راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه

پارسال یعنی سال 2014 بیش از چهارده هزار مترمربع غرفه در نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه وجود داشت و 9808 نفر هم از 95 کشور دنیا از آن بازدید کرده‌اند. با اندکی رشد نسبت به این آمار امسال نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه در دبی در روزهای دوازدهم و سیزدهم ماه می معادل 22 و 23 اردیبهشت‌ماه 1394 برگزار شد. راه پرداخت این نمایشگاه و رویداد‌های آن را تحت پوشش قرار داد. ما صبح روز 22 اردیبهشت ساعت 10 صبح در محل نمایشگاه بودیم. تا کارت خبرنگاری راه پرداخت توسط مسئولین نمایشگاه صادر بشود 10 دقیقه‌ای طول کشید. قرار بود ساعت 10:30 نمایشگاه افتتاح بشود. البته این به این معنی نبود که همه باید صبر می‌کردند تا روبان نمایشگاه پاره شود و بعد بتوانند بازدیدشان را آغاز کنند. کنار ورودی اصلی دو ورودی دیگر وجود داشت که کسانی که زودتر به نمایشگاه آمده بودند می‌توانستند از طریق آن‌ها وارد نمایشگاه شوند. علی ابراهیم محمد اسماعیل قائم‌مقام مدیر قسمت طراحی و توسعه در بخش توسعه اقتصادی دبی با حدود 15 دقیقه تأخیر یعنی ساعت 10:45 با هیئت همراه وارد نمایشگاه شده و رسماً آن را افتتاح کردند. (+گزارش تصویری راه پرداخت این رویداد را ببینید.)

همه‌ساله این نمایشگاه توسط شرکت تراپین برگزار می‌شود. تخصص تراپین برگزاری رویدادهای اقتصادی و تسهیل ارتباط بین صنایع مختلف است. در این نمایشگاه بیش از 300 غرفه از کشورهای مختلف وجود داشت که هرکدام از آن‌ها به ارائه جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه صنعت کارت و پرداخت پرداختند. در این بین از اسامی شرکت‌های معروفی مثل مسترکارت و آی‌بی‌ام به چشم می‌خورد تا کسب‌وکارهای تازه تأسیس کوچکی که در گوشه و کنار دنیا در این صنعت توانسته بودند برای خود بازاری دست‌وپا کنند. بازدیدکنندگان زیادی هم در این نمایشگاه به چشم می‌خوردند از مدیران ارشد بانک‌های کشورهای خاورمیانه تا مهندسان و طراحان تجهیزات و ادوات مختلف صنعت کارت و پرداخت.

غرفه‌داران ایرانی هم استقبال خیلی خوبی از نمایشگاه به عمل آورده بودند. از ایران شرکت جی‌اس‌اس، توسن تکنو، فناپ، مبناکارت آریا و ماهان سیستم در نمایشگاه صاحب غرفه مستقل بودند. البته حضور ایرانیان به همین‌جا ختم نمی‌شد برخی از آن‌ها در غرفه شرکای تجاری‌شان حضور پیدا کرده بودند. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت سداد در غرفه بلوبرد، آدونیس در غرفه جِی‌سی‌ام و رهیاب رایان فردا در غرفه اس‌زدزدتی اشاره کرد. در حاشیه این نمایشگاه راه پرداخت با تمامی غرفه داران ایرانی گفت‌وگوهایی انجام داده است که در روزهای آتی متن آن‌ها را در سایت راه پرداخت مشاهده خواهید کرد.

غرفه شرکت جی‌اس‌اس بزرگ‌ترین غرفه ایرانی نمایشگاه و تنها غرفه دو طبقه آن بود. این شرکت نسل جدید کیوسک‌های بانکی، خودپردازهای غیرنقدی (Cashless ATM)، مرتب‌کننده‌های اسکناس (Money Sorter) و ورژن جدید دستگاه صدور آنی کارت خود را در این نمایشگاه عرضه کرده بود. در طبقه دوم غرفه هم مسئولان غرفه مذاکراتی با مشتریان و شرکای تجاری شرکت ترتیب می‌دادند.

