راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت هوشمند و کاربری آن‌ها در حمل و نقل عمومی

کارت هوشمند و سامانه‌های حمل و نقل عمومی

کارت‌های هوشمند در سامانه‌های جمع‌آوری خودکار کرایه، به صورت گسترده توسط اپراتورهای مجری حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف اصلی بکارگیری آن‌ها، صرفه جویی در هزینه و بازگشت سرمایه می‌باشد اما در کنار آن، می‌توانند اطلاعات دقیقتری را از عملکرد سامانه ارائه نمایند. این قابلیت برای مجریان خدمات حمل و نقل عمومی، مفید بوده و در طراحی سیاست‌های روزانه و همچنین برنامه‌ریزی برای دور‌ه‌های بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این یادداشت، کاربری کارت هوشمند در حمل و نقل عمومی از زوایای مختلف، مورد بررسی قرار گرفته است. دیدگاه اول، تجهیزات مورد استفاده در این حوزه و دوم، کاربردهای مختلفی که اطلاعات تامین شده توسط کارت هوشمند در این حوزه می‌تواند داشته باشد که در سه لایه، استراتژیک جهت برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، تاکتیکی در جهت توسعه شبکه و مدیریت سرویس و در ‌‌نهایت اطلاعات مورد نیاز در اجرا و عملیات برای ارائه بهینه سرویس، تقسیم بندی‌ می‌شوند.

کارت‌های هوشمند دارای کاربردهای وسیعی هستند و حوزه‌هایی مانند کنترل عبور و مرور، ذخیره‌سازی اطلاعات محرمانه، سامانه‌های پرداخت، سامانه‌های ارائه خدمات سلامتی و… از این تکنولوژی به عنوان ابزاری مفید استفاده می‌نمایند. سامانه‌های حمل و نقل عمومی نیز از این تکنولوژی را بکار گرفته و درجهت جایگزینی آن با بلیت‌های مغناطیسی و کاغذی از آن استفاده کرده‌اند. بکارگیری این تکنولوژی توانسته است هزینه‌های مصرف شده در راستای جمع‌آوری کرایه‌ها را به مقدار زیاد کاهش دهد. در نگاه کلان‌تر، استفاده از این تکنولوژی توانسته است نگاهی مدرن را به سامانه‌های حمل و نقل ایجاد نموده و فرصت‌های جدید را برای ارائه سیاست‌های نوین و منعطف را فراهم نماید.

مزیت استفاده از کارت هوشمند در سامانه‌های حمل و نقل

استفاده از کارت‌ هوشمند به عنوان یک تکنولوژی نوین در حوزه حمل و نقل به عنوان نقطه عطفی در عملکرد آن می‌باشد زیرا علاوه بر مزیت‌هایی که برای کاربران شبکه حمل و نقل دارد، می‌تواند تعامل آن با سایر صنایع را به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از کارت هوشمند برای پرداخت کرایه در شبکه حمل و نقل می‌تواند گامی به سوی فرهنگ سازی در جهت استفاده از شبکه‌های پرداخت بوده و در توسعه این نوع خدمات در کشور مفید واقع گردد. استفاده از کارت هوشمند، شبکه حمل و نقل ره به سوی استفاده از استانداردهایی سوق می‌دهد که سازگار بودن با آن‌ها، خود به خود، سازمان و ساختار آن را به سوی نظمی خاص هدایت می‌نماید. تطبیق با چنی استانداردهایی باعث می‌شود که ساختارهایی ایجاد گردد که اپراتورهای مختلف حمل و نقل بتوانند از سرویس‌های یکدیگر بهره‌مند گردند به عنوان نمونه می‌توان به سرویس رومینگ پرداخت کرایه بین شهرهای مختلف اشاره کرد.

در ادامه به مزیت‌هایی که استفاده از کارت‌های هوشمند اشاره شده است که عملا با بلیت‌های کاغذی و مغناطیسی جایگزین می‌شوند.

۱. سهولت در استفاده، کارت هوشمند دارای مقاومت فیزیکی و ماندگاری بیشتری بوده و می‌تواند سال‌های متوالی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن، کاربری غیرتماسی این نوع کارت‌ها، برتری این نوع کارت‌ها نسبت به بقیه انواع بلیت‌ها نشان می‌دهد.

۲. صرفه‌جویی در زمان، زمان و هزینه تخصیص داده شده به جمع‌آوری کرایه با استفاده از این تکنولوژی خیلی پایین می‌آید و این یعنی صرف‌جویی در زمان و هزینه.

