راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بدون داده‌های انبوه فرصت‌های بزرگ از دست می‌رود

مهدی رحمانی / «داده‌های انبوه» که به ‌طور مسلم در میان افراد مختلف از معانی متفاوتی برخوردار است، دیگر محدود به قلمرو فناوری نیست. امروزه این مفهوم یک الزام تجاری است و راه‌حل‌هایی برای چالش‌های پایدار کسب ‌و کار برای شرکت‌های حاضر در بازارهای مالی و بانکداری در سراسر جهان فراهم می‌آورد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی حداکثر استفاده را از داده‌های انبوه برای تغییر شکل فرآیندها، سازمان‌ها و در آینده‌ای نزدیک تحول کل این صنعت، می‌برند. آخرین تحقیقات به روشنی نشان می‌دهد شرکت‌ها چگونه می‌توانند از اطلاعات بزرگ برای شناخت بهتر مشتریان‌شان استفاده کنند. با این حال، واقعیت این است که شرکت‌ها هنوز از این اطلاعات به دورند. توسعه فناوری‌های نوین موجب می‌شود مشتریانی که شاید از شبکه‌هایی مانند آمازون استفاده کرده‌اند، توقعات یکسانی از شرکت‌های مشتری‌محور مثل بانک‌ها داشته باشند. بانک‌ها، بدون شناخت عمیق مشتریان‌شان قادر نخواهند بود انتظارات آنها را برآورده کنند و این می‌تواند تاثیر بزرگی بر تجارت‌شان داشته باشد. بنابراین بانک‌ها فرصت‌های سودآوری را به دلیل هدفگذاری ضعیف از دست خواهند داد و در فضای رقابتی به رقبای خود اجازه می‌دهند از آنها پیشی بگیرند. در جهان امروز سرعت، حجم و تنوع اطلاعاتی به‌وجودآمده، بی‌سابقه است. 80 درصد اطلاعات به‌وجودآمده، بدون ساختار یا نیمه‌ساختارمند هستند و نمی‌توانند به سادگی با استفاده از سیستم‌های پایگاه‌های اطلاعاتی سنتی ذخیره پردازش و تحلیل شوند. الگوهای پردازش اطلاعات بدون ساختار به سرعت در حال تغییر است و در این میان بانک‌ها با برنامه‌های ارتقای ماموریت‌های فعلی خود، یک معماری آی‌تی بسیار پیچیده دارند و الگوهای پردازش را برای حرکت به سوی مدیریت اطلاعات بدون ساختار، شگفت‌آور می‌کنند. بانک‌ها و موسسات مالی بدون مدیریت قوی اطلاعات بزرگ، قادر به به دست آوردن نگرشی تجاری از اطلاعات داخلی و خارجی گسترده درباره‌ مشتریان نیستند و به علاوه نمی‌توانند به ارائه‌ پیشنهادات خود در راستای بازاریابی یک‌یه‌یک برای افزایش وفاداری و استفاده از محصولاتی مانند کارت‌های اعتباری و وام بپردازند.

.

ذخیره، فهرست‌بندی و تحلیل اطلاعات گسترده

مقیاس‌بندی پویای ظرفیت ذخیره بدون قطع برنامه‌های ماموریتی ضروری، چالشی بزرگ است. یافتن نگرشی عملی در بین مجموعه‌ اطلاعات باساختار و بدون ساختار و انتقال آن با تاخیری میلی‌ثانیه‌ای، مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. توانایی پرس‌ و جو قرار دادن اطلاعات در بین سرورهای چندگانه و جمع‌بندی کردن نتایج به صورت نگرشی صحیح، در روش‌های سنتی بسیار دشوار است.

.

سرعت ایجاد اطلاعات

سرعت ایجاد اطلاعات در بین شبکه‌های چندگانه، بی‌نظیر است. اگر بانک‌ها بتوانند اطلاعات را به شکل مجموعه‌ای پردازش کنند، زمان ارزشمند خود را از دست می‌دهند و رقابت فشرده‌تر می‌شود و از طرفی منافع را از بین می‌برند. بنابراین بسیار ضروری است که نه‌تنها اطلاعات ایستا و نمایه‌ مشتریان را بررسی کنیم، بلکه مبادلات آنها با اطلاعات در زمان واقعی را هم مورد بازبینی قرار دهیم تا بانک‌ها بتوانند نگرشی عملی برای پیش‌بینی حرکت قبل از رقابت به دست بیاورند.

