راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثير بانکداری الکترونيکی بر اقتصاد کشور

بانکداري قلب تپنده هر اقتصاد و جاري‌کننده خون در رگ‌هاي اقتصاد جامعه است. در يک جمله مي‌توان گفت امروزه صنعت بانکداري دامنه وسيعي از فعاليت‌هاي اقتصادي را شامل مي‌شود و بدون آن و بدون تحول و دگرگوني در اين صنعت، بزرگ‌ترين بخش محرک اقتصادي جامعه فلج مي‌شود. در حال حاضر سيستم‌هاي مبتني بر بانکداري الکترونيکي با پيشرفت‌هاي فراوان خود به رکن اصلي و اساسي سيستم مالي و اقتصادي در کشورها تبديل شده است. جوامع مختلف با افزايش سرمايه‌گذاري در اين بخش، استفاده‌هاي فراواني از آن برده‌اند و همچنان مي‌کوشند خدمات خود را در اين حوزه افزايش دهند.

در عصر حاضر بانک‌ها دستخوش تغييراتي هستند که پيشتر در تاريخ خود تجربه نکرده بودند. اين تغييرات هم بر ساختار صنعت و هم ماهيت رقابت تاثير شگرف داشته است. جاي تعجب نيست که در اين محيط پرتلاطم با تغييرات شتابنده، موسسات مالي مجبور شده‌اند شيوه واکنش خود را نسبت به بازار تغيير دهند، به طوري که به جاي ديدي کوتاه‌مدت، ديدي بلند‌مدت را در پيش بگيرند.

توجه روزافزون بانک‌ها در کشورهاي توسعه‌يافته و در حال توسعه با ارائه خدمات بانکي از طريق ابزارهاي الکترونيکي با هدف تسهيل فرآيند خدمات‌رساني به مردم و کاهش هزينه‌هاي بانکداري رقابت فشرده‌اي را در صنعت بانکداري الکترونيکي به وجود آورده و اکثر بانک‌ها را به بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي وادار کرده است. با توسعه سامانه‌هاي الکترونيکي مانند اينترنت موسسات مالي و بانک‌ها نيز تحت تاثير قرار گرفته‌اند. شبکه جهاني وب به طور اساسي انتظارات مشتريان را در مورد سرعت، دقت، قيمت و خدمات تغيير داده است. فاصله جغرافيايي معناي خود را از دست داده است و در دسترس بودن، سهولت و سرعت توزيع خدمات سبب ايجاد مزيت رقابتي براي سازمان‌ها، از جمله بانک‌ها مي‌شود. براي رقابت در اين محيط پيچيده کسب و کارها مجبورند جديدترين و جذاب‌ترين خدماتي را که مشتريان خواستار آن هستند، قرار دهند. با این حال به نظر مي‌رسد با توجه به نقش بانک‌ها در اقتصاد، بي‌شک مزاياي حاصله از توسعه بانکداري الکترونيکی در جامعه نقش بسزايي در تحقق اهداف اقتصاد هر کشور ايفاد خواهد کرد.

در اين تحقيق پس از مروري کوتاه بر تاريخچه بانکداري الکترونيکي در جهان و ايران به نقش بانکداري الکترونيکي در زمينه‌هاي صادرات کالا و خدمات، نظام مالياتي و شفافيت اقتصادي و امکان نظارت مناسب به عنوان عوامل تاثيرگذار بر اقتصاد کشور پرداخته خواهد شد.

دکتر احمد مجتهد، نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک سامان

منبع: ماهنامه پیوست، ویژه‌نامه اختصاصی چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.