پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
جان دوباره در الکامپ / نگاهی به حضور شرکتهای پرداخت و بانکداری در بیستودومین نمایشگاه الکامپ
بیستودومین نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک یا همان الکامپ، از 25 آذرماه به مدت 4 روز در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در حال برگزاری است و امروز سومین روزش را پشتسر گذاشت و بزرگترین تفاوت الکامپ امسال با سالهای قبل، حضور بخش جدیدی تحت عنوان «الکامپ گیمز» بود که از توجه خاص مراجعهکنندگان نیز برخوردار بود.
الکامپ، نمایشگاهی در حوزه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر است که در آن آخرین دستاوردهای نرمافزاری و سختافزاری این صنعت به علاقهمندان و شرکتکنندگان معرفی میشود. اگر هم بخواهیم آمار و ارقامی در خصوص نمایشگاه الکامپ بیست و دوم در اختیارتان قرار دهیم، باید بگوییم که امسال حدود 600 شرکت داخلی، خارجی، استارتآپ و دستگاههای دولتی در نمایشگاه شرکت کردهاند.
نمایشگاه هر روز از ساعت 9 صبح آغاز بهکار میکند. در دو روز اول سردی هوا شاید تأثیر چندانی بر حضور بازدیدکنندگان از نمایشگاه نداشت و از همان دقایق اول کار، غرفهداران پاسخگوی سؤالات مراجعهکنندگان بودند. محوطه نمایشگاه هم که قلمروی حکومت اپراتورهای مخابراتی و شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت شده بود که با پخش کاتالوگ و انواع و اقسام تبلیغات مختص خودشان در هوای سرد بیرون سالنهای نمایشگاه، توجهات را به خود جلب میکردند و حتی صفهای نسبتاً طولانی جلوی بعضی غرفهها تشکیل شده بود.
.
آغاز راه صنعت بازی در ایران
اما بخش جدید نمایشگاه الکامپ امسال که آن را متفاوتتر و شاید جذابتر از دورههای قبلی کرده بود، رویداد اختصاصی صنعت بازیهای ویدیویی ایران یا الکامپ گیمز بود که برای نخستین بار در نمایشگاه برگزار میشد. الکامپ گیمز درواقع رویدادی بود که به حضور سازندگان بازیهای رایانهای بومی اختصاص داشت.
.
چرخی در الکام استارز
بخش دیگری هم که نه برای اولین بار، ولی دو سالی میشود که در نمایشگاه الکامپ برپا است، مربوط به حوزه استارتآپها است. در سالن 18 یا اسم دیگرش سالن الکام استارز، جمع استارتآپیهای الکامپ جمع بود و میتوان گفت که از شلوغترین سالنهای نمایشگاه بود. استارتآپها در از حوزه خوراک و پوشاک و بهداشت و سلامت تا حوزه کتاب و کتابخوانی و خرید و پرداخت اینترنتی و فینتک و هر چیزی که فکرش را کنید، حضور داشتند.
.
شرکتهای پرداخت و بانکداری
اگر از همه این قسمتها و بخش دولتی نمایشگاه و غرفههای ارائهدهنده خدمات مربوط به ماشینآلات اداری، اینترنت و شبکههای اطلاعرسانی، امنیت و شبکه، آنتیویروس و همینطور تخفیفها و سرویسهای ویژهای که دو اپلیکیشن اسنپ و تپسی برای خدمات حملونقل بازدیدکنندگان در نظر گرفته بودند، بگذریم، بخش دیگری که مشارکت خوبی در این دوره از نمایشگاه داشتند، شرکتهای فعال در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی بودند که اکثراً در سالن 38 حضور داشتند.
شرکتهای حوزه بانکداری و پرداخت نمایشگاه الکامپ هم مانند دیگر بخشهای حاضر در نمایشگاه، به معرفی و ارائه محصولات و خدمات شرکتشان مشغول بودند و اغلب محصولات جدیدی را برای رونمایی به نمایشگاه آورده بودند.
از همین گشتوگذارمان در نمایشگاه را با سالن 38 شروع کردیم و پیش رفتیم. در ادامه با راه پرداخت همراه باشید تا نگاهی کلی بیندازیم به آنچه در این نمایشگاه ارائه شده بود.
.
راهکارهای سازمانی ایرانسل
با ورود به سالن 38، غرفه ایرانسل جلبتوجه میکرد و احتمالاً بخشی که برای مدیران صنعت بانکی و پرداخت میتوانست جذاب باشد و حرفهای برای آنها داشته باشد، بخش «راهکارهای سازمانی ایرانسل» بود که محصولات مختلفی برای سازمانهای بزرگ، مخصوصاً بانکها و شرکتها PSP دارد که در آینده نزدیک سرویسهای ایرانسل در این حوزه را معرفی خواهیم کرد. یکی از آخرین محصولات ایرانسل در این حوزه که چندی پیش رونمایی شد و محصول مشترک ایرانسل و اینفوتک بود، راهکار پرداخت موبایلی مبتنی بر NFC بود (بیشتر بدانید.)