۳. مدیریت اطلاعات جامع، استفاده از این نوع تکنولوژی می‌تواند گزارش متنوعی را در راستای پرداخت‌های انجام شده ارائه نماید و این می‌تواند اپراتور مجری حمل و نقل را در جهت پیاده‌سازی سیاست‌های جدید، برای کمک شایانی نماید.

۴. هزینه تجهیزات، تجهیزاتی که برای دریافت کرایه در این تکنولوژی استفاده می‌شوند نسبت به سامانه‌های بلیت کاغذی و مغناطیسی دارای هزینه پایین‌تری هستند.

۵. امنیت در پرداخت، مکانیزه بودن پرداخت کرایه‌ها باعث می‌شود که کاربران و همچنین متولی و مجری حمل و نقل عمومی، بستر امنی را برای پرداخت کرایه در اختیار داشته باشند.

۶. انعطاف در اجرا، استفاده از کارت هوشمند می‌تواند بستری را فراهم نماید که پیاده‌سازی سیاست‌های مختلف کرایه در شبکه حمل و نقل به سهولت انجام شده و اعمال تغییرات در سیاست اخذ بلیت با کمترین هزینه در سامانه اعمال گردد. سیاست‌هایی مانند اخذ کرایه بر اساس مسافت پیموده شده، نمونه‌ای است که پیاده سازی آن با با کارت هوشمتد با کمتریان هزینه قابل انجام است.

 کاربرد اطلاعات در سامانه‌های حمل و نقل،

کارت‌های هوشمند پیچیده هستند و در کنار نقش اصلی آن‌ها که هدایت پرداخت کرایه در کانالی متمرکز است، می‌توانند انواع مختلفی از اطلاعات را نگهداری نموده و در اختیار سامانه قرار دهند. با توجه به قابلیت‌هایی که کارت‌های هوشمند دارند، می‌توانند اطلاعات مختلفی را جمع آوری نموده و این اطلاعات می‌توانند حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. کاربری اطلاعات می‌تواند در سه دسته زیر مورد استفاده قرار گیرد:

۱. اطلاعات استراتژیکی

حجم اطلاعات بالایی که در سامانه‌های نوین حمل و نقل تولید می‌شود در کنار تحلیلی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود، می‌تواند در بررسی رفتار سامانه مورد استفاده قرار گیرد. در این نوع سامانه‌ها اطلاعاتی مانند زمان، اطلاعات سفر و مبلغ کرایه وجود دارد که می‌تواند در تحلیل آمار مسافرت‌های درون شهری و استفاده از آن‌ها برای برنامه‌ریزی در مدیریت شهری مورد استفاده قرار گرفته و در ارائه برنامه‌های زیرساختی بلند مدت مفید واقع گردد.

۲. اطلاعات تاکتیکی

از بعد تاکتیکی، انعطاف در خدمت رسانی به عنوان مهم‌ترین موضوع مطرح می‌باشد. اطلاعات بدست آمده از سامانه می‌تواند در راستای برنامه‌ریزی برای ارئه سرویس‌های جدید و مدیریت بهینه آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

فعالیت‌هایی مانند تعریف سیاست‌های جدید برای اخذ کرایه، مسیریابی بهینه در خطوط با استفاده از این اطلاعات ممکن خواهد بود.

۳. اطلاعات اجرایی و عملیاتی

در این لایه از اطلاعات، سامانه مبتنی بر کارت هوشمند می‌تواند برای ارائه اطلاعات دقیقی از کاربران و قسمت‌های مختلف شبکه مورد استفاده قرار گیرد که این اطلاعات در مدیریت منابع بکار گرفته می‌شود. به عنوان نمونه، با استفاده از اطلاعات در این لایه می‌توان از تقلب‌های محتمل در پرداخت‌های انجام شده مطلع شد.

نتیجه گیری

استفاده از کارت هوشمند در صنعت حمل و نقل، جلوه نوینی به آن می‌بخشد و می‌تواند مسیر حرکت به سوی سامانه‌های نوین الکترونیکی و مکانیزه را در سایر صنایع نیز هموار نماید. با توجه به اینکه مخاطب صنعت حمل و نقل عمومی، همه اقشار جامعه هستند، لذا استفاده از تکنولوژی‌های نوین، می‌تواند شروع خوبی در کشور باشد که یکپارچه سازی را بین شبکه‌های مختلف مانند پرداخت و حمل و نقل انجام دهد. امید آن می‌رود که کاربری کارت هوشمند در قالب بلیت الکترونیکی، بتواند گامی در راستای فرهنگ‌سازی برای استفاده از شبکه‌های پرداخت و توسعه پرداخت خرد باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.