راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی حال و روز نمادهای بانکی در بازار سرمایه / سیاست خارجی پشت بانک‌ها را خالی کرد

علی رمضانیان / بانک‌ها به دلیل ماهیت کاری خود شدیداً از مسائل سیاسی و اقتصادی تأثیر می‌پذیرند. بر همین اساس، در سال‌های اخیر به دلیل مذاکرات این امیدواری در بانک‌ها وجود داشت که با بازشدن درهای بین‌المللی و امکان تعامل با دنیا، وضعیت بانک‌ها روبه‌راه شده و بسیاری از مشکلات رفع شود. این دیدگاه در بورس روی نمادهای بانکی تأثیر مستقیم داشته و در ابتدای سال سبب رشد قیمت سهام بانکی شد، اما از اواخر مرداد امسال که شایعات توقف بی‌نتیجه مذاکرات هسته‌ای قوت گرفت، سهام نمادهای بورسی افت شدیدی را تجربه کرده و برخی تا 55 درصد سقوط کردند.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، شاخص بانک در بورس مشمول بانک‌های بزرگی است. بانک ملت، تجارت، صادرات، پاسارگاد، پارسیان، اقتصاد نوین و بانک‌های کوچک دیگر ازجمله نمادهای بورسی این شاخص هستند. ارزش شاخص بانکی در بورس، کم نیست و هر کدام از این نمادها خود از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران هستند، اما همه این رخدادها سبب نشد شاخص بانکی در بازار سرمایه یکی از بدترین شاخص‌ها نباشد؛ اما بر شاخص کل تأثیر منفی و کاهشی گذاشت. نمادهای بانک ملت، تجارت و صادرات همواره ازجمله نمادهای تأثیرگذار بر شاخص کل هستند که در نهایت در ماه‌های اخیر به کمک دیگر نمادهای بزرگ، این شاخص را به سمت پایین سوق دادند؛ هرچند تأثیر این نمادها بسیار شدید نبود.

 همان‌طور که از نمودار فوق برمی‌آید، شاخص بانکی حدود 35 درصد طی دو ماه گذشته ریزش داشت و از رقم 6930 واحد به زیر 5132 واحد رسید. این در حالی است که در همین دوره شاخص کل بورس حدود 17.5 درصد ریزش را تجربه کرد و نکته جالب‌تر اینکه این شاخص در سه‌ماهه نخست سال رشد داشت.

شاخص صنعت بانک در بهار امسال با رشد چهاردرصدی همراه بود. در بین نمادهای این صنعت بیشترین رشد مربوط به نمادهای وبملت (بانک ملت) و وپاسار (بانک پاسارگاد) بود، اما از مردادماه ورق نمادهای بورسی برگشت و نمادهای بانکی به شرح زیر در ماه‌های اخیر ریزش قیمت سهام را تجربه کردند. اغلب سقوط از روز 24 مرداد آغاز شد و تا روز شنبه 7 آبان 1401 ادامه داشت.

بیشترین کاهش قیمت سهام متعلق به بانک تجارت با کاهش 55درصدی بود. کمترین کاهش با پست‌بانک با کاهش 11درصدی و بیشترین بازدهی متعلق به بانک قرض‌الحسنه رسالت با رشد 100درصدی بود.

نام بانکدرصد کاهش قیمت سهام
بانک دی-32
بانک سامان-51
بانک رسالت102
بانک سرمایه13
بانک ملت-40
بانک تجارت-55
بانک صادرات-45
بانک پاسارگاد-48
بانک پارسیان-30
اقتصاد نوین-42
پست‌بانک-11
ایران‌زمین10
درصد افت قیمت سهام از مرداد تا 7 آبان 1401

اما بازارهای پایه فرابورس برای بانک‌ها رنگ دیگری داشت. اغلب نمادهای حاضر در این بازار مثبت بودند و ریزشی را تجربه نکردند که علت آن را می‌توان به فعالیت سفته‌بازانه در این بازار ربط داد.

بانک رسالت وضع دیگری نسبت به دیگر نمادهای بانکی داشت و کل این دوره‌ای که همه شاخص‌ها سقوط کردند، نماد بانک رسالت با صف خرید مواجه بود. نماد بانک رسالت از رقم 43564 ریال در اواخر مرداد به رقم 88200 ریال در روزهای اخیر رسید. نماد بانک سرمایه نیز با رشد 13درصدی مواجه شد. بانک ایران‌زمین هم در این بازار با افت آنچنانی مواجه نشد؛ بر همین اساس می‌توان گفت بیشتر فضای بازار پایه، سفته‌بازی است تا رشد بر اساس عوامل مثبت شرکت‌ها.

در مجموع می‌توان گفت سقوط شاخص بانک در سال جاری از 24 مرداد آغاز شد و اغلب نمادهای بانکی از این روز شروع به ریزش بزرگ چندده‌درصدی کردند. یکی از دلایل این سقوط را می‌توان به اعلام نتیجه مذاکرات ربط داد. در این دوران بود که شایعاتی بر شکست مذاکرات در حال شدت‌گرفتن بود. به دلیل اینکه بانک‌ها بالاترین سود را از لغو تحریم‌ها می‌برند، شروع انتشار شایعات شکست مذاکرات تأثیر عمیقی بر این بازار گذاشت. این وضعیت تا امروز ادامه داشته و نمادهای بانکی انرژی لازم را برای صعود ندارند و مانند تمام شاخص‌های بورسی، شاخص بانکی نیز در  گرداب افت و فروش دست‌وپا می‌زند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.