راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها چگونه می‌توانند حرکت به سمت آماده‌سازی IoT را آغاز کنند

نظرسنجی اخیر شرکت سیسکو از ۷۲۰۰ مشتری بانکی در ۱۲ کشور، حقیقتی را برای من آشکار کرد: «مصرف‌کنندگان آماده پذیرش IoT هستند  و اکنون از آن استقبال می‌کنند. اما بانک‌ها باید توانمندی‌های خود را برای تأمین این تقاضا ارزیابی کنند، ازاین‌رو شروع به متصل کردن دارایی‌های غیر متصل خود به شبکه کرده‌اند و آماده ورود به حوزه IoT هستند.»

در این راستا، ما در تحقیق خود پنج موضوع بانکداری مبتنی بر IoT را که به مشاوره (مشاوره مالی مجازی، مشاوره وام مجازی و مشاوره مالی خودکار) و امکان جابجایی (شناسایی شعبه و پرداخت از طریق موبایل) مربوط بود، آزمایش کردیم. این موضوعات در جهان بازتاب خوبی داشت: ۷۵ درصد پاسخگویان اذعان داشتند که برای دریافت یک یا چند نوع از این پنج تسهیلات، پول خود را به تأمین‌کننده دیگری منتقل خواهند کرد. بعلاوه علاقه پاسخگویان به نظرسنجی در بازارهای نوظهور برای انتقال پول‌هایشان دو برابر است.

این روزها بسیاری از مشتریان احساس «شکاف ارزشی» با بانک‌هایشان می‌کنند. تحقیقات ما حاکی از آن است که ۲۸ درصد مشتریان بانک‌ها در جهان اعتمادی به بانک‌هایشان در دریافت سود ندارند. بعلاوه اگر بانک‌ها انواع خدمات تعاملی، موقعیتی و مناسب را به مشتریان ارائه ننمایند، رقبا برخی خارج از حوزه سنتی مالی آماده تأمین نیازهای آن‌ها هستند. چهار مشتری از پنج مشتری در نظرسنجی شرکت سیسکو برای تأمین نیازهای بانکی خود به شرکت‌های غیر بانکی اعتماد می‌کنند. این شرکت‌های غیر بانکی می‌توانند استارتاپ‌ها، خرده‌فروش‌ها یا حتی شرکت‌های رسانه اجتماعی باشند.

این رقبای مخرب با معاملات مناسب و خدمات فعال به مشتریان ملحق می‌شوند؛ اما بانک‌ها این فرصت را دارند که با استفاده از تخصص، دارایی‌های فیزیکی شعبات و دیتای غنی مشتریان خود از این چالش‌ها به‌سرعت عبور کنند. بانک‌ها می‌توانند با ترکیب این مزیت‌های هسته‌ای با IoT به اخلالگران جدید تبدیل شوند.

.

اما بانک‌ها چگونه می‌توانند شروع به ایجاد آمادگی در IoT کنند؟

در درجه اول بانک‌ها باید متوجه شکاف ارزشی شوند قطع اتصال بین نحوه استفاده بانک‌ها در حال حاضر از سرمایه‌ها و انتظارات مشتریانشان. بانک‌ها باید برای برطرف کردن این شکاف دارایی‌های غیر متصل خود را به‌دقت ارزیابی نمایند با در نظر گرفتن تمام عناصر IoT: مردم، فرآیند، دیتا و اشیاء. هدف کلی این است که برای تأمین نگرش عمیق‌تر مشتری چه کاری می‌توان انجام داد.

دیتای خام برای بسیاری از بانک‌ها یک دارایی غیر متصل است زیرا قسمت اعظم آن به‌عنوان منبع مرتبط نگرش، دست‌نخورده باقی می‌ماند. بانک‌هایی که برای درک بهتر مشتریانشان این دیتا را آنالیز می‌کنند و سپس بر اساس این نگرش‌ها تجربه مناسب‌تری را به وجود می‌آورند، در نبرد ارتباطی پیروز خواهند شد. بعلاوه بانک‌ها می‌توانند از طریق ترکیب نگرش‌های عملی این دیتا با تخصص و دارایی‌های شعبات فیزیکی خود بهترین خدمات را به مشتریان ارائه نمایند.

به‌عنوان‌مثال یک بانک می‌تواند برای مشتریان وفادار خدمات ویژه ارائه نماید: از طریق اطلاع‌رسانی قبل از زمان‌های انتظار، آماده کردن اسناد اصلی هنگام ورود آن‌ها به شعبه، یا معرفی تخفیف‌ها و پیشنهاد‌های خرده‌فروشان محلی به آن‌ها. تجزیه‌وتحلیل‌ها (به همراه ابزارهای همکاری) می‌توانند ارتباطات شعب را با نگرش‌های عملی قوی‌تر کند و تعاملات عمیق‌تری با مشتریان ایجاد نمایند.

امروزه بسیاری از بانک‌ها به فرآیندهای کاری تکیه می‌کنند که فناوری آن قدیمی است و برای شبکه شعبات طراحی شده بود. وقتی بانک‌ها فناوری را در فرآیندهای کاغذی دستی دخیل می‌کنند، مشتریان پیچیده‌تر، پرهزینه‌تر و ناراضی خواهد بود. راهکارهای IoT می‌تواند فرآیندهای کاری را دیجیتالی و متصل نماید. بانک‌ها باید با در نظر گرفتن پیچیدگی پیش رو فعالانه عکس‌العمل نشان دهند. ازآنجایی‌که فرآیندهای دستی نمی‌توانند با پیچیدگی و تغییر ادامه یابند، وجود زیرساخت‌های سریع‌العمل و مدل‌های سازمانی امری حیاتی است. این امکانات موجب می‌شوند بانک‌ها بتوانند انواع تعاملات IoT موردنظر مشتریان را داشته باشند.

بانک‌ها به معماری مناسب، استراتژی و تغییرات سازمانی نیز نیاز خواهند داشت. باید یک طرز فکر خلاقانه در سازمان پیاده شود که این روند از مدیرعامل شروع می‌شود. اکوسیستمی از شرکا، وندورها و استارتاپ‌ها نیز به بانک‌ها کمک خواهد کرد تا تغییرات فرهنگی، فناوری و فرآیندهای کاری را تسریع کند. این اکوسیستم راه را به سمت تجربه بانکداری کاملاً دیجیتال هموار می‌کند که مشاوره بهتری را به مشتریان بیشتری ارائه می‌دهد و خدمات ارزش‌افزوده موبایل ایمنی را که مشتریان انتظار دارند، ارائه می‌نماید.

بانک‌ها مانند تمام صنایع در حوزه IoT با دوره سختی از تغییرات شدید مواجه هستند. بااین‌وجود، من معتقدم که بانک‌های حرفه‌ای درعین‌حال که هسته سنتی خود را تقویت می‌کنند، فناوری IoT را نیز فرصتی برای دیجیتالی شدن در نظر خواهند گرفت. ازاین‌رو، آن‌ها شکاف ارزشی را از بین خواهند برند و به اخلالگران جدید تبدیل می‌شوند.

منبع: گروه علمی تحلیلی طیف /  Joseph M. Bradley

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.