شرکت توسن تکنو غرفه دیگر ایرانی در نمایشگاه بود که شامل یک شش‌ضلعی بلند و فضای اطراف آن بود. انواع و اقسام پوزهای بانکی و پوستر VTM جدید توسن تکنو جزو محصولاتی بود که این شرکت در نمایشگاه ارائه کرده بود. هم‌چنین در حاشیه نمایشگاه قرارهای کاری متعددی در محل غرفه توسن تکنو تنظیم می‌شد. شرکت مبنا کارت آریا به همراه شرکت جی‌آرجی شریک تجاری‌شان مشترکا در یک غرفه بودند و مرتب کننده‌های اسکناس و خودپردازهای بازگردان (Recycler) از محصولاتی بود که در غرفه آن‌ها به چشم می‌خورد. در غرفه شرکت فناپ طرح شماتیکی از راه‌حل‌های بانکی (Solution) ارائه شده بود و در غرفه شرکت ماهان سیستم یا معادل داخلی سپهر انفورماتیک درخشان ادوات مربوط به صدور کارت هوشمند دیده می‌شد

در حاشیه نمایشگاه یک استودیوی تلویزیونی و چهار سالن جهت برگزاری سمینارهای آموزشی وجود داشت. بیش از 60 سمینار و کارگاه آموزشی در این سالن‌ها در طی دو روز نمایشگاه برگزار شد. از ایران در روز اول عثمان قریشی از شرکت فناپ و در روز دوم آرش حسین‌پور از شرکت توسن تکنو و مهران شکرانی از ماهان سیستم سمیناری ارائه دادند. شرکت‌های جی‌اس‌اس و توسن تکنو علاوه بر شرکت در نمایشگاه جزو حامیان مالی این رویداد نیز بودند.

در کنار همه این‌ها ایرانیان زیادی هم به‌عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور داشتند. این موضوع را جوزف ریدلی مسئول برگزاری نمایشگاه خاطرنشان کرد و افزود «ایران یکی از کشورهای بسیار مهم در نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه است. حضور این کشور هر ساله با رشد قابل‌توجهی در این نمایشگاه بیشتر می‌شود.» متن گفت‌وگوی اختصاصی جوزف ریدلی با راه پرداخت در همین رسانه به‌زودی منتشر خواهد شد.

انواع دستگاه‌های خودپرداز، خوددریافت، کیوسک‌های بانکی‌، مرتب‌کننده‌های اسکناس (Money Sorter)، پوزها، اپلیکیشن‌های پرداخت، راه‌حل‌های بانکی و بسیاری تکنولوژی‌ها و ابزار و ادوات دیگر در این صنعت جزو محصولاتی بودند که غرفه‌های مختلف در این نمایشگاه به ارائه آن پرداخته بودند. هم‌چنین ملاقات‌های زیادی هم بین صاحبان مشاغل مختلف در این نمایشگاه صورت گرفت. عقد قراردادهای جدید، انتخاب شرکای تجاری مناسب و یافتن مشتری‌های بالقوه از دیگر اهداف غرفه داران و بازدیدکنندگان از نمایشگاه بود.

یکی دیگر از برنامه‌های جانبی نمایشگاه اعطای جایزه در زمینه‌های مختلف به بهترین غرفه‌ها بود. جوایزی مانند بهترین کارت هدیه، بهترین نوآوری موبایلی پرداخت و عناوینی ازاین‌دست که در هیچ‌کدام از بخش‌ها این جوایز به ایرانی‌ها تعلق نگرفت.

در انتهای روز 23ام اردیبهشت هم مراسم اختتامیه نمایشگاه و اعطای جوایز در هتل کنراد (Conrad) دبی برگزار شد و در آن از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

 محمد امین جعفری؛ خبرنگار راه پرداخت در شانزدهمین نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه / دبی

آماری از نمایشگاه سال گذشته
آماری از نمایشگاه سال گذشته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.