی؛ دانشیار دانشگاه تهران / داستان اپلیکیشن‌های درخواست خودرو، در نوع خود جالب و عبرت‌آموز است. سال‌های سال، بدنه غیرچابک تاکسیرانی و آژانس‌های کرایه خودرو، به معنای واقعی کلمه، فناوری‌های نوین دیجیتالی را ندیده گرفتند.

اجازه بدهید برای روشن کردن این بی‌توجهی، چند مثال بزنم. مدت‌زمانی طولانی است که امکان چک کردن نقشه ترافیک در تهران وجود دارد، اما کمتر راننده آژانسی را دیده‌ام که از این قابلیت استفاده کند! سال‌هاست که امکان پرداخت موبایلی در کشور فراهم شده، اما هیچ‌گونه تسهیلاتی در این خصوص در اختیار یک مسافر آژانس جهت سهولت در پرداخت قرار نگرفته است! حداقل یک دهه است که نرم‌افزارهای تعاملی، امکان دریافت بازخورد از مشتریان را فراهم کرده‌اند، اما دریغ از دریافت یک نظر از مشتری در این آژانس‌ها! نوآوری در مدل‌ها و خدمات، واژه‌ای غریب در این صنف است.

نتیجه این رویکرد چه بود؟ امپراتوری اتحادیه‌های تاکسیرانی و آژانس‌های خدمات خودرو، در مدت‌زمانی حدود یک‌سال، توسط دو اپلیکیشن موبایل (اسنپ و تپ‌سی) به زیر کشیده شد. تمام آن نیازهای مشتری که سال‌ها مورد بی‌توجهی آژانس‌ها قرار گرفته بود، به خوبی توسط اپلیکیشن‌های درخواست خودرو پوشش داده شد. حالا تاکسیرانی، مبهوت از شکستی که خورده (البته هنوز ابتدای این داستان است) به این‌در و آن‌در می‌زند تا رقیب را با شکایت و مسائل حقوقی از میدان به در کند که البته به نتیجه نخواهد رسید.

هفته پیش از آژانس محله‌مان که طی 15 سال گذشته مشتری ثابت‌شان بوده‌ام، تماس گرفتند و گفتند 20 درصد در همه مسیرها قیمت را کاهش داده‌اند! آن روز عجله داشتم وگرنه برایشان مفصل توضیح می‌دادم که مسئله مشتری، فقط قیمت نیست و تا قدرت فناوری و قابلیت‌های آن در ایجاد خوشایندی برای یک سفر درون‌شهری را درک نکنند، اتفاقی نخواهد افتاد. البته معتقدم آن‌ها صدای انقلاب فناوری‌های دیجیتالی را بسیار دیر شنیده‌اند و تا اندازه زیادی، کار از کار گذشته است!

جک ولش جمله معروفی دارد که متناسب با داستانی است که نقل شد: «تغییر کنید، قبل از آن‌که مجبور به تغییر شوید.»

منبع: کانال تلگرامی تفکر مدیریت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.