راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش نوآوری در بانک‌ها برای ارتقای امنیت سایبری

ارژنگ طالبی‌نژاد، مدیر برندینگ / از زمان ظهور اینترنت و انقلاب دیجیتال، چشم‌انداز صنعت مالی در جهان به شکل قابل توجهی تغییر کرده است. همان‌طور که رایانه‌ها در همه فعالیت‌های روزانه ما اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند، مؤسسات مالی نیز همه بخش‌های کسب‌وکار خود را با همین رویه تغییر داده‌اند.

پیشرفت‌ در فناوری، مقررات و قوانین جدیدی را برای فعالیت‌های مالی ایجاد کرده و در عین حال امکان فعالیت‌های مجرمانه و سوءاستفاده­‌های مالی کلان را نیز ممکن ساخته است. در این بین، نگرانی فزاینده بانک‌ها و مؤسسات مالی این است که چگونه به انبوهی از نگرانی‌های امنیت سایبری و روندهای آن واکنش مؤثر نشان دهند زیرا، بانک‌ها از هک و خرابکاری‌های مجرمانه گرفته تا آسیب‌پذیری‌ در زیرساخت‌های موجود و تلاش برای عدم افشای داده‌های محرمانه، با چالش‌های متنوعی مواجه هستند.


نیاز به امنیت سایبری قدرتمند


با توجه به اینکه، وظیفه حفاظت از حجم عظیم داده‌های حساس مشتری و دارایی‌ و سپرده بر عهده بانک‌هاست، با افزایش پیچیدگی تهدیدات سایبری، حفاظت از این اطلاعات به یک چالش مهم تبدیل شده است. در این زمینه، اقدامات امنیت سایبری برای جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز، سرقت داده‌ها و کلاهبرداری مالی بسیار مهم است.

بانک‌ها باید روی فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند رمزگذاری، احراز هویت چندمرحله‌ای و سیستم‌های تشخیص تقلب و کشف ناهنجاری سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند زیرساخت‌های خود را در برابر تهدیدات سایبری پیشرفته تقویت کنند.


نقش نوآوری


نوآوری، نقشی محوری در توانمند کردن بانک‌ها برای انطباق، رشد و برآورده‌ ساختن نیازهای درحال‌رشد مشتریان دارد. با این‌ حال، نوآوری با خطرات امنیتی ذاتی همراه است. از آنجا که بانک‌ها از فناوری‌های نوظهور مانند بانکداری تلفن همراه، هوش مصنوعی و بلاکچین استقبال می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنند که اقدامات امنیت سایبری نیز با سرعت و دقت انجام می‌شوند.

نوآوری‌هایی در فناوری امنیت سایبری از جمله تشخیص ناهنجاری مبتنی بر یادگیری ماشین و تجزیه‌وتحلیل رفتاری، به بانک‌ها کمک می‌کند تا تهدیدات را در زمان واقعی شناسایی کرده و به آنها پاسخ دهند. همچنین، این امر انعطاف‌پذیری آنها را در برابر حملات افزایش می‌دهد.


همکاری با شرکت‌های فین‌تک


ظهور شرکت‌های فین‌تک شیوه‌های سنتی بانکداری را متحول کرده و بانک‌ها را مجبور به همکاری با این استارتاپ‌های نوآور کرده است. درحالی‌که چنین همکاری‌هایی فرصت‌های جدیدی را ارائه می‌دهند، چالش‌هایی را نیز برای امنیت سایبری طرح می‌کنند. بانک‌ها باید چهارچوب‌های امنیتی قوی ایجاد کنند تا از داده‌های به اشتراک گذاشته شده مشتریان با شرکای فین‌تک خود محافظت کنند.

در این زمینه، تلاش‌های مشترک می‌تواند منجر به توسعه راه‌حل‌های ایمن و یکپارچه، مانند شکل‌گیری پلتفرم‌های بانکداری باز شود که استانداردهای امنیتی را نیز افزایش می‌دهند.

صنعت بانکداری تحت چهارچوب‌های نظارتی سختگیرانه‌ای عمل می‌کند که برای تضمین ثبات مالی، حفاظت از منافع مشتریان و مبارزه با جرائم مالی طراحی شده‌اند. این مقررات استانداردهای امنیت سایبری و الزامات حفاظت از داده‌ها را در برمی‌گیرد. بانک‌ها باید در شیوه‌هایی که برای برقراری امنیت سایبری خود انجام می‌دهند، نوآوری کنند تا بتوانند با قوانین در حال تحول این حوزه مانند مقررات حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) و دستورالعمل دوم خدمات پرداخت (PSD) همسو شوند.

پذیرش اقدامات امنیتی نوآورانه به بانک‌ها کمک می‌کند ضمن حفظ شیوه‌های نوین و سختگیرانه حفاظت از داده‌ها، بتوانند با قوانین جدید انطباق پیدا کنند.


اعتماد و تجربه مشتری


حفظ اعتماد مشتریان برای بانک‌ها مهم است. امنیت سایبری نقشی حیاتی در ایجاد و حفظ این اعتماد دارد. مشتریان از مؤسسات مالی و بانک‌ها آنها انتظار دارند که از اطلاعات شخصی و مالی آنها به بهترین شکل ممکن محافظت کنند. بانک‌هایی که امنیت سایبری را در اولویت قرار می‌دهند و تعهد خود را به حفاظت از داده‌ها نشان می‌دهند، از یک مزیت رقابتی بهره‌مند می‌شوند.

راه‌حل‌های نوآورانه امنیت سایبری، مانند احراز هویت بیومتریک، اینترنت بانک‌ها و اپلیکیشن‌های بانکداری همراه ایمن و سیستم‌های تشخیص کلاهبرداری و کشف تقلب، تجربه مشتری را به‌راحتی و بدون به خطر انداختن امنیت او افزایش می‌دهند.


یک چشم‌انداز


به نظر می‌رسد امنیت سایبری و نوآوری در چشم‌انداز در حال تکامل بانک‌ها و مؤسسات مالی، درهم‌تنیده شده‌اند. از آنجا که فناوری به تغییر شکل بانکداری سنتی ادامه می‌دهد، اقدامات امنیتی سایبری قوی برای محافظت از دارایی‌های مشتری، رعایت مقررات و تقویت اعتماد مشتریان برای بانک‌ها، امری ضروری است. بانک‌ها در ادامه بیش از همیشه می‌بایست از نوآوری برای تقویت دفاع خود در برابر تهدیدات سایبری نوظهور و در عین‌ حال ارائه خدمات مالی یکپارچه، ایمن و مشتری‌محور استفاده کنند. شاید با ایجاد تعادل مناسب بین نوآوری و امنیت، بانک‌ها بتوانند عصر دیجیتال را طی کنند و آینده نوین صنعت مالی را با اطمینان رقم بزنند.

منبع آدانیک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.