راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی از دومین سایت 5G و تست سرعت فناوری نسل پنجم در ساختمان مرکزی ایرانسل

مراسم بازدید اصحاب رسانه از دومین سایت 5G ایرانسل و تست سرعت نسل پنجم تلفن همراه با صحبت‌های دکتر بیژن عباسی آرند در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد. در این مراسم بعد از صحبت‌های عباسی درباره تاریخچه 5G در کشور و اقداماتی که ایرانسل در راستای رفتن به سمت توسعه نسل جدید فناوری انجام داده، تست سرعت این فناوری شامل تست سرعت دانلود، سرعت آپلود و زمان تاخیر آن نیز در ساختمان مرکزی ایرانسل انجام شد.


تاریخچه 5G در کشور


هفته گذشته اولین سایت 5G با همکاری وزارت ارتباطات و ایرانسل رونمایی شد. در شهریور سال 1396 هم اولین پایلوت تست 5G در کشور در ساختمان مرکزی ایرانسل راه‌اندازی شد که مقدمه‌ای بود برای رفتن ایرانسل به سمت توسعه نسل جدید فناوری و برنامه‌ریزی‌هایی که طی این سه سال در این حوزه انجام داد نتیجه‌اش شد رونمایی و تست دومین سایت 5G در کشور.

عباسی با اشاره به اینکه فناوری نسل پنجم صرفا یک تغییر نسل در حوزه ارتباطات نیست، سه ویژگی اصلی این فناوری را اینطور تعریف کرد:

  • پهنای باند زیاد: این قابلیت را می‌دهد که مشترک بتواند سرعت بالایی را نسبت به نسل قبلی تجربه کند.
  • قابلیت ارتباط انبوه: زمینه را برای توسعه شهر هوشمند، خانه هوشمند و زیرساخت‌های هوشمندسازی شهری فراهم می‌کند. یکی از زیرساخت‌های موردنیاز برای پیاده سازی شهر هوشمند، قابلیت اتصال انبوه است که در فناوری نسل 5 پیش بینی شده است.
  • پایداری بالا و تاخیر کم: یک سری از کاربردهای خاص را امکان پذیر میکند. مانند سلامت از راه دور و بازی

عباسی بر این باور است که با دستیابی به این سه قابلیت طیف وسیعی از کاربردها را می‌توان درکشور برای مخاطبین فراهم کرد. از این نظر، نسل 5 یک تفاوت جدی با نسل های قبلی دارد؛ در نسل 5 یک آزادی و چابکی و راحتی در شبکه ایجاد می‌شود که قابلیت انعطاف بالایی دارد و می‌شود کاربردهای مختلف را در قالب شبکه‌های مجزا فراهم کرد.

بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل

او درباره نقش 5G در اقتصاد کشور گفت: «امروزه بحث اقتصاد دیجیتال زیاد مطرح می‌شود و گفته می‌شود که سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور 6/5 درصد است و سالانه یک درصد اضافه می‌شود. با به‌کارگیری نسل جدید فناوری به نظر می‌رسد که سهم اقتصاد دیجیتال در کشور بیشتر از این هم خواهد شد و شتاب بیشتری خواهد گرفت. امیدواریم که در بازه زمانی منطقی بتوانیم این فناوری را در کشور توسعه دهیم.»


پیش‌نیازهای 5G در کشور


براساس گفته‌های مدیرعامل ایرانسل، آنها صرفا به دنبال آوردن تکنولوژی‌های جدید در کشور نیستند و تلاششان بر این است که این فناوری یک سری فرصت‌ها را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند. در همین راستا عباسی به شرکت «اتصال صنعت میانه» اشاره کرد که شروه به بومی‌سازی مودم‌های نسل 5 در کشور کرده است و نمونه‌ای از این مودم‌های نسل 5 در این مراسم نمایش داده شد. به گفته عباسی نسل 5 از آن دسته فناوری‌هایی است که حتما باید دیگر المان‌های مربوط به آن در کشور بومی‌سازی شود تا هم اقتصادی شود و هم به وفور در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

عباسی در صحبت‌هایش به شبکه کر ایرانسل هم اشاره کرد و درباره میزان آمادگی این کر گفت: «بیش از یک سال روی شبکه کر ایرانسل هم کار کردیم و این شبکه کاملا آماده پذیرش 5G است و می‌توانیم روی این بستر، توسعه فناوری نسل 5 را در کشور انجام دهیم.»