.
عجیب ولی واقعی
شاید اولین غرفهای که با دکور و نمایی متفاوت از همه، بیشتر از دیگر غرفهها جلبتوجه میکرد و خیلیها را به سمت خود میکشاند، غرفه شرکت پرداخت الکترونیک سداد بود که با نام محصول خود یعنی «ایوا» حضور پیدا کرده بود.
هرچند بارها از زبان دیگران درباره غرفه سداد شنیدیم «خب که چی؟ چه ربطی به یه PSP داره؟» ولی با توجه به اینکه پرداخت الکترونیک سداد در نمایشگاه الکامپ امسال با رونمایی از اپلیکیشن «ایوا» حضور داشت، با طراحی متفاوتی که در غرفهاش ایجاد کرده بود بهخوبی حس کنجکاوی بازدیدکنندگان را برای اینکه بدانند ماجرای این طراحی از چه قرار است، تحریک میکرد و وقتی هم وارد غرفه میشدید شلوغی جمعیت دلیل روشنی برای موفقیت در جذب مخاطب برای ارتباط برقرار کردن با اپلیکیشن ایوا بود.
همانطور که مدیران ارشد این شرکت پیشتر در نشست خبری رونمایی از اپلیکیشن ایوا گفته بودند که مخاطب این اپلیکیشن متولدین دهه 80، 70 و 60 هستند (+) به نظر میرسید شکل حضورشان با این هدف سازگار بود.
.
از تلهپرداز تا درگاه پرداخت موبایلی
درست روبروی غرفه ایوا، غرفه آپ یا همان آسان پرداخت پرشین بود. گویی ایوا برای شاخوشانه کشیدن برای آپ آنجا بود ولی نمیتوان نادیده گرفت که آپ محبوبترین و پرکاربرترین اپلیکیشن پرداخت موبایلی ایران است و شرکت آسان پرداخت نیز با اختلاف، بازار پرداخت موبایلی ایران را در دست دارد.
آپ هم مثل همیشه با جایزههای وسوسهکننده دل جوانترها را میربود؛ از خودنمایی بیاِمدبلیو Z4 قرمز رنگ داخل غرفه آپ که بگذریم، آپ در نمایشگاه الکامپ امسال انرژی ویژهای روی تلهپرداز گذاشته بود و برخلاف دورههای قبلی، سعی داشت این سرویس را با جدیت معرفی کند.
اما آپ حرف جدیدتری هم داشت و آن هم پیادهسازی درگاه پرداخت موبایلی آپ در اپلیکیشن زودفود بود که کاربر بدون خروج از اپلیکیشن، در همان فضای اپ پرداخت خود را انجام میدهد.
.
پککو حامی ویژه الکامپ در بخش ثبتنام
کمی آنطرفتر غرفه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان یا همان پککو قرار داشت. پککو هم یکی از شرکتهایی بود که نهتنها با دست پر از محصولات آمده بود، بلکه حامی ویژه الکامپ بود و در بخش ثبتنام الکامپ حضور فعالی داشت.
پککو علاوه بر معرفی اپلیکیشن «تاپ»، در این رویداد کارتهای هدیه جدیدش را نیز به نمایش گذاشته بود؛ این کارتهای هدیه قابلیت شارژ شدن به مقدار موردنیاز کاربر از طریق دستگاه کارتخوان و اپلیکیشن موبایلی تاپ را دارند.
همچنین پککو درگاه پرداخت موبایلی خود را در کافه بازار فعال کرده است که در آخرین روز از نمایشگاه الکامپ، یکشنبه 28 آذر آن را رونمایی میکند. پککو همچنین محصولاتی همچون مگاکارت، پِکپِی و راد اپلیکیشن پرداخت موبایلی با استفاده از کد QR را نیز در این نمایشگاه ارائه کرد.
.
تمرکز روی پرداختهای موبایلی
پرداخت الکترونیک سامان یا همان سپ دیگر شرکتی بود که غرفهاش کمی آنطرفتر از پککو قرار داشت و تمرکز سپ بیش از هر چیز دیگری روی سرویسهای پرداخت موبایلیاش بود؛ از سهسوت گرفته تا درگاه پرداختی موبایلیاش که انرژی زیادی هم برایش صرف کردهاند.