.

دیدگاه چندپاره‌ مشتری

حتی اگر بانک‌ها بخواهند اطلاعاتی را از صدها منبع داخلی و خارجی جمع‌آوری کنند و آن را در سیستم یکپارچه‌ای مانند هادوپ قرار دهند، اطلاعات همچنان در مخزن‌های چندگانه و پراکنده خواهد بود. به علاوه، این پرسش ایجاد می‌شود که ما چگونه اطلاعات درباره‌ یک مشتری به اسم «علی رستمی» را از منابع اطلاعاتی مختلف، مطابقت خواهیم داد؟ اول از همه، ممکن است چندین «علی رستمی» وجود داشته باشد. دوم اینکه، ارتباط دادن اطلاعاتی از منابع اطلاعاتی مختلف به یک شخص خاص دشوار است. به طور خلاصه، جمع‌آوری و ترکیب اطلاعات از منابع اطلاعاتی مختلف، یک دیدگاه منحصر‌به‌فرد از مشتری که برای بازاریابی شخصی و برنامه‌های وفاداری ضروری است، به ما نمی‌دهد.

.

آمادگی‌ها و مهارت‌های سازمانی

حجم، سرعت و تنوع اطلاعات بدون ساختار، فهرست‌بندی کردن، جست‌وجو و تحلیل حجم گسترده‌ای از اطلاعات را با استفاده از سیستم‌های سنتی غیرممکن می‌سازد. در حقیقت، سیستم‌های سنتی برای اطلاعات بدون ساختار، الگوهای به ‌سرعت در حال تغییر و مقیاس‌های متغیر ذخیره‌، ناکافی هستند. از طرف دیگر، اکثر سازمان‌ها مانند بانک‌ها، مهارت و توانمندی سازمانی برای مواجهه با پیچیدگی‌های ذخیره‌ اسناد سیستم‌های مدیریت اطلاعات بزرگ را ندارند. منحنی یادگیری، پیچیدگی مدیریت اطلاعات و نیاز به ترکیب حالت‌های متنوع، پذیرش پروژه‌های معنادار را برای بانک‌ها دشوار می‌کند، چه برسد به اینکه از آنها برای به دست آوردن موفقیت‌آمیز ذکاوت مشتری استفاده کند.

.

راه‌حل مفهومی

استفاده از تکنولوژی اطلاعات بزرگ، شرکت‌ها را قادر می‌سازد بیشتر به تعاملات مشتریان گوش کنند، سریع‌تر از اطلاعات رفتاری و سیستمی به اطلاعات صحیح برسند و نگرش‌های عملی موثرتری ایجاد کنند و نهایتاً در مورد این نگرش‌ها با ذکاوت بیشتر عمل کنند تا اهداف بهینه و بهتری را به دست آورند. بازار بزرگ‌داده‌ها در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد؛ رشدی که به ‌طور تصاعدی در حال پیشرفت است. زمانی که مدیران اجرایی بانک‌ها بپذیرند که داده‌های ‌بزرگ نیروی بالقوه‌ای برای تغییر تجارت‌ آنها دارد، اغلب همچنان درباره اینکه کدام مورد باید‌ در زمان به‌کارگیری راه‌حل داده‌های‌ بزرگ به‌ کار رود، تردید خواهند داشت. به ‌طور روزافزون مشخص می‌شود که بانک‌ها و شرکت‌های بازار مالی باید برای رقابت در آن اقتصادی که به ‌واسطه مشتری توانمند شده است، حداکثر استفاده از دارایی‌های اطلاعاتی خود را برای دستیابی به درک جامعی از بازارها، مشتریان، کانال‌ها، محصولات، قوانین، رقبا، تامین‌کنندگان، کارکنان و غیره انجام دهند. نهادهای مالی با مدیریت و تحلیل اثربخش حجم، سرعت و گوناگونی داده‌های موجود که به سرعت در حال افزایش هستند و به کار بردن مهارت‌ها و ابزار صحیح برای درک بهتر عملیات، مشتریان و بازار خود به ‌عنوان یک کل، اهداف ارزشمند و بزرگ را محقق خواهند ساخت.

منبع: پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.