البته جدای از اینها تعهد اپراتورها هم این وسط مطرح است. مصوبه شورای عالی و فضا مجازی بر این است که اپراتورها تا سال 1402 بتوانند 10 درصد پوشش جمعیتی به فناوری نسل 5 مجهز کنند. البته در قدم اول تلاش بر این است که مراکز تحقیقاتی و مراکزی که استفاده بیشتری از این جنس تکنولوژی دارند، تحت پوشش قرار بگیرند و هر زمان که سیاست‌های وزارت ارتباطات در بحث مدیریت فرکانس 5G نهایی شود، براساس آن می‌توان توسعه این فناوری در سطح شهر را هم متصور شد.

باتوجه به همکاری‌های میان ایران و چین و تجهیزاتی که از چین برای این فناوری خریداری می‌شود، یک سری دغدغه‌های امنیتی مطرح شد که عباسی درباره این نگرانی‌ها اینطور توضیح داد: «ما در شبکه‌های خودمان، مانند نسل 3 و 4، از همه وندورها استفاده کردیم و اختصاصا یک وندور خاص مطرح نیست. علاوه بر وندورهای بزرگ و شناخته‌شده، شرکت‌های کوچکی هم در این بحث سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ مانند یک سری شرکت‌های هندی. ما هم با وندورهای مختلفی مذاکره کردیم و با همه آنها هم دراین زمینه همکاری می‌کنیم. درباره بحث امنیت شبکه در کشور سیاست مشخصی داریم و توسعه نسل 5 هم براساس آن سیاست‌ها پیش می‌رود و در اپراتورها دغدغه‌ای درخصوص مسائل امنیتی نداریم.»


چه نیازی به فناوری 5G در کشور است؟


عباسی برای پاسخ به این سوال، به فناوری نسل 4 اشاره کرد. زمانی که بحث 4G در کشور مطرح شد خیلی‌ها از لزوم پیاده‌سازی 4G در کشور می‌پرسیدند و اینکه آیا چنین فناوری ضرورتی دارد و اینکه آیا ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای جذب این تکنولوژی در کشور را داریم یا نه.

او در توضیح بیشتر گفت: «همین الان در بسیاری از روستاهایی که می‌رویم، مردم دیگر نسل 3 را قبول ندارند و حتما باید نسل 4 باشد تا رضایت افراد جلب شود. به نظر می‌رسد که زودتر از آن چیزی که فکر کنیم، این تکنولوژی هم در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. قابل توجه کسانی که دستیابی به این تکنولوژی‌ها را نقد می‌کنند، بگویم که فشارها ما را به سمت جذب و پذیرش این تکنولوژی می‌کشاند و به همین خاطر ما باید زودتر شرایط و زیرساخت‌ها برای پذیرش آن را در کشور فراهم کنیم.»

ارائه اسلایدهای فنی درباره فناوری5G توسط مهندس قهرمانی

تست سرعت 5G


بعد از صحبت‌های عباسی، مهندس قهرمانی مدیرکل شبکه ایرانسل توضیحات فنی مربوط به فناوری نسل پنجم را ارائه داد. او فرق میان 4G و 5G را اینطور توضیح داد: «در نسل‌های قبلی تمرکز براساس ارتباطات میان مردم بوده ولی در 5G تمرکز براساس ارتباط میان اشیا است. به همین خاطر است که می‌گویند با آمدن 5G یک انقلاب صنعتی رخ می‌دهد.»

انجام تست سرعت 5G در ساختمان ایرانسل

بعد از ارائه چند اسلاید و صحبت درباره مباحث فنی فناوری نسل پنجم نوبت به انجام تست سرعت رسید. سه پارامتر در این تست اندازه گرفته شد؛ سرعت دانلود که حدود 1/5 گیگا بیت بر ثانیه، سرعت آپلود که بالای 100 مگابیت بر ثانیه و دیگری زمان تاخیر بود که حدود 6 میلی ثانیه اندازه گرفته شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.