راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت اعتباری فراگیر چیست؟

یکی از نقاط ضعف نظام بانکی ما که بار‌ها و بار‌ها از آن گفته‌شده است، صدور کارت اعتباری برای مشتریان بانک‌هاست، خدمتی که نزدیک به ۸۰ سال از ارائه آن در دنیا می‌گذرد در ایران همچنان در پیچ‌وخم مقدماتی مانند پرهیز از ریسک، وضعیت بد اقتصادی و نبود مقررات شفاف مطابق با بانکداری اسلامی است.
چندین نمونه ناموفق از اجرای ناقص کارت اعتباری در کشورمان تاکنون شاهد بودیم. آخرین نمونه هم کارت خرید کالای ایرانی بود که به‌عنوان یکی از موارد بسته خروج از رکود دولت یازدهم از مهرماه سال گذشته مطرح شد اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
این روز‌ها از بانک ملی خبر رسیده که این بانک طرح جدیدی از کارت اعتباری با عنوان «کارت اعتباری فراگیر» را افتتاح کرده است. در این طرح برای صاحبان حساب در بانک ملی این امکان فراهم‌شده است که به‌صورت آنلاین درخواست کارت اعتباری دهند.
آن‌طور که مسئولان این طرح می‌گویند شرط دریافت کارت اعتباری فراگیر برای حساب‌های جاری، گردش حساب ماهانه حداقل یک‌میلیون در شش ماه گذشته و برای حساب کوتاه‌مدت یا پس‌انداز، میانگین مانده‌حساب ماهانه حداقل یک‌میلیون تومان در شش ماه گذشته است، البته خود سیستم به‌صورت مکانیزه این موارد را چک می‌کند و پیام‌های لازم را به متقاضی می‌دهد. مبلغ اعتبار قابل اختصاص در این کارت هم یک تا ۱۰ میلیون تومان است.
در مراسم افتتاح این طرح مجید شکوهی، مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا با اشاره به افتتاح سامانه اینترنتی درخواست کارت اعتباری، سادگی و آسانی درخواست کارت اعتباری بدون نیاز به راهنما یا دستورالعمل‌های پیچیده، یکپارچه‌سازی قواعد تصمیم‌گیری در مورد میزان اعتبار مشتریان، افزایش سرعت فرآیندهای بررسی اطلاعات و تصمیم‌گیری اعتباری، کاهش هزینه‌های عملیاتی در شعب، استفاده از روش اعتبارسنجی به‌عنوان جایگزینی مناسب برای روش‌های سنتی نظیر اخذ تضمین و وثیقه از مشتری را از مزایای این سامانه دانست.
به گفته شکوهی، به‌زودی برای تمامی متقاضیان کارت اعتباری بانک ملی امکان درخواست اینترنتی فراهم خواهد شد.
مدل کارت اعتباری فراگیر شبیه‌‌ همان کارت اعتباری استاندارد بین‌المللی است، کارمزدی برای تراکنش از دارنده کارت دریافت نمی‌شود، برای دوره یک‌ماهه خرید و دوره مهلت بازپرداخت که در حال حاضر پنج روز شده است، در صورت پرداخت یکجا سودی دریافت نمی‌شود و چنانچه مشتری بخواهد بدهی خود را به‌صورت اقساطی پرداخت کند درهرصورت حساب حداکثر چهار نوع انتخاب اقساطی به او داده می‌شود و نرخ آن هم در حال حاضر بیست درصد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.