راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی مختصر به آنچه در میزگرد روندها و راهکارهای نوآورانه در نظام بانکی

میزگرد روندها و راهکارهای نوآورانه در نظام بانکی بعدازظهر نخستین روز همایش تراکنش با حضور متخصصان حوزه‌ی فناوری بانکی برگزار شد. در این میزگرد مهندس ابوطالب نجفی مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک، دکتر ولی الله فاطمی عضو هیأت مدیره بانک ملی، مهندس علیرضا لگزایی معاون فناوری اطلاعات بانک تجارت، دکتر شهاب جوانمردی مدیر عامل شرکت فناپ، دکتر ثنایی مدیر عامل شرکت آریا همراه و مهندس شریف حسینی معاون فناوری بانک آینده سخنرانی کردند.

Tarakonesh-Ex-Index-way2pay-94-08-05zn

ابتدا مهندس شریف حسینی، معاون فناوری اطلاعات بانک آینده سخنرانی کرد. او درباره مفهوم نوآوری سخن گفت و نوآوری را به دو دسته باز و بسته تقسیم کرد. نوآوری بسته در داخل سازمان انجام می‌شود. در این فضا ما باید خودمان کشف کنیم و آن را به بازار عرضه کنیم. این نوآوری گران و غیراقتصادی است. نوآوری باز باعث می‌شود که ما به بیرون توجه کنیم. در این فضا جابه‌جایی افراد بین سازمان‌ها بیشتر است. سرمایه گذاری‌ها و پژوهش‌های بیرون از سازمان می‌تواند بالقوه برای سازمان ارزش‌هایی خلق کند. در چنین فضایی سازمانی برنده است که ترکیبی از ایده‌های درونی و برونی را به جامعه عرضه کند.

سپس دکتذ جوانمردی، مدیر عامل شرکت فناپ سخنرانی کرد. اونیز دربارۀ نوآوری‌های باز سخن گفت و روش‌های انگیزه‌مند کردن افراد در سازمان را شرح داد. جوانمردی ذکر کرد که بهتر است در حوزه منابع انسانی اموزش‌ها تخصصی‌تر شود.

سپس مهندس نجفی، مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک صحبت کرد و از نبود مدیران کسب و کار IT گله کرد. او ذکر کرد که IT ابزار نیست، بلکه راهبرد است و باید در این حوزه سرمایه گذاری شود. نجفی درباره اثر تحریم‌ها بر نظام بانکی سخن گفت و اظهار کرد که در دوران پساتحریم نیز مشکلات از بین نمی‌رود. مشکلات بانکی، مشکلاتی ریشه‌ای هستند. ما باید سریع حرکت کنیم تا بتوانیم در شبکه بانکی نوآوری ایجاد کنیم. او ذکر کردند که در شبکه بانکی، صورت‌های مالی ایران با صورت‌های مالی سایر کشورهای جهان تفاوت بارزی دارد و ما باید سعی کنیم که با نوآوری‌های نظام بانکی جهانی همگام شویم. البته اگر با این نوآوری‌ها همگام شویم، به نوبۀ آن باید امنیت نیز تأمین شود. امنیت باید به درستی مدیریت شود.

او همچنین اشاره کرد که بانک‌ها و صنعتIT باید با هم مشارکت کنند تا کوبرندینگ (co branding) به وجود آورند و پیشرفت کنند. البته ورود بانک‌ها و شرکت‌های خارجی تهدیدها و فرصت‌هایی به وجود می‌آورد و شرکت‌های داخلی ممکن است تحت فشار قرار گیرند؛ شرکت‌های داخلی باید مراقب باشند زیرا اقبال عمومی به بانک‌های خارجی زیاد است.

نفر بعدی بعدی دکتر فاطمی، عضو هیأت مدیره بانک ملی بود. فاطمی گفت با توجه به بسترهای قوانین در کشور، ما با ایجاد نوآوری اندکی فاصله داریم. او این سوال را مطرح کرد چرا بانک مرکزی باید از نوآوری حمایت کند؟ عضو هیات مدیره بانک ملی ذکر کرد که می‌توانیم بگوییم نوآوری تا جایی آزاد است و از آنجا به بعد باید تحت حمایت قرار گیرد. حمایت از نوآوری موجب می‌شود که مدیران اجرایی در ریسک قرار بگیرند. ایشان با این حمایت موافق نبودند. ما می‌خواهیم تغییراتی در نظام بانکی ایجاد کنیم. ما قصد داریم که بهره برداری از خدمات الکترونیک را به خارج از نظام بانکی انتقال دهیم.

سپس دکتر ثنایی مدیر عامل شرکت آریاهمراه صحبت کرد. او درباره چالش حمایت از نوآوری‌ها سخن گفت. به گفته او فرآیندهای نوآورانه باید تغییر کند؛ یعنی ابتدا بانک‌ها نیازهایشان رامطرح کنند تا ایده‌ها پرورانده شود. دوران پساتحریم هم فرصتی برای بانک‌هاست و هم تهدیدی برای آنها. از این رو ضروری است که بانک‌ها فرایندهایشان را بازنگری کنند تا بتوان هم‌افزایی را در داخل کشور ایجاد کرد. بانکها باید فرصت‌ها را درست جذب کنند و تهدیدها را با مدیریت درست رفع کنند.

سپس مهندس لگزایی، معاون فناوری اطلاعات بانک تجارت صحبت کرد. به گفته لگزاییجای مدیران کسب و کار بانک در این همایش خالی است. مدیران باید در حضور دکتر سیف و دکتر نوبخت سخن میگفتند. لگ‌زایی در ادامه گفت پذیرش نوآوری به مفهوم پذیرش ریسک از سمت مدیران اجرایی یک مجموعه است. اگر مقررات جدید ضد و نقیض از سمت بالا نباشد، جریان نوآوری روان‌تر می‌شود. شکست در نوآوری و صنعت و IT سبب می‌شود که مفهوم کسب و کار را به خوبی به کار نگیریم. مثلا در مناقشه USSD حس تمامیت خواهی باعث مشکل شده است. مدیران USSD می‌گویند که از کل درآمد شتاب ۸۵ درصد باید ازان شرکت آنها و ۱۵ درصد ازان بانک‌ها شود.

منبع: سرمدنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.