درگاه پرداخت موبایلی سپ درواقع یک SDK پرداخت با موبایل است که برای اپلیکیشنهای با پرداخت درون برنامهای مناسب است به شکلی که هنگام انجام پرداخت درون اپلیکیشنها، کاربر به یک درگاه موبایلی خارج از اپلیکیشن هدایت نمیشود و یا نیازی به نصب یک اپلیکیشن دیگر به شیوه APK برای پرداخت نیست.
علاوه بر این سپ به همراه شرکای تجاری خودش ازجمله علیبابا، اسنپ، فیدیلیو و باهمتا در این نمایشگاه حضور داشت و محصولات دیگری همچون درگاه پرداخت واسط اینترنتی PAY.ir و SEPPAY رونمایی کرد که در روزهای آینده بیشتر درباره آنها خواهیم گفت.
.
شرکت دادهورزی سداد
بعد از غرفه سپ در سالن 38، در کنار سپ یکی دیگر از شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی، شرکت دادهورزی سداد بود که به تازگی نیز فرامرز خالقی به عنوان مدیرعامل آن انتخاب شده است (+). سداد از غرفههایی بود که مورد توجه مدیران ارشد قرار گرفته بود.
.
فناپ بزرگترین غرفه سالن 38
کمی آن طرفتر از غرفه دادهورزی سداد، غرفه بزرگ هولدینگ فناپ قرار داد که تقریبا تمام شرکتهای فناپ در آن حضور دارند، از قدیمیهایی مثل داتین و اتیک گرفته تا جدیدترهایی مثل ارونتک. تقریبا میتوان گفت که بزرگترین غرفه این سالن اختصاص یافته است به فناپ که نشان از جایگاه این مجموعه بزرگ فناوری اطلاعات در کشور دارد. بر خلاف شرکتهای قدیمیتر فناپ، چیزی که برای حاضرین بیشتر خودنمایی میکند مرکز نوآوری فناپ و استارتآپهای کوچکی است که کنار این مجموعه بزرگ حضور یافتهاند از جمله وینوین و مانیار.
.
نام انتخاب کنید، جایزه بگیرید
از سالن 38 که بیرون برویم، در سالن 35 به غرفه شرکت مبنا کارت آریا میرسیم. این شرکت در نمایشگاه امسال علاوه بر معرفی شرکت و خدماتی که ارائه میدهد، بخش مسابقه و سرگرمی نیز در غرفه برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است. همچنین در روزهای نمایشگاه، بازدیدکنندگان میتوانند در فراخوانی که این شرکت جهت انتخاب نام برای اپلیکیشن پرداخت موبایلیاش برگزار کرده است، شرکت کنند (+). افراد میتوانند با مراجعه به غرفه شرکت مبنا کارت آریا، نام پیشنهادی خودشان را ثبت کنند تا در صورت انتخاب نام پیشنهادیشان، برنده جایزهای از طرف شرکت نیز شوند. این اپلیکیشن موبایلی، پس از انتخاب نام، بهزودی رونمایی خواهد شد.
.
رونمایی از جنبههای مختلف اکوسیستم پات
شرکت کارت اعتباری ایران کیش نیز یکی دیگر از شرکتهای PSP حاضر در نمایشگاه بود که در سالن 41 حضور داشت. ایران کیش در این نمایشگاه 4 محصول جدید را ارائه کرده بود که همگی آنها در راستای تکمیل و یکپارچه کردن اکوسیستم پات بودند. اما نکته قابل توجهی که در خصوص غرفه ایران کیش وجود داشت، کمپین «میلیون ریالی» ایران کیش بود که تقریبا بازدیدکنندگان را درگیر خودش میکرد. (بیشتر بدانید)
.
نگاهی به حضور بهپرداخت ملت
یکی دیگر از شرکتهای PSP حاضر در نمایشگاه الکامپ شرکت بهپرداخت ملت، بزرگترین شرکت PSP کشور بود که در سالن خلیج فارس مستقر بود. بهپرداخت تاکنون در کمتر نمایشگاهی به این شکل حضور پیدا کرده است ولی در این نمایشگاه حضور فعالی داشت. ارائه اپلیکیشن سکه، راهکارهای پرداخت موبایلی مبتنی بر NFC و QR Code، پایانههای پرداخت سوخت و دستگاههای کارتخوان بیسیم از جمله محصولاتی بود که بهپرداخت در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان ارائه کرده بود.
.
حضور مشترک
همچنین در سالن دولت الکترونیک نیز شرکت خدمات انفورماتیک مشترکا با بانک مرکزی حضور داشت و در طول زمان برگزاری این نمایشگاه پذیرای بازدیدکنندگان بود.
.
دیگر شرکتها
از دیگر شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت حاضر در نمایشگاه الکامپ میتوان به شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا، گسترش فناوریهای نوین، شرکت فن آوا کارت و … اشاره کرد.