راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا پرداخت همراه مزیت رقابتی برای بانک‌ها ایجاد نمی‌کند؟

در روزهای گذشته تب توجه به تلفن همراه دوباره بالا رفته است. در سال‌های گذشته بانک‌های ایرانی یکی پس از دیگری دچار USSD شدند و یکی پس از دیگری با تبلیغات گسترده سعی کردند کد USSD‌شان را از بقیه جلوتر بیندازند. رقابتی بی‌سرانجام که بعد از ایجاد محدودیت توسط بانک مرکزی به خط پایان رسید. حالا بانک‌ها و شرکت‌ها، خصوصا در روزهای گذشته و در نمایشگاه الکامپ تمرکز شدیدی بر روی تلفن همراه کرده‌اند. احتمالا در ماه‌های آینده بعد از شرکت‌های پرداخت شاهد حضور گسترده تبلیغاتی بانک‌ها در عرصه تلفن همراه خواهیم بود. بانک‌ها چاره‌ای ندارند جز توجه به تلفن همراه، اما این پرسش خیلی جدی مطرح است که تلفن همراه چه مزیت رقابتی برای بانک‌ها ایجاد می‌کند.

در این زمینه یکی از استادان دانشگاه علم‌وصنعت با همکاری یکی از همکاران شرکت خدمات انفورماتیک پژوهشی انجام داده که پاسخ پرسش مطرح شده در آن وجود دارد. در چکیده مقاله این دو نفر آمده است:

امروزه فضای رقابتی موجود در صنعت بانکداری، بانک‌ها را به سمتی می‌برد که از ابزارها و شیوه‌های مختلفی برای توسعه بازار خود بهره ببرند. بانک‌ها باید راه‌هایی بیابند که بتوانند استراتژی‌های متمایزی را نسبت به رقبایشان برای ارائه خدمات به مشتریان اتخاذ کنند. از آنجایی که ارائه خدمات پرداخت همراه در کشور ما چندیست بسیار موردتوجه بانک‌ها، مؤسسات مالی، اپراتورهای تلفن همراه و سایر بازیگران این حوزه واقع‌شده، در این مقاله میزان اثرگذاری و ارائه این‌گونه خدمات برای دستیابی به مزیت رقابتی موردبررسی قرار می‌گیرد.

برای این منظور ابتدا عوامل کلیدی موفقیت صنعت بانکی، مستخرج از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه با خبرگان صنعت، جمع آوری گردیده و پس از آن پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش تهیه و در بین 55 نفر از متخصصان و مدیران بانکی در حوزه خدمات پرداخت همراه توزیع شد. در بخش اول این پرسشنامه تأثیرگذاری ارائه خدمات پرداخت همراه بر روی عوامل بحرانی موفقیت بانک‌ها موردتوجه قرارگرفته و در بخش دوم پرسشنامه، با استفاده از مدل VRIO بارنی در خصوص جایگاه رقابت‌پذیری ارائه این خدمات تحقیق و بررسی به عمل آمده است. نتایج به‌دست آمده حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که اگرچه حوزه خدمات پرداخت همراه، بر روی تعدادی از فاکتورهای بحرانی موفقیت بانک‌ها اثرگذار می‌باشد؛ و ارزشمندی‌هایی را نیز برای بانک‌ها به ارمغان می‌آورد ولیکن از آنجایی‌ که این خدمات هم‌اینک در شبکه بانکی کمیاب و منحصربه‌فرد نیست و به‌راحتی قابل تقلید و کپی‌برداری است لذا نمی‌تواند به‌عنوان یک مزیت رقابتی برای بانک‌ها منظور گردد.

این مقاله را محمد مهدوی مزده و محبوبه سادات میروکیلی نوشته‌اند. در صورت تمایل برای مطالعه اصل مقاله به صورت یک فایل پی‌دی‌اف آن را از اینجا دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.