راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به اجرای یک کمپین تبلیغاتی دیجیتالی در فضای مالی در گفتگو با مدیر متاکمپ

حدوداً 4 سال پیش بود که «متاکمپ» با هدف ارائه سرویس در حوزه سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. با توجه به تازه بودن این نوع کسب‌وکار در آن زمان این تیم خیلی زود توانست مشتریان متعدد و نام آشنایی مانند «پیک برتر»، «بامیلو»، «زومیت»، «آپارات» و … را جذب کند. در ادامه با تغییرات و پیشرفت روزافزون علم مارکتینگ در فضای آنلاین، «متاکمپ» خود را در زمینهٔ «کانتنت مارکتینگ» یا «بازاریابی محتوایی» به‌ویژه «ویدئو مارکتینگ» تقویت کرد. به‌واسطهٔ فعالیت قابل توجه و کسب تجربه در فضای شبکه‌های اجتماعی و افزایش شناخت از این رسانه و نیز کسب دانش در زمینه ساخت محتوای مؤثر، متاکمپ سرویس برگزاری کمپین‌های آنلاین را نیز راه‌اندازی کرد.

«تپش در هر تراکنش» یکی از تازه‌ترین کمپین‌های پیاده‌سازی شده توسط تیم جوان متاکمپ است که به نظرم می‌رسد موفق هم بوده باشد. هدف از طراحی و اجرای این کمپین معرفی اپلیکیشن مالی بانکی «همراه کارت» و افزایش کاربران این اپلیکیشن بوده است. کمپین «تپش در هر تراکنش» تنها کمپین مالی و بانکی متاکمپ نبوده است ولی این کمپین بهانه‌ای بود تا گفتگوی متفاوتی در خصوص تولید محتوی در این فضا با این تیم داشته باشیم. متاکمپ به‌واسطه‌ی تجربه‌ی اجرای چندین کمپین آنلاین موفق برای شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به نظر می‌رسد آژانسی قابل‌اعتماد و چابک در اجرای چنینن کمپین‌هایی در بین مؤسسات و شرکت‌های مالی بانکی بشمار می‌آید و همین موضوع ما را برای این گفتگو بیشتر ترغیب کرد. با حامد فریدن مدیر متاکمپ درباره چگونگی ایده‌پردازی و اجرای این کمپین مالی گفتگو کردیم که متن این گفتگو در ادامه آمده است.

فقط قبل از اینکه متن این گفتگو را بخوانید در نظر داشته باشید که درباره یک کمپین تبلیغاتی دیجیتالی صحبت می‌کنیم که صرفا از طریق شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان کارش را انجام داده است و هیچ خبری از هزینه‌های چند ده میلیاردی در صداوسیما یا بیلبوردهای گران قیمت سطح شهر نیست.

.

قربانی: قبل از هر چیز از نام کمپین شروع کنیم؛ چرا نام «تپش در هر تراکنش»؟

فریدن: برای پاسخ به چگونگی انتخاب این نام، ابتدا باید به چگونگی انتخاب جوایز و سپس مفهوم کمپین اشاره کنم. پس از جلسات متعدد در واحد ایده‌پردازی و خلاقیت متاکمپ و جلسات مستمر با کارفرما در مورد طراحی و اجرای این کمپین، تصمیم بر اجرای آن بر بستر تلگرام گرفته شد؛ بنابراین انتخاب جوایز و تعیین کانسپت می‌بایستی به گونه‌ای صورت می‌گرفت که سلیقه مخاطبین و اعضای فعال در این رسانه را در نظر می‌گرفت که در نهایت به لیستی از جوایز و مفهوم «هیجان» رسیدیم.

در خصوص جوایز این کمپین باید بگویم که دو نوع جایزه داشتیم؛ یکی جوایز بزرگ ما هستند که قرعه‌کشی آن در انتهای کمپین انجام می‌شود و این جوایز به ترتیب «سفر به قطب شمال به یک نفر»، «سفر به جنگل‌های آمازون به دو نفر» و «سفر به حیات‌وحش آفریقا به سه نفر» هستند. نوع دوم جایزه، جوایز هفتگی ما هستند که قرعه‌کشی آن‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود که در واقع هر هفته ۵۰ کارت ۲۰۰ هزار تومانی خرید از GO SPORT یا کارت ۲۰۰ هزار تومانی قرعه‌کشی می‌کنیم.

حامد فریدن مدیر متاکمپ
حامد فریدن مدیر متاکمپ

با توجه به اینکه جوایز اصلی بخش هیجان‌انگیز کمپین هستند نام‌هایی چون «یختو آب کن»، «قطب‌نما»، «آدرنالین» نام‌های ابتدایی بودند که حول مفهوم اصلی انتخاب شدند. اما برای جامع بودن عنوان کمپین به عبارتی نیاز بود که مفهوم هیجان و فضای محصول که اپلیکیشن همراه کارت بود را تواما با هم منتقل کند.

