راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحول شعب با ورود دستگاه سپرده‌گذاری اتوماتیک مسکوکات

در حال حاضر عبارت «شعبه در آینده» به موضوع داغی در صنعت بانکی تبدیل شده است، آیا تابه‌حال تعریف روشنی از این موضوع شده است و آیا تابه‌حال این موضوع توانسته است جامعه عمل بپوشاند؟

امروزه ما از موضوع دگرگونی شعب به‌عنوان راه‌حلی به‌منظور مدرن سازی و امن نمودن شعب در مؤسسات مالی یاد می‌کنیم. تاکنون مطالعات و بررسی‌های زیادی انجام شده است که گزارش حاصله از این مطالعات نشان‌دهنده اهمیت شعب بوده و بر ضرورت وجود شعب تأکید می‌شود.

اما دگرگونی و استراتژی تغییری موردنیاز است که منجر به افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها شده و درعین‌حالی که موقعیت‌های کسب‌وکار چندگانه ایجاد نموده و باعث افزایش رضایتمندی و تجربه مشتری شود.

 .

چه راه‌حلی به‌منظور تغییر و دگرگونی شعب پیشنهاد می‌شود؟

در کوتاه‌مدت راه‌حل‌های متنوعی در زمینه مدیریت نقدینگی به‌منظور بهبود کارایی عملیاتی شعب پیشنهاد می‌شود که می‌توان به دستگاه‌های سلف‌سرویس در شعب اشاره نمود. دستگاه سلف‌سرویس که به‌زودی در نقاط مختلف دنیا مطرح خواهد شده دارای نقاط قوت قابل‌ملاحظه‌ای در ارتباط با استراتژی دگرگونی شعب است نام این دستگاه Money Machine 2® است.

 .

کارکرد دستگاه Money Machine 2 چیست؟

این دستگاه یک روش سریع، قابل‌اطمینان و صحیح را به‌منظور اتوماتیک نمودن سپرده‌گذاری سکه‌ها فراهم می‌کند. این دستگاه روشی متناسب و بدون کارمزد به‌منظور سپرده‌گذاری مسکوکات برای مشتریان مستقل، کسب‌وکارهای کوچک و حسابداران تجاری فراهم می‌کند.

Coin-Money-Index-way2pay-94-02-27

بر اساس نتایج حاصله از تحقیق و توسعه انجام شده بر روی مشتریان مؤسسات مالی عواملی نظیر سرعت، زمان، مشارکت و همچنین توانایی پردازش حجم عظیمی از سکه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عوامل مدیریت اتوماتیک مسکوکات مشتریان محسوب شده که این امر خصوصاً برای حسابداران شرکت‌های خصوصی حائز اهمیت بوده که این دستگاه به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای برای این امر طراحی‌شده است.

 .

منافع این دستگاه برای مشتریان مؤسسات مالی چیست؟

بهبود رضایت و همچنین تعامل بهتر با مشتریان به‌عنوان عوامل کلیدی استراتژی تحول شعب محسوب می‌شوند، این دستگاه طوری طراحی‌شده است که دارای قدرت پردازش مقدار زیادی سکه بوده و همچنین سرعت شمارش بالا نسبت به هر دستگاه دیگر، نرم‌افزار لمسی و کاربرپسند و همچنین دارای قابلیت‌های سرگرمی از دیگر قابلیت‌های این دستگاه محسوب می‌شود.

این دستگاه شعب بانک‌ها را قادر خواهد ساخت که بتوانند به‌آسانی حجم عظیمی از مسکوکات را سپرده‌گذاری نموده و نیازی به مرتب نمودن آن‌ها بر اساس مقدار و ارزش آن‌ها نیست و همچنین نیازی به منتظر ماندن در شعب نیست.

بسیاری از مشتریان از سکه‌های خود به‌منظور خرید از دستگاه‌های تعبیه شده در سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروشان استفاده می‌کنند و برای این کار مجبور به پرداخت کارمزد می‌باشند؛ اما این دستگاه احساسی سرشار از امنیت و سادگی به‌منظور سپرده‌گذاری و استفاده از این مسکوکات در خرید ایجاد می‌کند. لذا ایجاد ماشین سپرده‌گذاری سکه به‌صورت اتوماتیک باعث ایجاد رضایت مشتریان شده و تجربه خوشایندی برای مشتریان ایجاد می‌کند.

 .

چگونه این دستگاه نیازهای مؤسسات مالی را برآورده می‌کند؟

در حال حاضر کارایی عملیاتی یکی از اهداف اصلی تمامی مؤسسات مالی در شرایط وجود ترافیک کمتر در شعب و هزینه‌های بالای آن‌ها است. این دستگاه به مؤسسات مالی روش اثبات‌شده‌ای را برای افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های شعب پیشنهاد می‌کند. پردازش مسکوکات، سپرده‌گذاری آن‌ها و مدیریت این وجوه در بیشتر موارد هزینه‌بر و زمان‌بر است. با تمرکز به استفاده از این دستگاه، مؤسسات مالی قادر خواهد بود که هزینه و زمان صندوقداران را کاهش داده و در برخی موارد باعث حذف وجود صندوقداران اضافه خواهد شد. لذا با آزاد نمودن این کارمندان می‌توان به تراکنش‌های پرکاربردتری و باارزش‌تری تمرکز نمود.

یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده است که در حال حاضر به‌صورت متوسط 250 تراکنش مرتبط با مسکوکات در هرماه صورت می‌گیرد که با وجود این دستگاه حدود 40 نفر ساعت صندوقدار کاهش خواهد یافت. تحقیق انجام شده در این زمینه توسط گروه استراتژی BranMark نشان می‌دهد که تغییر رویکرد شعب به استفاده از این دستگاه منجر به افزایش رضایت مشتریان به‌ویژه مشتریان تجاری خواهد شد. همچنین این دستگاه امکان تبلیغ و اطلاع‌رسانی و همچنین پخش ویدیوهایی در زمینه سرویس‌های جدید مؤسسات مالی فراهم خواهد نمود. لذا این دستگاه باعث دو تحول عمده در مؤسسات مالی خواهد شد: افزایش کارایی و همچنین افزایش رضایتمندی مشتریان.

Paul Clay, National Account Manager for Banking and Security at Cummins Allison

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.