راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی اپلیکیشن کارت‌خوان موبایلی شرکت سیمرغ تجارت / گوشی همراه کارت‌خوان می‌شود

استفاده از تلفن همراه در صنعت بانکداری و پرداخت روزبه‌روز در حال گسترش است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد ابزارهای همراه این وسیله‌ها را به ابزاری جذاب برای پرداخت تبدیل کرده است. در گوشی‌های هوشمند تراشه NFC (ارتباط میدانی با برد نزدیک، Near Field Communication) وجود دارد که می‌تواند اطلاعات را بین دو دستگاه نزدیک به هم مبادله کند چیزی شبیه بلوتوث با این تفاوت که در NFC دیگر نیازی به جستجوی دستگاه دوم نیست و تنها با نزدیک کردن به دستگاه دوم ارتباط برقرار می‌شود.

این تراشه کوچک به گوشی‌های هوشمند توانایی تبدیل‌شدن به ابزار پرداخت و همین‌طور ابزار دریافت پول را می‌دهد. گرچه در دنیا چند سالی است که این روش به یکی از روش‌های پرداخت همراه تبدیل‌شده، اما در ایران تاکنون کار جدی درزمینه پرداخت از طریق NFC انجام‌نشده است.

به‌تازگی شرکت سیمرغ تجارت اپلیکیشنی طراحی کرده است که گوشی همراه را تبدیل به کارت‌خوان می‌کند. اپلیکیشن پایانه کارت‌خوان موبایلی کیف پول شرکت سیمرغ روی گوشی‌هایی با سیستم‌عامل iOS و اندروید نصب می‌شود و به این طریق پذیرنده‌های کارت شهروندی بانک تجارت دیگر نیازی به استفاده از کارت‌خوان ندارند.

.

امنیت تضمین‌شده است

بانکداری و پرداخت همراه همواره منتقدان سرسختی دارد که بزرگ‌ترین ایراد این شیوه را بحث امنیت می‌دانند، البته که امنیت بحث مهمی است. در مورد امنیت اپلیکیشن پایانه کارت‌خوان موبایلیِ شرکت سیمرغ هم این سؤال مطرح می‌شود که توسعه‌دهندگان آن چطور این امنیت را تأمین کرده‌اند. حامد کاشی، مدیر واحد توسعه محصول این شرکت دراین‌باره توضیح می‌دهد: «چون کارت ما یک کارت دسفایر با کلیدهای امنیتی است و برای ایجاد ارتباط با ترمینال می‌بایست ابتدا تبادل کلید صورت گیرد و سپس اجازه ارتباط با کارت داده شود بنابراین ترمینالی که می‌خواهد آن را پذیرش کند می‌بایست به نحوی کلیدهای موردنظر را برای انجام تراکنش داشته باشد.»

او درباره سازوکار تأمین امنیت می‌گوید: «تأمین امنیت در کارت‌خوان‌های عادی از طریق ماژول امنیتی سَم یا Secure Access Module انجام می‌شود، در کارت‌خوان جدید موبایلی این ماژول در قالب میکرو اس‌دی قرارگرفته است.» به گفته کاشی این میکرو اس‌دی یک میکرو اس‌دی معمولی نیست و شامل سه بخش است: یکی بخش عنصر امنیتی که جایگزین سم در کارت‌خوان می‌شود، دیگری حافظه میکرو اس‌دی شبیه میکرو اس‌دی‌های معمولی است و یک بخش Optional هم ماژول NFC است که می‌توان برای گوشی‌هایی که NFC ندارند از آن استفاده کرد. کار این میکرو اس‌دی این است که کلیدهای پذیرش کارت سیمرغ را به‌صورت امن و سخت‌افزاری در خود نگهداری می‌کند و با استفاده از این کلیدها، کارت را شناسایی می‌کند و پذیرش را انجام می‌دهد. بنابراین داشتن کارت سیمرغ و این اپلیکیشن شرط لازم برای انجام تراکنش موبایلی است ولی شرط کافی نیست و در نبود این میکرو اس‌دی انجام تراکنش به‌کل منتفی است.»

Simorgh-NFC-1-way2pay-94-08-26

همچنین جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده‌ای، راهکاری در نظر گرفته‌شده است به این صورت که این نوع میکرو اس‌دی به یک موبایل یونیک می‌شود و درصورتی‌که به‌صورت فیزیکی در موبایل دیگری قرار گیرد امکان استفاده و فعال‌سازی آن تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. درواقع برای استفاده از برنامه حتماً می‌بایست کد فعال‌سازی به ازای آن موبایل و میکرو اس‌دی وجود داشته باشد که آن نیز تنها توسط کارشناسان سیمرغ ارائه می‌شود. بعد از فعال‌سازی برنامه نیز رمزی جهت افزایش امنیت از پذیرنده دریافت می‌شود که به ازای هر بار ورود به برنامه بررسی می‌گردد.

Simorgh-NFC-way2pay-94-08-26

به گفته کاشی وقتی کارت بر روی موبایل قرار می‌گیرد، اولین مرحله قبل از انجام تراکنش این است که کلیدهای کارت با کلیدهای امنیتی از طریق همین میکرو اس‌دی مقایسه می‌شود و تنها در صورت تطبیق اجازه تراکنش به کارت را می‌دهد.