«تپش» نامی بود که از خانواده کلمات مرتبط با هیجان انتخاب شد و «تراکنش» نیز کلمه‌ای مرتبط با فضای محصول و نیز اکشن موردنیاز کاربران در طول کمپین بود؛ به‌علاوه اینکه به لحاظ واج‌شناسی نیز به کلمه «تپش» نزدیک بود. پس نهایتاً با ترکیب این دو کلمه به نام کمپین رسیدیم «تپش در هر تراکنش»!

.

قربانی: در طول اجرای کمپین از چه محتواهایی استفاده شد؟

فریدن: محتواهای تولید شده در این کمپین شامل متون، طرح‌های گرافیکی، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و ویدئو است. تعداد موشن گرافیک‌های در نظر گرفته شده برای کمپین ۲ عدد است که هر دو بر معرفی مستقیم «همراه کارت» تکیه دارند که توضیحات مختری برای ویدیوها در ادامه خواهم داد.

در موشن گرافیک اول برای جلوگیری از ایجاد سردرگمی سعی بر استفاده از فرم‌های ساده بوده است. در این سبک از محتوا به علت ورود عامل زمان در برقراری ارتباط با مخاطب باید سعی شود سرعت و حجم تصویر، ذهن مخاطب را درگیر و منحرف نسازد و جهت جلوگیری از اتلاف وقت در اولین ارتباط تصویری در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات لازم داده شده و در ذهن مخاطب ماندگار شود.

در موشن گرافیک دوم عمده تمرکز بیشتر بر اتفاقی است که توسط اپلیکیشن برای کاربر رخ می‌دهد. اتفاقی در راستای بیان ویژگی‌های اپلیکیشن در حال افتادن است و هم‌زمان با حرکت تصویر پس زمینه با فضا‌سازی محیط سعی در ایجاد حس متفاوت و امنیت در مخاطب داشته‌ایم.

نوع دیگر محتوای تصویری ویدئوی‌های رئال هستند؛ سیاست تولید این ویدئوها ایجاد جذابیت و کشش در راستای معرفی کمپین توسط جذاب‌ترین بخش کمپین یعنی جوایز بوده است. ایجاد حس تعلیق و هیجان به‌منظور همراه کردن مخاطب و ترغیب ایشان به شرکت در کمپین.

اجرای این ویدئو منطبق بر ماهیت مفهوم اصلی کمپین، هیجان و تپش است. این ویدئو در فاز بسته اجرا شده و بیشتر بر اساس انتقال حال و هوای کمپین است.

این ویدئو فاز باز ویدئوی شماره یک است. کانسپت کلی ریتم و هیجان حفظ شده و با نمایش اسکرین گوشی اشاره واضح به فضای اپلیکیشن و جایزه‌ی بزرگ قطب شمال شده است.

القای حس نزدیک شدن به انتهای کمپین و هیجان برنده شدن و رسیدن به جایزه بزرگ یعنی سفر به قطب شمال با طنزی جذاب و مورد علاقه مخاطبین شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته شده است.

برای بیشتر شدن اطلاعاتمان از این کمپین، گپ کوتاهی نیز با سمانه بیدخام کارشناس گرافیکی متاکمپ در مورد گرافیک و هویت بصری این کمپین زدیم.

بیدخام درباره تایپ فیس، لوگو و انتخاب رنگ‌ها در این کمپین گفت: «استفاده از فونتی با فرم پر‌قدرت، رسمی و بولد با هدف انطباق بر ماهیت رسمی سفارش‌دهنده و دوم خوانا بودن. هیجان، ساختار خطی را شکسته است و با چیدمان متفاوت سعی در القای پویایی و انرژی در TypeFace داشته‌ایم. همچنین فرم دایره‌ای همراه با خطوط مورب نیز به القای این حس کمک کرده‌اند. فرم دایره‌ای، نماد کره زمین و خطوط مورب محورهای گردش زمین هستند. این نماد‌ها با توجه به جوایز بزرگ کمپین که سفر به قطب شمال، سفر به جنگل‌های آمازون و نیز سفر به حیات‌وحش آفریقا، یعنی سه سفر به سه نقطه متفاوت انتخاب شدند.

سمانه بیدخام کارشناس گرافیکی متاکمپ
سمانه بیدخام کارشناس گرافیکی متاکمپ

سفر به قطب شمال بخش مؤثر و کلیدی این کمپین است و بخش اعظمی از حس هیجان و خاص بودن کمپین را داراست. به همین دلیل رنگ آبی، که رنگ غالب فضای قطب شمال است رنگ اولیه هویت کمپین انتخاب شده است.

رنگ دوم در گستره‌ی رنگ‌های گرم، به‌منظور القای حس هیجان، شادابی و درعین‌حال جوانی، رنگ سرخابی انتخاب شد. همچنین ترکیب این رنگ با رنگ آبی نیز به دلیل خاص و شارپ بودن رنگ‌ها فضای خوبی را می‌سازد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.