راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها چگونه مي‌توانند حرکت به سمت آماده‌سازي IoT را آغاز کنند

نظرسنجي اخير شرکت سيسکو از 7200 مشتري بانکي در 12 کشور، حقيقتي را براي من آشکار کرد: «مصرف‌کنندگان آماده پذيرش IoT هستند  و اکنون از آن استقبال می‌کنند. اما بانک‌ها بايد توانمندی‌های خود را براي تأمین اين تقاضا ارزيابي کنند، ازاین‌رو شروع به متصل کردن دارایی‌های غیر متصل خود به شبکه کرده‌اند و آماده ورود به حوزه IoT هستند.»

در اين راستا، ما در تحقيق خود پنج موضوع بانکداري مبتني بر IoT را که به مشاوره (مشاوره مالي مجازي، مشاوره وام مجازي و مشاوره مالي خودکار) و امکان جابجايي (شناسايي شعبه و پرداخت از طريق موبايل) مربوط بود، آزمايش کرديم. اين موضوعات در جهان بازتاب خوبي داشت: 75 درصد پاسخگويان اذعان داشتند که براي دريافت يک يا چند نوع از اين پنج تسهيلات، پول خود را به تأمین‌کننده ديگري منتقل خواهند کرد. بعلاوه علاقه پاسخگويان به نظرسنجي در بازارهاي نوظهور براي انتقال پول‌هايشان دو برابر است.

اين روزها بسياري از مشتريان احساس «شکاف ارزشي» با بانک‌هايشان می‌کنند. تحقيقات ما حاکي از آن است که 28 درصد مشتريان بانک‌ها در جهان اعتمادي به بانک‌هايشان در دريافت سود ندارند. بعلاوه اگر بانک‌ها انواع خدمات تعاملي، موقعيتي و مناسب را به مشتريان ارائه ننمايند، رقبا برخي خارج از حوزه سنتي مالي آماده تأمین نيازهاي آن‌ها هستند. چهار مشتري از پنج مشتري در نظرسنجي شرکت سيسکو براي تأمین نيازهاي بانکي خود به شرکت‌های غير بانکي اعتماد می‌کنند. اين شرکت‌های غیر بانکی می‌توانند استارتاپ‌ها، خرده‌فروش‌ها يا حتي شرکت‌های رسانه اجتماعي باشند.

اين رقباي مخرب با معاملات مناسب و خدمات فعال به مشتريان ملحق می‌شوند؛ اما بانک‌ها اين فرصت را دارند که با استفاده از تخصص، دارایی‌های فيزيکي شعبات و ديتاي غني مشتريان خود از اين چالش‌ها به‌سرعت عبور کنند. بانک‌ها می‌توانند با ترکيب اين مزیت‌های هسته‌ای با IoT به اخلالگران جديد تبديل شوند.

.

اما بانک‌ها چگونه می‌توانند شروع به ايجاد آمادگي در IoT کنند؟

در درجه اول بانک‌ها بايد متوجه شکاف ارزشي شوند قطع اتصال بين نحوه استفاده بانک‌ها در حال حاضر از سرمایه‌ها و انتظارات مشتريانشان. بانک‌ها بايد براي برطرف کردن اين شکاف دارایی‌های غیر متصل خود را به‌دقت ارزيابي نمايند با در نظر گرفتن تمام عناصر IoT: مردم، فرآيند، ديتا و اشياء. هدف کلي اين است که براي تأمین نگرش عمیق‌تر مشتري چه کاري می‌توان انجام داد.

ديتاي خام براي بسياري از بانک‌ها يک دارايي غیر متصل است زيرا قسمت اعظم آن به‌عنوان منبع مرتبط نگرش، دست‌نخورده باقي می‌ماند. بانک‌هايي که براي درک بهتر مشتريانشان اين ديتا را آناليز می‌کنند و سپس بر اساس اين نگرش‌ها تجربه مناسب‌تری را به وجود می‌آورند، در نبرد ارتباطي پيروز خواهند شد. بعلاوه بانک‌ها می‌توانند از طريق ترکيب نگرش‌هاي عملي اين ديتا با تخصص و دارایی‌های شعبات فيزيکي خود بهترين خدمات را به مشتريان ارائه نمايند.

به‌عنوان‌مثال يک بانک می‌تواند براي مشتريان وفادار خدمات ويژه ارائه نمايد: از طريق اطلاع‌رسانی قبل از زمان‌های انتظار، آماده کردن اسناد اصلي هنگام ورود آن‌ها به شعبه، يا معرفي تخفيف‌ها و پیشنهاد‌های خرده‌فروشان محلي به آن‌ها. تجزیه‌وتحلیل‌ها (به همراه ابزارهاي همکاري) می‌توانند ارتباطات شعب را با نگرش‌هاي عملي قوی‌تر کند و تعاملات عمیق‌تري با مشتريان ايجاد نمايند.

امروزه بسياري از بانک‌ها به فرآيندهاي کاري تکيه می‌کنند که فناوري آن قديمي است و براي شبکه شعبات طراحي شده بود. وقتي بانک‌ها فناوري را در فرآيندهاي کاغذي دستي دخيل می‌کنند، مشتريان پیچیده‌تر، پرهزینه‌تر و ناراضي خواهد بود. راهکارهای IoT می‌تواند فرآيندهاي کاري را ديجيتالي و متصل نمايد. بانک‌ها بايد با در نظر گرفتن پيچيدگي پيش رو فعالانه عکس‌العمل نشان دهند. ازآنجایی‌که فرآيندهاي دستي نمی‌توانند با پيچيدگي و تغيير ادامه يابند، وجود زیرساخت‌های سريع‌العمل و مدل‌های سازماني امري حياتي است. اين امکانات موجب می‌شوند بانک‌ها بتوانند انواع تعاملات IoT موردنظر مشتريان را داشته باشند.

بانک‌ها به معماري مناسب، استراتژي و تغييرات سازماني نيز نياز خواهند داشت. بايد يک طرز فکر خلاقانه در سازمان پياده شود که اين روند از مديرعامل شروع می‌شود. اکوسيستمي از شرکا، وندورها و استارتاپ‌ها نيز به بانک‌ها کمک خواهد کرد تا تغييرات فرهنگي، فناوري و فرآيندهاي کاري را تسريع کند. اين اکوسيستم راه را به سمت تجربه بانکداري کاملاً ديجيتال هموار می‌کند که مشاوره بهتري را به مشتريان بيشتري ارائه می‌دهد و خدمات ارزش‌افزوده موبايل ايمني را که مشتريان انتظار دارند، ارائه می‌نماید.

بانک‌ها مانند تمام صنايع در حوزه IoT با دوره سختي از تغييرات شديد مواجه هستند. بااین‌وجود، من معتقدم که بانک‌هاي حرفه‌ای درعین‌حال که هسته سنتي خود را تقويت می‌کنند، فناوري IoT را نيز فرصتي براي ديجيتالي شدن در نظر خواهند گرفت. ازاین‌رو، آن‌ها شکاف ارزشي را از بين خواهند برند و به اخلالگران جديد تبديل می‌شوند.

منبع: گروه علمی تحلیلی طیف /  Joseph M. Bradley

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.