درواقع آن‌طور که مدیر واحد توسعه محصول سیمرغ می‌گوید این نوع میکرو اس‌دی کلید طلایی این تراکنش است چراکه هم امنیت کار را به دوش می‌کشد و هم اینکه برای اولین بار است که در ایران استفاده می‌شود.

.

گوشی همراه کیف پول می‌شود

البته تمام نکاتی که گفته شد فقط فاز اول پروژه NFC شرکت سیمرغ است. چراکه این شرکت قصد دارد در فازهای بعدی گوشی همراه را تبدیل به وسیله‌ای برای پرداخت کند، یعنی کاربران تنها با استفاده از گوشی همراهشان بتوانند کرایه اتوبوس دهند و از مترو استفاده کنند و حتی از پذیرنده‌های کارت شهروندی تجارت مانند سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی خرید کنند.

یکی دیگر از فازهای این پروژه هم تبدیل گوشی همراه به وسیله‌ای برای شارژ کارت شهروندی بانک تجارت است. در حال حاضر یکی از مواردی که به آن انتقاد وارد می‌شود نحوه شارژ کارت‌های شهروندی است که فقط از طریق شعب و باجه‌های مترو امکان‌پذیر است اما با تکمیل این پروژه دارندگان این کارت از طریق گوشی‌های همراهشان می‌تواند کارتشان را شارژ کنند.

Simorgh-NFC-index-way2pay-94-08-26
حامد کاشی، مدیر توسعه محصول شرکت سیمرغ

.

نحوه دریافت اپلیکیشن کارت‌خوان موبایلی سیمرغ

تمام پذیرنده‌های متقاضی پذیرش کارت شهروندی بانک تجارت می‌توانند این دستگاه را در اختیار داشته باشند، به این طریق که باید به یکی از شعب بانک تجارت و یا شرکت سیمرغ مراجعه کنند و بعد از اعلام درخواست، میکرو اس‌دی و اپلیکیشن را دریافت کنند. پذیرنده‌ها پس از نصب و فعال‌سازی اپلیکیشن می‌توانند از آن استفاده کنند. گزینه‌های موجود در اپلیکیشن هم پرداخت، گزارش تراکنش‌های ترمینال، موجودی و صورت‌حساب کارت است.

البته شرکت سیمرغ تجارت حتی برای پذیرنده‌هایی که گوشی با سیستم‌عامل اندروید ندارند هم فکری کرده و گوشی همراه هم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

کاشی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «پذیرنده باید شماره‌حسابی هم در اختیار ما قرار دهد تا وقتی‌که با موبایلش تراکنش را انجام داد، مبالغی که به ازای این کارت کم می‌شود، به حسابش واریز شود و برای این کار هم باید در بانک تجارت حسابی داشته باشد. پروسه انجامش بدین‌صورت است که پس از انجام خرید و کسر شدن مبلغ موردنظر از کارت، تمام تراکنش‌ها در داخل موبایل قرار می‌گیرد و موبایل در اولین فرصتی که بتواند از طریق جی‌پی‌آراِس یا وای فای به اینترنت وصل شود، این فایل‌ها را برای سیمرغ می‌فرستد، بعد از آن سیمرغ فایل‌ها را در سامانه تسویه‌حساب پردازش می‌کند و به آن حسابی که موقع ثبت‌نام از پذیرنده گرفته‌شده، از طریق بانک تجارت پول واریز می‌شود.»

.

اولین قدم برای ورود به دنیای پرداخت همراه

شرکت سیمرغ تجارت از شرکت‌های داخلی در حوزه کیف پول الکترونیکی است که طراحی و صدور کارت شهروندی بانک تجارت را هم بر عهده دارد. کاری که شرکت سیمرغ تجارت درزمینهٔ NFC انجام داده است ازآن‌جهت اهمیت دارد که روزبه‌روز استفاده از ابزارهای همراه برای پرداخت در حال گسترش است. این شرکت با ورود این محصول به بازار ایران قدم مهمی در راستای همسو شدن کشورمان با روند کنونی دنیا انجام داده است.

7 دیدگاه
  1. ایمان می‌گوید

    چجوری کارت خوان موبایلی بگیرم ۰۹۱۱۹۲۲…

  2. زانکو می‌گوید

    چجوری این برنامه رو بگیرم

    1. عبدالخلیل ناروئی می‌گوید

      چطوری این برنامه را بگیریم

    2. ناشناس می‌گوید

      باید بری بانک تجارت

  3. کامران می‌گوید

    سلام. ببخشید چیکار باید بکنیم_؟ نیاز به دستگاه دارم اما پولش رو ندارم

  4. امید می‌گوید

    سلام.زنگ زدم شرکت میگن اصلا همچین چیزی نداریم

  5. dorzadeh می‌گوید

    اگه همچین برنامه یی باشه خیلی خوبه مردم راحت میشن
    الان کم کم گردش وجه نقد در بازار باید حذف بشه دنیا دنیای الکترونیکی شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.