راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند تغییر فناوری‌های مورد استفاده در ابزارهای پرداخت به کجا می‌رود؟

احسان رفیعی / تعریفی که به عنوان مفهوم کلی سیستم‌های پرداخت الکترونیکی مطرح می‌شود عبارت است از:«زیرساخت فناوری و قانونی که انتقال ارزش را بین دو طرف معامله میسر می‌سازد.» با در نظر گرفتن این تعریف، زیرساخت فناوری و بخش‌های قانونی دو عنصر اصلی در سیستم‌های پرداخت الکترونیکی‌ به شمار می‌روند. امروزه با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه‌ پرداخت الکترونیکی، این دو عنصر مطابق با یکدیگر در حال تغییر و ارتقا هستند. زیرساخت‌های فناورانه پرداخت الکترونیکی را می‌توان مشابه شکل رو‌به‌رو به سه گروه مفاهیم پرداخت، تکنولوژی‌های پرداخت و ابزارهای پرداخت تقسیم‌ و به عنوان مثالی از مفاهیم پرداخت، به موضوع بانکداری اجتماعی یا پول مجازی اشاره کرد.

.

زیرساخت‌های فناورانه پرداخت الکترونیکی

روش‌های پرداخت سنتی، همچنان بیشتر از روش‌های نوین پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد و این خود دلیلی بر کاهش میزان مشارکت مصرف‌کنندگان و کاربران از روش‌های سنتی است. استفاده از کارت‌های بانکی همچون کارت‌های اعتباری، بدهی و نقدی، درگاه‌های پرداخت و شرکت‌های واسط، از روش‌های رایج پرداخت الکترونیکی هستند که می‌توان گفت به‌کارگیری تمامی این موارد در ایران مرسوم است.

نمودارهای هایپ سایکل (Hype Cycle) گارتنر، نمایشی گرافیکی از بلوغ و پذیرش فناوری‌ و کاربردهای آن در صنعت پرداخت ارائه می‌دهد. این مساله که چطور این فناوری‌ها به صورت بالقوه با حل مشکلات تجاری مرتبط است، به بخش دیگری از این نمودار تعلق دارد. هایپ سایکل برای تحقق اهداف تجاری در طول زمان به شما بینشی در مورد تکامل یک فناوری، کاربردها و نحوه مدیریت پیاده‌سازی آن ارائه می‌دهد.

بدیهی است ابزارها و فناوری‌های پرداخت مستقل از دیگر حوزه‌های فناوری نیستند و پیشرفت سایر فناوری‌ها اثر مستقیمی بر ارائه خدمات به کاربران حوزه پرداخت دارد، به‌ صورتی ‌که می‌توان انتظار داشت این تکنولوژی‌ها در حوزه پرداخت نیز با یک اختلاف زمانی بسیار اندک به کار گرفته شود. با مطالعه روندهای اصلی تکنولوژی، می‌توان به برخی تغییرات ابزارهای پرداخت در آینده نزدیک پی‌ برد. در ادامه به برخی از این روندها که بدون شک، فناوری ابزارهای پرداخت را متاثر خواهند کرد، اشاره می‌شود.

.

محاسبات در همه جا

امسال، سال گسترش حضور حسگرهاست که موجب افزایش تولید داده‌ها می‌شود. دنیای فناوری‌های پرداخت باید به سمتی حرکت کند که به دنبال راه‌های جدیدی برای ردیابی کاربران و تعاملات‌شان در یک سازمان باشد. البته ردیابی‌های مثبت، نه منفی! در حالی که دستگاه‌های قابل حمل روز به روز رایج‌تر می‌شوند، قابل پیش‌بینی خواهد بود پاسخگویی به نیازهای کاربران این دستگاه‌ها در شرایط و محیط‌های مختلف از اولویت شرکت‌های عرضه‌کننده‌ این ابزار باشد. با توجه به اینکه تلفن‌های همراه و دستگاه‌های پوشیدنی در حال تبدیل شدن به بخش گسترده‌ای از محیط اطراف ما هستند، حال زمان آن رسیده تا محیط با این کاربران همراه شود.

.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا مدت‌هاست در دستور کار بسیاری از سازمان‌ها قرار گرفته اما مدیریت آن آسان نیست و هنوز جای کار دارد. دنیای فناوری باید این روند را به خوبی مدیریت کند و در راستای بهبود زندگی و البته بهبود تعاملات تجاری از آن استفاده بهتری ببرد. برای تحقق این امر نیاز به پروژه‌های بیشتری است و موسسه‌ها و سازمان‌ها باید تمام تلاش خود را در این زمینه به ‌کار بندند. ترکیب جریان اطلاعات و خدمات باعث ایجاد یک مدل چهارمرحله‌ای شده است؛ مدیریت، تجاری‌سازی، اجرا و گسترش، مراحل این مدل را تشکیل می‌دهند. شرکت‌ها نباید تصور کنند دارایی‌های فیزیکی و ماشین‌آلات تنها اهرم‌های پیشرفت ممکن هستند.

.

ماشین‌های هوشمند

تحلیل‌های ژرفی که برای درک محیط فراهم شده‌اند موجب ظهور ماشین‌های هوشمند خواهند شد. این مساله‌ای است اساسی برای پیشرفت در الگوریتم‌هایی که به سیستم‌ها امکان درک و یادگیری محیط‌ و همچنین استقلال در عملکرد را می‌دهد.

.

محاسبات ابری

همانند سال گذشته، گارتنر امسال هم محاسبات ابری را در لیست خود جای داده است ولی به عقیده گارتنر باید برنامه‌های بنیادی فضای ابری گسترش یابند و کاربران، استفاده از برنامه‌های حاضر را رها کنند. تلفیق محاسبات ابری و محاسبات سیار، باعث گسترش بیشتر نرم‌افزارهای مرتبط خواهد شد که با هر دستگاهی سازگار است. در آینده نرم‌افزارها از چندین صفحه‌نمایش و دستگاه‌های قابل پوشش به ‌منظور ایجاد تجربه‌ای بهتر برای پرداخت استفاده خواهند کرد.

.

لزوم حرکت به سمت فناوری و راهکارهای نوین پرداخت الکترونیکی

در همین راستاست که راهکارهای نوین به دنبال راحتی در پرداخت با حذف سخت‌افزارهای مرتبط با پرداخت الکترونیکی است. منظور از این سخت‌افزارها نیز حذف تجهیزات مختص پرداخت الکترونیکی است. هدف دیگری که در راهکارهای نوین پرداخت دنبال می‌شود قابلیت پرداختی آسان در هر لحظه و مکان است.

از این رو، راهکارهای نوین پرداخت الکترونیکی که هم‌اکنون در حال توسعه و پیاده‌سازی است بیشتر با تمرکز بر حوزه‌ پرداخت الکترونیکی مبتنی بر موبایل و ابزارهای پوشیدنی، پرداخت‌های خرد و پرداخت‌های غیرتماسی است. در راستای دنبال کردن هدف دوم نیز در حوزه پرداخت مفاهیم پول مجازی، پرداخت‌های با امضای دیجیتال، بانکداری اجتماعی و بانکداری با سایر رسانه‌ها در حال طراحی، توسعه و استفاده است.

منبع: پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.